Decyzja wykonawcza 2014/768/UE określająca rodzaj, format i częstotliwość przekazywania informacji, które mają być udostępniane przez państwa członkowskie na temat technik zintegrowanego zarządzania emisjami stosowanych w rafineriach ropy naftowej i gazu, zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 30 października 2014 r.
określająca rodzaj, format i częstotliwość przekazywania informacji, które mają być udostępniane przez państwa członkowskie na temat technik zintegrowanego zarządzania emisjami stosowanych w rafineriach ropy naftowej i gazu, zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE

(notyfikowana jako dokument nr C(2014) 7517)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2014/768/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 1 listopada 2014 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie emisji przemysłowych (zintegrowane zapobieganie zanieczyszczeniom i ich kontrola) 1 , w szczególności jej art. 72 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzja wykonawcza Komisji 2014/738/UE 2 przyjmuje konkluzje dotyczące najlepszych dostępnych technik ("konkluzje dotyczące BAT") w odniesieniu do rafinacji ropy naftowej i gazu. Konkluzje dotyczące BAT nr 57 i 58 zatwierdzone tą decyzją umożliwiają państwom członkowskim wykorzystywanie technik zintegrowanego zarządzania emisjami w odniesieniu do emisji tlenków azotu (NOx) i dwutlenku siarki (SO2) pochodzącymi z niektórych instalacji technicznych.

(2) Rafinerie ropy naftowej i gazu są znaczącymi źródłami emisji zanieczyszczeń powietrza, w szczególności dwutlenku siarki i tlenków azotu. Stosowanie przez rafinerie technik zintegrowanego zarządzania emisjami mogłoby stać się głównym czynnikiem determinującym ich efektywność środowiskową.

(3) Niezbędne jest ustanowienie szczególnych wymogów w zakresie sprawozdawczości, aby umożliwić Komisji ocenę właściwego stosowania BAT 57 oraz BAT 58, a w szczególności sprawdzenie, czy techniki zintegrowanego zarządzania emisjami zostały opracowane, wdrożone i funkcjonują w sposób zgodny z zasadami równoważenia skutków dla środowiska naturalnego określonymi we wspomnianych konkluzjach dotyczących BAT.

(4) Należy określić rodzaj informacji, które mają być udostępniane przez państwa członkowskie w odniesieniu do wdrożenia technik zintegrowanego zarządzania emisjami opisanych w BAT 57 oraz BAT 58, podając przy tym: opis istotnych cech projektu i wdrażanych technik, związane z nim ustalone dopuszczalne wartości emisji, jak również związany z nim system monitorowania oraz jego wyniki.

(5) Na mocy art. 72 ust. 1 dyrektywy 2010/75/UE państwa członkowskie są zobowiązane do udostępniania informacji na temat stosowania najlepszych dostępnych technik w formacie elektronicznym. Aby zapewnić spójność i wewnętrzną zgodność informacji udostępnianych przez państwa członkowskie, powinny one wykorzystywać format sprawozdania elektronicznego opracowany w tym celu przez Komisję z pomocą Europejskiej Agencji Ochrony Środowiska.

(6) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 75 ust. 1 dyrektywy 2010/75/UE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Sprawozdawczość państw członkowskich

1.
Państwa członkowskie udostępniają Komisji informacje na temat wdrażania technik zintegrowanego zarządzania emisjami, określonych w BAT 57 oraz BAT 58 przyjętych na mocy decyzji wykonawczej 2014/738/UE.

Informacje, o których mowa w akapicie pierwszym, udostępniane są zgodnie z załącznikiem i obejmują lata 2017, 2018 i 2019. Informacje te powinny być dostępne w odniesieniu do każdej rafinerii ropy naftowej i gazu, w której wdrażane są techniki zintegrowanego zarządzania emisjami określone w BAT 57 oraz BAT 58 w odniesieniu do emisji tlenków azotu (NOx) i dwutlenku siarki (SO2).

2.
Informacje, o których mowa w ust. 1, udostępnia się Komisji najpóźniej do dnia 30 września 2020 r., stosując przewidziany do tego celu format sprawozdania elektronicznego.
Artykuł  2

Adresaci

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 30 października 2014 r.

W imieniu Komisji

Janez POTOČNIK

Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

Rodzaj informacji na temat technik zintegrowanego zarządzania emisjami stosowanych w rafineriach ropy naftowej i gazu, które mają być udostępniane Komisji

1. Informacje ogólne

1.1. Numer referencyjny instalacji: indywidualny identyfikator instalacji do celów dyrektywy 2010/75/UE.

1.2. Nazwa instalacji.

1.3. Nazwa operatora.

1.4. Adres instalacji: ulica, kod pocztowy miejscowość i państwo.

2. Informacje na temat zakresu technik zintegrowanego zarządzania emisjami oraz obowiązujących dopuszczalnych wartości emisji

2.1. Wykaz i opis jednostek produkcyjnych i jednostek spalania energetycznego stosujących techniki zintegrowanego zarządzania emisjami w odniesieniu do NOx oraz SO2, w szczególności:

a) rodzaj jednostki (jednostka spalania energetycznego, jednostka fluidalnego krakingu katalitycznego, jednostka odsiarczania gazów odlotowych);

b) nominalna moc cieplna (dla jednostek spalania energetycznego);

c) rodzaj(-e) spalanego paliwa (dla jednostek spalania energetycznego);

d) czy jednostka jest nowa, czy istniała wcześniej;

e) istotne i strukturalne zmiany, np. w eksploatacji lub wykorzystaniu paliwa w okresie sprawozdawczym, które wpłynęły na obowiązujące poziomy emisji powiązane z BAT.

2.2. Obowiązujące na mocy technik zintegrowanego zarządzania emisjami dopuszczalne wartości emisji w odniesieniu do NOx oraz SO2, ze wskazaniem:

a) wartości, jednostek, okresów uśredniania i warunków odniesienia;

b) w jaki sposób wartości te zostały określone w odniesieniu do BAT 57 oraz BAT 58, określonych w konkluzjach dotyczących BAT na mocy decyzji wykonawczej 2014/738/EU;

c) jakie stężenia emisji zostały uwzględnione dla każdej przedmiotowej jednostki w odniesieniu do BAT 57 oraz BAT 58 w porównaniu z indywidualnymi poziomami emisji powiązanymi z BAT oraz poziomem emisji powiązanym z BAT dla jednostek odsiarczania gazów odlotowych;

d) jakie natężenia przepływu spalin (lub inne czynniki) zostały wykorzystane jako czynnik ważenia dla każdej jednostki i w jaki sposób zostały one określone;

e) jakie inne elementy lub czynniki zostały wykorzystane do ustalenia wartości granicznych.

3. Informacje o systemie monitorowania

3.1. Opis systemu monitorowania wykorzystywanego do określania emisji w ramach technik zintegrowanego zarządzania emisjami.

3.2. Szczegóły dotyczące zmierzonych i obliczonych parametrów, stosowanego rodzaju (bezpośrednie, pośrednie) i metod pomiarów, stosowanych współczynników obliczeniowych (wraz z uzasadnieniem) oraz częstotliwości monitorowania.

4. Informacje na temat wyników monitorowania

Przegląd wyników monitorowania w celu wykazania zgodności z obowiązującymi poziomami emisji powiązanymi z BAT określonymi w BAT 57 oraz BAT 58 oraz że w związku z tym emisje są równe lub niższe niż przy stosowaniu obowiązujących indywidualnych poziomów emisji powiązanych z BAT oraz poziomów emisji powiązanych z BAT dla jednostek odsiarczania gazów odlotowych na poziomie poszczególnych jednostek, zawierający co najmniej:

a) średnie stężenia emisji we wszystkich odnośnych jednostkach (mg/Nm3, wszystkie średnie miesięczne w ciągu roku);

b) miesięczne emisje łącznie we wszystkich odnośnych jednostkach (tony/m-c);

c) średnie stężenia emisji dla każdej odnośnej jednostki (mg/Nm3, wszystkie średnie miesięczne w ciągu roku);

d) natężenia przepływu spalin dla każdej odnośnej jednostki (Nm3/godz., wszystkie średnie miesięczne w ciągu roku).

1 Dz.U. L 334 z 17.12.2010, s. 17.
2 Decyzja wykonawcza Komisji 2014/738/UE z dnia 9 października 2014 r. w sprawie określenia konkluzji dotyczących najlepszych dostępnych technik (BAT) w odniesieniu do rafinacji ropy naftowej i gazu zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych (Dz.U. L 307 z 28.10.2014, s. 38).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.315.15

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2014/768/UE określająca rodzaj, format i częstotliwość przekazywania informacji, które mają być udostępniane przez państwa członkowskie na temat technik zintegrowanego zarządzania emisjami stosowanych w rafineriach ropy naftowej i gazu, zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE
Data aktu: 30/10/2014
Data ogłoszenia: 01/11/2014
Data wejścia w życie: 01/11/2014