a także mając na uwadze, co następuje:(1) W celu zwiększenia korelacji między informacjami dotyczącymi przemieszczania wyrobów akcyzowych posiadanymi przez organy odpowiedzialne za podatek akcyzowy a informacjami dotyczącymi przywiezionych wyrobów akcyzowych posiadanymi przez organy odpowiedzialne za formalności przywozowe, w przypadku gdy wyroby akcyzowe przemieszczane są z miejsca przywozu towarów w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy, wysyłający jest zobowiązany do wskazania kodu urzędu celnego odpowiedzialnego za dopełnienie formalności przywozowych związanych z wyrobami akcyzowymi, które mają być przemieszczone w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy.
(2) W celu zapobiegania nadużyciom procedury dostawy wyrobów akcyzowych do miejsc niewymienionych w rejestrze, o którym mowa w art. 19 rozporządzenia Rady (UE) nr 389/2012 2 , wysyłający, podając miejsce dostawy w projekcie elektronicznego dokumentu administracyjnego, projekcie komunikatu o zmianie miejsca przeznaczenia i projekcie komunikatu o podziale, powinien być uprawniony do wprowadzania adresów innych niż te wymienione we wspomnianym rejestrze wyłącznie w przypadku, gdy zarejestrowany odbiorca ma zezwolenie na dostawę bezpośrednią lub gdy występuje więcej niż jedno miejsce dostawy znane państwu członkowskiemu odpowiedzialnemu za wydawanie zezwoleń zarejestrowanemu odbiorcy.
(3) Aby umożliwić właściwym organom państwa członkowskiego wysyłki wypełnianie ich obowiązków wynikających z art. 21 ust. 5 dyrektywy 2008/118/WE, w przypadku gdy w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe mają opuścić terytorium Unii, wysyłający powinien wskazać kod urzędu wywozu w projekcie elektronicznego dokumentu administracyjnego.
(4) Wykaz kodów rodzaju transportu zamieszczony w załączniku II do rozporządzenia Komisji (WE) nr 684/2009 3 zawiera kod rodzajów transportu innych niż te wymienione w tym wykazie. Aby umożliwić pełną identyfikację zastosowanego rodzaju transportu w przypadku zastosowania tego kodu, konieczne jest dodanie opisu słownego tego rodzaju transportu.
(5) Zgodnie z art. 22 dyrektywy 2008/118/WE właściwe organy państwa członkowskiego wysyłki mogą zezwolić wysyłającemu na pominięcie danych dotyczących odbiorcy, jeśli miejsce przeznaczenia wysyłki nie jest znane w momencie przedstawienia projektu elektronicznego dokumentu administracyjnego. Wymóg ustanowiony w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 684/2009 dotyczący wskazania nowego odbiorcy przemieszczanego wyrobu nie powinien zatem mieć zastosowania w przypadku, gdy miejsce przeznaczenia nie jest znane w trakcie czynności związanych z podziałem.
(6) W art. 18 ust. 4 lit. b) dyrektywy 2008/118/WE zezwala się państwu członkowskiemu wysyłki na zwolnienie z obowiązku składania gwarancji w odniesieniu do produktów energetycznych przemieszczanych drogą morską lub stałym rurociągiem w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy, jeśli wyrażą na to zgodę inne zainteresowane państwa członkowskie. Należy zatem dodać kod rodzaju gwaranta stanowiący informację, że nie złożono gwarancji.
(7) Struktura kodu wyrobu akcyzowego w grupie danych "e-AD Wyroby" w tabeli 1 w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 684/2009 różni się od struktury tego samego elementu danych w tabeli 6 w tym załączniku. Prawidłowa jest struktura określona w tabeli 6, zatem strukturę kodu w tabeli 1 należy dostosować w taki sposób, aby odpowiadała ona strukturze kodu określonej w tabeli 6.
(8) Struktura numeru porządkowego w grupie danych "Przemieszczenie wyrobów akcyzowych - dokument e-AD" w tabeli 6 w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 684/2009 nie odpowiada już strukturze uzgodnionej w ramach wspólnych specyfikacji systemów. Strukturę tę należy zatem dostosować, aby odpowiadała ona strukturze określonej we wspólnych specyfikacjach systemów.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 684/2009.
(10) Aby dostosować datę rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia do uzgodnionej daty rozpoczęcia stosowania nowej fazy skomputeryzowanego systemu ustanowionego decyzją nr 1152/2003/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 4 i aby pozostawić Komisji i państwom członkowskim wystarczający czas na podjęcie działań w celu spełnienia nowych wymogów dotyczących dokumentacji wynikających z niniejszego rozporządzenia, powinno ono być stosowane od dnia 13 lutego 2014 r.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Podatku Akcyzowego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 28 stycznia 2014 r.
|
W imieniu Komisji |
|
José Manuel BARROSO |
|
Przewodniczący |