Decyzja 2014/467/UE przedłużająca obowiązywanie decyzji 2011/492/UE oraz zawieszająca stosowanie określonych w niej właściwych środków

DECYZJA RADY
z dnia 14 lipca 2014 r.
przedłużająca obowiązywanie decyzji 2011/492/UE oraz zawieszająca stosowanie określonych w niej właściwych środków

(2014/467/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 18 lipca 2014 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając Umowę o partnerstwie między członkami grupy państw Afryki, Karaibów i Pacyfiku, z jednej strony, a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z drugiej strony, podpisaną w Kotonu dnia 23 czerwca 2000 r. 1 (zwaną dalej "umową o partnerstwie AKP-UE"), ostatnio zmienioną w Wagadugu (Burkina Faso) dnia 22 czerwca 2010 r. 2 , w szczególności jej art. 96,

uwzględniając Umowę wewnętrzną między przedstawicielami rządów państw członkowskich, zebranymi w Radzie, w sprawie przyjęcia środków i ustanowienia procedur w celu wykonania Umowy o partnerstwie AKP-UE 3 , w szczególności jej art. 3,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzją Rady 2011/492/UE 4 zakończono konsultacje z Republiką Gwinei Bissau prowadzone na mocy art. 96 umowy o partnerstwie AKP-UE oraz przyjęto właściwe środki określone w załączniku do tej decyzji.

(2) Decyzją Rady 2013/385/UE 5 zmieniono decyzję 2011/492/UE w celu przedłużenia o jeden rok, do dnia 19 lipca 2014 r., okresu stosowania właściwych środków.

(3) Istotne elementy wymienione w art. 9 umowy o partnerstwie AKP-UE są nadal naruszane, a obecna sytuacja w Gwinei Bissau nie zapewnia poszanowania praw człowieka, zasad demokracji oraz praworządności. Zatem właściwe jest przedłużenie okresu obowiązywania decyzji 2011/492/UE o jeden rok.

(4) Biorąc jednak pod uwagę przeprowadzenie pokojowych, wolnych i wiarygodnych wyborów w dniach 13 kwietnia 2014 r. i 18 maja 2014 r., które stanowią znaczący krok w kierunku większej demokracji i stabilności, a także aby nawiązać kontakt z demokratycznie wybranymi władzami i zapewnić im bezpośrednie wsparcie w ich wysiłkach zmierzających do umocnienia instytucji demokratycznych, zażegnania konfliktów społecznych i promowania rozwoju społeczno-gospodarczego Gwinei Bissau, należy zawiesić stosowanie właściwych środków określonych w załączniku do decyzji 2011/492/UE.

(5) Należy dokonać przeglądu niniejszej decyzji sześć miesięcy po jej wejściu w życie,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym przedłuża się do dnia 19 lipca 2015 r. obowiązywanie decyzji 2011/492/UE i określonych w niej właściwych środków. Niniejszym zawiesza się jednak stosowanie właściwych środków.

Właściwe środki są przedmiotem stałego przeglądu; zostaną one zastosowane ponownie w przypadku istotnego pogorszenia się sytuacji w Gwinei Bissau. W każdym razie środki takie podlegają przeglądowi sześć miesięcy po wejściu w życie niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Pismo znajdujące się w załączniku do niniejszej decyzji przesyła się władzom Gwinei Bissau.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 14 lipca 2014 r.

W imieniu Rady

M. MARTINA

Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

Jego Ekscelencja Prezydent Republiki Gwinei Bissau,

Jego Ekscelencja Premier Republiki Gwinei Bissau,

Szanowny Panie Prezydencie! Szanowny Panie Premierze!

Po konsultacjach, które odbyły się w Brukseli w dniu 29 marca 2011 r., w ramach art. 96 Umowy o partnerstwie AKP-UE, Unia Europejska zadecydowała w dniu 18 lipca 2011 r. na mocy decyzji Rady 2011/492/UE o przyjęciu właściwych środków, w tym programu wzajemnych zobowiązań w celu stopniowego wznowienia współpracy Unii Europejskiej.

Decyzją Rady 2013/385/UE okres obowiązywania decyzji Rady 2011/492/UE został przedłużony o rok, i obowiązuje ona do dnia 19 lipca 2014 r.

W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy, w trakcie których władzę sprawowały władze tymczasowe, nie poczyniono żadnych postępów w zakresie poszanowania praw człowieka, walki z bezprawiem, reformy sektora bezpieczeństwa i zwalczania nielegalnego handlu, zwłaszcza handlu narkotykami, które przewidziano w ramach programu wzajemnych zobowiązań w celu wznowienia współpracy z Unią Europejską.

Jednakże Unia Europejska wyraża zadowolenie z przeprowadzenia wolnych, pokojowych i wiarygodnych wyborów parlamentarnych i prezydenckich w dniach 13 kwietnia 2014 r. i 18 maja 2014 r., co stanowiło znaczący krok w kierunku przywrócenia demokracji i stabilności w kraju. Unia Europejska podjęła zatem decyzję o zawieszeniu środków stosowanych na mocy art. 96 umowy z Kotonu określonych w decyzji Rady 2011/492/UE w celu nawiązania kontaktów z demokratycznie wybranymi władzami oraz udzielenia im wsparcia w wysiłkach na rzecz umocnienia demokracji, zażegnania konfliktów i rozwoju kraju, we współpracy z innymi partnerami międzynarodowymi.

Unia Europejska przywiązuje ogromną wagę do postanowień art. 9 umowy z Kotonu, ponieważ poszanowanie praw człowieka, instytucji demokratycznych i praworządności stanowi główną podstawę stosunków między Unią Europejską a Gwineą Bissau. Unia Europejska będzie także nadal bacznie śledzić sytuację w Gwinei Bissau.

Kraj stoi obecnie w obliczu znacznych wyzwań politycznych i społeczno-gospodarczych, ale jesteśmy przekonani, że nawiązany zostanie dialog ze wszystkimi grupami politycznymi oraz zostaną pojęte decyzje niezbędne zarówno na szczeblu gospodarczym i finansowym, jak i w najważniejszych obszarach reformy sektora bezpieczeństwa i walki z bezkarnością.

Unia Europejska podtrzymuje zdecydowane zaangażowanie na rzecz partnerstwa z narodem Gwinei Bissau. Obecna decyzja Unii Europejskiej o zawieszeniu stosowania właściwych środków oraz o wznowieniu dialogu i współpracy z prawowitymi władzami ma być dodatkowym impulsem w procesie zacieśniania stosunków między UE a Gwineą Bissau, z myślą o normalizacji stosunków dwustronnych. Jednakże zobowiązania podjęte przez Gwineę Bissau w ramach art. 96 konsultacji nadal obowiązują, a Unia Europejska oczekuje, że rząd podejmie wszelkie niezbędne działania, aby je zrealizować w trybie pilnym.

Unia Europejska wzywa wszystkie strony, by wykorzystały możliwość skierowania kraju w stronę stabilności demokratycznej, praworządności, poszanowania praw człowieka oraz rozwoju społeczno-gospodarczego.

Z poważaniem

W imieniu Rady W imieniu Komisji
C. ASHTON A. PIEBALGS
Wysoka Przedstawiciel Członek Komisji
1 Dz.U L 317 z 15.12.2000, s. 3.
2 Umowa zmieniająca po raz drugi Umowę o partnerstwie między członkami grupy państw Afryki, Karaibów i Pacyfiku z jednej strony a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi z drugiej strony, podpisaną w Kotonu w dniu 23 czerwca 2000 r., zmienioną po raz pierwszy w Luksemburgu w dniu 25 czerwca 2005 r. (Dz.U. L 287 z 4.11.2010, s. 3).
3 Dz.U. L 317 z 15.12.2000, s. 376, zmieniona Umową wewnętrzną między przedstawicielami rządów państw członkowskich zebranymi w Radzie zmieniającą Umowę wewnętrzną z dnia 18 września 2000 r. w sprawie przyjęcia środków i ustanowienia procedur w celu wykonania Umowy o Partnerstwie AKP-WE (Dz.U. L 247 z 9.9.2006, s. 48).
4 Decyzja Rady 2011/492/UE z dnia 18 lipca 2011 r. w sprawie zakończenia procedury konsultacji z Republiką Gwinei Bissau na mocy art. 96 umowy o partnerstwie AKP-UE (Dz.U. L 203 z 6.8.2011, s. 2).
5 Decyzja Rady 2013/385/UE z dnia 15 lipca 2013 r. przedłużająca okres stosowania właściwych środków przewidzianych w decyzji 2011/492/UE dotyczących Gwinei Bissau i zmieniająca tę decyzję (Dz.U. L 194 z 17.7.2013 s. 6).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.212.12

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2014/467/UE przedłużająca obowiązywanie decyzji 2011/492/UE oraz zawieszająca stosowanie określonych w niej właściwych środków
Data aktu: 14/07/2014
Data ogłoszenia: 18/07/2014
Data wejścia w życie: 14/07/2014