uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 26 ust. 2 i art. 31 ust. 1,
uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,
(1) Dnia 27 września 2013 r. Rada Wykonawcza Organizacji ds. Zakazu Broni Chemicznej (OPCW) przyjęła na posiedzeniu EC-M-33 "decyzję w sprawie zniszczenia broni chemicznej należącej do Syrii".
(2) Dnia 27 września 2013 r. Rada Bezpieczeństwa ONZ przyjęła rezolucję nr 2118 (2013), w której poparto decyzję Rady Wykonawczej OPCW, wyrażono głębokie oburzenie użyciem broni chemicznej w muhafazie damasceńskiej 21 sierpnia 2013 r. stwierdzonym w raporcie misji ONZ i potępiono spowodowaną tym śmierć cywilów; potwierdzono, że użycie broni chemicznej stanowi poważne naruszenie prawa międzynarodowego oraz podkreślono, że osoby odpowiedzialne za jakiekolwiek użycie broni chemicznej muszą zostać pociągnięte do odpowiedzialności, a także zaznaczono, że jedynym rozwiązaniem obecnego kryzysu w Syryjskiej Republice Arabskiej jest pluralistyczny proces polityczny prowadzony pod przewodnictwem Syrii na podstawie komunikatu z Genewy z 30 czerwca 2012 r. i położono nacisk na konieczność jak najszybszego zwołania międzynarodowej konferencji w sprawie Syrii.
(3) Rząd Syryjskiej Republiki Arabskiej przyznał w wydanym oświadczeniu, że prowadzony jest zakrojony na szeroką skalę program dotyczący broni chemicznej oraz istnieją znaczne ilości takiej broni, w tym niebezpiecznych toksycznych składników chemicznych takiej broni, co powoduje poważne problemy w zakresie nieproliferacji, rozbrojenia i bezpieczeństwa.
(4) W następstwie przystąpienia Syryjskiej Republiki Arabskiej do Konwencji o zakazie prowadzenia badań, produkcji, składowania i użycia broni chemicznej oraz o zniszczeniu jej zapasów (dalej zwaną "konwencją o zakazie broni chemicznej" lub "CWC"), które stało się skuteczne dnia 14 października 2013 r., OPCW jest odpowiedzialna za zweryfikowanie przestrzegania przez Syrię postanowień CWC oraz warunków wszelkich odpowiednich decyzji Rady Wykonawczej OPCW, oraz w ramach wspólnej misji, za nadzorowanie przestrzegania warunków odpowiednich rezolucji Rady Bezpieczeństwa ONZ.
(5) 16 października 2013 r. Dyrektor Generalny OPCW przypomniał państwom-stronom konwencji o zakazie broni chemicznej (w nocie S/1132/2013), że na mocy swojej decyzji w sprawie "zniszczenia broni chemicznej należącej do Syrii" (EC-M-33/DEC.1) Rada Wykonawcza postanowiła między innymi pilnie rozważyć mechanizm finansowania na potrzeby działań prowadzonych przez Sekretariat w odniesieniu do Syryjskiej Republiki Arabskiej i zaapelować do wszystkich państw-stron, by - jeśli są w stanie - zapewniły dobrowolne wkłady na działania prowadzone w ramach wdrażania tej decyzji. W tej samej nocie wezwano wszystkie państwa-strony do rozważenia wniesienia własnych dobrowolnych wkładów, niezależnie od ich wysokości, na rzecz Syryjskiego Funduszu Powierniczego, aby pomóc w stawieniu czoła wyzwaniu, które jest prawdopodobnie jednym z najtrudniejszych w historii OPCW. Wspomniany fundusz powierniczy może również przyjmować wkłady z innych źródeł, w tym wkłady organizacji pozarządowych, instytucji czy darczyńców prywatnych.
(6) Rada Unii Europejskiej w konkluzjach z 21 października 2013 r. pozytywnie odniosła się do decyzji Rady Wykonawczej OPCW i rezolucji Rady Bezpieczeństwa ONZ nr 2118 oraz ponownie wyraziła gotowość Unii do rozważenia wsparcia.
(7) 12 grudnia 2003 r. Rada Europejska przyjęła strategię UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (zwaną dalej "strategią"), której rozdział III zawiera wykaz środków, jakie należy podjąć zarówno w Unii, jak i w państwach trzecich, aby zwalczać rozprzestrzenianie tej broni.
(8) Strategia podkreśla zasadniczą rolę CWC i OPCW w tworzeniu świata wolnego od broni chemicznej.
(9) Unia aktywnie wdraża strategię i zapewnia skuteczność środków wymienionych w jej rozdziale III, w szczególności przez uruchamianie środków finansowych na wspieranie poszczególnych przedsięwzięć prowadzonych przez instytucje wielostronne, takie jak OPCW. W związku z tym 23 marca 2012 r. Rada przyjęła decyzję 2012/166/WPZiB 1 w sprawie wsparcia działań OPCW.
(10) Dnia 21 listopada 2013 r. Dyrektor Generalny OPCW zwrócił się do Unii, by wniosła wkład na rzecz specjalnego funduszu powierniczego dla Syrii.
(11) Techniczne wdrożenie niniejszej decyzji powinno zostać powierzone OPCW. Przedsięwzięcia wspierane przez Unię mogą być finansowane wyłącznie przez dobrowolne wkłady na rzecz funduszu powierniczego OPCW. Takie wkłady, które mają zostać wniesione przez Unię, w istotny sposób umożliwią OPCW wykonanie jej zadań wskazanych odpowiednich decyzjach Rady Wykonawczej OPCW z 27 września i 15 listopada 2013 r. oraz w rezolucji Rady Bezpieczeństwa ONZ nr 2118 z 27 września 2013 r.
(12) Nadzór nad właściwą realizacją wkładu finansowego Unii powinien zostać powierzony Komisji.
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.329.41 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2013/726/WPZiB w sprawie wsparcia rezolucji Rady Bezpieczeństwa ONZ nr 2118 (2013) i decyzji Rady Wykonawczej Organizacji ds. Zakazu Broni Chemicznej EC-M-33/Dec 1 w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia |
| Data aktu: | 09/12/2013 |
| Data ogłoszenia: | 10/12/2013 |
| Data wejścia w życie: | 09/12/2013 |