ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) NR 518/2014
z dnia 5 marca 2014 r.
zmieniające rozporządzenia delegowane Komisji (UE) nr 1059/2010, (UE) nr 1060/2010, (UE) nr 1061/2010, (UE) nr 1062/2010, (UE) nr 626/2011, (UE) nr 392/2012, (UE) nr 874/2012, (UE) nr 665/2013, (UE) nr 811/2013 i (UE) nr 812/2013 w odniesieniu do etykietowania produktów związanych z energią w internecie
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/30/UE z dnia 19 maja 2010 r. w sprawie wskazania poprzez etykietowanie oraz standardowe informacje o produkcie, zużycia energii oraz innych zasobów przez produkty związane z energią 1 , w szczególności jej art. 7 i 10,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Dyrektywa 2010/30/UE zobowiązuje Komisję do określenia szczegółowych wymogów dotyczących etykietowania produktów związanych z energią za pomocą aktów delegowanych zawierających środki zapewniające, aby potencjalni użytkownicy końcowi mieli dostęp do informacji określonych na etykiecie i w karcie produktu w przypadku sprzedaży na odległość, w tym przez zamówienie pocztowe, katalog, telemarketing lub przez internet.
(2) Obecnie wymaga się, aby w przypadku sprzedaży na odległość informacje na etykiecie były podawane w określonej kolejności. Nie ma jednak wymogu prezentowania samej etykiety lub karty produktu. Ma to wpływ na zdolność użytkowników końcowych do podejmowania bardziej świadomych decyzji dotyczących zakupów w przypadku sprzedaży na odległość, ponieważ nie mogą się oni kierować kolorową skalą na etykiecie, nie są poinformowani, która klasa efektywności energetycznej jest najwyższa dla danej grupy produktów i nie mają dostępu do dodatkowych informacji znajdujących się w karcie produktu.
(3) Sprzedaż na odległość przez internet stanowi coraz większą część sprzedaży produktów związanych z energią. W przypadku sprzedaży przez internet możliwe jest wyświetlanie etykiety i karty produktu bez dodatkowego obciążenia administracyjnego. Dlatego dystrybutorzy powinni wyświetlać etykietę i kartę produktu podczas sprzedaży przez internet.
(4) Aby etykieta i karta produktu mogły być wyświetlane w internecie, dostawcy powinni zapewnić dystrybutorom, dla każdego modelu produktu związanego z energią, elektroniczną wersję etykiety i karty, np. poprzez udostępnienie ich na stronie internetowej, z której dystrybutorzy mogą je pobrać.
(5) Aby umożliwić wdrożenie wymogów niniejszego rozporządzenia w ramach zwykłego cyklu koniunkturalnego dostawcy powinni mieć obowiązek udostępniania etykiety i karty w formie elektronicznej tylko dla nowych modeli, w tym aktualizacji istniejących modeli, co w praktyce oznacza modele z nowym identyfikatorem modelu. W odniesieniu do istniejących modeli udostępnienie elektronicznej etykiety i karty powinno być dobrowolne.
(6) Ponieważ wyświetlenie etykiety i karty obok produktu może wymagać wykorzystania większej przestrzeni na ekranie, należy umożliwić wyświetlanie ich poprzez wyświetlacz wbudowany.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia delegowane Komisji: (UE) nr 1059/2010 2 ; (UE) nr 1060/2010 3 ; (UE) nr 1061/2010 4 ; (UE) nr 1062/2010 5 ; nr (UE) 626/2011 6 ; (UE) nr 392/2012 7 ; (UE) nr 874/2012 8 ; (UE) nr 665/2013 9 , nr (UE) 811/2013 10 i nr (UE) 812/2013 11 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 5 marca 2014 r.
|
W imieniu Komisji |
|
José Manuel BARROSO |
|
Przewodniczący |