(2014/106/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 27 lutego 2014 r.)
RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 128 ust. 1,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności jego art. 12 ust. 1, art. 16 i art. 34 ust. 3,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2532/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczące uprawnień Europejskiego Banku Centralnego do nakładania sankcji 1 , w szczególności jego art. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 128 ust. 1 Traktatu oraz art. 16 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego (zwanego dalej "Statutem ESBC") Europejski Bank Centralny (EBC) ma wyłączne prawo do upoważniania do emisji banknotów euro w Unii. Prawo to obejmuje kompetencję do podejmowania działań mających na celu ochronę wiarygodności banknotów euro jako środka płatniczego.
(2) EBC przyjął decyzję EBC/2008/3 z dnia 15 maja 2008 r. w sprawie procedur akredytacji bezpieczeństwa dla producentów zabezpieczonych elementów banknotów euro 2 , wprowadzając procedurę akredytacji bezpieczeństwa potwierdzającą przestrzeganie przez producentów minimalnych wymogów EBC dotyczących bezpieczeństwa w odniesieniu do produkcji, przetwarzania, składowania oraz transportu banknotów euro oraz ich składników, jak również innych materiałów i informacji wymagających zabezpieczenia, których utrata, kradzież lub ujawnienie mogłyby zagrozić wiarygodności banknotów euro lub przyczynić się do produkcji fałszywych banknotów euro lub ich składników. Decyzja EBC/2008/3 wprowadziła ponadto procedury dla zapewnienia ciągłości przestrzegania powyższych wymogów bezpieczeństwa.
(3) EBC przyjął decyzję EBC/2010/22 z dnia 25 listopada 2010 r. w sprawie procedury akredytacji jakości mającej zastosowanie do producentów banknotów euro 3 dla zapewnienia, aby akredytację do produkcji banknotów euro i surowców do ich produkcji posiadali wyłącznie producenci przestrzegający minimalnych wymogów jakościowych EBC w zakresie produkcji takich banknotów i surowców.
(4) Zgodnie z art. 9 i art. 11 Traktatu, EBC przyjął decyzję EBC/2011/8 z dnia 21 czerwca 2011 r. w sprawie procedur akredytacji dotyczących ochrony środowiska oraz bezpieczeństwa i higieny pracy przy produkcji banknotów euro 4 dla zapewnienia, aby akredytację do produkcji banknotów euro posiadali wyłącznie producenci, którzy spełniają minimalne wymagania EBC dotyczące ochrony środowiska oraz bezpieczeństwa i higieny pracy.
(5) W świetle doświadczenia uzyskanego przez EBC przy stosowaniu decyzji EBC/2008/3, EBC/2010/22 i EBC/2011/8, konieczne jest wprowadzenie efektywnego jednolitego systemu akredytacyjnego, aby zapobiec przypadkom niespójności zasad materialnych i proceduralnych przy stosowaniu powyższych decyzji, takich jak nieproporcjonalne różnice w zakresie okresu ważności akredytacji, procedur ich przyznawania oraz stosowanej terminologii.
(6) Dla uwzględnienia wskazanych powyżej kwestii oraz ograniczenia obciążeń administracyjnych producentów konieczne jest wprowadzenie jednolitego systemu akredytacji, który: a) umożliwi ocenę przestrzegania przez producentów odpowiednich wymogów w zakresie bezpieczeństwa, jakości, ochrony środowiska oraz bezpieczeństwa i higieny pracy określonych przez EBC; b) ocenę przestrzegania tych wymogów oprze na zharmonizowanej procedurze inspekcyjnej; c) będzie przewidywał odpowiednie i proporcjonalne rodzaje sankcji, w tym sankcji finansowych, na wypadek nieprzestrzegania powyższych wymogów; oraz d) zapewni, że zabezpieczone elementy banknotów euro będą mogły być dostarczane wyłącznie KBC oraz przyszłym KBC Euro-systemu, z zastrzeżeniem decyzji Rady Prezesów, innym akredytowanym producentom lub EBC.
(7) Nowy jednolity system akredytacyjny powinien obejmować wieloetapową procedurę oceny, w ramach której producent ubiegający się o akredytację podlega ocenie co do pełnego przestrzegania odpowiednich wymogów akredytacyjnych określonych w niniejszej decyzji, we wszystkich ich aspektach.
(8) W celu ułatwienia tej oceny, w tym późniejszej oceny bieżącego spełniania wymogów przez akredytowanego producenta, należy wprowadzić usprawnione zasady inspekcji umożliwiające EBC przeprowadzanie inspekcji w miejscu prowadzenia działalności oraz poza tym miejscem.
(9) Dla uniknięcia istniejącego obecnie podziału na kilka poszczególnych akredytacji powinno się przewidzieć przyznawanie jednolitej akredytacji tymczasowej, z możliwością jej przekształcenia w jednolitą akredytację, jeżeli dany producent wykazał, że przestrzega wszystkich wymogów akredytacyjnych, także w toku produkcji na oficjalne zamówienie akredytowanego producenta, EBC albo KBC zgodnie ze swoją akredytacją tymczasową.
(10) Dla utrzymania elastyczności procesu akredytacyjnego EBC powinien mieć swobodę w zakresie sposobu organizacji etapów oceny w związku z wnioskiem o wszczęcie procedury akredytacji tymczasowej.
(11) W celu poprawy zarządzania procedurą akredytacji, akredytacja tymczasowa oraz akredytacja powinny zachowywać ważność w sposób ciągły, chyba że zostanie stwierdzony brak spełniania przez producenta odpowiednich wymogów akredytacyjnych. W tym samym celu EBC powinien być uprawniony do przekształcenia akredytacji tymczasowej w akredytację, jeżeli dany producent produkował zabezpieczone elementy banknotów euro lub elementy banknotów euro na oficjalne zamówienie EBC albo KBC przez nieprzerwany okres 36 miesięcy. EBC będzie również uprawniony do obniżenia z własnej inicjatywy stopnia akredytacji z akredytacji do akredytacji tymczasowej, jeżeli producent nie produkował zabezpieczonych elementów banknotów euro lub elementów banknotów euro przez nieprzerwany okres 36 miesięcy.
(12) Należy zatem uchylić decyzje EBC/2008/3, EBC/2010/22 i EBC/2011/8 i zastąpić je niniejszą decyzją. W celu zapewnienia sprawnego przejścia między obecnymi systemami akredytacyjnymi a jednolitym systemem akredytacyjnym określonym w niniejszej decyzji należy wprowadzić okres przejściowy jednego roku od przyjęcia niniejszej decyzji. Umożliwi to producentom posiadającym odrębne akredytacje w zakresie bezpieczeństwa, jakości, ochrony środowiska oraz bezpieczeństwa i higieny pracy podjęcie wszelkich niezbędnych środków w celu spełnienia odpowiednich wymogów akredytacyjnych zgodnie z niniejszą decyzją,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.57.29 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja EBC/2013/54 (2014/106/UE) w sprawie procedur akredytacji dla producentów zabezpieczonych elementów banknotów euro i elementów banknotów euro oraz zmieniająca decyzję EBC/2008/3 |
| Data aktu: | 20/12/2013 |
| Data ogłoszenia: | 27/02/2014 |
| Data wejścia w życie: | 28/02/2014, 27/02/2015 |