Rozporządzenie 1342/2014 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 850/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczące trwałych zanieczyszczeń organicznych w odniesieniu do załączników IV i V

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 1342/2014
z dnia 17 grudnia 2014 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 850/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczące trwałych zanieczyszczeń organicznych w odniesieniu do załączników IV i V
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 850/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. dotyczące trwałych zanieczyszczeń organicznych i zmieniające dyrektywę 79/117/EWG 1 , w szczególności jego art. 7 ust. 4 lit. a), art. 7 ust. 5 oraz art. 14 ust. 2 i 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem (WE) nr 850/2004 wdrożono do prawa Unii zobowiązania Konwencji sztokholmskiej w sprawie trwałych zanieczyszczeń organicznych (zwanej dalej "Konwencją"), zatwierdzonej decyzją Rady 2006/507/WE 2 w imieniu Wspólnoty, oraz zobowiązania Protokołu do Konwencji z 1979 r. w sprawie transgranicznego zanieczyszczania powietrza na dalekie odległości dotyczącego trwałych zanieczyszczeń organicznych (zwanego dalej "Protokołem"), zatwierdzonego decyzją Rady 2004/259/WE 3 w imieniu Wspólnoty.

(2) Na 4. posiedzeniu Konferencji Stron Konwencji w dniach 4-8 maja 2009 r. zdecydowano o włączeniu chlordekonu, heksabromobifenylu, heksachlorocykloheksanu łącznie z lindanem, pentachlorobenzenu, eteru tetrabromodifenylu, eteru pentabromodifenylu, eteru heksabromodifenylu i eteru heptabromodifenylu, a także kwasu perfluorooktanosulfonowego i jego pochodnych (zwanych dalej "PFOS") do załączników do Konwencji.

(3) Ze względu na obawy o kompletność i reprezentatywność informacji naukowych dotyczących ilości i stężeń bromowanych eterów difenylowych będących TZO oraz ilości i stężeń PFOS w wyrobach i odpadach, substancje te tymczasowo umieszczono w załącznikach IV i V do rozporządzenia (WE) nr 850/2004 bez podania maksymalnej dopuszczalnej wartości stężenia.

(4) Dodatkowe dane naukowe dotyczące ilości i stężeń bromowanych eterów difenylowych będących TZO oraz ilości i stężeń PFOS w wyrobach i odpadach zostały już ocenione. Należy zatem bez zbędnej zwłoki ustalić maksymalną dopuszczalną wartość stężenia tych trwałych zanieczyszczeń organicznych, aby zapewnić jednolite stosowanie rozporządzenia (WE) nr 850/2004 oraz zapobiec ciągłemu uwalnianiu tych substancji do środowiska.

(5) W trakcie 27. posiedzenia w dniach od 14-18 grudnia 2009 r. organ wykonawczy Protokołu podjął decyzję o dodaniu do Protokołu heksachlorobutadienu, polichlorowanych naftalenów oraz krótkołańcuchowych parafin chlorowanych.

(6) Na 5. posiedzeniu w dniach 25-29 kwietnia 2011 r. Konferencja Stron Konwencji wyraziła zgodę, aby do wykazu trwałych zanieczyszczeń organicznych, które należy wyeliminować na całym świecie, dodać endosulfan z kilkoma wyłączeniami.

(7) W związku z decyzjami podjętymi przez organ wykonawczy Protokołu i Konferencji Stron Konwencji należy zaktualizować załączniki IV i V do rozporządzenia (WE) nr 850/2004 w celu uwzględnienia tych substancji.

(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 850/2004.

(9) Aby zapewnić przedsiębiorstwom i właściwym organom wystarczający czas na dostosowanie się do nowych wymogów, niniejsze rozporządzenie powinno stosować się od dnia 18 czerwca 2015 r.

(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego na mocy art. 39 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE 4 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 850/2004 wprowadza się następujące zmiany:

1)
załącznik IV zastępuje się tekstem załącznika I do niniejszego rozporządzenia.
2)
w załączniku V wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem II do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 18 czerwca 2015 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 grudnia 2014 r.

W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

"ZAŁĄCZNIK IV

Wykaz substancji objętych przepisami dotyczącymi gospodarowania odpadami określonymi w art. 7
Substancja Nr CAS Nr WE Dopuszczalna wartość stężenia, o której mowa w art. 7 ust. 4 lit. a)
Endosulfan 115-29-7

959-98-8

33213-65-9

204-079-4 50 mg/kg
Heksachlorobutadien 87-68-3 201-765-5 100 mg/kg
Polichlorowane naftaleny (1) 10 mg/kg
Chloroalkany C10-13 (krótkołańcuchowe parafiny chlorowane) (SCCP) 85535-84-8 287-476-5 10 000 mg/kg
Eter tetrabromodifenylu C12H6Br4O Suma stężeń eteru tetrabromodife-nylu, eteru pentabromodifenylu, eteru heksabromodifenylu i eteru heptabromodifenylu: 1 000 mg/kg
Eter pentabromodifenylu C12H5Br
Eter heksabromodifenylu C12H4Br6O
Eter heptabromodifenylu C12H3Br7O
Kwas perfluorooktanosulfonowy i jego pochodne (PFOS)

C8F17SO2X

(X = OH, sole metali (O-M+), halogenek, amid i inne pochodne, w tym polimery)

50 mg/kg
Polichlorowane dibenzo-p-dioksyny i dibenzofurany (PCDD/PCDF) 15 μg/kg (2)
DDT (1,1,1-trichloro-2,2-bis(4-chlorofenylo) etan) 50-29-3 200-024-3 50 mg/kg
Chlordan 57-74-9 200-349-0 50 mg/kg
Heksachlorocykloheksan, łącznie z lindanem 58-89-9

319-84-6

319-85-7

608-73-1

210-168-9

200-401-2

206-270-8

206-271-3

50 mg/kg
Dieldryna 60-57-1 200-484-5 50 mg/kg
Endryna 72-20-8 200-775-7 50 mg/kg
Heptachlor 76-44-8 200-962-3 50 mg/kg
Heksachlorobenzen 118-74-1 200-273-9 50 mg/kg
Chlordekon 143-50-0 205-601-3 50 mg/kg
Aldryna 309-00-2 206-215-8 50 mg/kg
Pentachlorobenzen 608-93-5 210-172-5 50 mg/kg
Polichlorowane bifenyle (PCB) 1336-36-3 i inne 215-648-1 50 mg/kg (3)
Mireks 2385-85-5 219-196-6 50 mg/kg
Toksafen 8001-35-2 232-283-3 50 mg/kg
Heksabromobifenyl 36355-01-8 252-994-2 50 mg/kg
(1) Polichlorowane naftaleny to związki chemiczne oparte na układzie pierścieni naftalenowych, w których jeden lub kilka atomów wodoru zastąpiono atomami chloru.
(2) Dopuszczalną wartość oblicza się dla PCDD oraz PCDF zgodnie z następującymi współczynnikami równoważnymi toksyczności (TEF):
PCDD TEF
2,3,7,8-TeCDD 1
1,2,3,7,8-PeCDD 1
1,2,3,4,7,8-HxCDD 0,1
1,2,3,6,7,8-HxCDD 0,1
1,2,3,7,8,9-HxCDD 0,1
1,2,3,4,6,7,8-HpCDD 0,01
OCDD 0,0003
PCDF TEF
2,3,7,8-TeCDF 0,1
1,2,3,7,8-PeCDF 0,03
2,3,4,7,8-PeCDF 0,3
1,2,3,4,7,8-HxCDF 0,1
PCDD TEF
1,2,3,6,7,8-HxCDF 0,1
1,2,3,7,8,9-HxCDF 0,1
2,3,4,6,7,8-HxCDF 0,1
1,2,3,4,6,7,8-HpCDF 0,01
1,2,3,4,7,8,9-HpCDF 0,01
OCDF 0,0003
(3) Tam gdzie to stosowne, wykorzystuje się metodę obliczeniową określoną w europejskich normach EN 12766-1 i EN 12766-2.".

ZAŁĄCZNIK  II

W załączniku V część 2 tabelę zastępuje się następującą tabelą:

"Odpady sklasyfikowane w decyzji Komisji 2000/532/WE Maksymalne dopuszczalne wartości stężeń substancji wymienionych w załączniku IV (1) Działanie
10 ODPADY Z PROCESÓW TERMICZNYCH Chloroalkany C10-13 (krótkołańcuchowe parafiny chlorowane) (SCCP): 10 000 mg/kg;

Aldryna: 5 000 mg/kg;

Chlordan: 5 000 mg/kg;

Chlordekon: 5 000 mg/kg;

DDT (1,1,1-trichloro-2,2-bis(4-chlorofenylo) etan): 5 000 mg/kg;

Dieldryna: 5 000 mg/kg;

Endosulfan: 50 000 mg/kg;

Endryna: 5 000 mg/kg;

Heptachlor: 5 000 mg/kg;

Heksabromobifenyl: 5 000 mg/kg;

Heksachlorobenzen: 5 000 mg/kg;

Heksachlorobutadien: 1 000 mg/kg;

Heksachlorocykloheksan, łącznie z lindanem: 5 000 mg/kg;

Mireks: 5 000 mg/kg;

Pentachlorobenzen: 5 000 mg/kg;

Kwas perfluorooktanosulfonowy i jego pochodne (PFOS)

(C8F17SO2X)

(X = OH, sole metali (O-M+), halogenek, amid i inne pochodne, w tym polimery): 50 mg/kg;

Polichlorowane bifenyle (PCB) (3): 50 mg/kg;

Polichlorowane dibenzo-p-dioksyny i dibenzofurany (PCDD/PCDF) (4): 5 mg/ kg;

Polichlorowane naftaleny*: 1 000 mg/ kg;

Suma stężeń eteru tetrabromodifenylu (C12H6Br4O), eteru pentabromodifenylu (C12H5Br), eteru heksabromodifenylu (C12H4Br6O) i eteru heptabromodifenylu (C12H3Br7O): 10 000 mg/kg;

Toksafen: 5 000 mg/kg;

Stałe składowanie jest dozwolone wyłącznie po spełnieniu następujących warunków:

1) składowanie odbywa się w jednym z następujących miejsc:

- -bezpiecznym, głębokim, podziemnym magazynie zbudowanym w twardej skale;

- -kopalniach soli;

- -składowisku odpadów niebezpiecznych (pod warunkiem że odpady zostały zestalone lub, tam gdzie to technicznie możliwe, częściowo zestabilizowane, zgodnie z wymogami klasyfikacji odpadów podanymi w podrozdziale 1903 decyzji 2000/532/WE.

2) Przestrzega się przepisów dyrektywy Rady 1999/31/WE (*) i decyzji Rady 2003/33/WE (**).

3) Zostało udowodnione, że wybrane działanie jest bardziej korzystne dla środowiska.

10 01 Odpady z elektrowni i innych obiektów energetycznego spalania paliw (z wyłączeniem 19)
10 01 14* (2) Popioły paleniskowe, żużle pyły z kotłów z procesów współspalania zawierające substancje niebezpieczne
10 01 16* Popioły lotne z procesów współspalania zawierające substancje niebezpieczne
10 02 Odpady z hutnictwa żelaza i stali
10 02 07* Odpady stałe z oczyszczania gazów odlotowych zawierające substancje niebezpieczne
10 03 Odpady z hutnictwa aluminium
10 03 04* Żużle z produkcji pierwotnej
10 03 08* Słone żużle z produkcji wtórnej
10 03 09* Czarne kożuchy żużlowe z produkcji wtórnej
10 03 19* Pyły z gazów odlotowych zawierające substancje niebezpieczne
10 03 21* Inne cząstki stałe i pyły (łącznie z pyłami z młynów kulowych) zawierające substancje niebezpieczne
10 03 29* Odpady z przetwarzania słonych żużli i czarnych kożuchów żużlowych zawierające substancje niebezpieczne
10 04 Odpady z hutnictwa ołowiu
10 04 01* Żużle z produkcji pierwotnej i wtórnej
10 04 02* Kożuchy żużlowe i zgary z produkcji pierwotnej i wtórnej
10 04 04* Pyły z gazów odlotowych
10 04 05* Inne cząstki i pyły
10 04 06* Odpady stałe z oczyszczania gazów odlotowych
10 05 Odpady z hutnictwa cynku
10 05 03* Pyły z gazów odlotowych
10 05 05* Odpady stałe z oczyszczania gazów odlotowych
10 06 Odpady z hutnictwa miedzi
10 06 03* Pyły z gazów odlotowych
10 06 06* Odpady stałe z oczyszczania gazów odlotowych
10 08 Odpady z hutnictwa pozostałych metali nieżelaznych
10 08 08* Słone żużle z produkcji pierwotnej i wtórnej
10 08 15* Pyły z gazów odlotowych zawierające substancje niebezpieczne
10 09 Odpady z odlewnictwa żelaza
10 09 09 * Pyły z gazów odlotowych zawierające substancje niebezpieczne
16 ODPADY NIEUJĘTE W INNYCH GRUPACH W WYKAZIE
16 11 Odpadowe okładziny i materiały ogniotrwałe
16 11 01* Węglopochodne okładziny piecowe i materiały ogniotrwałe z procesów metalurgicznych zawierające substancje niebezpieczne
16 11 03* Inne okładziny piecowe i materiały ogniotrwałe z procesów metalurgicznych zawierające substancje niebezpieczne
17 ODPADY Z BUDOWY I ROZBIÓRKI (WŁĄCZNIE Z WYDOBYTĄ ZIEMIĄ Z MIEJSC SKAŻONYCH)
17 01 Beton, cegły, płyty, ceramika
17 01 06* Zmieszane lub wysegregowane odpady z betonu, gruzu ceglanego, odpadowych materiałów ceramicznych i elementów wyposażenia zawierające substancje niebezpieczne
17 05 Gleba i ziemia (włącznie z glebą i ziemią wydobytą z miejsc skażonych), kamienie i urobek z pogłębiania
17 05 03* Gleba i ziemia oraz kamienie zawierające substancje niebezpieczne
17 09 Inne odpady z budowy i rozbiórki
17 09 02* Odpady budowlane i rozbiórkowe zawierające PCB (np. substancje i przedmioty zawierające PCB: szczeliwa, wykładziny podłogowe zawierające żywice, szczelne zespoły okienne, kondensatory)
17 09 03* Inne odpady budowlane i rozbiórkowe (w tym odpady zmieszane) zawierające substancje niebezpieczne
19 ODPADY Z URZĄDZEŃ DO GOSPODAROWANIA ODPADAMI ORAZ Z POZAZAKŁADOWYCH OCZYSZCZALNI ŚCIEKÓW I INSTALACJI UZDATNIANIA WODY PRZEZNACZONEJ DO SPOŻYCIA PRZEZ LUDZI ORAZ WODY DO CELÓW PRZEMYSŁOWYCH
19 01 Odpady z termicznego przekształcania odpadów
19 01 07* Odpady stałe z oczyszczania gazów odlotowych
19 01 11* Popioły i żużle paleniskowe zawierające substancje niebezpieczne
19 01 13* Popioły lotne zawierające substancje niebezpieczne
19 01 15* Pyły z kotłów zawierające substancje niebezpieczne
19 04 Odpady zeszklone i z procesów zeszkliwiania
19 04 02* Popioły lotne i inne odpady z oczyszczania gazów odlotowych
19 04 03* Niezeszklona faza stała
(1) Te dopuszczalne wartości mają zastosowanie wyłącznie do składowisk odpadów niebezpiecznych i nie mają zastosowania do stałych składowisk podziemnych odpadów niebezpiecznych, w tym kopalni soli.
(2) Wszelkie odpady oznaczone gwiazdką »*« są uznawane za odpady niebezpieczne na mocy dyrektywy 2008/98/EWG i podlegają przepisom tej dyrektywy.
(3) Tam, gdzie to stosowne, wykorzystuje się metodę obliczania określoną w europejskich normach EN 12766-1 i EN 12766-2.
(4) Dopuszczalną wartość oblicza się dla PCDD oraz PCDF zgodnie z następującymi współczynnikami równoważnymi toksyczności (TEF):
PCDD TEF
2,3,7,8-TeCDD 1
1,2,3,7,8-PeCDD 1
1,2,3,4,7,8-HxCDD 0,1
1,2,3,6,7,8-HxCDD 0,1
1,2,3,7,8,9-HxCDD 0,1
1,2,3,4,6,7,8-HpCDD 0,01
OCDD 0,0003
PCDF TEF
2,3,7,8-TeCDF 0,1
1,2,3,7,8-PeCDF 0,03
2,3,4,7,8-PeCDF 0,3
1,2,3,4,7,8-HxCDF 0,1
1,2,3,6,7,8-HxCDF 0,1
1,2,3,7,8,9-HxCDF 0,1
2,3,4,6,7,8-HxCDF 0,1
1,2,3,4,6,7,8-HpCDF 0,01
1,2,3,4,7,8,9-HpCDF 0,01
OCDF 0,0003
(*) Dz.U. L 182 z 16.7.1999, s. 1.

(**) Dz.U. L 11 z 16.1.2003, s. 27.".

1 Dz.U. L 158 z 30.4.2004, s. 7.
2 Decyzja Rady 2006/507/WE z dnia 14 października 2004 r. dotycząca zawarcia, w imieniu Wspólnoty Europejskiej, Konwencji sztokholmskiej w sprawie trwałych zanieczyszczeń organicznych (Dz.U. L 209 z 31.7.2006, s. 1).
3 Decyzja Rady 259/2004/WE z dnia 19 lutego 2004 r. dotycząca zawarcia, w imieniu Wspólnoty Europejskiej, Protokołu do Konwencji z 1979 r. w sprawie transgranicznego zanieczyszczenia powietrza na dalekie odległości dotyczącego trwałych zanieczyszczeń organicznych (Dz.U. L 81 z 19.2.2004, s. 35).
4 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie odpadów oraz uchylająca niektóre dyrektywy (Dz.U. L 312 z 22.11.2008, s. 3).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.363.67

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1342/2014 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 850/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczące trwałych zanieczyszczeń organicznych w odniesieniu do załączników IV i V
Data aktu: 17/12/2014
Data ogłoszenia: 18/12/2014
Data wejścia w życie: 07/01/2015, 18/06/2015