Decyzja 2014/599/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Kolejowej za rok budżetowy 2012

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 3 kwietnia 2014 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Kolejowej za rok budżetowy 2012

(2014/599/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 5 września 2014 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiej Agencji Kolejowej za rok budżetowy 2012,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Kolejowej za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Agencji 1 ,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 2 , w szczególności jego art. 185,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 881/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające Europejską Agencję Kolejową 4 , w szczególności jego art. 39,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 5 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 6 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Transportu i Turystyki (A7-0209/2014),
1.
udziela dyrektorowi wykonawczemu Europejskiej Agencji Kolejowej absolutorium z wykonania budżetu agencji za rok budżetowy 2012;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi wykonawczemu Europejskiej Agencji Kolejowej, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZ Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 3 kwietnia 2014 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Kolejowej za rok budżetowy 2012

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiej Agencji Kolejowej za rok budżetowy 2012,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Kolejowej za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Agencji 7 ,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 8 ("rozporządzenie finansowe"), w szczególności jego art. 185,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 9 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 881/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające Europejską Agencję Kolejową 10 , w szczególności jego art. 39,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 11 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 12 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając swoje poprzednie decyzje i rezolucje w sprawie absolutorium z wykonania budżetu,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Transportu i Turystyki (A7-0209/2014),
A.
mając na uwadze, że według sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Kolejowej ("Agencji") jej budżet na rok budżetowy 2012 wyniósł 25 799 000 EUR, co stanowi spadek o 0,72 % w porównaniu z 2011 r.,
B.
mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie roczne Agencji za rok finansowy 2012 jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw są zgodne z prawem i prawidłowe,
1.
przypomina o zasadniczej roli Agencji w zapewnianiu bezpieczeństwa i interoperacyjności systemów kolejowych w Europie; zauważa także, że obecnie prowadzony jest przegląd kompetencji Agencji w ramach czwartego pakietu kolejowego; kładzie nacisk na przyznanie Agencji, w przypadku poszerzenia jej kompetencji, zasobów finansowych, materialnych i ludzkich umożliwiających jej wypełnienie zadań;

Działania podjęte w następstwie udzielenia absolutorium za rok 2011

2.
stwierdza na podstawie sprawozdania Trybunału Obrachunkowego, że działania naprawcze podjęte w reakcji na uwagi sformułowane w poprzednim roku są w trakcie realizacji;
3.
stwierdza na podstawie informacji przekazanych przez Agencję, że:
-
wdrożone zostały działania naprawcze w celu ograniczenia negatywnego wpływu znacznej rotacji pracowników operacyjnych na działania Agencji; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o efektach podjętych działań,
-
podjęte zostały działania w zakresie nieprawidłowości związanych z przenoszeniem środków, zwłaszcza w postaci wdrożenia bardziej restrykcyjnych przepisów dotyczących terminów zawierania umów, zmiany umów IT zezwalającej na fakturowanie odpowiednio do wyników i wprowadzenia nowego systemu fakturowania przez Centrum Tłumaczeń dla Organów Unii Europejskiej umożliwiającego ograniczenie przeniesień w obszarze tłumaczeń,
-
aby usprawnić procedury rekrutacyjne w celu zapewnienia przejrzystości i równego traktowania kandydatów oraz uniknięcia konfliktów interesów w procedurach selekcji, przyjęto nową procedurę selekcji i rekrutacji pracowników oraz nowe wytyczne dla komisji selekcyjnej;

Zarządzanie budżetem i finansami

4.
zauważa, że działania w zakresie monitorowania budżetu w roku budżetowym 2012 umożliwiły wykonanie budżetu w 94,92 %, a wskaźnik wykonania środków na płatności wyniósł 85,63 %;

Dwie siedziby

5.
ubolewa nad faktem, że korzystanie z dwóch siedzib (Lille i Valenciennes) do prowadzenia działalności naraża Agencję na dodatkowe koszty; zauważa, że Agencja dokłada wszelkich starań celem zminimalizowania negatywnych skutków decyzji w sprawie jej siedziby;
6.
wzywa do ustanowienia jednej siedziby Agencji, do której można łatwo dotrzeć publicznymi środkami transportu, w celu zaoszczędzenia ograniczonych zasobów i zwiększenia skuteczności Agencji;

Zobowiązania i przeniesienia

7.
stwierdza, że w rocznej kontroli przeprowadzonej przez Trybunał Obrachunkowy nie wykryto istotnych problemów dotyczących poziomu przeniesień w 2012 r. i z uznaniem stwierdza, że Agencja przestrzega zasady jednoroczności i terminowo wykonuje swój budżet;

Przesunięcia

8.
zauważa z zadowoleniem, że według sprawozdania z rocznej działalności oraz wyników kontroli przeprowadzonej przez Trybunał Obrachunkowy poziom i charakter przesunięć w 2012 r. nie przekroczył granic ustalonych w przepisach finansowych; wyraża uznanie dla prawidłowego planowania budżetowego Agencji;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

9.
uznaje, że w 2014 r. Agencja dokona przeglądu swojej polityki w sprawie zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi w oparciu o wytyczne Komisji dotyczące zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi w zdecentralizowanych agencjach UE; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o wynikach tej oceny, kiedy będą dostępne;
10.
zauważa, że życiorysy i deklaracje o braku konfliktu interesów członków zarządu nie są publicznie dostępne; wzywa Agencję do naprawy tej sytuacji w trybie pilnym;

Procedury zamówień publicznych i rekrutacji

11.
zauważa, że w odniesieniu do 2012 r. ani wybrane do kontroli transakcje, ani inne wyniki kontroli nie dały podstaw do sformułowania przez Trybunał Obrachunkowy w sprawozdaniu z kontroli rocznej jakichkolwiek uwag dotyczących procedur zamówień publicznych Agencji;
12.
zauważa, że Trybunał Obrachunkowy w swoim sprawozdaniu z kontroli rocznej za rok 2012 nie zawarł żadnych uwag dotyczących procedur rekrutacyjnych Agencji;

Kontrola wewnętrzna

13.
stwierdza na podstawie informacji przekazanych przez Agencję, że Służba Audytu Wewnętrznego Komisji (IAS) przeprowadziła w ostatnim kwartale 2012 r. kontrolę ("Podstawowe elementy wiarygodności"), w wyniku której sformułowano 10 zaleceń dla Agencji, z których dwa uznano za "bardzo ważne", siedem za "ważne", a jedno za "pożądane"; zauważa, że z powodu późnego terminu kontroli IAS z 2012 r. Agencja nie była w stanie przekazać szczegółowych informacji o działaniach planowanych w celu zamknięcia zaleceń IAS; wzywa zatem Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o tych działaniach;
14.
zauważa, że nie pozostały do wdrożenia żadne zalecenia uznane za "bardzo ważne" z przeprowadzonej przez IAS w 2011 r. kontroli specjalistycznego zarządzania w zakresie interoperacyjności oraz że pozostają do wdrożenia dwa zalecenia uznane za "ważne", które na koniec 2013 r. nie były zamknięte; wzywa zatem Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o podjętych działaniach;
15.
zauważa, że Trybunał Obrachunkowy informuje w swoim sprawozdaniu z kontroli rocznej za rok 2012, że Agencja zlikwidowała jednostkę audytu wewnętrznego, zastępując ją stanowiskiem koordynatora kontroli wewnętrznej;
16.
ubolewa nad faktem, że procedura rekrutacji na stanowisko koordynatora kontroli wewnętrznej trwała długo i że w styczniu 2014 r. wybrany kandydat nie zaczął jeszcze pracy w Agencji;
17.
zauważa z obawą, że Trybunał Obrachunkowy informuje w swoim sprawozdaniu z kontroli rocznej za rok 2012, że Agencja nie spełnia wymogów standardu kontroli wewnętrznej w odniesieniu do ciągłości działania oraz że nie istnieją zatwierdzone plany ciągłości działania i przywrócenia gotowości do pracy po wystąpieniu sytuacji nadzwyczajnej w odniesieniu do systemów informatycznych; odnotowuje, że Agencja postanowiła wdrożyć odpowiednie środki w celu zapewnienia ciągłości realizacji usług i działania systemów informatycznych o charakterze przekrojowym w organizacji Agencji; wzywa zatem Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o wdrożonych działaniach;

Wyniki

18.
zwraca się do Agencji o przedstawienie europejskim obywatelom wyników i efektów swojej pracy w sposób łatwo dostępny, głównie za pośrednictwem swojej strony internetowej;
19.
w odniesieniu do pozostałych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 3 kwietnia 2014 r. 13 w sprawie wyników, zarządzani finansami i kontroli Agencji.
1 Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 184.
2 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 164 z 30.4.2004, s. 1.
5 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
6 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
7 Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 184.
8 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
9 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
10 Dz.U. L 164 z 30.4.2004, s. 1.
11 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
12 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
13 Teksty przyjęte, P7_TA(2014)0299 (zob. s. 359 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.266.257

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2014/599/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Kolejowej za rok budżetowy 2012
Data aktu: 03/04/2014
Data ogłoszenia: 05/09/2014