Rozporządzenie 195/2013 zmieniające dyrektywę 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz rozporządzenie Komisji (WE) nr 692/2008 w odniesieniu do innowacyjnych technologii mających na celu zmniejszenie emisji CO2 z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 195/2013
z dnia 7 marca 2013 r.
zmieniające dyrektywę 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz rozporządzenie Komisji (WE) nr 692/2008 w odniesieniu do innowacyjnych technologii mających na celu zmniejszenie emisji CO2 z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE) nr 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów(1), w szczególności jego art. 4 ust. 4, art. 5 ust. 3 oraz art. 8,

uwzględniając dyrektywę 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającą ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów (dyrektywę ramową)(2), w szczególności jej art. 39 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem (UE) nr 171/2013(3) Komisja zmieniła dyrektywę 2007/46/WE i rozporządzenie Komisji (WE) nr 692/2008 z dnia 18 lipca 2008 r. wykonujące i zmieniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów(4) w odniesieniu do innowacyjnych technologii mających na celu zmniejszenie emisji CO2 z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych. Rozporządzeniem tym zmieniono wzory odpowiednich dokumentów stosowanych w procesie homologacji typu. W związku z tym należy zapewnić państwom członkowskim odpowiedni okres na zmianę stosownych formularzy. Ze względu na pewność i jasność prawa należy zastąpić rozporządzenie (WE) nr 171/2013.

(2) Rozporządzenie (WE) nr 715/2007 określa wspólne wymogi techniczne w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych, silników i części zamiennych w zakresie emitowanych przez nie zanieczyszczeń oraz ustala zasady zgodności eksploatacji, trwałości urządzeń ograniczających emisję zanieczyszczeń, pokładowych układów diagnostycznych (OBD), pomiaru zużycia paliwa i dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów.

(3) W rozporządzeniu (WE) nr 692/2008 ustanowiono przepisy administracyjne dotyczące kontroli zgodności pojazdów w zakresie emisji CO2 oraz wymogi dotyczące pomiarów emisji CO2 i zużycia paliwa w takich pojazdach.

(4) W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009(5) określono normy emisji dla nowych samochodów osobowych w ramach zintegrowanego podejścia Unii na rzecz zmniejszenia emisji CO2 z lekkich pojazdów dostawczych, a w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 725/2011(6) ustanowiono procedurę zatwierdzania i poświadczania technologii innowacyjnych umożliwiających zmniejszenie emisji CO2 pochodzących z takich nowych samochodów osobowych.

(5) Aby uwzględnić ograniczenia emisji CO2 uzyskane dzięki zastosowaniu technologii innowacyjnych w obliczeniach docelowego indywidualnego poziomu emisji CO2 każdego producenta zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 443/2009, a także aby zapewnić skuteczne monitorowanie indywidualnego ograniczenia emisji CO2 dla poszczególnych pojazdów, pojazdy wyposażone w ekoinnowacje powinny być poświadczane w ramach homologacji typu pojazdu, a łączne ograniczenia powinny zostać wykazane na świadectwie zgodności.

(6) W tym celu należy dostarczyć organom homologacyjnym odpowiednie dane niezbędne do homologacji pojazdów wyposażonych w ekoinnowacje, oraz włączyć ograniczenia emisji CO2 wynikające ze stosowania ekoinnowacji do informacji reprezentatywnych dla danego typu, wariantu lub wersji pojazdu.

(7) W związku z tym należy zmienić wzory odpowiednich dokumentów stosowanych w procesie homologacji typu.

(8) Rozporządzeniem (WE) nr 715/2007 oraz rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 z dnia 18 czerwca 2009 r. dotyczącym homologacji typu pojazdów silnikowych i silników w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z pojazdów ciężarowych o dużej ładowności (Euro VI) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i obsługi technicznej pojazdów, zmieniającym rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i dyrektywę 2007/46/WE oraz uchylającym dyrektywy 80/1269/EWG, 2005/55/WE i 2005/78/WE(7) wprowadzono nowe wymogi dotyczące informacji o badaniu emisji zanieczyszczeń. W związku z tym niezbędne informacje należy uwzględnić w systemie ustanowionym dyrektywą 2007/46/WE.

(9) Dlatego należy odpowiednio zmienić dyrektywę 2007/46/WE i rozporządzenie (WE) nr 692/2008.

(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Technicznego ds. Pojazdów Silnikowych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1.
W załącznikach I i IX do dyrektywy 2007/46/WE wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia.
2.
Załącznik VIII do dyrektywy 2007/46/WE zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku II do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

W załącznikach I i XII do rozporządzenia (WE) nr 692/2008 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem III do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  3

Uchyla się rozporządzenie (UE) nr 171/2013.

Artykuł  4

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 lipca 2013 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 7 marca 2013 r.

W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący
______

(1) Dz.U. L 171 z 29.6.2007, s. 1.

(2) Dz.U. L 263 z 9.10.2007, s. 1.

(3) Dz.U. L 55 z 27.2.2013, s. 9.

(4) Dz.U. L 199 z 28.7.2008, s. 1.

(5) Dz.U. L 140 z 5.6.2009, s. 1.

(6) Dz.U. L 194 z 26.7.2011, s. 19.

(7) Dz.U L 188 z 18.7.2009, s. 1.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

W

załącznikach I i IX do dyrektywy 2007/46/WE wprowadza się następujące zmiany:

1) w załączniku I wprowadza się następujące zmiany:

a) dodaje się pozycje 3.5.6, 3.5.6.1, 3.5.6.2 i 3.5.6.3 w brzmieniu:

"3.5.6. Pojazd wyposażony w ekoinnowacje w rozumieniu art. 12 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009(*) oraz rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 725/2011(**): tak/nie(1)

3.5.6.1. Typ/wariant/wersja pojazdu referencyjnego, jak określono w art. 5 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011 (jeżeli dotyczy): .....................................................................................................................

3.5.6.2. Występowanie interakcji pomiędzy różnymi ekoinnowacjami: tak/nie(1)

3.5.6.3. Dane dotyczące emisji zanieczyszczeń związane ze stosowaniem ekoinnowacji (tabelę powtórzyć dla każdego zbadanego paliwa wzorcowego)(w1)

Decyzja zatwierdzająca ekoinnowację(w2) Kod ekoinnowacji(w3) 1. Emisja CO2 z pojazdu referencyjnego

(g/km)

2. Emisja CO2 z pojazdu ekoinnowacyjnego

(g/km)

3. Emisja CO2 z pojazdu referencyjnego w cyklu badań typu 1(w4) 4. Emisja CO2 z pojazdu ekoinnowacyjnego w cyklu badań typu

1 (= 3.5.1.3)

5. Współczynnik stosowania (UF), tj. czasowy udział stosowania technologii w normalnych warunkach eksploatacji Ograniczenia emisji CO2

((1 - 2) - (3 - 4))*5

xxxx/201x
Całkowita wartość ograniczeń emisji CO2 (g/km)(w5)

______

(*) Dz.U L 140 z 5.6.2009, s. 1.

(**) Dz.U. L 194 z 26.7.2011, s. 19.";

b) dodaje się odnośniki w brzmieniu:

"(w) Ekoinnowacje.

(w1) W razie konieczności rozszerzyć tabelę, tak aby każda ekoinnowacja znajdowała się w osobnym wierszu.

(w2) Numer decyzji Komisji zatwierdzającej ekoinnowację

(w3) Przypisany w decyzji Komisji zatwierdzającej ekoinnowację

(w4) Jeśli za zgodą organu udzielającego homologacji zamiast cyklu badań typu 1 stosowana jest metoda modelowania, wartość ta jest wartością uzyskaną w wyniku metody modelowania.

(w5) Suma ograniczeń emisji CO2 pochodzących z poszczególnych ekoinnowacji.";

2) w załączniku IX wprowadza się następujące zmiany:

a) w pozycji 49 części I, strona 2 - pojazdy kategorii M1 (pojazdy kompletne i skompletowane) wzoru świadectwa zgodności WE wprowadza się pozycje 3, 3.1 i 3.2 w brzmieniu:

"3. Pojazd wyposażony w ekoinnowacje: tak/nie(1)

3.1. Kod ogólny ekoinnowacji(p1) ........................................................................

3.2. Całkowita wartość ograniczeń emisji CO2 wynikających z zastosowania ekoinnowacji(p2) (powtórzyć dla każdego zbadanego paliwa wzorcowego) ........................................................................................................................";

b) dodaje się następujące odnośniki w "Odnośnikach dotyczących załącznika IX":

"(p) Ekoinnowacje.

(p1) Ogólny kod ekoinnowacji składa się z następujących elementów oddzielonych spacją:

- Kod organu udzielającego homologacji, jak określono w załączniku VII.

- Indywidualny kod dla każdej ekoinnowacji zamontowanej w pojeździe, wskazany w porządku chronologicznym wydania decyzji zatwierdzających Komisji.

(Np. kod ogólny trzech ekoinnowacji zatwierdzonych chronologicznie jako 10, 15 i 16 i zamontowanych w pojeździe homologowanym przez organ udzielający homologacji typu w Niemczech powinien mieć następującą postać: »e1 10 15 16«).

(p2) Suma ograniczeń emisji CO2 pochodzących z poszczególnych ekoinnowacji.".

ZAŁĄCZNIK  II

"ZAŁĄCZNIK VIII

WYNIKI BADAŃ

(Wypełnia organ udzielający homologacji i załącza do świadectwa homologacji typu WE pojazdu)

W każdym przypadku informacja musi wyraźnie wskazywać wariant i wersję, do których ma zastosowanie. Jedna wersja może posiadać nie więcej niż jeden wynik. Dopuszczalna jest jednak kombinacja kilku wyników dla każdej wersji, ze wskazaniem najmniej korzystnego. W tym ostatnim przypadku umieszcza się uwagę, że dla pozycji oznaczonych(*) podane są jedynie wyniki najmniej korzystnego przypadku.

1. Wyniki badań poziomu głośności

Numer bazowego aktu prawnego i ostatniego zmieniającego aktu prawnego mającego zastosowanie do homologacji. W przypadku aktu prawnego z dwoma etapami wykonania lub większą ich liczbą wskazać również etap wykonania:

Wariant/wersja: ... ... ...
Podczas jazdy (dB(A)/E): ... ... ...
Na postoju (dB(A)/E): ... ... ...
przy (min-1): ... ... ...

2. Wyniki badań emisji spalin

2.1. Emisje z pojazdów silnikowych badanych w ramach procedury badawczej dla lekkich pojazdów użytkowych

Wskazać ostatni zmieniający akt prawny mający zastosowanie do homologacji. W przypadku gdy akt prawny ma dwa etapy wykonania lub więcej, wskazać również etap wykonania:

Paliwo(-a)(a) ......................................... (olej napędowy, benzyna, LPG, gaz ziemny, dwa paliwa: benzyna lub gaz ziemny, LPG, flex-fuel: Benzyna/etanol, gaz ziemny/H2NG

2.1.1. Badanie typu 1(b)(c) (emisje pojazdu w cyklu badań po rozruchu silnika zimnego)

Wariant/wersja:
CO (mg/km)
THC (mg/km)
NMHC (mg/km)
NOx (mg/km)
THC + NOx (mg/km)
Masa cząstek stałych (PM) (mg/km)
Liczba cząstek stałych (P) (#/km)(1)

2.1.2. Badanie typu 2(b)(c) (dane o emisjach wymagane do homologacji typu do celów stwierdzenia przydatności do ruchu drogowego)

Typ 2, badanie przy niskich obrotach biegu jałowego:

Wariant/wersja: ... ... ...
CO (% obj.) ... ... ...
Prędkość obrotowa silnika (min- 1) ... ... ...
Temperatura oleju w silniku (°C) ... ... ...

Typ 2, badanie przy wysokich obrotach biegu jałowego:

Wariant/wersja: ... ... ...
CO (% obj.) ... ... ...
Wartość lambda ... ... ...
Prędkość obrotowa silnika (min- 1) ... ... ...
Temperatura oleju w silniku (°C) ... ... ...

2.1.3. Badanie typu 3 (emisje gazów ze skrzyni korbowej): ............................................

2.1.4. Badanie typu 4 (emisje z wyparowania): ............................................... g/badanie

2.1.5. Badanie typu 5 (trwałość urządzeń ograniczających emisję):

- Przebyta odległość starzenia (km) (np. 160 000 km): ....................................

- Współczynnik pogorszenia jakości DF: obliczony/ustalony(2)

- Wartości:

Wariant/wersja: ... ... ...
CO ... ... ...
THC ... ... ...
NMHC ... ... ...
NOx ... ... ...
THC + NOx ... ... ...
Masa cząstek stałych (PM) ... ... ...
Liczba cząstek stałych (P)(1) ... ... ...

2.1.6. Badanie typu 6 (średnia emisja zanieczyszczeń w niskiej temperaturze otoczenia):

Wariant/wersja: ... ... ...
CO (g/km) ... ... ...
THC (g/km) ... ... ...

2.1.7. Pokładowy system diagnostyczny (OBD): tak/nie (2)

2.2. Emisje z silników badanych w ramach procedury badań dla ciężkich pojazdów użytkowych.

Wskazać ostatni zmieniający akt prawny mający zastosowanie do homologacji. W przypadku gdy akt prawny ma dwa etapy wykonania lub więcej, wskazać również etap wykonania:...

Paliwo(-a)(a) ......................................... (olej napędowy, benzyna, LPG, gaz ziemny, etanol...)

2.2.1. Wyniki badania ESC(1)(e)(f)

Wariant/wersja: ... ... ...
CO (mg/kWh) ... ... ...
THC (mg/kWh) ... ... ...
NOx (mg/kWh) ... ... ...
NH3 (ppm)(1) ... ... ...
Masa cząstek stałych (mg/kWh) ... ... ...
Liczba cząstek stałych (#/kWh)(1) ... ... ...

2.2.2. Wyniki badania ELR (europejski test pod obciążeniem)(1)

Wariant/wersja: ... ... ...
Dymienie:...m- 1 ... ... ...

2.2.3. Wyniki badania ETC (europejski test niestacjonarny)(e)(f)

Wariant/wersja: ... ... ...
CO (mg/kWh) ... ... ...
THC (mg/kWh) ... ... ...
NMHC (mg/kWh)(1) ... ... ...
CH4 (mg/kWh)(1) ... ... ...
NOx (mg/kWh) ... ... ...
NH3 (ppm)(1) ... ... ...
Masa cząstek stałych (mg/kWh) ... ... ...
Liczba cząstek stałych (#/kWh)(1) ... ... ...

2.2.4. Badanie na biegu jałowym(1)

Wariant/wersja: ... ... ...
CO (% obj.) ... ... ...
Wartość lambda(1) ... ... ...
Prędkość obrotowa silnika (min- 1) ... ... ...
Temperatura oleju w silniku (°C) ... ... ...

2.3. Dymienie z silników Diesla

Wskazać ostatni zmieniający akt prawny mający zastosowanie do homologacji. W przypadku gdy akt prawny ma dwa etapy wykonania lub więcej, wskazać również etap wykonania:

2.3.1. Wyniki badania dla pojazdu przy swobodnym przyspieszaniu

Wariant/wersja: ... ... ...
Skorygowana wartość współczynnika absorpcji (m- 1) ... ... ...
Zwykła prędkość obrotowa silnika na biegu jałowym ... ... ...
Maksymalna prędkość obrotowa silnika ... ... ...
Temperatura oleju (min./maks.) ... ... ...

3. Wyniki badań emisji CO2, zużycia paliwa/energii elektrycznej i badań zasięgu przy zasilaniu energią elektryczną

Numer bazowego aktu prawnego i ostatniego zmieniającego aktu prawnego mającego zastosowanie do homologacji:

3.1. Silniki spalania wewnętrznego, w tym hybrydowe pojazdy elektryczne bez doładowania ze źródeł zewnętrznych (NOVC)(1)(d)

Wariant/wersja: ... ... ...
Wielkość masowej emisji CO2 (w ruchu miejskim) (g/km) ... ... ...
Wielkość masowej emisji CO2 (w ruchu pozamiejskim) (g/km) ... ... ...
Wielkość emisji masowej CO2 (wartość uśredniona) (g/km) ... ... ...
Zużycie paliwa (w ruchu miejskim) (l/100 km)(g) ... ... ...
Zużycie paliwa (w ruchu pozamiejskim) (l/100 km)(g) ... ... ...
Zużycie paliwa (wartość uśredniona) (l/100 km)(g) ... ... ...

3.2. Hybrydowe pojazdy elektryczne z doładowaniem ze źródeł zewnętrznych (OVC)(1)

Wariant/wersja: ... ...
Wielkość masowej emisji CO2 (warunek A, wartość uśredniona) (g/km) ... ... ...
Wielkość masowej emisji CO2 (warunek B, wartość uśredniona) (g/km) ... ... ...
Wielkość masowej emisji CO2 (wartość ważona, uśredniona) (g/km) ... ... ...
Zużycie paliwa (warunek A, wartość uśredniona) (l/100 km)(g) ... ... ...
Zużycie paliwa (warunek B, wartość uśredniona) (l/100 km)(g) ... ... ...
Zużycie paliwa (wartość ważona, uśredniona) (l/100 km)(g) ... ... ...
Zużycie energii elektrycznej (warunek A, wartość uśredniona) (Wh/km) ... ... ...
Zużycie energii elektrycznej (warunek B, wartość uśredniona) (Wh/km) ... ... ...
Zużycie energii elektrycznej (ważona, wartość uśredniona) (Wh/km) ... ... ...
Zasięg tylko na napędzie elektrycznym (km) ... ... ...

3.3. Pojazdy wyłącznie elektryczne(1)

Wariant/wersja: ... ... ...
Zużycie energii elektrycznej (w Wh/km) ... ... ...
Zasięg (km) ... ... ...

3.4. Pojazdy z wodorowymi ogniwami paliwowymi(1)

Wariant/wersja: ... ... ...
Zużycie paliwa (kg/100 km) ... ... ...

4. Wyniki badań dla pojazdów wyposażonych w ekoinnowacje(h1)(h2)(h3)

Wariant/Wersja ...
Decyzja zatwierdzająca ekoinnowację(h4) Kod ekoinnowacji(h5) 1. Emisja CO2 z pojazdu referencyjnego (g/km) 2. Emisja CO2 z pojazdu ekoinnowacyjnego(g/km) 3. Emisja CO2 z pojazdu referencyjnego w cyklu badawczym typu 1(h6) 4. Emisja CO2 z pojazdu ekoinnowacyjnego w cyklu badań typu

1 (= 3.5.1.3)

5. Współczynnik stosowania (UF), tj. czasowy udział stosowania technologii przy normalnych warunkach eksploatacji Ograniczenia emisji CO2

((1 - 2) - (3 - 4))*5

xxxx/201x ... ... ... ... ... ... ...
... ... ... ... ... ... ... ...
... ... ... ... ... ... ... ...
Całkowita wartość ograniczeń emisji CO2 (g/km)(h7) ...

4.1. Kod ogólny ekoinnowacji (h8)

Odnośniki

______

(1) Jeżeli dotyczy.

(2) Niepotrzebne skreślić.

(a) Jeżeli w odniesieniu do paliwa mają zastosowanie ograniczenia, należy wskazać te ograniczenia (np. dla gazu ziemnego zakres L lub H).

(b) W przypadku pojazdów dwupaliwowych tabelę powtarza się dla obu paliw.

(c) Dla pojazdów z zasilaniem typu flex fuel, jeżeli badanie ma być wykonane dla obu paliw zgodnie z rys. I.2.4 w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 692/2008, oraz dla pojazdów napędzanych LPG lub gazem ziemnym/ biometanem, zarówno jedno-, jak i dwupaliwowych, tabelę powtarza się dla poszczególnych gazów wzorcowych użytych w badaniu, a w dodatkowej tabeli wykazuje się najgorsze otrzymane wyniki. W razie potrzeby, zgodnie z pkt 1.1.2.4 i 1.1.2.5 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 692/2008, zaznacza się, czy wyniki zostały zmierzone czy obliczone.

(d) Tabelę powtórzyć dla każdego zbadanego paliwa wzorcowego.

(e) W odniesieniu do Euro VI ESC rozumie się jako WHSC, a ETC jako WHTC.

(f) Dla Euro VI, jeżeli silniki zasilane CNG i LPG są badane z użyciem różnych paliw wzorcowych, tabelę należy powtórzyć dla każdego badanego paliwa wzorcowego.

(g) Jednostkę »l/100 km« zastępuje się jednostką »m3/100 km« dla pojazdów zasilanych gazem ziemnym i H2NG, oraz jednostką »kg/100 km« dla pojazdów zasilanych wodorem.

(h) Ekoinnowacje.

(h1) Tabelę powtórzyć dla każdego wariantu/wersji.

(h2) Tabelę powtórzyć dla każdego zbadanego paliwa wzorcowego.

(h3) W razie konieczności rozszerzyć tabelę, stosując jeden dodatkowy wiersz dla każdej ekoinnowacji.

(h4) Numer decyzji Komisji zatwierdzającej ekoinnowację.

(h5) Przypisany w decyzji Komisji zatwierdzającej ekoinnowację.

(h6) Jeśli zamiast cyklu badań typu 1 stosowana jest metoda modelowania, wartość ta jest wartością uzyskaną w wyniku metody modelowania.

(h7) Suma ograniczeń emisji CO2 pochodzących z poszczególnych ekoinnowacji.

(h8) Ogólny kod ekoinnowacji składa się z następujących elementów oddzielonych spacją:

- Kod organu udzielającego homologacji, jak określono w załączniku VII.

- Indywidualny kod dla każdej ekoinnowacji zamontowanej w pojeździe, wskazany w porządku chronologicznym wydania decyzji zatwierdzających Komisji.

(Np. kod ogólny trzech ekoinnowacji zatwierdzonych chronologicznie jako 10, 15 i 16 i zamontowanych w pojeździe homologowanym przez organ udzielający homologacji typu w Niemczech powinien mieć następującą postać: »e1 10 15 16«.)".

ZAŁĄCZNIK  III

W załącznikach I i XII do rozporządzenia (WE) nr 692/2008 wprowadza się następujące zmiany:

1) w załączniku I wprowadza się następujące zmiany:

a) prowadza się punkty 4.3.5, 4.3.5.1 i 4.3.5.2 w brzmieniu:

"4.3.5. Pojazd wyposażony w ekoinnowacje

4.3.5.1. W przypadku typu pojazdu wyposażonego w co najmniej jedną ekoinnowację w rozumieniu art. 12 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009(*) oraz rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 725/2011(**) zgodność produkcji w odniesieniu do ekoinnowacji wykazuje się poprzez wykonanie badań określonych w decyzjach Komisji zatwierdzających dane ekoinnowacje.

4.3.5.2. Stosuje się punkty 4.3.1, 4.3.2 i 4.3.4.

______

(*) Dz.U. L 140 z 5.6.2009, s. 1.

(**) Dz.U L 194 z 26.7.2011, s. 19.";

b) w dodatku 3 wprowadza się punkty 3.5.6, 3.5.6.1, 3.5.6.2 i 3.5.6.3 w brzmieniu:

"3.5.6. Pojazd wyposażony w ekoinnowację w rozumieniu art. 12 rozporządzenia (WE) nr 443/2009 i rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011: tak/nie(*)

3.5.6.1. Typ/wariant/wersja pojazdu referencyjnego, jak określono w art. 5 rozporządzenia (UE) nr 725/2011(**): ......................................................

3.5.6.2. Występowanie interakcji pomiędzy różnymi ekoinnowacjami: tak/nie(*)

3.5.6.3. Dane dotyczące emisji zanieczyszczeń związane ze stosowaniem ekoinnowacji(***)(****)

Decyzja zatwierdzająca ekoinnowację(1) Kod ekoinnowacji(2) 1. Emisja CO2 z pojazdu referencyjnego (g/km) 2. Emisja CO2 z pojazdu ekoinnowacyjnego (g/km) 3. Emisja CO2 z pojazdu referencyjnego w cyklu badań typu 1(3) 4. Emisja CO2 z pojazdu ekoinnowacyjnego w cyklu

badań typu

1 (= 3.5.1.3)

5. Współczynnik stosowania (UF), tj. czasowy udział stosowania technologii w normalnych warunkach eksploatacji Ograniczenia emisji CO2

((1 - 2) - (3 - 4))*5

xxxx/201x(1)
Całkowita wartość ograniczeń emisji CO2 (g/km)(4)
(1) Numer decyzji Komisji zatwierdzającej ekoinnowację.

(2) Przypisany w decyzji Komisji zatwierdzającej ekoinnowację.

(3) Jeśli za zgodą organu udzielającego homologacji zamiast cyklu badań typu 1 stosowana jest metoda modelowania, wartość ta jest wartością uzyskaną w wyniku metody modelowania.

(4) Suma ograniczeń emisji pochodzących z poszczególnych ekoinnowacji.

______

(*) Niepotrzebne skreślić.

(**) Jeżeli dotyczy.

(***) Tabelę powtórzyć dla każdego zbadanego paliwa wzorcowego.

(****) W razie konieczności rozszerzyć tabelę, stosując jeden dodatkowy wiersz dla każdej ekoinnowacji.";

c) w uzupełnieniu do dodatku 4 wprowadza się następujące zmiany:

(i) w pkt 2.1. tabela odpowiadająca badaniu typu 6 otrzymuje brzmienie:

"Typ 6 CO (g/km) THC (g/km)
Zmierzona wartość"

(ii) punkt 2.1.1 otrzymuje brzmienie:

"2.1.1. W przypadku pojazdów dwupaliwowych tabelę dla typu 1 powtarza się dla obu paliw. Dla pojazdów z zasilaniem typu flex fuel, jeżeli badanie typu 1 ma być wykonane dla obu paliw zgodnie z rys. I.2.4 w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 692/2008, oraz dla pojazdów napędzanych LPG lub gazem ziemnym/biometanem, zarówno jedno-, jak i dwupaliwowych, tabelę powtarza się dla poszczególnych gazów wzorcowych użytych w badaniu, a w dodatkowej tabeli wykazuje się najgorsze otrzymane wyniki. W razie potrzeby, zgodnie z pkt 1.1.2.4 i 1.1.2.5 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 692/2008, zaznacza się, czy wyniki zostały zmierzone czy obliczone.";

(iii) wprowadza się punkty 2.6 i 2.6.1 w brzmieniu:

"2.6. Wyniki badań ekoinnowacji(*)(**)

Decyzja zatwierdzająca ekoinnowację(1) Kod ekoinnowacji(2) 1. Emisja CO2 z pojazdu referencyjnego (g/km) 2. Emisja CO2 z pojazdu ekoinnowacyjnego (g/km) 3. Emisja CO2 z pojazdu referencyjnego w cyklu badań typu 1(3) 4. Emisja CO2 z pojazdu ekoinnowacyjnego w cyklu badań typu 1 (= 3.5.1.3) 5. Współczynnik stosowania (UF), tj. czasowy udział stosowania technologii w normalnych warunkach eksploatacji Ograniczenia emisji CO2

((1 - 2) - (3 - 4))*5

xxxx/201x
Całkowita wartość ograniczeń emisji CO2 (g/km)(4)
(1) Numer decyzji Komisji zatwierdzającej ekoinnowację.

(2) Przypisany w decyzji Komisji zatwierdzającej ekoinnowację.

(3) Jeśli za zgodą organu udzielającego homologacji zamiast cyklu badań typu 1 stosowana jest metoda modelowania, wartość ta jest wartością uzyskaną w wyniku metody modelowania.

(4) Suma ograniczeń emisji pochodzących z poszczególnych ekoinnowacji.

2.6.1. Ogólny kod ekoinnowacji(***): ..............................................................

______

(*) W razie konieczności rozszerzyć tabelę, stosując jeden dodatkowy wiersz dla każdej ekoinnowacji.

(**) Tabelę powtórzyć dla każdego zbadanego paliwa wzorcowego.

(***) Ogólny kod ekoinnowacji składa się z następujących elementów oddzielonych spacją:

- Kod organu udzielającego homologacji, jak określono w załączniku VII do dyrektywy 2007/46/WE.

- Indywidualny kod dla każdej ekoinnowacji zamontowanej w pojeździe, wskazany w porządku chronologicznym wydania decyzji zatwierdzających Komisji.

(Np. kod ogólny trzech ekoinnowacji zatwierdzonych chronologicznie jako 10, 15 i 16 i zamontowanych w pojeździe homologowanym przez organ udzielający homologacji typu w Niemczech powinien mieć następująca postać:»e1 10 15 16«.)";

2) w załączniku XII dodaje się punkty 4, 4.1, 4.2, 4.3 i 4.4 w brzmieniu:

"4. HOMOLOGACJA TYPU POJAZDÓW WYPOSAŻONYCH W EKOINNOWACJE

4.1. Zgodnie z art. 11 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011 producent, który chce skorzystać ze zmniejszenia swoich średnich indywidualnych wartości emisji CO2 poprzez ograniczenia emisji wynikające z zastosowania co najmniej jednej ekoinnowacji zamontowanej w pojeździe, składa do organu udzielającego homologacji wniosek o wydanie świadectwa homologacji typu WE pojazdu, w którym zastosowano ekoinnowację.

4.2. Na potrzeby homologacji typu ograniczenia emisji CO2 z pojazdu, w którym zastosowano ekoinnowację, ustala się z zastosowaniem procedury i metodologii badań określonych w decyzji Komisję zatwierdzającej ekoinnowację, zgodnie z art. 10 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011.

4.3. Wykonanie niezbędnych badań do wyznaczenia ograniczeń emisji CO2 osiągniętych w wyniku zastosowania ekoinnowacji pozostaje bez uszczerbku dla wykazania zgodności ekoinnowacji z przepisami technicznymi określonymi w dyrektywie 2007/46/WE, jeżeli ma zastosowanie.

4.4. Homologacji typu nie udziela się, jeżeli pojazd, w którym zastosowano ekoinnowację, nie wykazuje zmniejszenia emisji CO2 o co najmniej 1 g/km w porównaniu z pojazdem referencyjnym, jak określono w art. 5 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011.".

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2013.65.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 195/2013 zmieniające dyrektywę 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz rozporządzenie Komisji (WE) nr 692/2008 w odniesieniu do innowacyjnych technologii mających na celu zmniejszenie emisji CO2 z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych
Data aktu: 07/03/2013
Data ogłoszenia: 08/03/2013
Data wejścia w życie: 28/03/2013, 01/07/2013