Decyzja EBC/2014/35 (2014/533/UE) w sprawie identyfikacji TARGET2 jako systemu płatności o znaczeniu systemowym zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 795/2014 w sprawie wymogów nadzorczych w odniesieniu do systemów płatności o znaczeniu systemowym

DECYZJA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO
z dnia 13 sierpnia 2014 r.
w sprawie identyfikacji TARGET2 jako systemu płatności o znaczeniu systemowym zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 795/2014 w sprawie wymogów nadzorczych w odniesieniu do systemów płatności o znaczeniu systemowym

(EBC/2014/35)

(2014/533/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 20 sierpnia 2014 r.)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 127 ust. 2,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności jego art. 3 ust. 1, art. 22 oraz art. 34 ust. 1 tiret pierwsze,

uwzględniając rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 795/2014 z dnia 3 lipca 2014 r. w sprawie wymogów nadzorczych w odniesieniu do systemów płatności o znaczeniu systemowym (EBC/2014/28) 1 , w szczególności jego art. 1 ust. 2 i 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W czwartym tiret art. 127 ust. 2 Traktatu i czwartym tiret art. 3 ust. 1 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego (zwanego dalej "Statutem ESBC") przyznaje się Eurosystemowi kompetencje do popierania sprawnego funkcjonowania systemów płatności.

(2) Eurosystem popiera sprawne funkcjonowanie systemów płatności m.in. poprzez sprawowanie nadzoru.

(3) Przyjmując rozporządzenie (UE) nr 795/2014 (EBC/2014/28), Europejski Bank Centralny (EBC) wprowadził zasady dotyczące infrastruktur rynku finansowego wydane przez Komitet ds. Systemów Płatności i Rozrachunku (CPSS) Banku Rozliczeń Międzynarodowych (BIS) i komitet techniczny przy Międzynarodowej Organizacji Komisji Papierów Wartościowych (IOSCO) (zwane dalej "zasadami CPSS-IOSCO"), które harmonizują i wzmacniają istniejące międzynarodowe standardy nadzorcze, m.in. w odniesieniu do systemów płatności o znaczeniu systemowym.

(4) W celu przeprowadzenia identyfikacji TARGET2 zgodnie z art. 1 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 795/2014 (EBC/2014/28) Rada Prezesów weryfikuje spełnianie kryterium, o którym mowa w art. 1 ust. 3 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 795/2014 (EBC/2014/28), oraz spełnianie dwóch z czterech kryteriów, o których mowa w art. 1 ust. 3 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 795/2014 (EBC/2014/28), zgodnie z załącznikiem do niniejszej decyzji. Weryfikacja, na której opiera się niniejsza decyzja, została przeprowadzona na podstawie publicznych danych za rok kalendarzowy 2012 połączonych z odpowiedziami na ankiety EBC.

(5) Zgodnie z wytycznymi EBC/2012/27 2 TARGET2 ma zdecentralizowaną strukturę łączącą wiele systemów płatności. Systemy będące komponentami TARGET2 są zharmonizowane w największym możliwym zakresie, przy uwzględnieniu określonych wyjątków związanych z ograniczeniami wynikającymi z prawa krajowego. TARGET2 charakteryzuje się ponadto pojedynczą platformą techniczną, zwaną jednolitą wspólną platformą. Rada Prezesów posiada kompetencje do podejmowania ostatecznych rozstrzygnięć w odniesieniu do TARGET2 oraz ma za zadanie ochronę jego funkcji publicznej: to rozwiązanie w zakresie zarządzania jest odzwierciedlone w kształcie nadzoru nad systemami będącymi komponentami TARGET2,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Definicje

Użyte w niniejszej decyzji określenia mają znaczenie określone w rozporządzeniu (UE) nr 795/2014 (EBC/2014/28).

Artykuł  2

Identyfikacja SIPS i operatora SIPS

1.
Systemy będące komponentami TARGET2 spełniające kryterium, o którym mowa w art. 1 ust. 3 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 795/2014 (EBC/2014/28), zostają zbiorowo zidentyfikowane jako system płatności o znaczeniu systemowym dla celów rozporządzenia (UE) nr 795/2014 (EBC/2014/28).
2.
Operatorzy systemów będących komponentami TARGET2, o których mowa w ust. 1, zapewniają spełnianie wymogów określonych w art. 3-21 rozporządzenia (UE) nr 795/2014 (EBC/2014/28).
Artykuł  3

Właściwy organ

Właściwym organem w zakresie nadzoru nad TARGET2 jest EBC.

Artykuł  4

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 13 sierpnia 2014 r.

Mario DRAGHI

Prezes EBC

ZAŁĄCZNIK

Transeuropejski zautomatyzowany błyskawiczny system rozrachunku brutto w czasie rzeczywistym (TARGET2), prowadzony przez Eurosystem, w świetle kryteriów określonych w art. 1 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 795/2014 (EBC/2014/28)

Kryterium TARGET2
a) Kwalifikuje się do bycia zgłoszonym jako system zgodnie z dyrektywą 98/26/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (1) przez państwo członkowskie, którego walutą jest euro, lub jego operator ma siedzibę w strefie euro Systemy będące komponentami TARGET2 zgłoszone jako systemy zgodnie z dyrektywą 98/26/WE przez państwo członkowskie, którego walutą jest euro:

- TARGET2-OeNB

- TARGET2-BE

- TARGET2-CY

- TARGET2-Eesti

- TARGET2-Suomen Pankki-järjestelmä

- TARGET2-Banque de France

- TARGET2-BBk

- TARGET2-ECB

- TARGET2-GR

- TARGET2-Ireland

- TARGET2-Banca d'Italia

- TARGET2-Latvija

- TARGET2-LU

- TARGET2 Malta

- TARGET2-NL

- TARGET2-PT

- TARGET2-Banco de España (TARGET2-BE)

- TARGET2-SK

- TARGET2-Slovenija

Kryterium spełnione

b)(i) Całkowita średnia wartość dzienna przetwarzanych płatności w euro przekracza 10 mld EUR Całkowita średnia wartość dzienna przetwarzanych płatności w euro: 2,777 biliona EUR

Kryterium spełnione

b)(ii) Udział rynkowy jest równy przynajmniej jednej z poniższych wartości:

- 15 % całkowitej liczby płatności w euro,

- 5 % całkowitej liczby transgranicznych płatności w euro,

- 75 % całkowitej liczby płatności w euro na poziomie państwa członkowskiego, którego walutą jest euro

b)(iii) Działalność transgraniczna (tzn. uczestnicy z siedzibą w państwie innym niż państwo siedziby operatora SIPS lub powiązania transgraniczne z innymi systemami płatności) obejmuje przynajmniej pięć państw oraz generuje minimum 33 % całkowitej liczby przetwarzanych płatności w euro
b)(iv) Jest wykorzystywany do rozrachunku innych infrastruktur rynku finansowego Systemy będące komponentami TARGET2 są wykorzystywanie do rozrachunku infrastruktur rynku finansowego

Kryterium spełnione

(1)Dyrektywa 98/26/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 19 maja 1998 r. w sprawie zamknięcia rozliczeń w systemach płatności i rozrachunku papierów wartościowych (Dz.U. L 166 z 11.6.1998, s. 45).
1 Dz.U. L 217 z 23.7.2014, s. 16.
2 Wytyczne EBC/2012/27 z dnia 5 grudnia 2012 r. w sprawie transeuropejskiego zautomatyzowanego błyskawicznego systemu rozrachunku brutto w czasie rzeczywistym (TARGET2) (Dz.U. L 30 z 30.1.2013, s. 1).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.245.5

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja EBC/2014/35 (2014/533/UE) w sprawie identyfikacji TARGET2 jako systemu płatności o znaczeniu systemowym zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 795/2014 w sprawie wymogów nadzorczych w odniesieniu do systemów płatności o znaczeniu systemowym
Data aktu: 13/08/2014
Data ogłoszenia: 20/08/2014
Data wejścia w życie: 20/08/2014