Rozporządzenie wykonawcze 914/2013 ustalające na rok 2013 pułapy budżetowe mające zastosowanie do niektórych systemów wsparcia bezpośredniego określonych w rozporządzeniu Rady (WE) nr 73/2009

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) NR 914/2013
z dnia 23 września 2013 r.
ustalające na rok 2013 pułapy budżetowe mające zastosowanie do niektórych systemów wsparcia bezpośredniego określonych w rozporządzeniu Rady (WE) nr 73/2009

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. ustanawiające wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego dla rolników w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiające określone systemy wsparcia dla rolników, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1290/2005, (WE) nr 247/2006, (WE) nr 378/2007 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1782/2003 1 , w szczególności jego art. 51 ust. 2 akapit pierwszy, art. 69 ust. 3 akapit pierwszy, art. 123 ust. 1 akapit pierwszy, art. 131 ust. 4 akapit pierwszy i art. 142 lit. c),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W przypadku państw członkowskich wdrażających w 2013 r. system płatności jednolitej przewidziany w tytule III rozporządzenia (WE) nr 73/2009 należy ustalić na rok 2013 pułapy budżetowe w odniesieniu do każdej płatności, o której mowa w art. 52, 53 i 54 wymienionego rozporządzenia.

(2) W przypadku państw członkowskich korzystających w 2013 r. z możliwości przewidzianych w art. 69 ust. 1 lub art. 131 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 73/2009 należy ustalić na rok 2013 pułapy budżetowe odnoszące się do wsparcia specjalnego, o którym mowa w tytule III rozdział 5 rozporządzenia (WE) nr 73/2009.

(3) Artykuł 69 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 73/2009 wprowadza ograniczenie środków finansowych, które można wykorzystać w odniesieniu do któregokolwiek ze środków związanych z wielkością produkcji, przewidzianych w art. 68 ust. 1 lit. a) ppkt (i), (ii), (iii) i (iv) oraz w art. 68 ust. 1 lit. b) i e), do 3,5 % pułapu krajowego, o którym mowa w art. 40 tego samego rozporządzenia. Dla zapewnienia przejrzystości Komisja powinna opublikować pułap wynikający z kwot zgłoszonych przez państwa członkowskie w odniesieniu do przedmiotowych środków.

(4) Na mocy art. 69 ust. 6 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 73/2009 kwoty obliczone zgodnie z art. 69 ust. 7 wspomnianego rozporządzenia zostały ustanowione w załączniku III do rozporządzenia Komisji (WE) nr 1120/2009 z dnia 29 października 2009 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wdrażania systemu płatności jednolitej przewidzianego w tytule III rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009 2 . Dla zapewnienia przejrzystości Komisja powinna opublikować zgłoszone przez państwa członkowskie kwoty, które państwa te zamierzają wykorzystać zgodnie z art. 69 ust. 6 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 73/2009.

(5) Dla zapewnienia przejrzystości należy opublikować pułapy budżetowe na rok 2013 odnoszące się do systemu płatności jednolitej, określone w wyniku odliczenia pułapów płatności określonych w art. 52, 53, 54 i 68 rozporządzenia (WE) nr 73/2009 od pułapów zapisanych w załączniku VIII do tego samego rozporządzenia. Kwota, którą należy odjąć od kwoty określonej w wyżej wymienionym załączniku VIII, w celu sfinansowania wsparcia specjalnego przewidzianego w art. 68 rozporządzenia (WE) nr 73/2009, odpowiada różnicy pomiędzy łączną kwotą przeznaczoną na wsparcie specjalne, zgłoszoną przez państwa członkowskie, a kwotami zgłoszonymi do przeznaczenia na finansowanie wsparcia specjalnego zgodnie z art. 69 ust. 6 lit. a) tego samego rozporządzenia. W przypadku gdy państwo członkowskie wdrażające system płatności jednolitej decyduje się na przyznanie wsparcia, o którym mowa w art. 68 ust. 1 lit. c), kwotę zgłoszoną Komisji należy uwzględnić w pułapie odnoszącym się do systemu płatności jednolitej, gdyż wsparcie to przybiera formę zwiększenia wartości jednostkowej lub liczby uprawnień do płatności przysługujących rolnikowi.

(6) W przypadku państw członkowskich wdrażających w 2013 r. system jednolitej płatności obszarowej, przewidziany w tytule V rozdział 2 rozporządzenia (WE) nr 73/2009, należy ustalić roczne pule środków finansowych zgodnie z art. 123 ust. 1 wymienionego rozporządzenia.

(7) Dla zapewnienia przejrzystości należy opublikować maksymalne kwoty środków udostępnionych państwom członkowskim, które stosują system jednolitej płatności obszarowej, na oddzielną płatność z tytułu cukru w 2013 r. na mocy art. 126 rozporządzenia (WE) nr 73/2009, ustalone na podstawie zgłoszeń dokonanych przez te państwa.

(8) Dla zapewnienia przejrzystości należy opublikować maksymalne kwoty środków udostępnionych państwom członkowskim, które stosują system jednolitej płatności obszarowej, na oddzielną płatność z tytułu owoców i warzyw w 2013 r. na mocy art. 127 rozporządzenia (WE) nr 73/2009, ustalone na podstawie zgłoszeń dokonanych przez te państwa.

(9) Dla zapewnienia przejrzystości należy opublikować maksymalne kwoty środków udostępnionych państwom członkowskim, które stosują system jednolitej płatności obszarowej, na oddzielną płatność z tytułu owoców miękkich w 2013 r. na mocy art. 129 rozporządzenia (WE) nr 73/2009, ustalone na podstawie zgłoszeń dokonanych przez te państwa.

(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Płatności Bezpośrednich,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1.
Pułapy budżetowe na rok 2013, o których mowa w art. 51 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 73/2009, ustalone są w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.
2.
Pułapy budżetowe na rok 2013, o których mowa w art. 69 ust. 3 i art. 131 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 73/2009, ustalone są w załączniku II do niniejszego rozporządzenia.
3.
Pułapy budżetowe na rok 2013 w odniesieniu do wsparcia przewidzianego w art. 68 ust. 1 lit. a) ppkt (i), (ii), (iii) i (iv) oraz w art. 68 ust. 1 lit. b) i e) rozporządzenia (WE) nr 73/2009, ustalone są w załączniku III do niniejszego rozporządzenia.
4.
Kwoty, które mogą być wykorzystane przez państwa członkowskie zgodnie z art. 69 ust. 6 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 73/2009 na zapewnienie wsparcia specjalnego przewidzianego w art. 68 ust. 1 tego samego rozporządzenia, ustalone są w załączniku IV do niniejszego rozporządzenia.
5.
Pułapy budżetowe na rok 2013 odnoszące się do systemu płatności jednolitej, o których mowa w tytule III rozporządzenia (WE) nr 73/2009, ustalone są w załączniku V do niniejszego rozporządzenia.
6.
Roczne pule środków finansowych na rok 2013, o których mowa w art. 123 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 73/2009, ustalone są w załączniku VI do niniejszego rozporządzenia.
7.
Maksymalne kwoty środków udostępnionych Litwie, Łotwie, Polsce, Republice Czeskiej, Rumunii, Słowacji i Węgrom w celu przyznania w 2013 r. oddzielnej płatności z tytułu cukru, o której mowa w art. 126 rozporządzenia (WE) nr 73/2009, ustalone są w załączniku VII do niniejszego rozporządzenia.
8.
Maksymalne kwoty środków udostępnionych Polsce, Republice Czeskiej, Słowacji i Węgrom w celu przyznania w 2013 r. oddzielnej płatności z tytułu owoców i warzyw, o której mowa w art. 127 rozporządzenia (WE) nr 73/2009, ustalone są w załączniku VIII do niniejszego rozporządzenia.
9.
Maksymalne kwoty środków udostępnionych Bułgarii, Polsce i Węgrom w celu przyznania w 2013 r. oddzielnej płatności z tytułu owoców miękkich, o której mowa w art. 129 rozporządzenia (WE) nr 73/2009, ustalone są w załączniku IX do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 23 września 2013 r.

W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

  3 Pułapy budżetowe odnoszące się do płatności bezpośrednich przyznawanych zgodnie z przepisami

art. 52, 53 i 54 rozporządzenia (WE) nr 73/2009

Rok kalendarzowy 2013

(w tys. EUR)
BE ES FR HR AT PT FI
Premie z tytułu owiec i kóz 1 192 21 892 600
Premie dodatkowe z tytułu owiec i kóz 117 7 184 200
Premia z tytułu krów mamek 77 565 261 153 525 622 2 948 70 578 78 695
Dodatkowe premie z tytułu krów mamek 19 389 26 000 99 9 462

ZAŁĄCZNIK  II

  4 Pułapy budżetowe odnoszące się do wsparcia specjalnego przewidzianego w art. 68 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 73/2009

Rok kalendarzowy 2013
Państwo członkowskie (w tys. EUR)
Belgia 8 600
Bułgaria 28 500
Republika Czeska 31 826
Dania 40 975
Estonia 1 253
Irlandia 25 000
Grecja 108 000
Hiszpania 248 054
Francja 478 600
Chorwacja 4 660
Włochy 321 950
Łotwa 5 130
Litwa 13 304
Węgry 131 898
Niderlandy 38 900
Austria 13 900
Polska 106 558
Portugalia 34 111
Rumunia 44 257
Słowenia 14 424
Słowacja 13 500
Finlandia 57 055
Szwecja 3 469
Zjednoczone Królestwo 29 800
Kwoty zgłoszone przez państwa członkowskie, przeznaczone na przyznanie wsparcia, o którym mowa w art. 68 ust. 1 lit. c), które zostały uwzględnione w pułapie odnoszącym się do systemu płatności jednolitych (w tys. EUR). Grecja: 30 000 Słowenia: 5 800

ZAŁĄCZNIK  III

  5 Pułapy budżetowe odnoszące się do wsparcia przewidzianego w art. 68 ust. 1 lit. a) ppkt (i), (ii), (iii) i (iv) oraz w art. 68 ust. 1 lit. b) i e) rozporządzenia (WE) nr 73/2009

Rok kalendarzowy 2013
Państwo członkowskie (w tys. EUR)
Belgia 4 461
Bułgaria 28 500
Republika Czeska 31 826
Dania 17 075
Estonia 1 253
Irlandia 25 000
Grecja 78 000
Hiszpania 179 954
Francja 297 600
Chorwacja 4 660
Włochy 152 950
Łotwa 5 130
Litwa 13 304
Węgry 46 164
Niderlandy 31 420
Austria 13 900
Polska 106 558
Portugalia 21 210
Rumunia 44 257
Słowenia 8 624
Słowacja 13 500
Finlandia 57 055
Szwecja 3 469
Zjednoczone Królestwo 29 800

ZAŁĄCZNIK  IV

  6 Kwoty przeznaczone do wykorzystania przez państwa członkowskie zgodnie z art. 69 ust. 6 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 73/2009 na zapewnienie wsparcia specjalnego przewidzianego w art. 68 ust. 1 tego rozporządzenia

Rok kalendarzowy 2013
Państwo członkowskie (w tys. EUR)
Belgia 8 600
Dania 23 250
Irlandia 23 900
Grecja 70 000
Hiszpania 144 390
Francja 84 000
Włochy 144 900
Niderlandy 31 700
Austria 11 900
Portugalia 21 700
Słowenia 5 800
Finlandia 6 190

ZAŁĄCZNIK  V

  7 Pułapy budżetowe odnoszące się do systemu płatności jednolitych

Rok kalendarzowy 2013
Państwo członkowskie (w tys. EUR)
Belgia 517 901
Dania 1 031 277
Niemcy 5 852 938
Irlandia 1 339 769
Grecja 2 225 227
Hiszpania 4 913 824
Francja 7 607 272
Chorwacja 86 007
Włochy 4 202 935
Luksemburg 37 672
Malta 5 504
Niderlandy 890 551
Austria 679 111
Portugalia 476 907
Słowenia 141 450
Finlandia 518 883
Szwecja 767 437
Zjednoczone Królestwo 3 958 242

ZAŁĄCZNIK  VI

Roczne pule środków finansowych odnoszące się do systemu jednolitej płatności obszarowej

Rok kalendarzowy 2013
Państwo członkowskie (w tysiącach EUR)
Bułgaria 553 245
Republika Czeska 832 828
Estonia 99 912
Cypr 53 499
Łotwa 138 041
Litwa 356 545
Węgry 1 140 921
Polska 2 760 813
Rumunia 1 213 143
Słowacja 354 697

ZAŁĄCZNIK  VII

Maksymalne kwoty środków udostępnionych państwom członkowskim na przyznanie oddzielnej płatności z tytułu cukru, o której mowa w art. 126 rozporządzenia (WE) nr 73/2009

Rok kalendarzowy 2013
Państwo członkowskie (w tysiącach EUR)
Republika Czeska 44 245
Łotwa 3 308
Litwa 10 260
Węgry 41 010
Polska 159 392
Rumunia 7 072
Słowacja 19 289

ZAŁĄCZNIK  VIII

Maksymalne kwoty środków udostępnionych państwom członkowskim na przyznanie oddzielnej płatności z tytułu owoców i warzyw, o której mowa w art. 127 rozporządzenia (WE) nr 73/2009

Rok kalendarzowy 2013
Państwo członkowskie (w tysiącach EUR)
Republika Czeska 414
Węgry 4 756
Polska 6 715
Słowacja 690

ZAŁĄCZNIK  IX

Maksymalne kwoty środków udostępnionych państwom członkowskim na przyznanie oddzielnej płatności z tytułu owoców miękkich, o której mowa w art. 129 rozporządzenia (WE) nr 73/2009

Rok kalendarzowy 2013
Państwo członkowskie (w tysiącach EUR)
Bułgaria 226
Węgry 391
Polska 11 040
1 Dz.U. L 30 z 31.1.2009, s. 16.
2 Dz.U. L 316 z 2.12.2009, s. 1.
3 Załącznik I zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 934/2013 z dnia 27 września 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.257.4) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 października 2013 r.
4 Załącznik IIzmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 934/2013 z dnia 27 września 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.257.4) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 października 2013 r.
5 Załącznik IIIzmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 934/2013 z dnia 27 września 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.257.4) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 października 2013 r.
6 Załącznik IVzmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 934/2013 z dnia 27 września 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.257.4) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 października 2013 r.
7 Załącznik V zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 934/2013 z dnia 27 września 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.257.4) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 października 2013 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024