Decyzja 2014/577/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Chemikaliów za rok budżetowy 2012

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 3 kwietnia 2014 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Chemikaliów za rok budżetowy 2012

(2014/577/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 5 września 2014 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiej Agencji Chemikaliów za rok budżetowy 2012,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Chemikaliów za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Agencji 1 ,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 2 , w szczególności jego art. 185,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 4 ustanawiające Europejską Agencję Chemikaliów, w szczególności jego art. 97,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 5 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 6 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności (A7-0229/2014),
1.
udziela dyrektorowi wykonawczemu Europejskiej Agencji Chemikaliów absolutorium z wykonania budżetu Agencji za rok budżetowy 2012;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi wykonawczemu Europejskiej Agencji Chemikaliów, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZ Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 3 kwietnia 2014 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Chemikaliów za rok budżetowy 2012

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiej Agencji Chemikaliów za rok budżetowy 2012,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Chemikaliów za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Agencji 7 ,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 8 , w szczególności jego art. 185,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 9 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 10 ustanawiające Europejską Agencję Chemikaliów, w szczególności jego art. 97,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 11 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 12 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając swoje poprzednie decyzje i rezolucje w sprawie absolutorium z wykonania budżetu,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności (A7-0229/2014),
A.
mając na uwadze, że zgodnie ze sprawozdaniem Trybunału Obrachunkowego ostateczny budżet Europejskiej Agencji Chemikaliów (zwanej dalej "Agencją") na rok budżetowy 2012 r. wynosił 98 900 000 EUR, co stanowi wzrost o 6,12 % w porównaniu z 2011 r.,
B.
mając na uwadze, że Agencja otrzymała od Komisji unijne dotacje w wysokości 4 184 040 EUR oraz płatności zaliczkowe w wysokości 500 000 EUR od DG ds. Środowiska w ramach umownej rekompensaty za przeprowadzenie działań przygotowawczych do rozporządzenia w sprawie produktów biobójczych, a także płatności zaliczkowe w ramach IPA w wysokości 185 676 EUR,
C.
mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie roczne Agencji za rok finansowy 2012 jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw są zgodne z prawem i prawidłowe,

Działania podjęte w następstwie udzielenia absolutorium za rok 2011

1.
na podstawie sprawozdania Trybunału Obrachunkowego zauważa, że dwa działania naprawcze podjęte w następstwie uwag z poprzedniego roku są "w trakcie realizacji", podczas gdy dwa pozostałe są "zrealizowane";
2.
na podstawie informacji od Agencji stwierdza, że:
-
w 2013 r. opracowano i wdrożono oficjalną politykę zarządzania aktywami trwałymi oraz że utworzono Komitet Wycofywania Aktywów Trwałych, który wydaje opinie doradcze dotyczące wycofywania aktywów,
-
w 2013 r. wprowadzono nowe procedury naboru, aby wyeliminować niedociągnięcia w procedurach naboru, a także sfinalizowano projekt dotyczący reorganizacji akt osobowych,
-
w celu ograniczenia ryzyka ewentualnych konfliktów interesów podjęto następujące działania: określenie ogólnych zasad i wytycznych dla komitetów i forum, przekazanie wytycznych przewodniczącym komitetów i forum w sprawie możliwych środków łagodzących, zmiana kryteriów kwalifikowalności dla organów Agencji, opracowanie narzędzia elektronicznego do zarządzania deklaracjami o braku konfliktu interesów, prowadzenie obowiązkowych szkoleń dla personelu i kierownictwa Agencji oraz przeprowadzenie zewnętrznej kontroli polityki i procedur zarządzania konfliktami interesów;

Zarządzanie budżetem i finansami

3.
odnotowuje, że wskaźnik wykonania budżetu za 2012 r. był zadowalający w tytułach I i II; zauważa z zaniepokojeniem, że poziom przeniesień środków, na które zaciągnięto zobowiązania, był wysoki w tytule III - 50 % (11 300 000 EUR); uznaje, że jest to związane przede wszystkim z wieloletnim charakterem ważnych projektów informatycznych (3 700 000 EUR), z ocenami substancji, w przypadku których termin oceny rocznej przypada w lutym roku następnego (1 800 000 EUR), z tłumaczeniami, które nie zostały jeszcze wykonane na koniec roku (1 300 000 EUR) i z rozpoczęciem w drugiej połowie roku dwóch nowych działań: w zakresie produktów biobójczych (1 200 000 EUR) i w zakresie procedury zgody po uprzednim poinformowaniu (1 300 000 EUR);
4.
odnotowuje, że drugi rok z rzędu Agencja nie otrzymała środków z budżetu Unii na rok 2012, zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1907/2006 (REACH) i rozporządzeniem (WE) nr 1272/2008 (CLP) 13 ; zauważa, że dochody budżetowe z opłat i należności w otrzymanych środkach pieniężnych wyniosły 26 611 825 EUR; zauważa, że kwota 4 184 040 EUR z budżetu Unii została przeznaczona na działania przygotowawcze związane z wdrażaniem przepisów dotyczących produktów biobójczych oraz działań w zakresie procedury zgody po uprzednim poinformowaniu (PIC); podkreśla, że kwota ta stanowi 0,003 % ogólnego budżetu Unii;
5.
wyraża zadowolenie z działania Agencji w zakresie wdrażania unijnego prawodawstwa w dziedzinie chemikaliów, prowadzonego w ramach jej roli i obowiązków określonych prawem; z zadowoleniem przyjmuje, że rezerwa w wysokości 230 198 367 EUR w 2012 r. (280 565 807 EUR w 2011 r.) pochodząca z dochodów z opłat zostanie wykorzystana najpóźniej do 2015 r., jak przewidziano w REACH i CLP; odnotowuje, że rezerwą tą zarządza się za pośrednictwem umów o gwarantowanym poziomie usług z dwoma różnymi bankami (EBI i Bank Centralny Finlandii) zgodnie z normami ustalonymi przez zarząd Agencji;

Przesunięcia

6.
zauważa, że zgodnie z rocznym sprawozdaniem z działalności i ustaleniami w ramach kontroli przeprowadzonej przez Trybunał Obrachunkowy poziom i charakter przeniesień w roku 2012 nie wykracza poza ramy określone w przepisach finansowych; wyraża uznanie dla Agencji za dobre planowanie budżetowe;

Procedury przetargowe i procedury naboru

7.
zauważa, że w odniesieniu do 2012 r. ani wybrane do kontroli transakcje, ani inne ustalenia kontroli nie dały podstaw do sformułowania przez Trybunał Obrachunkowy w rocznym sprawozdaniu z kontroli jakichkolwiek uwag dotyczących procedur przetargowych Agencji;
8.
zauważa, że Trybunał Obrachunkowy w swoim rocznym sprawozdaniu z kontroli za 2012 r. nie przedstawił uwag dotyczących procedur naboru Agencji;
9.
podkreśla, że spośród 470 dostępnych stanowisk 447 zostało obsadzonych, a do końca 2012 r. zatrudniono 65 pracowników kontraktowych i oddelegowanych ekspertów krajowych;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

10.
zauważa, że w następstwie zalecenia organu udzielającego absolutorium Agencja uwzględni w swoim rocznym sprawozdaniu z działalności za 2013 r. informacje i statystyki dotyczące zarządzania konfliktami interesów;
11.
zauważa, że życiorysy i deklaracje o braku konfliktu interesów niektórych członków zarządu nie są publicznie dostępne; zauważa na podstawie informacji przekazanych przez Agencję, że braki życiorysów dotyczą głównie nowych lub zastępowanych członków, ale podkreśla, że nie wyjaśniono w żaden sposób braku deklaracji o braku konfliktu interesów; wzywa Agencję do naprawy tej sytuacji w trybie pilnym;

Kontrola wewnętrzna

12.
wyraża ubolewanie w związku z tym, że wyniki spisu z natury dowodzą poważnych słabości w zakresie zabezpieczenia i śledzenia aktywów trwałych oraz że brakuje procedury śledzenia oprogramowania i podzespołów wewnętrznych (2 370 pozycji z 5 878 teleinformatycznych aktywów trwałych w ewidencji); ponadto wyraża zaniepokojenie tym, że nie znaleziono 306 pozycji, w tym 93 komputerów przenośnych i 29 stacjonarnych; wzywa Agencję do wyjaśnienia tej sytuacji i do przypilnowania tego przed rozpoczęciem procedury udzielania absolutorium za rok 2013;

Audyt wewnętrzny

13.
na podstawie informacji od Agencji stwierdza, że w 2012 r. Służba Audytu Wewnętrznego Komisji (IAS) przeprowadziła uproszczoną ocenę ryzyka, która została zaakceptowana przez Agencję; zauważa, że IAS skontrolowała również relacje Agencji z zainteresowanymi stronami i komunikację zewnętrzną, że Agencja przyjęła wszystkie zalecenia przedstawione w końcowym sprawozdaniu z audytu i opracowała plan działania z myślą o ich wdrożeniu, a także że IAS uznała plan za właściwy; zauważa, że IAS przyjrzała się również swoim wcześniejszym zaleceniom i ustaliła, które z nich zostały wdrożone, oraz zamknęła je; zwraca uwagę, że audyty następcze dotyczące planów działania wykazały, iż pięć zaleceń pozostaje częściowo wdrożonych, z czego dwa uznano za bardzo ważne;

Wyniki

14.
oczekuje, że Agencja przedstawi Komisji, Parlamentowi i Radzie szczegółową analizę dotyczącą ewentualnych środków służących usprawnieniu procesu wdrażania rozporządzenia REACH w celu:
-
ograniczenia obciążeń administracyjnych dla przedsiębiorstw,
-
ograniczenia stopnia niepewności w procesie wydawania zezwoleń (chodzi o środki, dzięki którym wynik procedur REACH stanie się bardziej przewidywalny),
-
zapewnienia większej proporcjonalności procedur REACH, co obejmuje również możliwość ograniczenia zakresu analiz substancji alternatywnych,
-
poprawy zaufania do procedur REACH, co obejmuje również unikanie naliczania opłat z mocą wsteczną w kontekście wspólnego przedkładania informacji oraz wiodących rejestrujących,
-
podniesienia stopnia jasności prawa, co obejmuje również kwestie związane z określeniem kryteriów dopuszczalności wspólnego przedkładania informacji;
15.
zwraca się do Agencji o przedstawienie europejskim obywatelom wyników i efektów swojej pracy w sposób łatwo dostępny, głównie za pośrednictwem swojej strony internetowej;
16.
w odniesieniu do pozostałych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 3 kwietnia 2014 r. 14 w sprawie wyników, gospodarowania środkami finansowymi i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 97.
2 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1.
5 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
6 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
7 Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 97.
8 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
9 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
10 Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1.
11 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
12 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
13 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin, zmieniające i uchylające dyrektywy 67/548/EWG i 1999/45/WE oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 (Dz.U. L 353 z 31.12.2008, s. 1).
14 Teksty przyjęte, P7_TA(2014)0299 (zob. s. 359 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024