Rozporządzenie 219/2014 zmieniające załącznik I do rozporządzenia (WE) nr 854/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do szczególnych wymagań dotyczących badania poubojowego świń domowych

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 219/2014
z dnia 7 marca 2014 r.
zmieniające załącznik I do rozporządzenia (WE) nr 854/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do szczególnych wymagań dotyczących badania poubojowego świń domowych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 854/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające szczególne przepisy dotyczące organizacji urzędowych kontroli w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi 1 , w szczególności jego art. 17 ust. 1 oraz art. 18 pkt 7,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu (WE) nr 854/2004 ustanowiono szczególne przepisy dotyczące organizacji urzędowych kontroli w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego. Rozporządzenie to nakłada m.in. na państwa członkowskie obowiązek zapewnienia, by urzędowe kontrole w odniesieniu do mięsa świeżego odbywały się zgodnie z załącznikiem I do tego rozporządzenia. W rozporządzeniu (WE) nr 854/2004 nakłada się na urzędowego lekarza weterynarii obowiązek wykonywania zadań w zakresie inspekcji w rzeźniach, w zakładach przetwórstwa dziczyzny oraz w zakładach rozbioru mięsa, wprowadzających mięso świeże do obrotu, m.in. zgodnie z wymogami szczególnymi zawartymi w sekcji IV załącznika I do tego rozporządzenia.

(2) W sekcji IV rozdział IV część B załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 854/2004 ustanowiono szczególne wymogi dotyczące poubojowych badań weterynaryjnych świni domowej.

(3) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) przyjął w dniu 3 października 2011 r. opinię naukową dotyczącą zagrożeń dla zdrowia publicznego, które powinny być przedmiotem inspekcji mięsa (wieprzowego) 2 , w której to opinii stwierdził, że wymagane obecnie w ramach badania poubojowego badanie dotykowe i wykonywanie nacięć niesie ze sobą ryzyko zanieczyszczenia krzyżowego bakteriami.

(4) EFSA stwierdził ponadto, że w odniesieniu do świń poddawanych rutynowemu ubojowi należy unikać stosowanych w ramach obecnie obowiązujących badań poubojowych technik badania dotykowego i dokonywania nacięć, ponieważ ryzyko mikrobiologicznego skażenia krzyżowego jest w ich przypadku większe niż ryzyko związane z ewentualnym obniżeniem zakresu wykrywania stanów, do wykrywania których techniki te służą. Stosowanie tych technik ręcznych w ramach badań poubojowych powinno ograniczać się do świń, co do których istnieje podejrzenie, a które wskazano między innymi za pomocą poubojowego wykrycia wzrokowego istotnych anomalii.

(5) W świetle opinii EFSA należy zmienić szczególne wymogi dotyczące poubojowych badań weterynaryjnych świni domowej zawarte w sekcji IV rozdział IV część B załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 854/2004.

(6) Jeśli dane epidemiologiczne lub inne dane pochodzące z gospodarstwa pochodzenia zwierząt, informacje dotyczące łańcucha żywnościowego lub wyniki badania przedubojowego lub poubojowego wykrycia wzrokowego istotnych anomalii wskazują na istnienie możliwych zagrożeń dla zdrowia publicznego, zdrowia zwierząt lub dobrostanu zwierząt, to w gestii urzędowego lekarza weterynarii powinna leżeć decyzja dotycząca rodzaju badań dotykowych i badań polegających na dokonywaniu nacięć, których przeprowadzenie w ramach badania poubojowego jest konieczne do ustalenia, czy mięso jest zdatne do spożycia przez ludzi.

(7) Wymagania przewidziane w niniejszym rozporządzeniu stanowią zmianę rozporządzenia (WE) nr 854/2004 obejmującą dostosowanie stosowanych praktyk zarówno w odniesieniu do podmiotów prowadzących przedsiębiorstwo spożywcze, jak i do właściwych organów. Należy zatem zezwolić na odsunięcie stosowania niniejszego rozporządzenia w czasie.

(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 854/2004.

(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt i ani Parlament Europejski, ani Rada nie wyraziły wobec nich sprzeciwu,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Sekcja IV rozdział IV część B załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 854/2004 otrzymuje brzmienie:

"B. BADANIE POUBOJOWE

1. Tusze i narządy wewnętrzne świń poddaje się następującym procedurom badania poubojowego:

a) oględziny głowy i gardła; oględziny jamy ustnej, cieśni gardzieli i języka;

b) oględziny płuc, tchawicy i przełyku;

c) oględziny osierdzia i serca;

d) oględziny przepony;

e) oględziny wątroby oraz węzłów chłonnych wątrobowych i trzustkowych (Lnn portales);

f) oględziny przewodu pokarmowego, krezki, węzłów chłonnych żołądkowych i krezkowych (Lnn. gastrici, mesenterici, craniales oraz caudales);

g) oględziny śledziony;

h) oględziny nerek;

i) oględziny opłucnej i otrzewnej;

j) oględziny narządów płciowych (z wyjątkiem prącia, jeżeli już zostało usunięte);

k) oględziny wymienia i jego węzłów chłonnych (Lnn. supramammarii);

l) oględziny okolicy pępkowej i stawów młodych zwierząt.

2. Urzędowy lekarz weterynarii przeprowadza dodatkowe procedury badania poubojowego przy zastosowaniu nacięć i badań dotykowych tusz i narządów, jeśli w jego opinii jedna z niżej wymienionych okoliczności wskazuje na możliwe ryzyko dla zdrowia ludzi, zwierząt lub dobrostanu zwierząt:

a) kontrole i analizy dotyczące łańcucha żywnościowego, przeprowadzane zgodnie z sekcją I rozdział II część A;

b) ustalenia badania przedubojowego przeprowadzonego zgodnie z sekcją I rozdział II część B oraz z częścią A niniejszego rozdziału;

c) wyniki weryfikacji zgodności z przepisami dotyczącymi dobrostanu zwierząt przeprowadzonej zgodnie z sekcją I rozdział II część C;

d) ustalenia badania poubojowego przeprowadzonego zgodnie z sekcją I rozdział II część D oraz z pkt 1 niniejszej części;

e) dodatkowe dane epidemiologiczne lub inne dane pochodzące z gospodarstwa pochodzenia zwierząt.

3. W zależności od stwierdzonych zagrożeń dodatkowe procedury poubojowe, o których mowa w pkt 2, mogą obejmować:

a) nacięcie i zbadanie węzłów chłonnych podżuchwowych (Lnn mandibulares);

b) badanie dotykowe płuc i węzłów chłonnych oskrzelowych i śródpiersiowych (Lnn. bifurcationes, eparteriales oraz mediastinale). Tchawica i główne odgałęzienia oskrzeli muszą zostać otwarte wzdłuż ich przebiegu, natomiast płuca muszą zostać nacięte w ich trzecim płacie tylnym, prostopadle do ich głównych osi; nacięcia te nie są jednak konieczne w przypadku, gdy płuca są wyłączone ze spożycia przez ludzi;

c) nacięcie podłużne serca, tak aby otworzyć komory i przeciąć przegrodę międzykomorową;

d) badanie dotykowe wątroby i jej węzłów chłonnych;

e) badanie dotykowe oraz, w razie potrzeby, nacięcie węzłów chłonnych żołądkowych i krezkowych;

f) badanie dotykowe śledziony;

g) nacięcie nerek i węzłów chłonnych nerkowych (Lnn. renales);

h) nacięcie węzłów chłonnych nadwymieniowych;

i) badanie dotykowe okolicy pępkowej i stawów młodych zwierząt oraz, w razie potrzeby, nacięcie okolicy pępkowej i otwarcie stawów.".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 czerwca 2014 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 7 marca 2014 r.

W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący
1 Dz.U. L 139 z 30.4.2004, s. 206.
2 Panele EFSA: ds. zagrożeń biologicznych, ds. środków trujących w łańcuchu żywnościowym oraz ds. zdrowia i warunków hodowli zwierząt; opinia naukowa dotycząca zagrożeń dla zdrowia publicznego, które powinny być uwzględnione podczas inspekcji mięsa (wieprzowego), Dziennik EFSA 2011; 9(10):2351.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.69.99

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 219/2014 zmieniające załącznik I do rozporządzenia (WE) nr 854/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do szczególnych wymagań dotyczących badania poubojowego świń domowych
Data aktu: 07/03/2014
Data ogłoszenia: 08/03/2014
Data wejścia w życie: 28/03/2014, 01/06/2014