Decyzja 2014/587/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych za rok budżetowy 2012

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 3 kwietnia 2014 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych za rok budżetowy 2012

(2014/587/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 5 września 2014 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych za rok budżetowy 2012,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Urzędu 1 ,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 2 , w szczególności jego art. 185,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych) 4 , w szczególności jego art. 64,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 5 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 6 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Gospodarczej i Monetarnej (A7-0232/2014),
1.
udziela dyrektorowi Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych absolutorium z wykonania budżetu Urzędu za rok budżetowy 2012;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi wykonawczemu Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZ Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 3 kwietnia 2014 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych za rok budżetowy 2012

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych za rok budżetowy 2012,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Urzędu 7 ,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 8 , w szczególności jego art. 185,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 9 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych) 10 , w szczególności jego art. 64,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 11 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 12 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając swoje wcześniejsze decyzje i rezolucje w sprawie absolutorium,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Gospodarczej i Monetarnej (A7-0232/2014),
A.
mając na uwadze, że zgodnie ze sprawozdaniem finansowym budżet Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych (zwanego dalej Urzędem) na rok budżetowy 2012 zamknął się kwotą 15 655 000 EUR, co stanowi wzrost o 46,76 % w porównaniu z 2011 r.; mając na uwadze, że wzrost ten wynika ze zmienionego ostatnio charakteru Urzędu;
B.
mając na uwadze, że łączny wkład Unii do budżetu Urzędu na 2012 r. wyniósł 5 484 109,07 EUR, co stanowi wzrost o 28,52 % w porównaniu z 2011 r.;
C.
mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy oświadczył, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe Urzędu za rok budżetowy 2012 r. jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw są zgodne z prawem i prawidłowe;
1.
przypomina, że Parlament odegrał kluczową rolę w ustanowieniu Urzędu - jak również Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego oraz Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych - jako jednego z trzech europejskich urzędów nadzoru gospodarczego i finansowego, które nadal są na etapie tworzenia; uważa wobec tego, że potrzebna jest lepsza koordynacja na szczeblu europejskim;
2.
jest zdania, że rola Urzędu polegająca na propagowaniu bezpieczeństwa i solidności instytucji ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych oraz na ochronie interesów ubezpieczonych i członków systemów emerytalnych jest zasadnicza dla ożywienia gospodarczego i tworzenia zrównoważonego zatrudnienia i wzrostu w Europie;

Działania podjęte w następstwie udzielenia absolutorium za rok 2011

3.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że według stanu na wrzesień 2013 r. Urząd zakończył dwa działania naprawcze w związku z uwagami Trybunału Obrachunkowego z 2011 r.; przypomina, że proces ten musi być wykonany w całości; zauważa, że działania naprawcze nadal trwają i są stanowczo potrzebne;
4.
na podstawie informacji przekazanych przez Urząd przyjmuje do wiadomości, że w latach 2012-2013 wprowadził on szereg środków dotyczących wewnętrznych procedur mających zagwarantować odpowiedni poziom wskaźników realizacji zobowiązań w tytule II (wydatki administracyjne), a w wyniku podjęcia tych i innych środków wskaźnik wykonania budżetu w przypadku tego tytułu wyniósł 95,37 % w 2012 i 92,02 % w 2013 r., natomiast wskaźnik realizacji zobowiązań w przypadku tytułu III - 99,21 % w 2012 i 98,77 % w 2013 r.;
5.
docenia, że w dniu 19 listopada 2013 r. zarząd Urzędu przyjął nowe zasady dotyczące zarządzania konfliktami interesów w odniesieniu do członków rady nadzorczej i zarządu oraz że dyrektor wykonawczy przyjął podobne zasady w odniesieniu do pracowników i stron umowy; zwraca uwagę, że w obydwu przypadkach przepisy te określają jasne wymogi dotyczące deklaracji, definicję konfliktów i naruszeń oraz procesy zarządcze i sankcje;

Zarządzanie budżetem i finansami

6.
zwraca uwagę, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2012 doprowadziły do osiągnięcia ogólnego wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 90,63 %; z niepokojem zauważa, że wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 67,21 %;
7.
podkreśla, że dodatkowe zadania powierzone Urzędowi oraz przyszłe zadania przewidziane w jeszcze nieuzgodnionych wnioskach ustawodawczych będą wymagać zwiększenia środków budżetowych i przyjęcia nowych pracowników, tak by Urząd mógł należycie wypełniać swoją rolę nadzorczą; uważa, że jest to niezwykle ważne, gdyż zadania Urzędu z dużym prawdopodobieństwem będą coraz liczniejsze; zauważa, że ostateczny wzrost liczby pracowników w miarę możliwości powinien zostać poprzedzony działaniami racjonalizacyjnymi, takimi jak realokacja, aby uzyskać przyrost wydajności, lub działania takie należy podejmować równolegle;
8.
obserwuje, że obecne uzgodnienia dotyczące finansowania Urzędu, których podstawą jest system finansowania mieszanego, są nieelastyczne, prowadzą do powstawania zbędnych obciążeń administracyjnych i mogą stanowić zagrożenie dla jego niezależności;

Zobowiązania i przeniesienia

9.
ubolewa, że kwota środków w tytule III (wydatki operacyjne), na które zaciągnięto zobowiązania, przeniesionych na rok 2013, jest bardzo wysoka i wynosi 79 % wszystkich środków; przyznaje, że jest to w głównej mierze wynikiem kompleksowości i długiego okresu trwania jednej procedury przetargowej w dziedzinie IT, w związku z którą umowę o wartości 2 200 000 EUR podpisano zgodnie z planem w grudniu 2012 r.; zwraca uwagę, że w ciągu roku 2013 wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków przeniesionych z roku 2012 w tytule III osiągnął wartość 95 %;

Przesunięcia

10.
z zadowoleniem zauważa, że zgodnie z rocznym sprawozdaniem z działalności i ustaleniami w ramach kontroli przeprowadzonej przez Trybunał Obrachunkowy poziom i charakter przesunięć w roku 2012 nie wykracza poza ramy określone w przepisach finansowych;

Procedury przetargowe i procedury naboru pracowników

11.
z zadowoleniem zauważa, że Urząd podjął się realizacji planu działania mającego na celu usprawnienie procedur przetargowych, aby w pełni dostosować się do przepisów unijnych dotyczących udzielania zamówień;
12.
ubolewa, że jedną umowę związaną z zaprojektowaniem finansowej bazy danych podzielono na cztery części o wartości 60 000 EUR każda, a następnie złożono bezpośrednie zamówienie u dwóch przedsiębiorstw; jest zdania, że z uwagi na całkowitą wartość usług, które miały być zamówione w związku z tym samym projektem (240 000 EUR), należało zastosować procedurę otwartą lub ograniczoną, wobec czego wynikające stąd zobowiązania i płatności są nieprawidłowe;
13.
zakłada, zwłaszcza w świetle powyższych procedur udzielania zamówień, że wszyscy odnośni pracownicy zostali właściwie przeszkoleni oraz są w pełni przygotowani do wdrożenia nowego rozporządzenia finansowego i decydowania na przykład o tym, które zamówienia można podzielić;
14.
zauważa, że w rocznym sprawozdaniu z kontroli za rok 2012 Trybunał Obrachunkowy nie zawarł uwag dotyczących procedur naboru pracowników przez Urząd;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

15.
z zadowoleniem odnosi się do przyjęcia przez Urząd polityki i przepisów dotyczących zarządzania konfliktami interesów w przypadku członków Rady Organów Nadzoru i Zarządu oraz pracowników i stron umów; przyjmuje do wiadomości, że Urząd przyjął przepisy etyczne w 2011 r. i ustanowił szczegółowe przepisy dla grup interesariuszy Urzędu oraz komisji odwoławczej dotyczące postępowania w przypadku konfliktu interesów; wzywa Urząd do poinformowania organu udzielającego absolutorium o zamiarze dokonania przeglądu przepisów etycznych na podstawie wytycznych Komisji dotyczących zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi w zdecentralizowanych agencjach UE;
16.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Urząd pracuje obecnie nad strukturą jego strony internetowej, w tym nad ustanowieniem specjalnej strony internetowej poświęconej konfliktom interesów; zauważa, że życiorysy i deklaracje o braku konfliktu interesów członków Zarządu i członków Rady Organów Nadzoru oraz deklaracje o braku konfliktu interesów dyrektora wykonawczego i kadry kierowniczej wyższego szczebla nie są publicznie dostępne; wzywa Urząd do naprawy tej sytuacji w trybie pilnym;

Audyt wewnętrzny

17.
na podstawie informacji przekazanych przez Urząd przyjmuje do wiadomości, że w roku 2012 Służba Audytu Wewnętrznego Komisji dokonała dogłębnej oceny priorytetów w dziedzinie kontroli na najbliższe lata, w ramach której określono najważniejsze zagrożenia i strategiczny plan audytu na lata 2013-2015 oraz wskazano dziedziny, na których kontrola będzie się skupiała w przyszłości; dostrzega, że Urząd opracował plan działania mający na celu skoncentrowanie się na zidentyfikowanych obszarach wysokiego ryzyka oraz że plan ten uzgodniono ze Służbą Audytu Wewnętrznego;

Kontrole wewnętrzne

18.
ubolewa, że choć fizycznej weryfikacji aktywów dokonano w maju i czerwcu 2012 r., nie powstało sprawozdanie na ten temat; ubolewa ponadto, że Urząd nie przyjął żadnych procedur ani wytycznych dotyczących fizycznej kontroli aktywów rzeczowych;
19.
na podstawie informacji przekazanych przez Urząd przyjmuje do wiadomości, że podjął on działania naprawcze, mianowicie że odbyło się szkolenie oraz przyjęto wytyczne dotyczące dokumentacji procesów w zakresie aktywów; wzywa Urząd do poinformowania organu udzielającego absolutorium o wdrożeniu tych wytycznych oraz o wynikach działań naprawczych;

Wyniki

20.
zwraca się do Urzędu o przedstawienie wyników i efektów jego pracy dla obywateli europejskich w sposób łatwo dostępny, głównie za pośrednictwem strony internetowej;
21.
w odniesieniu do pozostałych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 3 kwietnia 2014 r. 13 w sprawie wyników, gospodarowania środkami finansowymi i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 134.
2 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 48.
5 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
6 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
7 Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 134.
8 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
9 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
10 Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 48.
11 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
12 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
13 Teksty przyjęte, P7_TA(2014)0299 (zob. s. 359 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024