uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin, zmieniające i uchylające dyrektywy 67/548/EWG i 1999/45/WE oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 1 , w szczególności jego art. 53 ust. 1,
(1) Rozporządzenie (WE) nr 1272/2008 zharmonizowało kryteria klasyfikacji i przepisy dotyczące oznakowania i pakowania substancji i mieszanin stwarzających zagrożenie. Zobowiązano w nim dostawców do oznakowywania i pakowania substancji lub mieszanin zaklasyfikowanych jako stwarzające zagrożenie przed wprowadzeniem ich do obrotu zgodnie z tymże rozporządzeniem. Zawiera ono przepisy mające na celu uniknięcie przypadkowego narażenia lub zatrucia konsumentów, w szczególności małych dzieci, z powodu chemikaliów stwarzających zagrożenie, które zostały dostarczone ogółowi społeczeństwa.
(2) Płynne detergenty dla konsumentów przeznaczone do prania, w opakowaniach rozpuszczalnych do jednorazowego użycia są wprowadzane do obrotu w państwach członkowskich i ich udział w rynku unijnym rośnie. Obowiązujące przepisy dotyczące opakowań rozpuszczalnych do jednorazowego użycia zawierających chemikalia stwarzające zagrożenie nie zapewniają wystarczającej ochrony. Konieczne jest zatem jednolite i bardziej skuteczne podejście w celu zagwarantowania lepszej ochrony ogółu społeczeństwa, a w szczególności małych dzieci i innych grup szczególnie narażonych na ryzyko, przy jednoczesnym zachowaniu swobodnego obrotu produktów chemicznych znajdujących się w opakowaniach rozpuszczalnych.
(3) Krajowe ośrodki toksykologiczne w kilku państwach członkowskich zgłosiły znaczną liczbę poważnych incydentów zatrucia i uszkodzenia oczu, których ofiarami były dzieci, spowodowanych płynnymi detergentami dla konsumentów przeznaczonymi do prania, w opakowaniach rozpuszczalnych do jednorazowego użycia, przy czym wskaźnik wypadków w odniesieniu do tych detergentów był wyższy w porównaniu ze wskaźnikiem dotyczącym detergentów dla konsumentów przeznaczonych do prania, w innych rodzajach opakowań.
(4) Mimo że kampanie informacyjne w niektórych państwach członkowskich przyniosły pozytywne rezultaty, konieczne jest zmniejszenie atrakcyjności tego typu produktów dla małych dzieci oraz ochrona małych dzieci poprzez zmniejszenie widoczności tego typu produktów za pomocą nieprzejrzystego opakowania zewnętrznego, zawarcie czynnika zniechęcającego (takiego jak czynnik powodujący gorzki smak w ustach) w opakowaniu rozpuszczalnym, tak by spowodować natychmiastowy odpychający efekt w momencie kontaktu z ustami, oraz utrudnienie dostępu do tego typu produktów. Na etykiecie zewnętrznego opakowania płynnych detergentów dla konsumentów przeznaczonych do prania, w opakowaniach rozpuszczalnych do jednorazowego użycia należy umieścić i wyeksponować dodatkowe informacje.
(5) Aby szybko zapobiec poważnym konsekwencjom tego typu incydentów dotyczących wspomnianych produktów, przy jednoczesnym uwzględnieniu koniecznego minimalnego okresu potrzebnego podmiotom gospodarczym na dostosowanie się do nowych przepisów, należy przewidzieć odpowiedni okres przejściowy.
(6) Należy zastosować tryb pilny zgodnie z art. 54 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1272/2008.
(7) Niezwłocznie przeprowadzone zostaną dodatkowe badania dotyczące istotnych incydentów i zostaną rozważone dalsze środki, w tym rozszerzenie zakresu przepisów na inne produkty konsumpcyjne zawarte w opakowaniach rozpuszczalnych oraz przegląd zaproponowanych przepisów.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 133 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 2 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 5 grudnia 2014 r.
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.350.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 1297/2014 dostosowujące do postępu naukowo-technicznego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin |
| Data aktu: | 05/12/2014 |
| Data ogłoszenia: | 06/12/2014 |
| Data wejścia w życie: | 26/12/2014, 01/06/2015 |