a także mając na uwadze, co następuje:(1) W interesie przejrzystości, przewidywalności, racjonalności i uproszczenia oraz w celu zmniejszenia obciążeń dla producentów pojazdów niniejsze rozporządzenie powinno, jako że opiera się na istniejących praktykach, zapewnić dalsze uproszczenie i ujednolicenie dokumentów wykorzystywanych w procedurach homologacji typu.
(2) Od momentu określenia w dyrektywie 2002/24/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2 wzorów stosowanych w procedurach homologacji typu, w pojazdach wprowadzono nowe technologie (np. silniki elektryczne lub stosowanie europejskich poziomów emisji). W związku z tym należy dostosować wspomniane wzory.
(3) Aby wskazać, którą procedurę producent wybiera przy składaniu wniosku o udzielenie homologacji typu, należy wprowadzić nowy wzór "karty folderu informacyjnego".
(4) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 168/2013 w celu zapewnienia, aby pojazdy były budowane w sposób gwarantujący ich bezpieczeństwo przez racjonalny okres, należy opracować wzory oświadczeń producenta dotyczących trwałości najważniejszych układów, części i wyposażenia o znaczeniu kluczowym dla bezpieczeństwa funkcjonalnego oraz integralności konstrukcji pojazdu.
(5) Aby zapewnić niezależnym podmiotom racjonalny dostęp do informacji na temat naprawy pojazdów, w tym informacji dotyczących pokładowych układów diagnostycznych oraz ich współdziałania z innymi układami w pojeździe, producenci zapewniają nieograniczony dostęp do takich informacji oraz przedkładają organom udzielającym homologacji dowód zgodności tych informacji ze wspomnianym wymogiem. Należy określić wzór odpowiedniego świadectwa producenta.
(6) Należy udostępnić trzy wzory świadectwa zgodności odpowiadające procedurom homologacji typu dotyczącym pojazdów kompletnych, skompletowanych i niekompletnych.
(7) Aby ułatwić konwersję poziomu osiągów podkategorii (L3e/L4e)-A2 do (L3e/L4e)-A3 i odwrotnie, należy zapewnić wzór odpowiedniego oświadczenia producenta dołączanego do folderu informacyjnego. Ponadto do świadectwa zgodności należy dodać pewne nowe informacje i pozycje oraz należy określić cechy specjalnej tabliczki znamionowej w przypadku określonych podkategorii.
(8) Zgodnie z art. 82 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 168/2013 producenci mogą występować o udzielenie homologacji typu UE lub krajowej homologacji typu w przypadku nowych typów pojazdów na mocy tego rozporządzenia jeszcze przed dniem, w którym rozpocznie się jego stosowanie. Aby ułatwić wcześniejsze stosowanie wspomnianego rozporządzenia, należy umożliwić korzystanie ze wzoru świadectwa zgodności wskazanego w załączniku IV do dyrektywy 2002/24/WE do dnia 31 grudnia 2015 r. na warunkach przedstawionych w art. 5 ust. 2.
(9) Aby uprościć kontrole, zmniejszając przy tym obciążenie administracyjne producentów, nie należy już wymagać tabliczki zabezpieczenia przed ingerencją, a umieszczone na niej istotne informacje należy uwzględnić na tabliczce znamionowej.
(10) Aby uprościć najpowszechniej stosowane świadectwo homologacji typu UE, należy opracować nowy wzór do użytku wyłącznie w przypadku homologacji typu całego pojazdu dla pojazdu kompletnego, natomiast w przypadku innych kombinacji typów pojazdów należy ustanowić inny wzór świadectwa homologacji typu UE całego pojazdu.
(11) W przypadku gdy producent wybierze procedurę jednostopniowej homologacji typu, do świadectwa homologacji typu UE dla całego pojazdu należy dołączyć wykaz mających zastosowanie wymogów lub aktów, z którymi pojazd ten jest zgodny.
Należy ustanowić wzór świadectwa homologacji typu UE w celu zharmonizowania różnych wzorów uprzednio określonych w unijnych dyrektywach cząstkowych dotyczących układów i komponentów lub oddzielnych zespołów technicznych.
(12) Należy zmodyfikować system numeracji świadectw homologacji typu UE określony w załączniku V do dyrektywy 2002/24/WE, tak aby odzwierciedlał nową strukturę prawną aktów zawierających wymagania dotyczące homologacji typu, za pomocą których poświadcza się zgodność.
(13) Aby zharmonizować sposób przedstawiania najistotniejszych informacji w sprawozdaniach z badań, należy ustanowić minimalny zbiór wymogów dotyczących formy sprawozdań z badań.
(14) Aby zapewnić łatwą identyfikację badań przeprowadzanych na homologowanym typie pojazdu, do świadectwa homologacji typu UE należy dołączyć arkusz wyników badań zawierającą wymagany minimalny zbiór informacji.
(15) Należy ustanowić wykaz części lub wyposażenia, które mogą stwarzać poważne zagrożenie dla właściwego funkcjonowania układów, które są istotne dla bezpieczeństwa pojazdu lub jego efektywności środowiskowej.
(16) Należy ustanowić wzór świadectwa upoważniającego do wprowadzenia do obrotu części lub wyposażenia mogących stwarzać poważne zagrożenie dla właściwego funkcjonowania układów, które są istotne dla bezpieczeństwa pojazdu lub jego efektywności środowiskowej, wraz z systemem numeracji świadectw.
(17) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 73 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 168/2013,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 60 z 2.3.2013, s. 52.
2 Dyrektywa 2002/24/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 marca 2002 r. w sprawie homologacji typu dwu- lub trzykołowych pojazdów mechanicznych i uchylająca dyrektywę Rady 92/61/EWG (Dz.U. L 124 z 9.5.2002, s. 1).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 3/2014 z dnia 24 października 2013 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 168/2013 w odniesieniu do wymogów w zakresie bezpieczeństwa funkcjonalnego pojazdów do celów homologacji pojazdów dwu- lub trójkołowych oraz czterokołowców (Dz.U. L 7 z 10.1.2014, s. 1).
4 Art. 12a dodany przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 239/2020 z dnia 20 lutego 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.48.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 marca 2020 r.
5 Załącznik I:- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/1825 z dnia 6 września 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.279.47) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 października 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 239/2020 z dnia 20 lutego 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.48.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 marca 2020 r.
6 Dz.U. L 7 z 10.1.2014, s. 1.
7 Dz.U. L 25 z 28.1.2014, s. 1.
8 Niepotrzebne skreślić (jeżeli zastosowanie ma więcej niż jedna pozycja, skreślenia nie są konieczne).
9 Niepotrzebne skreślić (jeżeli zastosowanie ma więcej niż jedna pozycja, skreślenia nie są konieczne).
10 Niepotrzebne skreślić (jeżeli zastosowanie ma więcej niż jedna pozycja, skreślenia nie są konieczne).
11 Niepotrzebne skreślić (jeżeli zastosowanie ma więcej niż jedna pozycja, skreślenia nie są konieczne).
12 Niepotrzebne skreślić (jeżeli zastosowanie ma więcej niż jedna pozycja, skreślenia nie są konieczne).
13 Niepotrzebne skreślić (jeżeli zastosowanie ma więcej niż jedna pozycja, skreślenia nie są konieczne).
14 Niepotrzebne skreślić (jeżeli zastosowanie ma więcej niż jedna pozycja, skreślenia nie są konieczne).
15 Niepotrzebne skreślić (jeżeli zastosowanie ma więcej niż jedna pozycja, skreślenia nie są konieczne).
16 Niepotrzebne skreślić (jeżeli zastosowanie ma więcej niż jedna pozycja, skreślenia nie są konieczne).
17 Załącznik I dodatek 25 zmieniony przez sprostowanie z dnia 21 czerwca 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.158.51). Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
18 Załącznik IV:- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/1825 z dnia 6 września 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.279.47) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 2017 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 239/2020 z dnia 20 lutego 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.48.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 marca 2020 r.
19 Załącznik V zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/1825 z dnia 6 września 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.279.47) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 października 2016 r.
20 Załącznik VI zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/1825 z dnia 6 września 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.279.47) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 października 2016 r.
21 Załącznik VII:- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/1825 z dnia 6 września 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.279.47) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 października 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 239/2020 z dnia 20 lutego 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.48.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 marca 2020 r.
22 Załącznik VIII:- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/1825 z dnia 6 września 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.279.47) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 października 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 239/2020 z dnia 20 lutego 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.48.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 marca 2020 r.