Decyzja wykonawcza 2013/754/UE w sprawie środków mających na celu zapobieżenie wprowadzeniu do Unii i rozprzestrzenianiu się w Unii organizmu Guignardia citricarpa Kiely (wszystkie szczepy patogenetyczne dla owoców cytrusowych) w odniesieniu do Republiki Południowej Afryki

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 11 grudnia 2013 r.
w sprawie środków mających na celu zapobieżenie wprowadzeniu do Unii i rozprzestrzenianiu się w Unii organizmu Guignardia citricarpa Kiely (wszystkie szczepy patogenetyczne dla owoców cytrusowych) w odniesieniu do Republiki Południowej Afryki

(notyfikowana jako dokument nr C(2013) 8781)

(2013/754/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 13 grudnia 2013 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 2000/29/WE z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie 1 , w szczególności jej art. 16 ust. 3 zdanie trzecie,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Guignardia citricarpa Kiely (wszystkie szczepy patogenetyczne dla owoców cytrusowych), zwany dalej "przedmiotowym organizmem", jest organizmem szkodliwym wymienionym w części A sekcja I lit. c) pkt 11 załącznika II do dyrektywy 2000/29/WE. Zgodnie z obecnym stanem wiedzy organizm ten nie występuje w Unii. Roślinami żywicielskimi tego organizmu są głównie rośliny Citrus L., dla których organizm ten jest szczególnie szkodliwy.

(2) Zgodnie z art. 5 ust. 1 dyrektywy 2000/29/WE w związku z częścią A sekcja I pkt 16.4 załącznika IV do tej dyrektywy państwa członkowskie zakazują wprowadzania na swoje terytorium owoców Citrus L. i ich krzyżówek, zwanych dalej "przedmiotowymi owocami", pochodzących z państw trzecich, chyba że spełnione są szczególne wymagania określone we wspomnianym punkcie.

(3) Komisja wyraziła już wobec Republiki Południowej Afryki (RPA) zaniepokojenie sytuacją fitosanitarną odnoszącą się do przedmiotowych owoców, zaś RPA zapewniła, że wprowadzone zostaną konieczne środki; mimo to w okresie między lipcem a listopadem 2013 r. państwa członkowskie powiadomiły o 36 przypadkach przechwycenia przesyłek przedmiotowych owoców porażonych przedmiotowym organizmem w ramach kontroli dokonywanych w związku z przywozem takich owoców pochodzących z RPA.

(4) Na podstawie tych przechwyceń stwierdzono, że fitosanitarne środki ochronne stosowane obecnie przez RPA nie są wystarczające, by zapobiec wprowadzeniu przedmiotowego organizmu Unii.

(5) Wspomniane przypadki przechwycenia nie dotyczyły obszarów uznanych przez RPA za wolne od przedmiotowego organizmu. Mimo że do uznania tych obszarów za wolne od przedmiotowego organizmu w drodze zmiany decyzji Komisji 2006/473/WE 2 brak jest jeszcze oceny ich stanu fitosanitarnego, wprowadzanie przedmiotowych owoców z tych obszarów powinno być nadal dopuszczone. Ze względu na istniejące ryzyko fitosanitarne wprowadzanie ze wszelkich pozostałych obszarów RPA nie powinno być dopuszczone.

(6) Wprowadzanie do Unii przedmiotowych owoców, które pochodzą z obszarów RPA innych niż obszary uznane decyzją 2006/473/WE za wolne od przedmiotowego organizmu, powinno być zatem dopuszczone jedynie w odniesieniu do obszarów uznanych przez RPA za wolne od tego organizmu. Z urzędowego świadectwa fitosanitarnego towarzyszącego takim przedmiotowym owocom powinno wynikać, że owoce te pochodzą z jednego z tych obszarów.

(7) Środki określone w niniejszej decyzji powinny mieć zastosowanie jedynie do przedmiotowych owoców wyprodukowanych w sezonie wegetacyjnym 2012/2013.

(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W odniesieniu do owoców Citrus L. pochodzących z Republiki Południowej Afryki, wyprodukowanych w sezonie wegetacyjnym 2012/2013, część A sekcja I pkt 16.4 lit. c) i d) załącznika IV do dyrektywy 2000/29/WE ma zastosowanie jedynie do owoców pochodzących z:

a)
Northern Cape: okręgi Barkly West, Gordonia, Hay, Herbert, Hopetown, Kenhardt, Kimberley, Namakwaland i Prieska;
b)
prowincji Free State: okręgi Boshof, Fauresmith, Jacobsdal, Koffiefontein i Philippolis; oraz
c)
prowincji North-West: okręgi Christiana i Taung.

W urzędowym świadectwie fitosanitarnym, o którym mowa w art. 13 ust. 1 ppkt (ii) dyrektywy 2000/29/WE, towarzyszącym tym owocom, podaje się obszar pochodzenia w rubryce "Dodatkowa deklaracja".

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 11 grudnia 2013 r.

W imieniu Komisji

Tonio BORG

Członek Komisji

1 Dz.U. L 169 z 10.7.2000, s. 1.
2 Dz.U. L 187 z 8.7.2006, s. 35.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2013.334.44

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2013/754/UE w sprawie środków mających na celu zapobieżenie wprowadzeniu do Unii i rozprzestrzenianiu się w Unii organizmu Guignardia citricarpa Kiely (wszystkie szczepy patogenetyczne dla owoców cytrusowych) w odniesieniu do Republiki Południowej Afryki
Data aktu: 11/12/2013
Data ogłoszenia: 13/12/2013
Data wejścia w życie: 13/12/2013