uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG(1), w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a),
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) indoksakarbu, pyraklostrobiny i trifloksystrobiny zostały określone w załączniku II i części B załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP dimetomorfu zostały określone w części A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(2) W ramach procedury udzielania zezwoleń na stosowanie środków ochrony roślin zawierających substancję czynną dimetomorf na powierzchni kapustnych liściowych, endywii, rzeżuchy i gorycznika wiosennego złożono wniosek, na podstawie art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005, w sprawie zmiany obowiązujących NDP.
(3) W odniesieniu do indoksakarbu złożono analogiczny wniosek dotyczący stosowania w przypadku truskawek, malin, kapusty pekińskiej, roszponki warzywnej, endywii, cykorii warzywnej, fasoli w strąkach, karczochów, kopru włoskiego, rabarbaru i ziaren soi. W odniesieniu do pyraklostrobiny złożono analogiczny wniosek dotyczący stosowania w przypadku kapustnych liściowych, kukurydzy cukrowej, kukurydzy, prosa zwyczajnego i sorgo. W odniesieniu do trifloksystrobiny złożono analogiczny wniosek dotyczący stosowania w przypadku dymki i karczochów kulistych.
(4) Zgodnie z art. 6 ust. 2 i 4 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 złożono wniosek dotyczący stosowania dimetomorfu na powierzchni kapustnych kwitnących, kapusty głowiastej, sałaty, selera, czosnku, cebuli i szalotki. Wnioskodawca twierdzi, że dozwolone stosowanie dimetomorfu w przypadku takich upraw w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie skutkuje poziomami pozostałości przekraczającymi NDP określone w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005, a więc konieczne jest ustanowienie wyższych NDP, aby uniknąć barier handlowych w odniesieniu do przywozu tych upraw.
(5) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wnioski te zostały poddane ocenie przez państwa członkowskie, których dotyczyły, a sprawozdania z oceny przekazano Komisji.
(6) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (dalej "Urząd") dokonał oceny wniosków i sprawozdań z oceny, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz w odpowiednich przypadkach dla zwierząt, i wydał uzasadnione opinie dotyczące proponowanych NDP(2). Urząd przekazał te opinie Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości.
(7) W swoich uzasadnionych opiniach Urząd stwierdził, że w odniesieniu do stosowania dimetomorfu na powierzchni kapustnych kwitnących przedstawione dane są wystarczające jako podstawa ustalenia nowego NDP wyłącznie w przypadku brokułów. W odniesieniu do stosowania indoksakarbu na powierzchni endywii i ziaren soi przedstawione dane nie wskazują na konieczność zmiany istniejących NDP. W przypadku cykorii warzywnej przedstawione dane nie są wystarczające jako podstawa ustalenia nowego NDP. W odniesieniu do stosowania pyraklostrobiny na powierzchni kukurydzy cukrowej przedstawione dane nie są wystarczające jako podstawa ustalenia nowego NDP.
(8) W odniesieniu do stosowania dimetomorfu na powierzchni rzeżuchy i gorycznika wiosennego zmiana NDP nie jest konieczna, ponieważ NDP określone w części A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 są identyczne z określonymi we wniosku. W odniesieniu do stosowania pyraklostrobiny na powierzchni kukurydzy, prosa i sorgo zmiana NDP nie jest konieczna, ponieważ NDP określone w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 są identyczne z określonymi we wniosku.
(9) W odniesieniu do wszystkich pozostałych wniosków Urząd stwierdził, że spełniono wszystkie wymogi dotyczące danych oraz że zmiany NDP, o które wystąpili wnioskodawcy, są dopuszczalne z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów na podstawie oceny narażenia konsumentów dokonanej dla 27 określonych grup konsumentów europejskich. Urząd wziął pod uwagę najnowsze informacje na temat właściwości toksykologicznych wymienionych substancji. Ani w przypadku narażenia na wymienione substancje przez całe życie w wyniku spożywania wszystkich produktów spożywczych, które mogą je zawierać, ani w przypadku narażenia krótkoterminowego w wyniku skrajnie dużej konsumpcji takich upraw i produktów nie wykazano istnienia ryzyka przekroczenia dopuszczalnego dziennego spożycia (ADI) ani ostrej dawki referencyjnej (ARfD).
(10) Na podstawie uzasadnionych opinii Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że odnośne zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt i ani Parlament Europejski, ani Rada nie wyraziły wobec nich sprzeciwu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 18 stycznia 2013 r.
| W imieniu Komisji | |
| José Manuel BARROSO | |
| Przewodniczący |
(1) Dz.U. L 70 z 16.3.2005, s. 1.
(2) Sprawozdania naukowe EFSA dostępne na stronie internetowej: http://www.efsa.europa.eu:
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for dimethomorph in several vegetable crops" ("Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych NDP dimetomorfu w szeregu upraw warzywnych"). Dziennik EFSA 2012; 10(7):2845 [35 ss.]. doi:10.2903/j.efsa.2012.2845.
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for indoxacarb in various crops" ("Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych NDP indoksakarbu w różnych uprawach"). Dziennik EFSA 2012; 10(7):2833 [33 ss.]. doi:10.2903/j.efsa.2012.2833. "Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for pyraclostrobin in leafy brassica and various cereals" ("Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych NDP pyraklostrobiny w kapustnych liściowych i różnych zbożach"). Dziennik EFSA 2012; 10(3):2606. [36 ss.]. doi:10.2903/j.efsa.2012.2606.
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for trifloxystrobin in spring onions and globe artichokes" ("Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych NDP trifloksystrobiny w dymce i karczochach kulistych"). EFSA Journal 2012; 10(9):2873 [25 ss.]. doi:10.2903/j.efsa.2012.2873.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.25.49 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 35/2013 zmieniające załączniki II i III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości dimetomorfu, indoksakarbu, pyraklostrobiny i trifloksystrobiny w określonych produktach oraz na ich powierzchni |
| Data aktu: | 18/01/2013 |
| Data ogłoszenia: | 26/01/2013 |
| Data wejścia w życie: | 15/02/2013 |