uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a) oraz art. 18 ust. 1 lit. b),
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) dla difenyloaminy zostały określone w załączniku II i w części B załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. Difenyloamina była przedmiotem decyzji Komisji 2009/859/WE z dnia 30 listopada 2009 r. dotyczącej niewłączenia difenyloaminy do załącznika I do dyrektywy Rady 91/414/EWG oraz cofnięcia zezwoleń na środki ochrony roślin zawierające tę substancję 2 i jest przedmiotem rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 578/2012 z dnia 29 czerwca 2012 r. w sprawie niezatwierdzenia substancji czynnej difenyloamina, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 dotyczącym wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin 3 .
(2) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") wydał uzasadnioną opinię dotyczącą dotychczasowych NDP dla difenyloaminy na podstawie art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 z dnia 22 sierpnia 2011 r. 4 , analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów. Wspomnianą opinię przekazano Komisji i państwom członkowskim oraz podano do publicznej wiadomości.
(3) W opinii tej Urząd nie zaleca ani włączenia difenyloaminy do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005, ani włączenia CXL do załącznika II do tego rozporządzenia.
(4) Wszystkie dotychczasowe zezwolenia dla środków ochrony roślin zawierających difenyloaminę zostały wycofane. Należy zatem skreślić NDP określone dla tej substancji czynnej w załącznikach II i III, z wyjątkiem wpisów dotyczących jabłek i gruszek.
(5) W przypadku difenyloaminy w jabłkach i gruszkach państwa członkowskie, państwa trzecie i podmioty prowadzące przedsiębiorstwa spożywcze poinformowały Komisję o nieuniknionym zanieczyszczeniu krzyżowym, które dotyka jabłek i gruszek niepoddanych działaniu difenyloaminy i które powodowane jest przez obecność pozostałości difenyloaminy w magazynach, a zwłaszcza w maszynach, na powierzchniach i w pojemnikach, a szczególnie w skrzyniach, i których całkowite usunięcie na obecnym etapie nie jest technicznie wykonalne.
(6) W oparciu o dane z monitorowania zanieczyszczenia krzyżowego należy określić tymczasowe NDP na jak najniższym możliwym poziomie, uwzględniającym ryzyko dla konsumentów powodowane przez difenyloaminę, a zarazem umożliwiającym normalne wprowadzanie do obrotu i normalny handel jabłkami i gruszkami niepoddanymi działaniu środka.
(7) Chociaż na obecnym etapie przeprowadzenie ostatecznej oceny ryzyka dla konsumenta nie jest możliwe ze względu na liczne braki w danych stwierdzone przez Urząd w dokumentacji dotyczącej difenyloaminy, uzasadnione wydaje się założenie, że tymczasowy NDP wynoszący 0,1 mg/kg, czyli pięćdziesiąt razy niższy od obecnego NDP wynoszącego 5 mg/kg, nie powinien stanowić niedopuszczalnego ryzyka dla konsumentów.
(8) Zgodnie z art. 16 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Komisja dokona ponownej oceny sytuacji w ciągu dwóch lat od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na podstawie wszelkich nowych danych z monitorowania oraz innych nowych elementów, które będą dostępne.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(10) Należy przewidzieć rozsądnie długi termin przed rozpoczęciem stosowania zmienionych NDP, aby umożliwić państwom członkowskim, państwom trzecim i podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze przygotowanie się do spełnienia nowych wymogów wynikających ze zmiany NDP.
(11) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu zostały przeprowadzone konsultacje na temat nowych NDP z partnerami handlowymi Unii, a ich uwagi zostały uwzględnione.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt i ani Parlament Europejski, ani Rada nie wyraziły wobec nich sprzeciwu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 8 sierpnia 2013 r.
| W imieniu Komisji | |
| José Manuel BARROSO | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.217.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 772/2013 zmieniające załączniki II, III i V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości difenyloaminy w określonych produktach lub na ich powierzchni |
| Data aktu: | 08/08/2013 |
| Data ogłoszenia: | 13/08/2013 |
| Data wejścia w życie: | 02/09/2013, 02/03/2014 |