RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 352,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając zgodę Parlamentu Europejskiego,
stanowiąc zgodnie ze specjalną procedurą ustawodawczą,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Biorąc pod uwagę cele powstania Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej "agencją") oraz chcąc umożliwić jej odpowiednie wykonywanie zadań, należy określić konkretne dziedziny tematyczne jej działalności w wieloletnich ramach prac obowiązujących przez okres pięcioletni, zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 168/2007 z dnia 15 lutego 2007 r. ustanawiającym Agencję Praw Podstawowych Unii Europejskiej(1).
(2) Pierwsze wieloletnie ramy prac zostały przyjęte decyzją Rady 2008/203/WE z dnia 28 lutego 2008 r. w sprawie wykonania rozporządzenia (WE) nr 168/2007 w odniesieniu do przyjęcia wieloletnich ram prac Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej na lata 2007-2012(2).
(3) Wieloletnie ramy prac powinny mieścić się wyłącznie w zakresie prawa Unii.
(4) Wieloletnie ramy prac powinny być zgodne z priorytetami Unii i należycie uwzględniać przesłania wynikające z rezolucji Parlamentu Europejskiego i konkluzji Rady w dziedzinie praw podstawowych.
(5) Wieloletnie ramy prac powinny należycie uwzględniać zasoby ludzkie i finansowe agencji.
(6) Wieloletnie ramy prac powinny zawierać przepisy mające zapewnić komplementarność w stosunku do kompetencji innych organów, biur i agencji Unii, jak również Rady Europy i innych organizacji międzynarodowych działających w dziedzinie praw podstawowych. Najważniejszymi agencjami i organami Unii działającymi w dziedzinach objętych niniejszymi wieloletnimi ramami prac są Europejski Urząd Wsparcia w dziedzinie Azylu ustanowiony rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 439/2010(3), Europejska Agencja Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej (Frontex) ustanowiona rozporządzeniem Rady (WE) nr 2007/2004(4), Europejska Sieć Migracyjna ustanowiona decyzją Rady 2008/381/WE(5), Europejski Instytut ds. Równości Kobiet i Mężczyzn ustanowiony rozporządzeniem (WE) nr 1922/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady(6), Europejski Inspektor Ochrony Danych (EIOD) ustanowiony rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady(7), Europejska Jednostka Współpracy Sądowej (Eurojust) ustanowiona decyzją Rady 2002/187/WSiSW(8), Europejski Urząd Policji (Europol) ustanowiony decyzją Rady 2009/371/WSiSW(9), Europejskie Kolegium Policyjne (Cepol) ustanowione decyzją Rady 2005/681/WSiSW(10), Europejska Agencja ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości ustanowiona rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1077/2011(11) i Europejska Fundacja na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (Eurofound) ustanowiona rozporządzeniem Rady (EWG) nr 1365/75(12).
(7) Wśród dziedzin tematycznych działalności agencji w wieloletnich ramach prac powinny się znaleźć takie kwestie, jak zwalczanie rasizmu, ksenofobii i podobnych form nietolerancji.
(8) Ze względu na znaczenie, jakie dla Unii ma walka z ubóstwem i wykluczeniem społecznym - walka ta stała się jednym z pięciu celów strategii na rzecz wzrostu gospodarczego "Europa 2020" - agencja powinna podczas gromadzenia i rozpowszechniania danych w dziedzinach tematycznych ustanowionych niniejszą decyzją brać pod uwagę przesłanki gospodarcze i społeczne umożliwiające skuteczne korzystanie z praw podstawowych.
(9) Na wniosek Parlamentu Europejskiego, Rady lub Komisji agencja może, o ile pozwalają na to jej zasoby ludzkie i finansowe, podejmować działania wykraczające poza dziedziny tematyczne określone w wieloletnich ramach prac, zgodnie z art. 5 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 168/2007. Zgodnie z przyjętym przez Radę Europejską programem sztokholmskim pt. "Otwarta i bezpieczna Europa dla dobra i ochrony obywateli"(13) instytucje powinny maksymalnie korzystać z fachowej wiedzy agencji i w odpowiednich przypadkach zasięgać jej opinii, w ramach jej mandatu, jeżeli chodzi o kształtowanie polityki i legislacji mającej wpływ na prawa podstawowe.
(10) Przygotowując swój wniosek, Komisja zasięgnęła opinii zarządu agencji i otrzymała od niego pisemne uwagi w dniu 18 października 2011 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 stycznia 2013 r.Sporządzono w Brukseli dnia 11 marca 2013 r.
|
W imieniu Rady |
|
E. GILMORE |
|
Przewodniczący |
______(1) Dz.U. L 53 z 22.2.2007, s. 1.
(2) Dz.U. L 63 z 7.3.2008, s. 14.
(3) Dz.U. L 132 z 29.5.2010, s. 11.
(4) Dz.U. L 349 z 25.11.2004, s. 1.
(5) Dz.U. L 131 z 21.5.2008, s. 7.
(6) Dz.U. L 403 z 30.12.2006, s. 9.
(7) Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1.
(8) Dz.U. L 63 z 6.3.2002, s. 1.
(9) Dz.U. L 121 z 15.5.2009, s. 37.
(10) Dz.U. L 256 z 1.10.2005, s. 63.
(11) Dz.U. L 286 z 1.11.2011, s. 1.
(12) Dz.U. L 139 z 30.5.1975, s. 1.
(13) Dz.U. C 115 z 4.5.2010, s. 1.
(14) Dz.U. L 186 z 15.7.2008, s. 7.