KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych 1 , w szczególności jego art. 13 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu (WE) nr 852/2004 ustanowiono, że podmioty prowadzące przedsiębiorstwo spożywcze mają przestrzegać określonych w rozdziale IV załącznika II do tego rozporządzenia ogólnych wymogów w zakresie higieny w odniesieniu do transportu środków spożywczych. W pkt 4 tego rozdziału ustanowiono wymóg, że środki spożywcze luzem, mające postać płynu, granulatu lub proszku, muszą być transportowane w pojemnikach lub kontenerach/zbiornikach przeznaczonych do transportu środków spożywczych. Jednakże wymóg ten - jeśli stosuje się go do transportu statkami morskimi płynnych olejów i tłuszczów przeznaczonych do spożycia przez ludzi bądź możliwych do zastosowania w tym celu - jest niepraktyczny i stanowi dla podmiotów prowadzących przedsiębiorstwo spożywcze nadmiernie dokuczliwe obciążenie. Ponadto dostęp do statków morskich przeznaczonych do transportu środków spożywczych jest zbyt ograniczony, aby zapewnić ciągłość handlu tego rodzaju olejami i tłuszczami.
(2) W dyrektywie Komisji 96/3/WE 2 zezwolono na transport morski płynnych olejów lub tłuszczów luzem w zbiornikach, które wcześniej były używane do transportu substancji wymienionych w załączniku do tej dyrektywy, o ile spełnione są określone warunki zapewnienia ochrony zdrowia publicznego oraz bezpieczeństwa i wartości zdrowotnej środków spożywczych, których to dotyczy.
(3) W związku z dyskusją w ramach instytucji Kodeksu Żywnościowego, która doprowadziła do przyjęcia kryteriów służących określaniu dopuszczalności ładunków poprzedzających przy transporcie morskim płynnych jadalnych olejów i tłuszczów luzem 3 , oraz na wniosek Komisji Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) ocenił kryteria dopuszczalności ładunków uprzednich w stosunku do tłuszczów i olejów jadalnych i przyjął opinię naukową dotyczącą przeglądu kryteriów dopuszczalności ładunków poprzedzających w odniesieniu do tłuszczów i olejów jadalnych 4 .
(4) Na wniosek Komisji EFSA ocenił również wykaz substancji, biorąc pod uwagę wspomniane kryteria. EFSA przyjął kilka opinii naukowych dotyczących oceny substancji pod kątem ich dopuszczalności jako ładunki uprzednie w stosunku do tłuszczów i olejów jadalnych 5 (6 (7 (8 .
(5) Dla jasności prawa unijnego oraz w celu uwzględnienia wyników opinii naukowych EFSA należy uchylić dyrektywę 96/3/WE i zastąpić ją niniejszym rozporządzeniem.
(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 139 z 30.4.2004, s. 1.
2 Dyrektywa Komisji 96/3/WE z dnia 26 stycznia 1996 r. przyznająca odstępstwo od niektórych przepisów dyrektywy Rady 93/43/EWG w sprawie higieny środków spożywczych w odniesieniu do transportu morskiego płynnych olejów i tłuszczów luzem (Dz.U. L 21 z 27.1.1996, s. 42).
3 Wspólny program FAO i WHO dotyczący standardów żywieniowych, Komisja Kodeksu Żywnościowego, trzydziesta czwarta sesja, Międzynarodowe Centrum Konferencyjne, Genewa, Szwajcaria, 4-9 lipca 2011 r., REP11/CAC, pkt 45-46.
4 Wydana na wniosek Komisji Europejskiej opinia naukowa panelu ds. środków trujących w łańcuchu żywnościowym dotycząca przeglądu kryteriów dopuszczalności ładunków uprzednich w stosunku do tłuszczów i olejów jadalnych. Dziennik EFSA 2009; 1110, 1-21.
5 Panel EFSA ds. środków trujących w łańcuchu żywnościowym (CONTAM); opinia naukowa dotycząca oceny substancji pod kątem ich dopuszczalności jako ładunki uprzednie w stosunku do tłuszczów i olejów jadalnych. Dziennik EFSA 2009; 7(11):1391.
6 Panel EFSA ds. środków trujących w łańcuchu żywnościowym (CONTAM); opinia naukowa dotycząca oceny substancji znajdujących się w wykazie zawartym w załączniku do dyrektywy Komisji 96/3/WE pod kątem ich dopuszczalności jako ładunki uprzednie w stosunku do tłuszczów i olejów jadalnych, część I z III. Dziennik EFSA 2011; 9(12):2482.
7 Panel EFSA ds. środków trujących w łańcuchu żywnościowym (CONTAM); opinia naukowa dotycząca oceny substancji znajdujących się w wykazie zawartym w załączniku do dyrektywy Komisji 96/3/WE pod kątem ich dopuszczalności jako ładunki uprzednie w stosunku do tłuszczów i olejów jadalnych, część II z III. Dziennik EFSA 2012; 10(5):2703.
8 Panel EFSA ds. środków trujących w łańcuchu żywnościowym (CONTAM); opinia naukowa dotycząca oceny substancji znajdujących się w wykazie zawartym w załączniku do dyrektywy Komisji 96/3/WE pod kątem ich dopuszczalności jako ładunki uprzednie w stosunku do tłuszczów i olejów jadalnych, część III z III. Dziennik EFSA 2012; 10(12):2984.
9 Załącznik:- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/238 z dnia 19 lutego 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.45.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 marca 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2019/978 z dnia 14 czerwca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.159.26) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 lipca 2019 r.