Decyzja wykonawcza 2014/768/UE określająca rodzaj, format i częstotliwość przekazywania informacji, które mają być udostępniane przez państwa członkowskie na temat technik zintegrowanego zarządzania emisjami stosowanych w rafineriach ropy naftowej i gazu, zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 30 października 2014 r.
określająca rodzaj, format i częstotliwość przekazywania informacji, które mają być udostępniane przez państwa członkowskie na temat technik zintegrowanego zarządzania emisjami stosowanych w rafineriach ropy naftowej i gazu, zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE

(notyfikowana jako dokument nr C(2014) 7517)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2014/768/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 1 listopada 2014 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie emisji przemysłowych (zintegrowane zapobieganie zanieczyszczeniom i ich kontrola) 1 , w szczególności jej art. 72 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzja wykonawcza Komisji 2014/738/UE 2 przyjmuje konkluzje dotyczące najlepszych dostępnych technik ("konkluzje dotyczące BAT") w odniesieniu do rafinacji ropy naftowej i gazu. Konkluzje dotyczące BAT nr 57 i 58 zatwierdzone tą decyzją umożliwiają państwom członkowskim wykorzystywanie technik zintegrowanego zarządzania emisjami w odniesieniu do emisji tlenków azotu (NOx) i dwutlenku siarki (SO2) pochodzącymi z niektórych instalacji technicznych.

(2) Rafinerie ropy naftowej i gazu są znaczącymi źródłami emisji zanieczyszczeń powietrza, w szczególności dwutlenku siarki i tlenków azotu. Stosowanie przez rafinerie technik zintegrowanego zarządzania emisjami mogłoby stać się głównym czynnikiem determinującym ich efektywność środowiskową.

(3) Niezbędne jest ustanowienie szczególnych wymogów w zakresie sprawozdawczości, aby umożliwić Komisji ocenę właściwego stosowania BAT 57 oraz BAT 58, a w szczególności sprawdzenie, czy techniki zintegrowanego zarządzania emisjami zostały opracowane, wdrożone i funkcjonują w sposób zgodny z zasadami równoważenia skutków dla środowiska naturalnego określonymi we wspomnianych konkluzjach dotyczących BAT.

(4) Należy określić rodzaj informacji, które mają być udostępniane przez państwa członkowskie w odniesieniu do wdrożenia technik zintegrowanego zarządzania emisjami opisanych w BAT 57 oraz BAT 58, podając przy tym: opis istotnych cech projektu i wdrażanych technik, związane z nim ustalone dopuszczalne wartości emisji, jak również związany z nim system monitorowania oraz jego wyniki.

(5) Na mocy art. 72 ust. 1 dyrektywy 2010/75/UE państwa członkowskie są zobowiązane do udostępniania informacji na temat stosowania najlepszych dostępnych technik w formacie elektronicznym. Aby zapewnić spójność i wewnętrzną zgodność informacji udostępnianych przez państwa członkowskie, powinny one wykorzystywać format sprawozdania elektronicznego opracowany w tym celu przez Komisję z pomocą Europejskiej Agencji Ochrony Środowiska.

(6) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 75 ust. 1 dyrektywy 2010/75/UE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Sprawozdawczość państw członkowskich

1.
Państwa członkowskie udostępniają Komisji informacje na temat wdrażania technik zintegrowanego zarządzania emisjami, określonych w BAT 57 oraz BAT 58 przyjętych na mocy decyzji wykonawczej 2014/738/UE.

Informacje, o których mowa w akapicie pierwszym, udostępniane są zgodnie z załącznikiem i obejmują lata 2017, 2018 i 2019. Informacje te powinny być dostępne w odniesieniu do każdej rafinerii ropy naftowej i gazu, w której wdrażane są techniki zintegrowanego zarządzania emisjami określone w BAT 57 oraz BAT 58 w odniesieniu do emisji tlenków azotu (NOx) i dwutlenku siarki (SO2).

2.
Informacje, o których mowa w ust. 1, udostępnia się Komisji najpóźniej do dnia 30 września 2020 r., stosując przewidziany do tego celu format sprawozdania elektronicznego.
Artykuł  2

Adresaci

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 30 października 2014 r.

W imieniu Komisji

Janez POTOČNIK

Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

Rodzaj informacji na temat technik zintegrowanego zarządzania emisjami stosowanych w rafineriach ropy naftowej i gazu, które mają być udostępniane Komisji

1. Informacje ogólne

1.1. Numer referencyjny instalacji: indywidualny identyfikator instalacji do celów dyrektywy 2010/75/UE.

1.2. Nazwa instalacji.

1.3. Nazwa operatora.

1.4. Adres instalacji: ulica, kod pocztowy miejscowość i państwo.

2. Informacje na temat zakresu technik zintegrowanego zarządzania emisjami oraz obowiązujących dopuszczalnych wartości emisji

2.1. Wykaz i opis jednostek produkcyjnych i jednostek spalania energetycznego stosujących techniki zintegrowanego zarządzania emisjami w odniesieniu do NOx oraz SO2, w szczególności:

a) rodzaj jednostki (jednostka spalania energetycznego, jednostka fluidalnego krakingu katalitycznego, jednostka odsiarczania gazów odlotowych);

b) nominalna moc cieplna (dla jednostek spalania energetycznego);

c) rodzaj(-e) spalanego paliwa (dla jednostek spalania energetycznego);

d) czy jednostka jest nowa, czy istniała wcześniej;

e) istotne i strukturalne zmiany, np. w eksploatacji lub wykorzystaniu paliwa w okresie sprawozdawczym, które wpłynęły na obowiązujące poziomy emisji powiązane z BAT.

2.2. Obowiązujące na mocy technik zintegrowanego zarządzania emisjami dopuszczalne wartości emisji w odniesieniu do NOx oraz SO2, ze wskazaniem:

a) wartości, jednostek, okresów uśredniania i warunków odniesienia;

b) w jaki sposób wartości te zostały określone w odniesieniu do BAT 57 oraz BAT 58, określonych w konkluzjach dotyczących BAT na mocy decyzji wykonawczej 2014/738/EU;

c) jakie stężenia emisji zostały uwzględnione dla każdej przedmiotowej jednostki w odniesieniu do BAT 57 oraz BAT 58 w porównaniu z indywidualnymi poziomami emisji powiązanymi z BAT oraz poziomem emisji powiązanym z BAT dla jednostek odsiarczania gazów odlotowych;

d) jakie natężenia przepływu spalin (lub inne czynniki) zostały wykorzystane jako czynnik ważenia dla każdej jednostki i w jaki sposób zostały one określone;

e) jakie inne elementy lub czynniki zostały wykorzystane do ustalenia wartości granicznych.

3. Informacje o systemie monitorowania

3.1. Opis systemu monitorowania wykorzystywanego do określania emisji w ramach technik zintegrowanego zarządzania emisjami.

3.2. Szczegóły dotyczące zmierzonych i obliczonych parametrów, stosowanego rodzaju (bezpośrednie, pośrednie) i metod pomiarów, stosowanych współczynników obliczeniowych (wraz z uzasadnieniem) oraz częstotliwości monitorowania.

4. Informacje na temat wyników monitorowania

Przegląd wyników monitorowania w celu wykazania zgodności z obowiązującymi poziomami emisji powiązanymi z BAT określonymi w BAT 57 oraz BAT 58 oraz że w związku z tym emisje są równe lub niższe niż przy stosowaniu obowiązujących indywidualnych poziomów emisji powiązanych z BAT oraz poziomów emisji powiązanych z BAT dla jednostek odsiarczania gazów odlotowych na poziomie poszczególnych jednostek, zawierający co najmniej:

a) średnie stężenia emisji we wszystkich odnośnych jednostkach (mg/Nm3, wszystkie średnie miesięczne w ciągu roku);

b) miesięczne emisje łącznie we wszystkich odnośnych jednostkach (tony/m-c);

c) średnie stężenia emisji dla każdej odnośnej jednostki (mg/Nm3, wszystkie średnie miesięczne w ciągu roku);

d) natężenia przepływu spalin dla każdej odnośnej jednostki (Nm3/godz., wszystkie średnie miesięczne w ciągu roku).

1 Dz.U. L 334 z 17.12.2010, s. 17.
2 Decyzja wykonawcza Komisji 2014/738/UE z dnia 9 października 2014 r. w sprawie określenia konkluzji dotyczących najlepszych dostępnych technik (BAT) w odniesieniu do rafinacji ropy naftowej i gazu zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych (Dz.U. L 307 z 28.10.2014, s. 38).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.315.15

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2014/768/UE określająca rodzaj, format i częstotliwość przekazywania informacji, które mają być udostępniane przez państwa członkowskie na temat technik zintegrowanego zarządzania emisjami stosowanych w rafineriach ropy naftowej i gazu, zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE
Data aktu: 30/10/2014
Data ogłoszenia: 01/11/2014
Data wejścia w życie: 01/01/1970