Rozporządzenie 195/2013 zmieniające dyrektywę 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz rozporządzenie Komisji (WE) nr 692/2008 w odniesieniu do innowacyjnych technologii mających na celu zmniejszenie emisji CO2 z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 195/2013
z dnia 7 marca 2013 r.
zmieniające dyrektywę 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz rozporządzenie Komisji (WE) nr 692/2008 w odniesieniu do innowacyjnych technologii mających na celu zmniejszenie emisji CO2 z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE) nr 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów(1), w szczególności jego art. 4 ust. 4, art. 5 ust. 3 oraz art. 8,

uwzględniając dyrektywę 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającą ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów (dyrektywę ramową)(2), w szczególności jej art. 39 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem (UE) nr 171/2013(3) Komisja zmieniła dyrektywę 2007/46/WE i rozporządzenie Komisji (WE) nr 692/2008 z dnia 18 lipca 2008 r. wykonujące i zmieniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów(4) w odniesieniu do innowacyjnych technologii mających na celu zmniejszenie emisji CO2 z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych. Rozporządzeniem tym zmieniono wzory odpowiednich dokumentów stosowanych w procesie homologacji typu. W związku z tym należy zapewnić państwom członkowskim odpowiedni okres na zmianę stosownych formularzy. Ze względu na pewność i jasność prawa należy zastąpić rozporządzenie (WE) nr 171/2013.

(2) Rozporządzenie (WE) nr 715/2007 określa wspólne wymogi techniczne w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych, silników i części zamiennych w zakresie emitowanych przez nie zanieczyszczeń oraz ustala zasady zgodności eksploatacji, trwałości urządzeń ograniczających emisję zanieczyszczeń, pokładowych układów diagnostycznych (OBD), pomiaru zużycia paliwa i dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów.

(3) W rozporządzeniu (WE) nr 692/2008 ustanowiono przepisy administracyjne dotyczące kontroli zgodności pojazdów w zakresie emisji CO2 oraz wymogi dotyczące pomiarów emisji CO2 i zużycia paliwa w takich pojazdach.

(4) W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009(5) określono normy emisji dla nowych samochodów osobowych w ramach zintegrowanego podejścia Unii na rzecz zmniejszenia emisji CO2 z lekkich pojazdów dostawczych, a w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 725/2011(6) ustanowiono procedurę zatwierdzania i poświadczania technologii innowacyjnych umożliwiających zmniejszenie emisji CO2 pochodzących z takich nowych samochodów osobowych.

(5) Aby uwzględnić ograniczenia emisji CO2 uzyskane dzięki zastosowaniu technologii innowacyjnych w obliczeniach docelowego indywidualnego poziomu emisji CO2 każdego producenta zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 443/2009, a także aby zapewnić skuteczne monitorowanie indywidualnego ograniczenia emisji CO2 dla poszczególnych pojazdów, pojazdy wyposażone w ekoinnowacje powinny być poświadczane w ramach homologacji typu pojazdu, a łączne ograniczenia powinny zostać wykazane na świadectwie zgodności.

(6) W tym celu należy dostarczyć organom homologacyjnym odpowiednie dane niezbędne do homologacji pojazdów wyposażonych w ekoinnowacje, oraz włączyć ograniczenia emisji CO2 wynikające ze stosowania ekoinnowacji do informacji reprezentatywnych dla danego typu, wariantu lub wersji pojazdu.

(7) W związku z tym należy zmienić wzory odpowiednich dokumentów stosowanych w procesie homologacji typu.

(8) Rozporządzeniem (WE) nr 715/2007 oraz rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 z dnia 18 czerwca 2009 r. dotyczącym homologacji typu pojazdów silnikowych i silników w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z pojazdów ciężarowych o dużej ładowności (Euro VI) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i obsługi technicznej pojazdów, zmieniającym rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i dyrektywę 2007/46/WE oraz uchylającym dyrektywy 80/1269/EWG, 2005/55/WE i 2005/78/WE(7) wprowadzono nowe wymogi dotyczące informacji o badaniu emisji zanieczyszczeń. W związku z tym niezbędne informacje należy uwzględnić w systemie ustanowionym dyrektywą 2007/46/WE.

(9) Dlatego należy odpowiednio zmienić dyrektywę 2007/46/WE i rozporządzenie (WE) nr 692/2008.

(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Technicznego ds. Pojazdów Silnikowych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1.
W załącznikach I i IX do dyrektywy 2007/46/WE wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia.
2.
Załącznik VIII do dyrektywy 2007/46/WE zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku II do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

W załącznikach I i XII do rozporządzenia (WE) nr 692/2008 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem III do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  3

Uchyla się rozporządzenie (UE) nr 171/2013.

Artykuł  4

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 lipca 2013 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 7 marca 2013 r.

W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący
______

(1) Dz.U. L 171 z 29.6.2007, s. 1.

(2) Dz.U. L 263 z 9.10.2007, s. 1.

(3) Dz.U. L 55 z 27.2.2013, s. 9.

(4) Dz.U. L 199 z 28.7.2008, s. 1.

(5) Dz.U. L 140 z 5.6.2009, s. 1.

(6) Dz.U. L 194 z 26.7.2011, s. 19.

(7) Dz.U L 188 z 18.7.2009, s. 1.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

W

załącznikach I i IX do dyrektywy 2007/46/WE wprowadza się następujące zmiany:

1) w załączniku I wprowadza się następujące zmiany:

a) dodaje się pozycje 3.5.6, 3.5.6.1, 3.5.6.2 i 3.5.6.3 w brzmieniu:

"3.5.6. Pojazd wyposażony w ekoinnowacje w rozumieniu art. 12 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009(*) oraz rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 725/2011(**): tak/nie(1)

3.5.6.1. Typ/wariant/wersja pojazdu referencyjnego, jak określono w art. 5 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011 (jeżeli dotyczy): .....................................................................................................................

3.5.6.2. Występowanie interakcji pomiędzy różnymi ekoinnowacjami: tak/nie(1)

3.5.6.3. Dane dotyczące emisji zanieczyszczeń związane ze stosowaniem ekoinnowacji (tabelę powtórzyć dla każdego zbadanego paliwa wzorcowego)(w1)

Decyzja zatwierdzająca ekoinnowację(w2) Kod ekoinnowacji(w3) 1. Emisja CO2 z pojazdu referencyjnego

(g/km)

2. Emisja CO2 z pojazdu ekoinnowacyjnego

(g/km)

3. Emisja CO2 z pojazdu referencyjnego w cyklu badań typu 1(w4) 4. Emisja CO2 z pojazdu ekoinnowacyjnego w cyklu badań typu

1 (= 3.5.1.3)

5. Współczynnik stosowania (UF), tj. czasowy udział stosowania technologii w normalnych warunkach eksploatacji Ograniczenia emisji CO2

((1 - 2) - (3 - 4))*5

xxxx/201x
Całkowita wartość ograniczeń emisji CO2 (g/km)(w5)

______

(*) Dz.U L 140 z 5.6.2009, s. 1.

(**) Dz.U. L 194 z 26.7.2011, s. 19.";

b) dodaje się odnośniki w brzmieniu:

"(w) Ekoinnowacje.

(w1) W razie konieczności rozszerzyć tabelę, tak aby każda ekoinnowacja znajdowała się w osobnym wierszu.

(w2) Numer decyzji Komisji zatwierdzającej ekoinnowację

(w3) Przypisany w decyzji Komisji zatwierdzającej ekoinnowację

(w4) Jeśli za zgodą organu udzielającego homologacji zamiast cyklu badań typu 1 stosowana jest metoda modelowania, wartość ta jest wartością uzyskaną w wyniku metody modelowania.

(w5) Suma ograniczeń emisji CO2 pochodzących z poszczególnych ekoinnowacji.";

2) w załączniku IX wprowadza się następujące zmiany:

a) w pozycji 49 części I, strona 2 - pojazdy kategorii M1 (pojazdy kompletne i skompletowane) wzoru świadectwa zgodności WE wprowadza się pozycje 3, 3.1 i 3.2 w brzmieniu:

"3. Pojazd wyposażony w ekoinnowacje: tak/nie(1)

3.1. Kod ogólny ekoinnowacji(p1) ........................................................................

3.2. Całkowita wartość ograniczeń emisji CO2 wynikających z zastosowania ekoinnowacji(p2) (powtórzyć dla każdego zbadanego paliwa wzorcowego) ........................................................................................................................";

b) dodaje się następujące odnośniki w "Odnośnikach dotyczących załącznika IX":

"(p) Ekoinnowacje.

(p1) Ogólny kod ekoinnowacji składa się z następujących elementów oddzielonych spacją:

- Kod organu udzielającego homologacji, jak określono w załączniku VII.

- Indywidualny kod dla każdej ekoinnowacji zamontowanej w pojeździe, wskazany w porządku chronologicznym wydania decyzji zatwierdzających Komisji.

(Np. kod ogólny trzech ekoinnowacji zatwierdzonych chronologicznie jako 10, 15 i 16 i zamontowanych w pojeździe homologowanym przez organ udzielający homologacji typu w Niemczech powinien mieć następującą postać: »e1 10 15 16«).

(p2) Suma ograniczeń emisji CO2 pochodzących z poszczególnych ekoinnowacji.".

ZAŁĄCZNIK  II

"ZAŁĄCZNIK VIII

WYNIKI BADAŃ

(Wypełnia organ udzielający homologacji i załącza do świadectwa homologacji typu WE pojazdu)

W każdym przypadku informacja musi wyraźnie wskazywać wariant i wersję, do których ma zastosowanie. Jedna wersja może posiadać nie więcej niż jeden wynik. Dopuszczalna jest jednak kombinacja kilku wyników dla każdej wersji, ze wskazaniem najmniej korzystnego. W tym ostatnim przypadku umieszcza się uwagę, że dla pozycji oznaczonych(*) podane są jedynie wyniki najmniej korzystnego przypadku.

1. Wyniki badań poziomu głośności

Numer bazowego aktu prawnego i ostatniego zmieniającego aktu prawnego mającego zastosowanie do homologacji. W przypadku aktu prawnego z dwoma etapami wykonania lub większą ich liczbą wskazać również etap wykonania:

Wariant/wersja: ... ... ...
Podczas jazdy (dB(A)/E): ... ... ...
Na postoju (dB(A)/E): ... ... ...
przy (min-1): ... ... ...

2. Wyniki badań emisji spalin

2.1. Emisje z pojazdów silnikowych badanych w ramach procedury badawczej dla lekkich pojazdów użytkowych

Wskazać ostatni zmieniający akt prawny mający zastosowanie do homologacji. W przypadku gdy akt prawny ma dwa etapy wykonania lub więcej, wskazać również etap wykonania:

Paliwo(-a)(a) ......................................... (olej napędowy, benzyna, LPG, gaz ziemny, dwa paliwa: benzyna lub gaz ziemny, LPG, flex-fuel: Benzyna/etanol, gaz ziemny/H2NG

2.1.1. Badanie typu 1(b)(c) (emisje pojazdu w cyklu badań po rozruchu silnika zimnego)

Wariant/wersja:
CO (mg/km)
THC (mg/km)
NMHC (mg/km)
NOx (mg/km)
THC + NOx (mg/km)
Masa cząstek stałych (PM) (mg/km)
Liczba cząstek stałych (P) (#/km)(1)

2.1.2. Badanie typu 2(b)(c) (dane o emisjach wymagane do homologacji typu do celów stwierdzenia przydatności do ruchu drogowego)

Typ 2, badanie przy niskich obrotach biegu jałowego:

Wariant/wersja: ... ... ...
CO (% obj.) ... ... ...
Prędkość obrotowa silnika (min- 1) ... ... ...
Temperatura oleju w silniku (°C) ... ... ...

Typ 2, badanie przy wysokich obrotach biegu jałowego:

Wariant/wersja: ... ... ...
CO (% obj.) ... ... ...
Wartość lambda ... ... ...
Prędkość obrotowa silnika (min- 1) ... ... ...
Temperatura oleju w silniku (°C) ... ... ...

2.1.3. Badanie typu 3 (emisje gazów ze skrzyni korbowej): ............................................

2.1.4. Badanie typu 4 (emisje z wyparowania): ............................................... g/badanie

2.1.5. Badanie typu 5 (trwałość urządzeń ograniczających emisję):

- Przebyta odległość starzenia (km) (np. 160 000 km): ....................................

- Współczynnik pogorszenia jakości DF: obliczony/ustalony(2)

- Wartości:

Wariant/wersja: ... ... ...
CO ... ... ...
THC ... ... ...
NMHC ... ... ...
NOx ... ... ...
THC + NOx ... ... ...
Masa cząstek stałych (PM) ... ... ...
Liczba cząstek stałych (P)(1) ... ... ...

2.1.6. Badanie typu 6 (średnia emisja zanieczyszczeń w niskiej temperaturze otoczenia):

Wariant/wersja: ... ... ...
CO (g/km) ... ... ...
THC (g/km) ... ... ...

2.1.7. Pokładowy system diagnostyczny (OBD): tak/nie (2)

2.2. Emisje z silników badanych w ramach procedury badań dla ciężkich pojazdów użytkowych.

Wskazać ostatni zmieniający akt prawny mający zastosowanie do homologacji. W przypadku gdy akt prawny ma dwa etapy wykonania lub więcej, wskazać również etap wykonania:...

Paliwo(-a)(a) ......................................... (olej napędowy, benzyna, LPG, gaz ziemny, etanol...)

2.2.1. Wyniki badania ESC(1)(e)(f)

Wariant/wersja: ... ... ...
CO (mg/kWh) ... ... ...
THC (mg/kWh) ... ... ...
NOx (mg/kWh) ... ... ...
NH3 (ppm)(1) ... ... ...
Masa cząstek stałych (mg/kWh) ... ... ...
Liczba cząstek stałych (#/kWh)(1) ... ... ...

2.2.2. Wyniki badania ELR (europejski test pod obciążeniem)(1)

Wariant/wersja: ... ... ...
Dymienie:...m- 1 ... ... ...

2.2.3. Wyniki badania ETC (europejski test niestacjonarny)(e)(f)

Wariant/wersja: ... ... ...
CO (mg/kWh) ... ... ...
THC (mg/kWh) ... ... ...
NMHC (mg/kWh)(1) ... ... ...
CH4 (mg/kWh)(1) ... ... ...
NOx (mg/kWh) ... ... ...
NH3 (ppm)(1) ... ... ...
Masa cząstek stałych (mg/kWh) ... ... ...
Liczba cząstek stałych (#/kWh)(1) ... ... ...

2.2.4. Badanie na biegu jałowym(1)

Wariant/wersja: ... ... ...
CO (% obj.) ... ... ...
Wartość lambda(1) ... ... ...
Prędkość obrotowa silnika (min- 1) ... ... ...
Temperatura oleju w silniku (°C) ... ... ...

2.3. Dymienie z silników Diesla

Wskazać ostatni zmieniający akt prawny mający zastosowanie do homologacji. W przypadku gdy akt prawny ma dwa etapy wykonania lub więcej, wskazać również etap wykonania:

2.3.1. Wyniki badania dla pojazdu przy swobodnym przyspieszaniu

Wariant/wersja: ... ... ...
Skorygowana wartość współczynnika absorpcji (m- 1) ... ... ...
Zwykła prędkość obrotowa silnika na biegu jałowym ... ... ...
Maksymalna prędkość obrotowa silnika ... ... ...
Temperatura oleju (min./maks.) ... ... ...

3. Wyniki badań emisji CO2, zużycia paliwa/energii elektrycznej i badań zasięgu przy zasilaniu energią elektryczną

Numer bazowego aktu prawnego i ostatniego zmieniającego aktu prawnego mającego zastosowanie do homologacji:

3.1. Silniki spalania wewnętrznego, w tym hybrydowe pojazdy elektryczne bez doładowania ze źródeł zewnętrznych (NOVC)(1)(d)

Wariant/wersja: ... ... ...
Wielkość masowej emisji CO2 (w ruchu miejskim) (g/km) ... ... ...
Wielkość masowej emisji CO2 (w ruchu pozamiejskim) (g/km) ... ... ...
Wielkość emisji masowej CO2 (wartość uśredniona) (g/km) ... ... ...
Zużycie paliwa (w ruchu miejskim) (l/100 km)(g) ... ... ...
Zużycie paliwa (w ruchu pozamiejskim) (l/100 km)(g) ... ... ...
Zużycie paliwa (wartość uśredniona) (l/100 km)(g) ... ... ...

3.2. Hybrydowe pojazdy elektryczne z doładowaniem ze źródeł zewnętrznych (OVC)(1)

Wariant/wersja: ... ...
Wielkość masowej emisji CO2 (warunek A, wartość uśredniona) (g/km) ... ... ...
Wielkość masowej emisji CO2 (warunek B, wartość uśredniona) (g/km) ... ... ...
Wielkość masowej emisji CO2 (wartość ważona, uśredniona) (g/km) ... ... ...
Zużycie paliwa (warunek A, wartość uśredniona) (l/100 km)(g) ... ... ...
Zużycie paliwa (warunek B, wartość uśredniona) (l/100 km)(g) ... ... ...
Zużycie paliwa (wartość ważona, uśredniona) (l/100 km)(g) ... ... ...
Zużycie energii elektrycznej (warunek A, wartość uśredniona) (Wh/km) ... ... ...
Zużycie energii elektrycznej (warunek B, wartość uśredniona) (Wh/km) ... ... ...
Zużycie energii elektrycznej (ważona, wartość uśredniona) (Wh/km) ... ... ...
Zasięg tylko na napędzie elektrycznym (km) ... ... ...

3.3. Pojazdy wyłącznie elektryczne(1)

Wariant/wersja: ... ... ...
Zużycie energii elektrycznej (w Wh/km) ... ... ...
Zasięg (km) ... ... ...

3.4. Pojazdy z wodorowymi ogniwami paliwowymi(1)

Wariant/wersja: ... ... ...
Zużycie paliwa (kg/100 km) ... ... ...

4. Wyniki badań dla pojazdów wyposażonych w ekoinnowacje(h1)(h2)(h3)

Wariant/Wersja ...
Decyzja zatwierdzająca ekoinnowację(h4) Kod ekoinnowacji(h5) 1. Emisja CO2 z pojazdu referencyjnego (g/km) 2. Emisja CO2 z pojazdu ekoinnowacyjnego(g/km) 3. Emisja CO2 z pojazdu referencyjnego w cyklu badawczym typu 1(h6) 4. Emisja CO2 z pojazdu ekoinnowacyjnego w cyklu badań typu

1 (= 3.5.1.3)

5. Współczynnik stosowania (UF), tj. czasowy udział stosowania technologii przy normalnych warunkach eksploatacji Ograniczenia emisji CO2

((1 - 2) - (3 - 4))*5

xxxx/201x ... ... ... ... ... ... ...
... ... ... ... ... ... ... ...
... ... ... ... ... ... ... ...
Całkowita wartość ograniczeń emisji CO2 (g/km)(h7) ...

4.1. Kod ogólny ekoinnowacji (h8)

Odnośniki

______

(1) Jeżeli dotyczy.

(2) Niepotrzebne skreślić.

(a) Jeżeli w odniesieniu do paliwa mają zastosowanie ograniczenia, należy wskazać te ograniczenia (np. dla gazu ziemnego zakres L lub H).

(b) W przypadku pojazdów dwupaliwowych tabelę powtarza się dla obu paliw.

(c) Dla pojazdów z zasilaniem typu flex fuel, jeżeli badanie ma być wykonane dla obu paliw zgodnie z rys. I.2.4 w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 692/2008, oraz dla pojazdów napędzanych LPG lub gazem ziemnym/ biometanem, zarówno jedno-, jak i dwupaliwowych, tabelę powtarza się dla poszczególnych gazów wzorcowych użytych w badaniu, a w dodatkowej tabeli wykazuje się najgorsze otrzymane wyniki. W razie potrzeby, zgodnie z pkt 1.1.2.4 i 1.1.2.5 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 692/2008, zaznacza się, czy wyniki zostały zmierzone czy obliczone.

(d) Tabelę powtórzyć dla każdego zbadanego paliwa wzorcowego.

(e) W odniesieniu do Euro VI ESC rozumie się jako WHSC, a ETC jako WHTC.

(f) Dla Euro VI, jeżeli silniki zasilane CNG i LPG są badane z użyciem różnych paliw wzorcowych, tabelę należy powtórzyć dla każdego badanego paliwa wzorcowego.

(g) Jednostkę »l/100 km« zastępuje się jednostką »m3/100 km« dla pojazdów zasilanych gazem ziemnym i H2NG, oraz jednostką »kg/100 km« dla pojazdów zasilanych wodorem.

(h) Ekoinnowacje.

(h1) Tabelę powtórzyć dla każdego wariantu/wersji.

(h2) Tabelę powtórzyć dla każdego zbadanego paliwa wzorcowego.

(h3) W razie konieczności rozszerzyć tabelę, stosując jeden dodatkowy wiersz dla każdej ekoinnowacji.

(h4) Numer decyzji Komisji zatwierdzającej ekoinnowację.

(h5) Przypisany w decyzji Komisji zatwierdzającej ekoinnowację.

(h6) Jeśli zamiast cyklu badań typu 1 stosowana jest metoda modelowania, wartość ta jest wartością uzyskaną w wyniku metody modelowania.

(h7) Suma ograniczeń emisji CO2 pochodzących z poszczególnych ekoinnowacji.

(h8) Ogólny kod ekoinnowacji składa się z następujących elementów oddzielonych spacją:

- Kod organu udzielającego homologacji, jak określono w załączniku VII.

- Indywidualny kod dla każdej ekoinnowacji zamontowanej w pojeździe, wskazany w porządku chronologicznym wydania decyzji zatwierdzających Komisji.

(Np. kod ogólny trzech ekoinnowacji zatwierdzonych chronologicznie jako 10, 15 i 16 i zamontowanych w pojeździe homologowanym przez organ udzielający homologacji typu w Niemczech powinien mieć następującą postać: »e1 10 15 16«.)".

ZAŁĄCZNIK  III

W załącznikach I i XII do rozporządzenia (WE) nr 692/2008 wprowadza się następujące zmiany:

1) w załączniku I wprowadza się następujące zmiany:

a) prowadza się punkty 4.3.5, 4.3.5.1 i 4.3.5.2 w brzmieniu:

"4.3.5. Pojazd wyposażony w ekoinnowacje

4.3.5.1. W przypadku typu pojazdu wyposażonego w co najmniej jedną ekoinnowację w rozumieniu art. 12 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009(*) oraz rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 725/2011(**) zgodność produkcji w odniesieniu do ekoinnowacji wykazuje się poprzez wykonanie badań określonych w decyzjach Komisji zatwierdzających dane ekoinnowacje.

4.3.5.2. Stosuje się punkty 4.3.1, 4.3.2 i 4.3.4.

______

(*) Dz.U. L 140 z 5.6.2009, s. 1.

(**) Dz.U L 194 z 26.7.2011, s. 19.";

b) w dodatku 3 wprowadza się punkty 3.5.6, 3.5.6.1, 3.5.6.2 i 3.5.6.3 w brzmieniu:

"3.5.6. Pojazd wyposażony w ekoinnowację w rozumieniu art. 12 rozporządzenia (WE) nr 443/2009 i rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011: tak/nie(*)

3.5.6.1. Typ/wariant/wersja pojazdu referencyjnego, jak określono w art. 5 rozporządzenia (UE) nr 725/2011(**): ......................................................

3.5.6.2. Występowanie interakcji pomiędzy różnymi ekoinnowacjami: tak/nie(*)

3.5.6.3. Dane dotyczące emisji zanieczyszczeń związane ze stosowaniem ekoinnowacji(***)(****)

Decyzja zatwierdzająca ekoinnowację(1) Kod ekoinnowacji(2) 1. Emisja CO2 z pojazdu referencyjnego (g/km) 2. Emisja CO2 z pojazdu ekoinnowacyjnego (g/km) 3. Emisja CO2 z pojazdu referencyjnego w cyklu badań typu 1(3) 4. Emisja CO2 z pojazdu ekoinnowacyjnego w cyklu

badań typu

1 (= 3.5.1.3)

5. Współczynnik stosowania (UF), tj. czasowy udział stosowania technologii w normalnych warunkach eksploatacji Ograniczenia emisji CO2

((1 - 2) - (3 - 4))*5

xxxx/201x(1)
Całkowita wartość ograniczeń emisji CO2 (g/km)(4)
(1) Numer decyzji Komisji zatwierdzającej ekoinnowację.

(2) Przypisany w decyzji Komisji zatwierdzającej ekoinnowację.

(3) Jeśli za zgodą organu udzielającego homologacji zamiast cyklu badań typu 1 stosowana jest metoda modelowania, wartość ta jest wartością uzyskaną w wyniku metody modelowania.

(4) Suma ograniczeń emisji pochodzących z poszczególnych ekoinnowacji.

______

(*) Niepotrzebne skreślić.

(**) Jeżeli dotyczy.

(***) Tabelę powtórzyć dla każdego zbadanego paliwa wzorcowego.

(****) W razie konieczności rozszerzyć tabelę, stosując jeden dodatkowy wiersz dla każdej ekoinnowacji.";

c) w uzupełnieniu do dodatku 4 wprowadza się następujące zmiany:

(i) w pkt 2.1. tabela odpowiadająca badaniu typu 6 otrzymuje brzmienie:

"Typ 6 CO (g/km) THC (g/km)
Zmierzona wartość"

(ii) punkt 2.1.1 otrzymuje brzmienie:

"2.1.1. W przypadku pojazdów dwupaliwowych tabelę dla typu 1 powtarza się dla obu paliw. Dla pojazdów z zasilaniem typu flex fuel, jeżeli badanie typu 1 ma być wykonane dla obu paliw zgodnie z rys. I.2.4 w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 692/2008, oraz dla pojazdów napędzanych LPG lub gazem ziemnym/biometanem, zarówno jedno-, jak i dwupaliwowych, tabelę powtarza się dla poszczególnych gazów wzorcowych użytych w badaniu, a w dodatkowej tabeli wykazuje się najgorsze otrzymane wyniki. W razie potrzeby, zgodnie z pkt 1.1.2.4 i 1.1.2.5 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 692/2008, zaznacza się, czy wyniki zostały zmierzone czy obliczone.";

(iii) wprowadza się punkty 2.6 i 2.6.1 w brzmieniu:

"2.6. Wyniki badań ekoinnowacji(*)(**)

Decyzja zatwierdzająca ekoinnowację(1) Kod ekoinnowacji(2) 1. Emisja CO2 z pojazdu referencyjnego (g/km) 2. Emisja CO2 z pojazdu ekoinnowacyjnego (g/km) 3. Emisja CO2 z pojazdu referencyjnego w cyklu badań typu 1(3) 4. Emisja CO2 z pojazdu ekoinnowacyjnego w cyklu badań typu 1 (= 3.5.1.3) 5. Współczynnik stosowania (UF), tj. czasowy udział stosowania technologii w normalnych warunkach eksploatacji Ograniczenia emisji CO2

((1 - 2) - (3 - 4))*5

xxxx/201x
Całkowita wartość ograniczeń emisji CO2 (g/km)(4)
(1) Numer decyzji Komisji zatwierdzającej ekoinnowację.

(2) Przypisany w decyzji Komisji zatwierdzającej ekoinnowację.

(3) Jeśli za zgodą organu udzielającego homologacji zamiast cyklu badań typu 1 stosowana jest metoda modelowania, wartość ta jest wartością uzyskaną w wyniku metody modelowania.

(4) Suma ograniczeń emisji pochodzących z poszczególnych ekoinnowacji.

2.6.1. Ogólny kod ekoinnowacji(***): ..............................................................

______

(*) W razie konieczności rozszerzyć tabelę, stosując jeden dodatkowy wiersz dla każdej ekoinnowacji.

(**) Tabelę powtórzyć dla każdego zbadanego paliwa wzorcowego.

(***) Ogólny kod ekoinnowacji składa się z następujących elementów oddzielonych spacją:

- Kod organu udzielającego homologacji, jak określono w załączniku VII do dyrektywy 2007/46/WE.

- Indywidualny kod dla każdej ekoinnowacji zamontowanej w pojeździe, wskazany w porządku chronologicznym wydania decyzji zatwierdzających Komisji.

(Np. kod ogólny trzech ekoinnowacji zatwierdzonych chronologicznie jako 10, 15 i 16 i zamontowanych w pojeździe homologowanym przez organ udzielający homologacji typu w Niemczech powinien mieć następująca postać:»e1 10 15 16«.)";

2) w załączniku XII dodaje się punkty 4, 4.1, 4.2, 4.3 i 4.4 w brzmieniu:

"4. HOMOLOGACJA TYPU POJAZDÓW WYPOSAŻONYCH W EKOINNOWACJE

4.1. Zgodnie z art. 11 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011 producent, który chce skorzystać ze zmniejszenia swoich średnich indywidualnych wartości emisji CO2 poprzez ograniczenia emisji wynikające z zastosowania co najmniej jednej ekoinnowacji zamontowanej w pojeździe, składa do organu udzielającego homologacji wniosek o wydanie świadectwa homologacji typu WE pojazdu, w którym zastosowano ekoinnowację.

4.2. Na potrzeby homologacji typu ograniczenia emisji CO2 z pojazdu, w którym zastosowano ekoinnowację, ustala się z zastosowaniem procedury i metodologii badań określonych w decyzji Komisję zatwierdzającej ekoinnowację, zgodnie z art. 10 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011.

4.3. Wykonanie niezbędnych badań do wyznaczenia ograniczeń emisji CO2 osiągniętych w wyniku zastosowania ekoinnowacji pozostaje bez uszczerbku dla wykazania zgodności ekoinnowacji z przepisami technicznymi określonymi w dyrektywie 2007/46/WE, jeżeli ma zastosowanie.

4.4. Homologacji typu nie udziela się, jeżeli pojazd, w którym zastosowano ekoinnowację, nie wykazuje zmniejszenia emisji CO2 o co najmniej 1 g/km w porównaniu z pojazdem referencyjnym, jak określono w art. 5 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011.".

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2013.65.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 195/2013 zmieniające dyrektywę 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz rozporządzenie Komisji (WE) nr 692/2008 w odniesieniu do innowacyjnych technologii mających na celu zmniejszenie emisji CO2 z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych
Data aktu: 07/03/2013
Data ogłoszenia: 08/03/2013
Data wejścia w życie: 28/03/2013, 01/07/2013