uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2008/118/WE z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego, uchylającą dyrektywę 92/12/EWG 1 , w szczególności jej art. 29 ust. 1,
(1) W celu zwiększenia korelacji między informacjami dotyczącymi przemieszczania wyrobów akcyzowych posiadanymi przez organy odpowiedzialne za podatek akcyzowy a informacjami dotyczącymi przywiezionych wyrobów akcyzowych posiadanymi przez organy odpowiedzialne za formalności przywozowe, w przypadku gdy wyroby akcyzowe przemieszczane są z miejsca przywozu towarów w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy, wysyłający jest zobowiązany do wskazania kodu urzędu celnego odpowiedzialnego za dopełnienie formalności przywozowych związanych z wyrobami akcyzowymi, które mają być przemieszczone w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy.
(2) W celu zapobiegania nadużyciom procedury dostawy wyrobów akcyzowych do miejsc niewymienionych w rejestrze, o którym mowa w art. 19 rozporządzenia Rady (UE) nr 389/2012 2 , wysyłający, podając miejsce dostawy w projekcie elektronicznego dokumentu administracyjnego, projekcie komunikatu o zmianie miejsca przeznaczenia i projekcie komunikatu o podziale, powinien być uprawniony do wprowadzania adresów innych niż te wymienione we wspomnianym rejestrze wyłącznie w przypadku, gdy zarejestrowany odbiorca ma zezwolenie na dostawę bezpośrednią lub gdy występuje więcej niż jedno miejsce dostawy znane państwu członkowskiemu odpowiedzialnemu za wydawanie zezwoleń zarejestrowanemu odbiorcy.
(3) Aby umożliwić właściwym organom państwa członkowskiego wysyłki wypełnianie ich obowiązków wynikających z art. 21 ust. 5 dyrektywy 2008/118/WE, w przypadku gdy w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe mają opuścić terytorium Unii, wysyłający powinien wskazać kod urzędu wywozu w projekcie elektronicznego dokumentu administracyjnego.
(4) Wykaz kodów rodzaju transportu zamieszczony w załączniku II do rozporządzenia Komisji (WE) nr 684/2009 3 zawiera kod rodzajów transportu innych niż te wymienione w tym wykazie. Aby umożliwić pełną identyfikację zastosowanego rodzaju transportu w przypadku zastosowania tego kodu, konieczne jest dodanie opisu słownego tego rodzaju transportu.
(5) Zgodnie z art. 22 dyrektywy 2008/118/WE właściwe organy państwa członkowskiego wysyłki mogą zezwolić wysyłającemu na pominięcie danych dotyczących odbiorcy, jeśli miejsce przeznaczenia wysyłki nie jest znane w momencie przedstawienia projektu elektronicznego dokumentu administracyjnego. Wymóg ustanowiony w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 684/2009 dotyczący wskazania nowego odbiorcy przemieszczanego wyrobu nie powinien zatem mieć zastosowania w przypadku, gdy miejsce przeznaczenia nie jest znane w trakcie czynności związanych z podziałem.
(6) W art. 18 ust. 4 lit. b) dyrektywy 2008/118/WE zezwala się państwu członkowskiemu wysyłki na zwolnienie z obowiązku składania gwarancji w odniesieniu do produktów energetycznych przemieszczanych drogą morską lub stałym rurociągiem w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy, jeśli wyrażą na to zgodę inne zainteresowane państwa członkowskie. Należy zatem dodać kod rodzaju gwaranta stanowiący informację, że nie złożono gwarancji.
(7) Struktura kodu wyrobu akcyzowego w grupie danych "e-AD Wyroby" w tabeli 1 w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 684/2009 różni się od struktury tego samego elementu danych w tabeli 6 w tym załączniku. Prawidłowa jest struktura określona w tabeli 6, zatem strukturę kodu w tabeli 1 należy dostosować w taki sposób, aby odpowiadała ona strukturze kodu określonej w tabeli 6.
(8) Struktura numeru porządkowego w grupie danych "Przemieszczenie wyrobów akcyzowych - dokument e-AD" w tabeli 6 w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 684/2009 nie odpowiada już strukturze uzgodnionej w ramach wspólnych specyfikacji systemów. Strukturę tę należy zatem dostosować, aby odpowiadała ona strukturze określonej we wspólnych specyfikacjach systemów.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 684/2009.
(10) Aby dostosować datę rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia do uzgodnionej daty rozpoczęcia stosowania nowej fazy skomputeryzowanego systemu ustanowionego decyzją nr 1152/2003/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 4 i aby pozostawić Komisji i państwom członkowskim wystarczający czas na podjęcie działań w celu spełnienia nowych wymogów dotyczących dokumentacji wynikających z niniejszego rozporządzenia, powinno ono być stosowane od dnia 13 lutego 2014 r.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Podatku Akcyzowego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 28 stycznia 2014 r.
| W imieniu Komisji | |
| José Manuel BARROSO | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.26.4 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 76/2014 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 684/2009 w odniesieniu do danych przekazywanych przy użyciu skomputeryzowanych procedur przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy |
| Data aktu: | 28/01/2014 |
| Data ogłoszenia: | 29/01/2014 |
| Data wejścia w życie: | 13/02/2014, 18/02/2014 |