uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 978/2012 z dnia 25 października 2012 r. wprowadzające ogólny system preferencji taryfowych i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 732/2008 1 , w szczególności jego art. 5 ust. 3,
(1) W art. 4 rozporządzenia (UE) nr 978/2012 ("rozporządzenie w sprawie GSP") określono kryteria dotyczące przyznawania preferencji taryfowych przewidzianych w rozwiązaniu ogólnym w ramach ogólnego systemu preferencji ("GSP").
(2) Zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. a) rozporządzenia w sprawie GSP kraj, który został sklasyfikowany przez Bank Światowy jako kraj o wysokim dochodzie lub o średniowysokim dochodzie przez trzy kolejne lata, nie powinien korzystać z preferencji w ramach GSP. Zgodnie jednak z art. 4 ust. 3 rozporządzenia w sprawie GSP art. 4 ust. 1 lit. a) nie powinien mieć do dnia 21 listopada 2014 r. zastosowania w odniesieniu do krajów, które przed dniem 20 listopada 2012 r. parafowały dwustronną umowę o preferencyjnym dostępie do rynku.
(3) Zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie GSP kraj, który korzysta z umowy o preferencyjnym dostępie do rynku, która zasadniczo w zakresie całego handlu zapewnia taki sam poziom preferencji taryfowych jak system GSP lub lepszy, nie powinien korzystać z preferencji w ramach GSP.
(4) Wykaz krajów korzystających objętych rozwiązaniem ogólnym w ramach GSP ustanowiono w załączniku II do rozporządzenia w sprawie GSP. Zgodnie z art. 5 rozporządzenia w sprawie GSP należy dokonać przeglądu załącznika II do dnia 1 stycznia każdego roku w celu odzwierciedlenia zmian w odniesieniu do kryteriów określonych w art. 4. Ponadto artykuł ten stanowi, że krajowi korzystającemu z systemu GSP i podmiotom gospodarczym należy zapewnić wystarczający czas na dokładne przystosowanie się do zmiany statusu danego kraju w ramach GSP. W związku z tym rozwiązanie GSP musi pozostać w mocy przez kolejny rok od dnia wejścia w życie zmiany statusu kraju na podstawie art. 4 ust. 1 lit. a).
(5) Na mocy rozporządzenia Rady (UE) nr 1528/2007 2 między innymi Republika Botswany ("Botswana"), Republika Kamerunu ("Kamerun"), Republika Wybrzeża Kości Słoniowej ("Wybrzeże Kości Słoniowej"), Republika Fidżi ("Fidżi"), Republika Ghany ("Ghana"), Republika Kenii ("Kenia"), Republika Namibii ("Namibia") i Królestwo Suazi ("Suazi") korzystają z umowy o preferencyjnym dostępie do rynku, która zapewnia taki sam poziom preferencji taryfowych jak system GDP lub lepszy. Zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. b) rozporządzenia GSP kraje te nie były ujęte w załączniku II, ponieważ korzystały one już z takiego preferencyjnego dostępu do rynku.
(6) Wyżej wymienione kraje są ujęte w załączniku I do rozporządzenia w sprawie GSP jako kraje kwalifikujące się do objęcia ich systemem GSP.
(7) Na mocy rozporządzenia (UE) nr 527/2013 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 od dnia 1 października 2014 r. Botswana, Kamerun, Wybrzeże Kości Słoniowej, Fidżi, Ghana, Kenia, Namibia i Suazi przestają być objęte umową o preferencyjnym dostępie do rynku, o której mowa w rozporządzeniu (UE) nr 1528/2007. Kraje te są krajami kwalifikującymi się do systemu GSP zgodnie z definicją zawartą w art. 2 lit. c) rozporządzenia w sprawie GSP, a od dnia 1 października 2014 r. spełniają kryteria określone w art. 4 rozporządzenia w sprawie GSP. W związku z tym wyżej wymienione kraje powinny zostać włączone do załącznika II do rozporządzenia w sprawie GSP z zastosowaniem od dnia 1 października 2014 r.
(8) Botswana i Namibia zostały sklasyfikowane przez Bank Światowy jako kraje o średniowysokim dochodzie w latach 2011, 2012 i 2013. Niemniej jednak oba kraje parafowały przed dniem 20 listopada 2012 r. dwustronną umowę z Unią o preferencyjnym dostępie do rynku, która zasadniczo w zakresie całego handlu zapewnia taki sam poziom preferencji taryfowych jak system GSP lub lepszy, aczkolwiek jeszcze jej nie stosują. W związku z tym art. 4 ust. 1 lit. a) nie ma zastosowania do tych dwóch państw do dnia 21 listopada 2014 r.
(9) Zgodnie z art. 5 ust. 2 lit. a) rozporządzenia w sprawie GSP decyzja o usunięciu danego kraju korzystającego wykazu krajów korzystających z systemu GSP ma zastosowanie po upływie roku od dnia wejścia w życie t decyzji. Jak jednak wynika z art. 4 ust. 3 rozporządzenia w sprawie GSP usunięcie Botswany i Namibii nie moż być skuteczne przed dniem 22 listopada 2015 r. Zgodnie z coroczną aktualizacją załącznika II do rozporządzen w sprawie GSP usunięcie Botswany i Namibii z tego załącznika powinno być skuteczne od dnia 1 styczn 2016 r. W związku z tym Botswana i Namibia powinny zostać włączone do załącznika II do rozporządzenia sprawie GSP od dnia 1 października 2014 r. do dnia 31 grudnia 2015 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 22 lipca 2014 r.
| W imieniu Komisji | |
| José Manuel BARROSO | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.283.23 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 1016/2014 zmieniające załącznik II do rozporządzenia (UE) nr 978/2012 Parlamentu Europejskiego i Rady wprowadzającego plan ogólnych preferencji taryfowych |
| Data aktu: | 22/07/2014 |
| Data ogłoszenia: | 27/09/2014 |
| Data wejścia w życie: | 28/09/2014, 01/10/2014, 01/01/2016 |