uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1217/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. ustanawiające sieć zbierania danych rachunkowych o dochodach i działalności gospodarczej gospodarstw rolnych w Unii Europejskiej 1 , w szczególności jego art. 5 ust. 1, art. 5a ust. 1, art. 5b ust. 2 i ust. 3 oraz art. 8 ust. 3,
(1) Po wejściu w życie traktatu lizbońskiego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1318/2013 2 zmieniło rozporządzenie (WE) nr 1217/2009 celem dostosowania go do art. 290 i 291 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. W celu zapewnienia funkcjonowania nowych ram prawnych wynikających z tego dostosowania należy przyjąć niektóre zasady w drodze aktów delegowanych i wykonawczych. Nowe przepisy powinny zastąpić istniejące przepisy ustanowione przez Komisję w celu wdrożenia rozporządzenia (WE) nr 1217/2009. Należy zatem uchylić rozporządzenia Komisji (WE) nr 1242/2008 3 i (UE) nr 1291/2009 4 oraz rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 385/2012 5 .
(2) Rozporządzenie (WE) nr 1217/2009 upoważnia Komisję do przyjmowania aktów delegowanych ustanawiających przepisy dotyczące danych wykorzystywanych do określania dochodów i analizy działalności gospodarczej gospodarstw rolnych. Niniejszy akt delegowany powinien w szczególności ustanowić przepisy umożliwiające określenie wartości progu wyznaczających pole obserwacji, sporządzanie planów wyboru gospodarstw, określenie okresu odniesienia dla standardowej produkcji, określenie ogólnych i głównych typów rolniczych i określenie najważniejszych rodzajów danych rachunkowych, które mają być zbierane, oraz ogólnych zasad, którymi należy kierować się w tym względzie.
(3) Wartość progu wyznaczającego pole obserwacji powinna umożliwić uzyskanie reprezentatywnych wyników dla pola obserwacji. Wartości progu powinny maksymalizować stosunek kosztów do korzyści i być określone w sposób umożliwiający włączenie w pole obserwacji gospodarstw, które reprezentują możliwie największy udział wartości produkcji rolnej, użytków rolnych i siły roboczej, spośród tych gospodarstw, które są ukierunkowane na produkcję rynkową.
(4) Plan wyboru powinien zawierać minimalną liczbę elementów, które wskazują, w jaki sposób uzyskuje się reprezentatywną próbę, umożliwiającą realizację celów badania sieci danych rachunkowych gospodarstw rolnych.
(5) Wartość standardowej produkcji opiera się na średnich danych dla danego okresu odniesienia. Te wartości powinny być regularnie aktualizowane w celu uwzględnienia tendencji ekonomicznych, tak aby typologię tę można było nadal z powodzeniem stosować. Częstotliwość aktualizacji powinna być powiązana z latami, w których przeprowadza się w Unii badania struktury gospodarstw rolnych.
(6) Ogólne i główne typy rolnicze powinny być opracowane w sposób umożliwiający utworzenie jednorodnych grup gospodarstw według mniejszego lub większego stopnia zagregowania, tak aby można było dokonać porównania ich sytuacji.
(7) Dane przekazywane w sprawozdaniach z gospodarstw rolnych powinny umożliwiać uzyskanie obrazu gospodarstw przekazujących dane w odniesieniu do czynników produkcji oraz dokonanie oceny poziomu dochodów z działalności rolniczej, a także odzwierciedlać techniczne, ekonomiczne i socjalne warunki tych gospodarstw. Należy określić w tym celu najważniejsze rodzaje danych rachunkowych, które mają być zbierane, oraz ogólne zasady zbierania danych.
(8) Przepisy przewidziane w niniejszym rozporządzeniu stosuje się od roku obrachunkowego 2015 w odniesieniu do sieci danych rachunkowych gospodarstw rolnych, a w odniesieniu do badań struktury gospodarstw rolnych w Unii - od badania w 2016 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 1 sierpnia 2014 r.
| W imieniu Komisji | |
| José Manuel BARROSO | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.321.2 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 1198/2014 uzupełniające rozporządzenie Rady (WE) nr 1217/2009 ustanawiające sieć zbierania danych rachunkowych o dochodach i działalności gospodarczej gospodarstw rolnych w Unii Europejskiej |
| Data aktu: | 01/08/2014 |
| Data ogłoszenia: | 07/11/2014 |
| Data wejścia w życie: | 14/11/2014 |