(Dz.U.UE L z dnia 31 grudnia 2013 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 207 ust. 4, w związku z art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Unia Europejska przywiązuje najwyższą wagę do funkcjonowania i stopniowego wzmacniania wielostronnego systemu handlowego oraz uznaje potrzebę poczynienia postępów w ramach rundy dauhańskiej - rundy wielostronnych negocjacji handlowych. Pomyślny wynik dziewiąta konferencji ministerialnej Swiatowej Organizacji Handlu (WTO) jest niezbędnym krokiem w kierunku realizacji tego celu.
(2) Rozwój jest centralnym elementem wielostronnych negocjacji handlowych rundy dauhańskiej. Na posiedzeniu w dniu 31 lipca 2002 r. Rada Generalna WTO zatwierdziła zalecenie sesji specjalnej Komitetu ds. Handlu i Rozwoju (CTD) dotyczące ustanowienia mechanizmu monitorowania szczególnego i zróżnicowanego traktowania. Celem takiego mechanizmu jest ułatwianie integracji rozwijających się i najsłabiej rozwiniętych członków WTO w wielostronnym systemie handlowym.
(3) Skuteczne zarządzanie kontyngentami taryfowymi i przejrzystością w zakresie ich wykorzystywania jest podstawowym warunkiem dla zapewnienia właściwego wdrażania poprzednich zobowiązań podjętych podczas Rundy Urugwajskiej w odniesieniu do dostępu do rynku dla produktów rolnych. Negocjacje prowadzone w 2013 r. w ramach WTO umożliwiły członkom WTO osiągnięcie porozumienia w sprawie wdrożenia mechanizmu administrowania kontyngentami taryfowymi, które obejmuje postanowienia dotyczące przejrzystości i tzw. mechanizm niepełnego wykorzystania.
(4) Członkowie WTO powinni być w stanie wdrożyć niezbędne programy do celów bezpieczeństwa żywnościowego, w tym programy utrzymywania zapasów publicznych, zgodnie z zasadami WTO. Programy dotyczące utrzymywania zapasów publicznych do celów bezpieczeństwa żywnościowego muszą spełniać konkretne warunki uzgodnione między członkami WTO, tak aby nie zakłócać handlu międzynarodowego. Dzięki negocjacjom prowadzonym w 2013 r. w ramach WTO jej członkowie mogli znaleźć odpowiednie rozwiązanie w odniesieniu do tego typu programów, jakie kraje rozwijające się wdrażają w formie porozumienia między członkami, przewidujące niekwestionowanie tych programów w określonym czasie, jeżeli spełniają pewne warunki (tzw. klauzula należytej powściągliwości).
(5) Należy zatem ustalić stanowisko, jakie ma zająć Unia Europejska na forum dziewiąta konferencji ministerialnej, które dotyczy kwestii bezpieczeństwa żywnościowego, administrowania kontyngentami taryfowymi i mechanizmu monitorowania,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.355.89 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2013/809/UE ustalająca stanowisko, które ma zająć Unia Europejska na forum dziewiąta konferencji ministerialnej Światowej Organizacji Handlu w kwestii bezpieczeństwa żywnościowego, administrowania kontyngentami taryfowymi i mechanizmu monitorowania |
| Data aktu: | 06/12/2013 |
| Data ogłoszenia: | 31/12/2013 |