Decyzja 2014/405/UE uchylająca decyzję 2010/284/UE w sprawie istnienia nadmiernego deficytu w Republice Czeskiej

DECYZJA RADY
z dnia 20 czerwca 2014 r.
uchylająca decyzję 2010/284/UE w sprawie istnienia nadmiernego deficytu w Republice Czeskiej

(2014/405/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 28 czerwca 2014 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 126 ust. 12,

uwzględniając zalecenie Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 2 grudnia 2009 r., na podstawie zalecenie Komisji, Rada stwierdziła w decyzji 2010/284/UE 1 istnienie nadmiernego deficytu w Republice Czeskiej. Rada odnotowała, że na 2009 r. założono deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych w Republice Czeskiej na poziomie 6,6 % PKB, przekraczając tym samym określoną w Traktacie wartość referencyjną wynoszącą 3 % PKB, natomiast spodziewany dług brutto sektora instytucji rządowych i samorządowych miał osiągnąć poziom 35,5 % PKB w 2009 r., znacznie poniżej określonej w Traktacie wartości referencyjnej wynoszącej 60 % PKB. Deficyt i dług sektora instytucji rządowych i samorządowych w 2009 r. skorygowano następnie do poziomu, odpowiednio, 5,8 % PKB i 34,6 % PKB.

(2) W dniu 2 grudnia 2009 r., zgodnie z art. 126 ust. 7 Traktatu oraz art. 3 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1467/97 2 , Rada, na podstawie zalecenia Komisji, skierowała do Republiki Czeskiej zalecenie, wzywając do zlikwidowania nadmiernego deficytu najpóźniej do końca 2013 r. To zalecenie Rady podano do publicznej wiadomości.

(3) Zgodnie z art. 4 Protokołu w sprawie procedury dotyczącej nadmiernego deficytu, załączonego do Traktatów, Komisja dostarcza dane na potrzeby zastosowania tej procedury. W ramach stosowania tego protokołu państwa członkowskie przedkładają dane na temat deficytu i długu sektora instytucji rządowych i samorządowych oraz inne związane z tym zmienne dwa razy w roku, mianowicie przed dniem 1 kwietnia oraz przed dniem 1 października, zgodnie z art. 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 479/2009 3 .

(4) Rozważając uchylenie decyzji w sprawie istnienia nadmiernego deficytu, Rada podejmuje decyzję na podstawie zgłoszonych danych. Ponadto decyzja w sprawie istnienia nadmiernego deficytu powinna zostać uchylona tylko wówczas, gdy prognozy Komisji wskazują, że deficyt nie przekroczy w okresie objętym prognozą określonej w Traktacie wartości referencyjnej wynoszącej 3 % PKB 4 .

(5) Na podstawie danych dostarczonych przez Komisję (Eurostat) zgodnie z art. 14 rozporządzenia (WE) nr 479/2009, po przekazaniu przez Republikę Czeską zgłoszenia przed dniem 1 kwietnia 2014 r. oraz w oparciu o prognozę służb Komisji z wiosny 2014 r. uzasadnione są następujące wnioski:

- Deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych w Republice Czeskiej, po osiągnięciu maksymalnej wartości 5,8 % PKB w 2009 r., był stopniowo redukowany i osiągnął poziom 1,5 % PKB w 2013 r., czyli w terminie ustalonym przez Radę. Poprawa ta opierała się na konsolidacji zarówno po stronie wydatków, jak i po stronie dochodów, w szczególności poprzez podwyżki podatków pośrednich i cięcia w inwestycjach publicznych.

- Program konwergencji Republiki Czeskiej na 2014 r. przewiduje wzrost deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych do 1,8 % PKB w 2014 r. i 2,3 % PKB w 2015 r., natomiast w prognozie służb Komisji z wiosny 2014 r. przewiduje się wzrost deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych do poziomu 1,9 % PKB w 2014 r. i 2,4 % PKB w 2015 r., przy założeniu kontynuacji dotychczasowej polityki. Oczekuje się zatem, że w okresie objętym prognozą deficyt utrzyma się na poziomie niższym od określonej w Traktacie wartości referencyjnej wynoszącej 3 % PKB.

- Saldo strukturalne, tj. saldo sektora instytucji rządowych i samorządowych w ujęciu uwzględniającym zmiany cykliczne, po skorygowaniu o działania jednorazowe i tymczasowe, poprawiło się o średnio 1,4 % PKB rocznie w latach 2010-2013. Przewiduje się jego pogorszenie o 1 % PKB w 2014 r. (do -1,1 % PKB), a następnie o 0,8 % PKB w 2015 r., przy założeniu kontynuacji dotychczasowej polityki.

- Relacja długu do PKB wzrosła o 11,5 punktu procentowego między 2009 a 2013 r., osiągając 46 %. W prognozie służb Komisji z wiosny 2014 r. przewiduje się, że dług brutto sektora instytucji rządowych i samorządowych spadnie przejściowo do 44,4 % PKB w 2014 r., a w 2015 r. wzrośnie do poziomu 45,8 % PKB.

(6) Począwszy od 2014 r., który jest rokiem następującym po korekcie nadmiernego deficytu, Republika Czeska podlega funkcji zapobiegawczej paktu stabilności i wzrostu oraz powinna utrzymać saldo strukturalne na poziomie średniookresowego celu budżetowego lub powyżej tego poziomu.

(7) Zgodnie z art. 126 ust. 12 Traktatu decyzję Rady w sprawie istnienia nadmiernego deficytu należy uchylić, kiedy nadmierny deficyt w danym państwie członkowskim zostanie, w ocenie Rady, skorygowany.

(8) W ocenie Rady nadmierny deficyt w Republice Czeskiej został skorygowany, a zatem należy uchylić decyzję 2010/284/UE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Z całościowej oceny wynika, że nadmierny deficyt w Republice Czeskiej został skorygowany.

Artykuł  2

Decyzja 2010/284/UE traci moc.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Czeskiej.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 20 czerwca 2014 r.

W imieniu Rady

G. A. HARDOUVELIS

Przewodniczący

1 Decyzja Rady 2010/284/UE z dnia 2 grudnia 2009 r. w sprawie istnienia nadmiernego deficytu w Republice Czeskiej (Dz.U. L 125 z 21.5.2010, s. 36).
2 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1467/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie przyspieszenia i wyjaśnienia procedury nadmiernego deficytu (Dz.U. L 209 z 2.8.1997, s. 6).
3 Rozporządzenie Rady (WE) nr 479/2009 z dnia 25 maja 2009 r. o stosowaniu Protokołu w sprawie procedury dotyczącej nadmiernego deficytu załączonego do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (Dz.U. L 145 z 10.6.2009, s. 1).
4 Zgodnie z dokumentem pt. "Szczegółowe zasady wdrażania paktu stabilności i wzrostu oraz wytyczne dotyczące formy i treści programów stabilności i konwergencji" z dnia 3 września 2012 r. Zob.:http://ec.europa.eu/economy_finance/economic_governance/sgp/pdf/coc/code_of_conduct_en.pdf

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024