Decyzja 2014/577/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Chemikaliów za rok budżetowy 2012

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 3 kwietnia 2014 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Chemikaliów za rok budżetowy 2012

(2014/577/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 5 września 2014 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiej Agencji Chemikaliów za rok budżetowy 2012,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Chemikaliów za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Agencji 1 ,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 2 , w szczególności jego art. 185,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 4 ustanawiające Europejską Agencję Chemikaliów, w szczególności jego art. 97,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 5 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 6 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności (A7-0229/2014),
1.
udziela dyrektorowi wykonawczemu Europejskiej Agencji Chemikaliów absolutorium z wykonania budżetu Agencji za rok budżetowy 2012;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi wykonawczemu Europejskiej Agencji Chemikaliów, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZ Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 3 kwietnia 2014 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Chemikaliów za rok budżetowy 2012

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiej Agencji Chemikaliów za rok budżetowy 2012,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Chemikaliów za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Agencji 7 ,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 8 , w szczególności jego art. 185,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 9 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 10 ustanawiające Europejską Agencję Chemikaliów, w szczególności jego art. 97,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 11 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 12 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając swoje poprzednie decyzje i rezolucje w sprawie absolutorium z wykonania budżetu,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności (A7-0229/2014),
A.
mając na uwadze, że zgodnie ze sprawozdaniem Trybunału Obrachunkowego ostateczny budżet Europejskiej Agencji Chemikaliów (zwanej dalej "Agencją") na rok budżetowy 2012 r. wynosił 98 900 000 EUR, co stanowi wzrost o 6,12 % w porównaniu z 2011 r.,
B.
mając na uwadze, że Agencja otrzymała od Komisji unijne dotacje w wysokości 4 184 040 EUR oraz płatności zaliczkowe w wysokości 500 000 EUR od DG ds. Środowiska w ramach umownej rekompensaty za przeprowadzenie działań przygotowawczych do rozporządzenia w sprawie produktów biobójczych, a także płatności zaliczkowe w ramach IPA w wysokości 185 676 EUR,
C.
mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie roczne Agencji za rok finansowy 2012 jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw są zgodne z prawem i prawidłowe,

Działania podjęte w następstwie udzielenia absolutorium za rok 2011

1.
na podstawie sprawozdania Trybunału Obrachunkowego zauważa, że dwa działania naprawcze podjęte w następstwie uwag z poprzedniego roku są "w trakcie realizacji", podczas gdy dwa pozostałe są "zrealizowane";
2.
na podstawie informacji od Agencji stwierdza, że:
-
w 2013 r. opracowano i wdrożono oficjalną politykę zarządzania aktywami trwałymi oraz że utworzono Komitet Wycofywania Aktywów Trwałych, który wydaje opinie doradcze dotyczące wycofywania aktywów,
-
w 2013 r. wprowadzono nowe procedury naboru, aby wyeliminować niedociągnięcia w procedurach naboru, a także sfinalizowano projekt dotyczący reorganizacji akt osobowych,
-
w celu ograniczenia ryzyka ewentualnych konfliktów interesów podjęto następujące działania: określenie ogólnych zasad i wytycznych dla komitetów i forum, przekazanie wytycznych przewodniczącym komitetów i forum w sprawie możliwych środków łagodzących, zmiana kryteriów kwalifikowalności dla organów Agencji, opracowanie narzędzia elektronicznego do zarządzania deklaracjami o braku konfliktu interesów, prowadzenie obowiązkowych szkoleń dla personelu i kierownictwa Agencji oraz przeprowadzenie zewnętrznej kontroli polityki i procedur zarządzania konfliktami interesów;

Zarządzanie budżetem i finansami

3.
odnotowuje, że wskaźnik wykonania budżetu za 2012 r. był zadowalający w tytułach I i II; zauważa z zaniepokojeniem, że poziom przeniesień środków, na które zaciągnięto zobowiązania, był wysoki w tytule III - 50 % (11 300 000 EUR); uznaje, że jest to związane przede wszystkim z wieloletnim charakterem ważnych projektów informatycznych (3 700 000 EUR), z ocenami substancji, w przypadku których termin oceny rocznej przypada w lutym roku następnego (1 800 000 EUR), z tłumaczeniami, które nie zostały jeszcze wykonane na koniec roku (1 300 000 EUR) i z rozpoczęciem w drugiej połowie roku dwóch nowych działań: w zakresie produktów biobójczych (1 200 000 EUR) i w zakresie procedury zgody po uprzednim poinformowaniu (1 300 000 EUR);
4.
odnotowuje, że drugi rok z rzędu Agencja nie otrzymała środków z budżetu Unii na rok 2012, zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1907/2006 (REACH) i rozporządzeniem (WE) nr 1272/2008 (CLP) 13 ; zauważa, że dochody budżetowe z opłat i należności w otrzymanych środkach pieniężnych wyniosły 26 611 825 EUR; zauważa, że kwota 4 184 040 EUR z budżetu Unii została przeznaczona na działania przygotowawcze związane z wdrażaniem przepisów dotyczących produktów biobójczych oraz działań w zakresie procedury zgody po uprzednim poinformowaniu (PIC); podkreśla, że kwota ta stanowi 0,003 % ogólnego budżetu Unii;
5.
wyraża zadowolenie z działania Agencji w zakresie wdrażania unijnego prawodawstwa w dziedzinie chemikaliów, prowadzonego w ramach jej roli i obowiązków określonych prawem; z zadowoleniem przyjmuje, że rezerwa w wysokości 230 198 367 EUR w 2012 r. (280 565 807 EUR w 2011 r.) pochodząca z dochodów z opłat zostanie wykorzystana najpóźniej do 2015 r., jak przewidziano w REACH i CLP; odnotowuje, że rezerwą tą zarządza się za pośrednictwem umów o gwarantowanym poziomie usług z dwoma różnymi bankami (EBI i Bank Centralny Finlandii) zgodnie z normami ustalonymi przez zarząd Agencji;

Przesunięcia

6.
zauważa, że zgodnie z rocznym sprawozdaniem z działalności i ustaleniami w ramach kontroli przeprowadzonej przez Trybunał Obrachunkowy poziom i charakter przeniesień w roku 2012 nie wykracza poza ramy określone w przepisach finansowych; wyraża uznanie dla Agencji za dobre planowanie budżetowe;

Procedury przetargowe i procedury naboru

7.
zauważa, że w odniesieniu do 2012 r. ani wybrane do kontroli transakcje, ani inne ustalenia kontroli nie dały podstaw do sformułowania przez Trybunał Obrachunkowy w rocznym sprawozdaniu z kontroli jakichkolwiek uwag dotyczących procedur przetargowych Agencji;
8.
zauważa, że Trybunał Obrachunkowy w swoim rocznym sprawozdaniu z kontroli za 2012 r. nie przedstawił uwag dotyczących procedur naboru Agencji;
9.
podkreśla, że spośród 470 dostępnych stanowisk 447 zostało obsadzonych, a do końca 2012 r. zatrudniono 65 pracowników kontraktowych i oddelegowanych ekspertów krajowych;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

10.
zauważa, że w następstwie zalecenia organu udzielającego absolutorium Agencja uwzględni w swoim rocznym sprawozdaniu z działalności za 2013 r. informacje i statystyki dotyczące zarządzania konfliktami interesów;
11.
zauważa, że życiorysy i deklaracje o braku konfliktu interesów niektórych członków zarządu nie są publicznie dostępne; zauważa na podstawie informacji przekazanych przez Agencję, że braki życiorysów dotyczą głównie nowych lub zastępowanych członków, ale podkreśla, że nie wyjaśniono w żaden sposób braku deklaracji o braku konfliktu interesów; wzywa Agencję do naprawy tej sytuacji w trybie pilnym;

Kontrola wewnętrzna

12.
wyraża ubolewanie w związku z tym, że wyniki spisu z natury dowodzą poważnych słabości w zakresie zabezpieczenia i śledzenia aktywów trwałych oraz że brakuje procedury śledzenia oprogramowania i podzespołów wewnętrznych (2 370 pozycji z 5 878 teleinformatycznych aktywów trwałych w ewidencji); ponadto wyraża zaniepokojenie tym, że nie znaleziono 306 pozycji, w tym 93 komputerów przenośnych i 29 stacjonarnych; wzywa Agencję do wyjaśnienia tej sytuacji i do przypilnowania tego przed rozpoczęciem procedury udzielania absolutorium za rok 2013;

Audyt wewnętrzny

13.
na podstawie informacji od Agencji stwierdza, że w 2012 r. Służba Audytu Wewnętrznego Komisji (IAS) przeprowadziła uproszczoną ocenę ryzyka, która została zaakceptowana przez Agencję; zauważa, że IAS skontrolowała również relacje Agencji z zainteresowanymi stronami i komunikację zewnętrzną, że Agencja przyjęła wszystkie zalecenia przedstawione w końcowym sprawozdaniu z audytu i opracowała plan działania z myślą o ich wdrożeniu, a także że IAS uznała plan za właściwy; zauważa, że IAS przyjrzała się również swoim wcześniejszym zaleceniom i ustaliła, które z nich zostały wdrożone, oraz zamknęła je; zwraca uwagę, że audyty następcze dotyczące planów działania wykazały, iż pięć zaleceń pozostaje częściowo wdrożonych, z czego dwa uznano za bardzo ważne;

Wyniki

14.
oczekuje, że Agencja przedstawi Komisji, Parlamentowi i Radzie szczegółową analizę dotyczącą ewentualnych środków służących usprawnieniu procesu wdrażania rozporządzenia REACH w celu:
-
ograniczenia obciążeń administracyjnych dla przedsiębiorstw,
-
ograniczenia stopnia niepewności w procesie wydawania zezwoleń (chodzi o środki, dzięki którym wynik procedur REACH stanie się bardziej przewidywalny),
-
zapewnienia większej proporcjonalności procedur REACH, co obejmuje również możliwość ograniczenia zakresu analiz substancji alternatywnych,
-
poprawy zaufania do procedur REACH, co obejmuje również unikanie naliczania opłat z mocą wsteczną w kontekście wspólnego przedkładania informacji oraz wiodących rejestrujących,
-
podniesienia stopnia jasności prawa, co obejmuje również kwestie związane z określeniem kryteriów dopuszczalności wspólnego przedkładania informacji;
15.
zwraca się do Agencji o przedstawienie europejskim obywatelom wyników i efektów swojej pracy w sposób łatwo dostępny, głównie za pośrednictwem swojej strony internetowej;
16.
w odniesieniu do pozostałych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 3 kwietnia 2014 r. 14 w sprawie wyników, gospodarowania środkami finansowymi i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 97.
2 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1.
5 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
6 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
7 Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 97.
8 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
9 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
10 Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1.
11 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
12 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
13 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin, zmieniające i uchylające dyrektywy 67/548/EWG i 1999/45/WE oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 (Dz.U. L 353 z 31.12.2008, s. 1).
14 Teksty przyjęte, P7_TA(2014)0299 (zob. s. 359 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.266.201

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2014/577/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Chemikaliów za rok budżetowy 2012
Data aktu: 03/04/2014
Data ogłoszenia: 05/09/2014