Decyzja wykonawcza 2014/92/UE zmieniająca załącznik II do decyzji 97/794/WE ustanawiającej niektóre szczegółowe zasady stosowania dyrektywy Rady 91/496/EWG w odniesieniu do kontroli weterynaryjnych żywych zwierząt sprowadzanych z państw trzecich

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 14 lutego 2014 r.
zmieniająca załącznik II do decyzji 97/794/WE ustanawiającej niektóre szczegółowe zasady stosowania dyrektywy Rady 91/496/EWG w odniesieniu do kontroli weterynaryjnych żywych zwierząt sprowadzanych z państw trzecich

(notyfikowana jako dokument nr C(2014) 750)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2014/92/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 18 lutego 2014 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 91/496/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. ustanawiającą zasady regulujące organizację kontroli weterynaryjnych zwierząt wprowadzanych na rynek Wspólnoty z państw trzecich i zmieniającą dyrektywy 89/662/EWG, 90/425/EWG oraz 90/675/EWG 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 5, art. 5 akapit drugi, art. 7 ust. 2 i art. 8 pkt B,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzja Komisji 97/794/EC 2 ustanawia niektóre szczegółowe zasady stosowania dyrektywy 91/496/EWG w odniesieniu do kontroli weterynaryjnych żywych zwierząt sprowadzanych z państw trzecich.

(2) Art. 4 tej decyzji zawiera wymóg, aby w trakcie kontroli fizycznej przewidzianej w art. 4 ust. 2 dyrektywy 91/496/EWG rozładunek żywych zwierząt parzystokopytnych i zwierząt z rodziny koniowatych odbywał się w punkcie kontroli granicznej w obecności urzędowego lekarza weterynarii i aby zwierzęta te były poddawane badaniu w zakresie ich przystosowania do transportu i do badania klinicznego, które może obejmować pobranie próbek. Te badania i pobranie próbek wykonuje się zgodnie z przepisami załącznika II do decyzji 97/794/WE.

(3) Załącznik II do decyzji 97/794/WE zawiera wymóg, aby co najmniej 3 % przesyłek zwierząt parzystokopytnych i zwierząt z rodziny koniowatych poddawano comiesięcznym próbom serologicznym w celu sprawdzenia zgodności z wymogami zdrowotnymi ustanowionymi w załączonym świadectwie weterynaryjnym.

(4) W art. 2 lit. c) dyrektywy Rady 2009/156/WE 3 ustanowiono definicję zarejestrowanych koniowatych, w ramach której zarejestrowane konie stanowią grupę taksonomiczną zgodnie z art. 19 tej dyrektywy. Można zatem postanowić, że przywóz z państwa trzeciego lub części jego terytorium ma zostać ograniczony do poszczególnych gatunków lub kategorii koniowatych lub ustalone zostaną warunki specjalne dotyczące tymczasowego wprowadzania na terytorium Unii zarejestrowanych koniowatych lub koniowatych przeznaczonych do użytku specjalnego lub ich powrotnego wwozu na terytorium Unii po ich tymczasowym wywozie.

(5) Przyjmując decyzje Komisji 92/260/EWG 4 i 93/195/EWG 5 w sprawie warunków zdrowotnych zwierząt i świadectw weterynaryjnych przy odprawie czasowej zarejestrowanych koni i przy powrotnym wwozie zarejestrowanych koni wyścigowych, biorących udział w zawodach i wykorzystywanych w wydarzeniach kulturalnych po wywozie czasowym oraz ograniczając, zgodnie z decyzją Komisji 2004/211/WE 6 przywóz do Unii koniowatych z niektórych państw trzecich wyłącznie do zarejestrowanych koni zgodnie z załącznikiem I do decyzji Komisji 93/197/EWG 7 , Komisja nie tylko zdefiniowała zarejestrowane konie jako grupę taksonomiczną zarejestrowanych koniowatych określonych w art. 2 lit. c) dyrektywy 2009/156/WE, lecz również uwzględniła ograniczone ryzyko związane z wprowadzaniem tych zwierząt na terytorium Unii.

(6) Na podstawie zdobytych doświadczeń okazuje się, że w przypadku zarejestrowanych koni wskaźnik pobierania krwi wynoszący 3 % nie jest uzasadniony oczekiwanymi korzyściami dla monitorowania zgodności z wymogami zdrowotnymi ustanowionymi w załączonych świadectwach weterynaryjnych. W związku z tym w przypadku zarejestrowanych koni stały wskaźnik pobierania prób serologicznych należy zastąpić opartym na ryzyku pobieraniem stosownych prób, w przypadkach gdy zostanie to uznane za konieczne przez urzędowego lekarza weterynarii w punkcie kontroli granicznej.

(7) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik II do decyzji 97/794/WE.

(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W załączniku II do decyzji 97/794/WE wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 14 lutego 2014 r.

W imieniu Komisji

Tonio BORG

Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

Część III załącznika II do decyzji 97/794/WE otrzymuje brzmienie:

III. Procedura pobierania próbek

Pobierania próbek w celu sprawdzenia zgodności z wymogami zdrowotnymi ustanowionymi w załączonym świadectwie weterynaryjnym dokonuje się w następujący sposób:

1. Przynajmniej 3 % przesyłek należy poddawać comiesięcznym próbom serologicznym, z wyjątkiem zarejestrowanych koni według definicji podanej w art. 2 lit. c) dyrektywy Rady 2009/156/WE * , którym muszą towarzyszyć indywidualne świadectwa zdrowia potwierdzające zgodność z wymogami dotyczącymi zdrowia zwierząt określonymi w decyzjach przyjętych na mocy art. 15 lit. a) i art. 19 lit. a) i b) tej dyrektywy.

Próbki należy pobrać od co najmniej 10 % zwierząt z każdej przesyłki wybranej do próby, o której mowa w akapicie pierwszym, przy czym minimalna ich liczba to cztery zwierzęta. W przypadku wystąpienia problemów odsetek ten należy zwiększyć.

2. Po przeprowadzeniu oceny ryzyka przez urzędowego lekarza weterynarii można pobrać wszelkie niezbędne próbki od jakiegokolwiek zwierzęcia w przesyłce zgłoszonej w punkcie kontroli granicznej."

1 Dz.U. L 268 z 24.9.1991, s. 56.
2 Decyzja Komisji 97/794/WE z dnia 12 listopada 1997 r. ustanawiająca niektóre szczegółowe zasady stosowania dyrektywy Rady 91/496/EWG w odniesieniu do kontroli weterynaryjnych żywych zwierząt sprowadzanych z państw trzecich (Dz.U. L 323 z 26.11.1997, s. 31).
3 Dyrektywa Rady 2009/156/WE z dnia 30 listopada 2009 r. w sprawie warunków zdrowotnych zwierząt, regulujących prze-mieszczanie i przywóz zwierząt z rodziny koniowatych z państw trzecich (Dz.U. L 192 z 23.7.2010, s. 1).
4 Decyzja Komisji 92/260/EWG z dnia 10 kwietnia 1992 r. w sprawie wymagań dotyczących zdrowia zwierząt i świadectw weterynaryjnych dla odprawy czasowej zarejestrowanych koni (Dz.U. L 130 z 15.5.1992, s. 67).
5 Decyzja Komisji 93/195/EWG z dnia 2 lutego 1993 r. sprawie warunków zdrowotnych zwierząt i świadectw weterynaryjnych przy powrotnym wwozie zarejestrowanych koni wyścigowych, biorących udział w zawodach i wykorzystywanych w wydarzeniach kulturalnych po wywozie czasowym (Dz.U. L 86 z 6.4.1993, s. 1).
6 Decyzja Komisji 2004/211/WE z dnia 6 stycznia 2004 r. ustanawiająca wykaz państw trzecich oraz części ich terytoriów, z których państwa członkowskie dopuszczają przywóz żywych zwierząt z rodziny koniowatych, nasienia, komórek jajowych i zarodków koni oraz zmieniająca decyzje 93/195/EWG i 94/63/WE (Dz.U. L 73 z 11.3.2004, s. 1).
7 Decyzja Komisji 93/197/EWG z dnia 5 lutego 1993 r. w sprawie wymagań dotyczących zdrowia zwierząt i świadectw weterynaryjnych przy przywozie zarejestrowanych zwierząt z rodziny koniowatych oraz hodowlanych i rzeźnych zwierząt z rodziny koniowatych (Dz.U. L 86 z 6.4.1993, s. 16).
* Dyrektywa Rady 2009/156/WE z dnia 30 listopada 2009 r. w sprawie warunków zdrowotnych zwierząt, regulujących przemieszczanie i przywóz zwierząt z rodziny koniowatych z państw trzecich (Dz.U. L 192 z 23.7.2010, s. 1).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.46.18

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2014/92/UE zmieniająca załącznik II do decyzji 97/794/WE ustanawiającej niektóre szczegółowe zasady stosowania dyrektywy Rady 91/496/EWG w odniesieniu do kontroli weterynaryjnych żywych zwierząt sprowadzanych z państw trzecich
Data aktu: 14/02/2014
Data ogłoszenia: 18/02/2014
Data wejścia w życie: 18/02/2014