Rozporządzenie wykonawcze 730/2013 w sprawie niektórych szczegółowych reguł wykonawczych dotyczących prowadzenia rachunkowości w celu określenia dochodów gospodarstw rolnych

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) NR 730/2013
z dnia 29 lipca 2013 r.
w sprawie niektórych szczegółowych reguł wykonawczych dotyczących prowadzenia rachunkowości w celu określenia dochodów gospodarstw rolnych

(tekst jednolity)

(Dz.U.UE L z dnia 30 lipca 2013 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1217/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. ustanawiające sieć zbierania danych rachunkowych o dochodach i działalności gospodarczej gospodarstw rolnych we Wspólnocie Europejskiej 1 , w szczególności jego art. 7 ust. 2 i art. 10 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Komisji (EWG) nr 1915/83 z dnia 13 lipca 1983 r. w sprawie niektórych szczegółowych reguł wykonawczych dotyczących prowadzenia rachunkowości w celu określenia dochodów gospodarstw rolnych 2 zostało kilkakrotnie znacząco zmienione 3 . Dla zachowania przejrzystości i zrozumiałości należy je ujednolicić.

(2) Co roku zawierana jest umowa między właściwymi organami wyznaczonymi przez każde państwo członkowskie a biurami rachunkowymi, które nie należą do służb administracyjnych, według której biuro rachunkowe zobowiązuje się do wypełniania swoich obowiązków zgodnie z przepisami Unii. Dana umowa powinna zawierać postanowienia odnoszące się do właściwych przepisów Unii.

(3) Chcąc zapewnić, by wyniki z sieci danych były przedstawiane co roku w terminie, który nie jest zbyt odległy od daty przesłania Komisji pierwszych sprawozdań z gospodarstwa rolnego, należy ograniczyć okres, w którym może przypadać zakończenie roku obrachunkowego.

(4) Z przyczyn budżetowych oraz w celu ułatwienia zarządzania finansami maksymalną liczbę sprawozdań z gospodarstwa rolnego przypadających na państwo członkowskie podlegających opłacie należy ograniczyć do liczby określonej w załączniku do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1291/2009 z dnia 18 grudnia 2009 r. dotyczącego wyboru gospodarstw przekazujących dane do celów określania dochodów gospodarstw rolnych 4 . Należy dopuścić pewną elastyczność co do liczby sprawozdań z gospodarstwa rolnego kwalifikujących się do finansowania przypadających na okręg, pozostając jednak w ramach maksymalnej liczby gospodarstw przekazujących dane przypadających na dane państwo członkowskie określonej w tym załączniku, jeżeli w państwie członkowskim jest więcej niż jeden okręg.

(5) Jeżeli liczba należycie wypełnionych sprawozdań z gospodarstwa rolnego przesłanych w odpowiednim terminie, przypadających na okręg lub na państwo członkowskie, jest mniejsza niż 80 % liczby ustalonej dla danego okręgu lub państwa członkowskiego, wówczas opłata standardowa za sprawozdania z gospodarstw rolnych z tego okręgu lub państwa członkowskiego powinna zostać zmniejszona.

(6) Termin przesyłania sprawozdań z gospodarstw rolnych powinien być taki, żeby pozwalał biurom rachunkowym, agencjom łącznikowym oraz Komisji na wykonanie ich zadań.

(7) Termin przesyłania sprawozdań z gospodarstw rolnych należy liczyć od końca roku obrachunkowego, do którego się odnoszą.

(8) Aby sprawozdania z gospodarstw rolnych zostały uznane za należycie wypełnione, muszą zawierać dane, oparte na faktach, zarejestrowane oraz przedstawione zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 868/2008 z dnia 3 września 2008 r. w sprawie formatu sprawozdania dla określania dochodów z gospodarstw rolnych oraz analizy ich działalności gospodarczej 5 .

(9) Opłata standardowa wypłacana przez Komisję powinna zostać wypłacona za sprawozdania z gospodarstw rolnych należycie wypełnione i przesłane w określonym terminie.

(10) Z uwagi na ogólny wzrost kosztów oraz jego wpływ na koszt wypełniania sprawozdań z gospodarstw rolnych opłata powinna być regularnie korygowana.

(11) W celu poprawy realizacji operacji finansowych związanych z wypłacaniem opłaty standardowej należy ustanowić przepisy dotyczące zaliczek.

(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Wspólnoty ds. Sieci Danych Rachunkowych Gospodarstw Rolnych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Umowa, o której mowa w art. 10 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1217/2009 zawiera co najmniej klauzule wymienione w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Rok obrachunkowy obejmujący kolejne 12 miesięcy, o którym mowa w pkt I lit. a) załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 868/2008, kończy się w okresie od dnia 31 grudnia do dnia 30 czerwca włącznie.

Artykuł  3

Agencja łącznikowa przesyła Komisji wszystkie sprawozdania z gospodarstw rolnych przedstawione w formie określonej w rozporządzeniu (WE) nr 868/2008.

Sprawozdania z gospodarstw rolnych przesyła się nie później niż dwanaście miesięcy po upływie danego roku obrachunkowego.

Sprawozdania z gospodarstw rolnych uważa się za przesłane Komisji w momencie potwierdzenia przez agencję łącznikową, po wprowadzeniu danych do systemu dostarczania i kontroli danych Komisji i po przeprowadzeniu nastepnie kontroli komputerowych, że dane są gotowe do załadowania do bazy danych Komisji.

Artykuł  4

Sprawozdanie z gospodarstwa rolnego rolnika uważa się za należycie wypełnione, w przypadku gdy jego treść oparta jest na faktach i zawarte w nim dane rachunkowe zostały zarejestrowane oraz są przedstawione zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 868/2008.

Artykuł  5
1.
Komisja wypłaca państwom członkowskim opłatę standardową w odniesieniu do każdego należycie wypełnionego sprawozdania z gospodarstwa rolnego przesłanego jej w terminie, o którym mowa w art. 3.
2.
Całkowita liczba należycie wypełnionych i przesłanych sprawozdań z gospodarstw rolnych uprawniających do opłaty standardowej w danym państwie członkowskim nie przekracza całkowitej liczby gospodarstw przekazujących dane określonej dla danego państwa członkowskiego w załączniku do rozporządzenia (UE) nr 1291/2009.

Jeżeli w państwie członkowskim jest więcej niż jeden okręg, wówczas liczba należycie wypełnionych i przesłanych sprawozdań z gospodarstw rolnych uprawniających do opłaty standardowej w danym okręgu może być wyższa maksymalnie o 20 % od liczby ustanowionej dla danego okręgu, pod warunkiem że całkowita liczba należycie wypełnionych i przesłanych sprawozdań z gospodarstw rolnych danego państwa członkowskiego nie jest wyższa niż całkowita liczba określona dla tego państwa członkowskiego w załączniku do rozporządzenia (UE) nr 1291/2009.

Jeżeli liczba należycie wypełnionych i przesłanych sprawozdań z gospodarstw rolnych przypadających na okręg lub państwo członkowskie jest mniejsza niż 80 % liczby gospodarstw przekazujących dane określonej dla tego okręgu lub państwa członkowskiego, wówczas opłatę standardową za sprawozdania z gospodarstw rolnych z tego okręgu lub państwa członkowskiego zmniejsza się o 20 %.

Jeżeli mniejsza liczba sprawozdań dotyczy zarówno okręgu, jak i państwa członkowskiego, wówczas zmniejszenie opłaty stosuje się tylko na poziomie krajowym.

3.
Opłata standardowa wypłacana jest w dwóch ratach:
a)
zaliczka odpowiadająca 50 % opłaty wypłacana jest na początku roku obrachunkowego każdego państwa członkowskiego w oparciu o liczbę gospodarstw przekazujących dane określoną w załączniku do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1291/2009,
b)
pozostała część, którą wylicza się przez pomnożenie opłaty przez liczbę należycie wypełnionych sprawozdań z gospodarstw rolnych przesłanych Komisji oraz odjęcie zaliczki, o której mowa w lit. a), wypłacana jest w ciągu sześciu miesięcy od otrzymania przez Komisję sprawozdań z gospodarstw rolnych.
4.
Kwotę standardowej opłaty ustala się zgodnie z procedurą, o której mowa w art. 18 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1217/2009.
Artykuł  6

Rozporządzenie (EWG) nr 1915/83 traci moc.

Odesłania do uchylonego rozporządzenia odczytuje się jako odesłania do niniejszego rozporządzenia zgodnie z tabelą korelacji w załączniku III.

Artykuł  7

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 29 lipca 2013 r.

W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Warunki umowy, o której mowa w art. 10 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1217/2009

Umowy zawarte między właściwym organem wyznaczonym przez państwo członkowskie a biurami rachunkowymi, które nie należą do służb administracyjnych i które zostały wybrane zgodnie z przepisami rozporządzenia (WE) nr 1217/2009, zawierają co najmniej następujące, wyraźnie określone warunki:

- zobowiązanie biura rachunkowego do wypełniania sprawozdań z gospodarstw rolnych rolników zgodnie z przepisami Unii,

- zobowiązanie biura rachunkowego do przesyłania sprawozdań z gospodarstw rolnych w terminie umożliwiającym zachowanie zgodności z przepisami Unii,

- zobowiązanie biura rachunkowego do dostarczania agencji łącznikowej wszelkich informacji, których ta ostatnia może zażądać w związku z wypełnianiem swoich obowiązków,

- zobowiązanie biura rachunkowego do nieujawniania żadnych indywidualnych danych rachunkowych lub innych indywidualnych danych szczegółowych uzyskanych w trakcie wykonywania swych obowiązków związanych z siecią danych rachunkowych gospodarstw rolnych oraz zobowiązanie, że wszystkie osoby uczestniczące w wykonywaniu takich zadań zostaną zobowiązane do tego samego, a także do tego, że biuro podejmie wszelkie konieczne środki w tym celu.

ZAŁĄCZNIK  II

Uchylone rozporządzenie i wykaz jego kolejnych zmian

Rozporządzenie Komisji (EWG) nr 1915/83 (Dz.U. L 190 z 14.7.1983, s. 25)

Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1388/2004 (Dz.U. L 255 z 31.7.2004, s. 5)

Rozporządzenie Komisji (WE) nr 2204/2004 (Dz.U. L 374 z 22.12.2004, s. 40)

Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1192/2005 (Dz.U. L 194 z 26.7.2005, s. 3)

ZAŁĄCZNIK  III

Tabela korelacji

Rozporządzenie (EWG) nr 1915/83 Niniejsze rozporządzenie
Artykuły 1 i 2 Artykuły 1 i 2
Artykuł 3 akapit pierwszy Artykuł 3 akapit pierwszy
Artykuł 3 akapit drugi -
Artykuł 3 akapit trzeci Artykuł 3 akapit drugi
Artykuł 3 akapit czwarty Artykuł 3 akapit trzeci
Artykuł 4 formuła wprowadzająca Artykuł 4
Artykuł 4 tiret pierwsze Artykuł 4
Artykuł 4 tiret drugie Artykuł 4
Artykuł 5 ust. 1 Artykuł 5 ust. 1
Artykuł 5 ust. 1a akapit pierwszy i drugi Artykuł 5 ust. 2 akapit pierwszy i drugi
Artykuł 5 ust. 1a akapit trzeci formuła wprowadzająca Artykuł 5 ust. 2 akapit trzeci
Artykuł 5 ust. 1a akapit trzeci tiret pierwsze i drugie -
Artykuł 5 ust. 1a akapit czwarty Artykuł 5 ust. 2 akapit czwarty
Artykuł 5 ust. 1a akapit piąty -
Artykuł 5 ust. 2 formuła wprowadzająca Artykuł 5 ust. 3 formuła wprowadzająca
Artykuł 5 ust. 2 tiret pierwsze Artykuł 5 ust. 3 lit. a)
Artykuł 5 ust. 2 tiret drugie Artykuł 5 ust. 3 lit. b)
Artykuł 5 ust. 3 Artykuł 5 ust. 4
- Artykuł 6
Artykuł 6 akapit pierwszy Artykuł 7
Artykuł 6 akapit drugi i trzeci -
Załącznik Załącznik I
- Załącznik II
- Załącznik III
1 Dz.U. L 328 z 15.12.2009, s. 27.
2 Dz.U. L 190 z 14.7.1983, s. 25.
3 Zob. załącznik II.
4 Dz.U. L 347 z 24.12.2009, s. 14.
5 Dz.U. L 237 z 4.9.2008, s. 18.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2013.203.6

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 730/2013 w sprawie niektórych szczegółowych reguł wykonawczych dotyczących prowadzenia rachunkowości w celu określenia dochodów gospodarstw rolnych
Data aktu: 29/07/2013
Data ogłoszenia: 30/07/2013
Data wejścia w życie: 19/08/2013