Rozporządzenie delegowane 523/2014 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych służących określeniu, czym jest bliska odpowiedniość między wartością obligacji zabezpieczonych instytucji a wartością aktywów instytucji

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) NR 523/2014
z dnia 12 marca 2014 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych służących określeniu, czym jest bliska odpowiedniość między wartością obligacji zabezpieczonych instytucji a wartością aktywów instytucji
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 33 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zyski lub straty z tytułu zobowiązań instytucji, które wynikają ze zmian zdolności kredytowej instytucji, nie powinny być zasadniczo włączane do funduszy własnych. W modelach biznesowych opartych na zasadzie ścisłej zgodności lub równowagi powyższa zasada nie jest jednak stosowana, zakłada się bowiem, że spadek lub wzrost wartości zobowiązania jest w pełni równoważony odpowiednim spadkiem lub wzrostem wartości składnika aktywów odpowiadającego temu zobowiązaniu.

(2) Istotne jest ustanowienie wymogów służących określeniu, czy istnieje bliska odpowiedniość między zobowiązaniami instytucji w formie obligacji zabezpieczonej w rozumieniu art. 52 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE 2 a wartością aktywów instytucji leżących u podstawy obligacji zabezpieczonych.

(3) Bliska odpowiedniość, bez istnienia której ujmowanie zysków i strat wynikających ze zmian własnej zdolności kredytowej byłoby nieostrożne, powinna znaleźć odzwierciedlenie w podejściu księgowym stosowanym w odniesieniu do tych obligacji i leżących u ich podstawy kredytów hipotecznych.

(4) Opcja dostawy umożliwia kredytobiorcy odkupienie na rynku określonej obligacji zabezpieczonej finansującej dany kredyt hipoteczny oraz dostarczenie tej obligacji zabezpieczonej bankowi jako spłaty z wyprzedzeniem kredytu hipotecznego. Jeżeli kredytobiorca dysponuje taką opcją, wartość godziwa kredytów hipotecznych powinna być zawsze równa wartości godziwej obligacji zabezpieczonych finansujących te kredyty. Oznacza to, że obliczenie wartości godziwej kredytów hipotecznych powinno obejmować wycenę według wartości godziwej wbudowanej opcji dostawy zgodnie z ustalonymi praktykami rynkowymi.

(5) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego.

(6) Europejski Urząd Nadzoru Bankowego przeprowadził otwarte konsultacje społeczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych związanych z nim kosztów i korzyści oraz zasięgnął opinii Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 3 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Definicje

Stosuje się następujące definicje:

1)
"obligacja zabezpieczona" oznacza obligację w rozumieniu art. 52 ust. 4 dyrektywy 2009/65/WE;
2)
"opcja dostawy" oznacza możliwość spłaty kredytu hipotecznego poprzez odkupienie obligacji zabezpieczonej według wartości rynkowej lub nominalnej zgodnie z art. 33 ust. 3 lit. d) rozporządzenia (UE) nr 575/2013.
Artykuł  2

Bliska odpowiedniość

1.
Uznaje się, że bliska odpowiedniość między wartością obligacji zabezpieczonej a wartością aktywów instytucji istnieje, jeżeli spełnione są wszystkie następujące warunki:
a)
każda zmiana wartości godziwej obligacji zabezpieczonych wyemitowanych przez instytucję prowadzi zawsze do równoważnej zmiany wartości godziwej aktywów stanowiących podstawę obligacji zabezpieczonych. Wartość godziwą określa się zgodnie z mającymi zastosowanie standardami rachunkowości w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 77 rozporządzenia (UE) nr 575/2013;
b)
kredyty hipoteczne, które leżą u podstawy obligacji zabezpieczonych wyemitowanych przez instytucję w celu sfinansowania tych kredytów, mogą być w każdej chwili spłacone poprzez odkupienie obligacji zabezpieczonych według wartości rynkowej lub nominalnej w drodze zrealizowania opcji dostawy;
c)
istnieje przejrzysty mechanizm określania wartości godziwej kredytów hipotecznych i obligacji zabezpieczonych. Określenie wartości kredytów hipotecznych obejmuje obliczenie wartości godziwej wbudowanej opcji dostawy.
2.
Uznaje się, że bliska odpowiedniość nie istnieje, jeżeli, zgodnie z ust. 1, zmiana wartości obligacji zabezpieczonych lub leżących u ich podstawy kredytów hipotecznych z wbudowaną opcją dostawy prowadzi do odnotowania zysku lub straty netto.
Artykuł  3

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 12 marca 2014 r.

W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący
1 Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 1.
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS) (Dz.U. L 302 z 17.11.2009, s. 32).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji 2009/78/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 12).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.148.4

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 523/2014 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych służących określeniu, czym jest bliska odpowiedniość między wartością obligacji zabezpieczonych instytucji a wartością aktywów instytucji
Data aktu: 12/03/2014
Data ogłoszenia: 20/05/2014
Data wejścia w życie: 09/06/2014