Decyzja 2014/556/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2012, sekcja VII - Komitet Regionów

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 3 kwietnia 2014 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2012, sekcja VII - Komitet Regionów

(2014/556/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 5 września 2014 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2012 1 ,
-
uwzględniając skonsolidowane sprawozdanie roczne Unii Europejskiej za rok budżetowy 2012 (COM(2013) 570 - C7-0279/2013) 2 ,
-
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami instytucji 3 ,
-
uwzględniając poświadczenie 4 wiarygodności rachunków, jak również legalności i prawidłowości transakcji leżących u ich podstaw przedstawione przez Trybunał Obrachunkowy w odniesieniu do roku 2012 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 5 , w szczególności jego art. 50, 86, 145, 146 i 147,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 6 , w szczególności jego art. 164, 165 i 166,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0226/2014),
1.
udziela sekretarzowi generalnemu Komitetu Regionów absolutorium z wykonania budżetu Komitetu Regionów za rok budżetowy 2012;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, Radzie, Komisji, Trybunałowi Sprawiedliwości Unii Europejskiej, Trybunałowi Obrachunkowemu, Europejskiemu Rzecznikowi Praw Obywatelskich i Europejskiemu Inspektorowi Ochrony Danych oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZ Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 3 kwietnia 2014 r.

zawierająca uwagi, które stanowią integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2012, sekcja VII - Komitet Regionów

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2012 7 ,
-
uwzględniając skonsolidowane sprawozdanie roczne Unii Europejskiej za rok budżetowy 2012 (COM(2013) 570 -C7-0279/2013) 8 ,
-
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami instytucji 9 ,
-
uwzględniając poświadczenie 10 wiarygodności rachunków, jak również legalności i prawidłowości transakcji leżących u ich podstaw przedstawione przez Trybunał Obrachunkowy w odniesieniu do roku 2012 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 11 , w szczególności jego art. 50, 86, 145, 146 i 147,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 12 , w szczególności jego art. 164, 165 i 166,
-
uwzględniając swoje poprzednie decyzje i rezolucje w sprawie absolutorium z wykonania budżetu,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0226/2014),
1.
zauważa z zadowoleniem, że w sprawozdaniu rocznym za rok 2012 Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż nie odnotowano poważnych uchybień w objętych kontrolą obszarach dotyczących zasobów ludzkich i zamówień dla Komitetu Regionów (zwanego dalej "Komitetem");
2.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że na podstawie przeprowadzonych prac kontrolnych Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż w roku budżetowym zakończonym dnia 31 grudnia 2012 r. w łącznych płatnościach za wydatki administracyjne i inne wydatki instytucji i organów nie wystąpiły istotne błędy;
3.
zauważa, że w 2012 r. zatwierdzony budżet Komitetu wyniósł 86 503 000 EUR (84 059 000 EUR w 2011 r.), z czego 85 000 000 EUR stanowiły środki na zobowiązania, a wskaźnik wykonania wyniósł 98,2 %; podkreśla, że budżet Komitetu jest wyłącznie administracyjny;
4.
z zadowoleniem stwierdza, że wskaźnik wykonania budżetu w wysokości 98,2 % stanowi poprawę w stosunku do wskaźnika z 2011 r., który wyniósł 97,5 %; oczekuje dalszej poprawy wskaźnika wykonania budżetu w przyszłości;
5.
z zadowoleniem przyjmuje ustanowienie Grupy Sterującej ds. Pomocniczości, która usprawnia zarządzanie polityczne w Komitecie i wspiera wykonywanie poszerzonych zadań Komitetu, jak przedstawiono w Traktacie o funkcjonowaniu Unii Europejskiej;
6.
z zadowoleniem przyjmuje projekty dotyczące wewnętrznej organizacji Komitetu, w których ustalono cele w zakresie współpracy między poszczególnymi działami oraz rozwoju synergii we wspólnych działaniach; w odniesieniu do zeszłorocznych zaleceń z zadowoleniem przyjmuje dostarczone informacje i apeluje o stałe informowanie go o projektach i budżetowych konsekwencjach podejmowanych środków;
7.
przyjmuje do wiadomości otrzymane informacje dotyczące zużycia energii ze źródeł odnawialnych; z zadowoleniem zauważa, że elektryczność wykorzystywana przez Komitet w całości pochodzi ze źródeł odnawialnych;
8.
zauważa z zadowoleniem, że zalecenia i wymogi parlamentarnej Komisji Kontroli Budżetowej są rejestrowane przez dział budżetu Komitetu w centralnej bazie danych, zaś postępy we wdrażaniu są regularnie monitorowane;
9.
wzywa Komitet do dalszego monitorowania struktury personelu, by uzyskać w pełni wydajną organizację stanowisk przyczyniającą się do lepszego wydatkowania przyznanego budżetu;
10.
uważa, że zarządzanie zasobami ludzkimi należy wspomóc skuteczną służbą informatyczną; apeluje o informowanie go o wszelkich opóźnieniach we wdrażaniu nowych systemów zarządzania zasobami ludzkimi;
11.
domaga się wyjaśnień dotyczących programu kontroli Komitetu na 2012 r., zwłaszcza jeśli chodzi o działalność powodującą ryzyko i plan działania na rzecz zapobiegania mu;
12.
zauważa z zadowoleniem spadek liczby tłumaczeń zewnętrznych z 5,8 % w 2011 r. do 4,5 % w 2012 r.; jest zdania, że liczby te świadczą o możliwościach zwiększenia wydajności;
13.
zwraca się do Komitetu o włączenie do rocznego sprawozdania z działalności informacji dotyczących niewykorzystanych zasobów w zakresie tłumaczeń ustnych;
14.
zwraca się do Komitetu o współpracę z innymi instytucjami przy opracowywaniu jednolitej metodologii przedstawiania kosztów tłumaczeń pisemnych, aby uprościć analizę i porównywanie kosztów;
15.
jest przekonany, że potrzebne są pewne udoskonalenia, by zracjonalizować zasoby ludzkie we wspólnych działach i w działach tłumaczeniowych; uważa aktualne kontakty w tym względzie między Komitetem, Europejskim Komitetem Ekonomiczno-Społecznym i Parlamentem za pozytywny wkład w racjonalizację zasobów;
16.
zauważa, że śródterminowy przegląd współpracy między tymi instytucjami byłby pożytecznym narzędziem oceny korzyści współpracy i dalszego planowania lepszych i odpowiednio dostosowanych rozwiązań w przyszłości;
17.
wyraża uznanie dla Komitetu za stałą jakość rocznego sprawozdania z działalności oraz za przedstawianie szczegółowego rocznego sprawozdania dotyczącego oddziaływania Komitetu, które stanowi ważne narzędzie oceny jego pracy; zauważa z zadowoleniem, że w rocznym sprawozdaniu z działalności zamieszczono pełną tabelę wszystkich zasobów ludzkich, jakimi dysponuje Komitet;
18.
uważa, że porozumienie o współpracy administracyjnej między Komitetem a EKES-em to skuteczny mechanizm; zaleca Komitetowi jego zachowanie w uaktualnionej formie;
19.
domaga się informacji o dokładnej kwocie oszczędności budżetowych będących rezultatem zaktualizowanego porozumienia o współpracy administracyjnej z EKES-em i o konkretnych obszarach, które zostaną objęte nowym porozumieniem;
20.
oczekuje, że aktualizowane porozumienie o współpracy administracyjnej z Europejskim Komitetem Ekonomiczno-Społecznym doprowadzi również do wzmocnienia współpracy w dziedzinie zarządzania wspólnymi służbami;
21.
zwraca się do Trybunału Obrachunkowego o włączenie do następnego sprawozdania rocznego przeglądu działań następczych Komitetu w odniesieniu do zaleceń Parlamentu przedstawionych w niniejszej rezolucji.
1 Dz.U. L 56 z 29.2.2012.
2 Dz.U. C 334 z 15.11.2013, s. 1.
3 Dz.U. C 331 z 14.11.2013, s. 1.
4 Dz.U. C 334 z 15.11.2013, s. 122.
5 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
6 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
7 Dz.U. L 56 z 29.2.2012.
8 Dz.U. C 334 z 15.11.2013, s. 1.
9 Dz.U. C 331 z 14.11.2013, s. 1.
10 Dz.U. C 334 z 15.11.2013, s. 122.
11 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
12 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024