Decyzja 2013/34/WPZiB w sprawie misji wojskowej Unii Europejskiej mającej na celu przyczynienie się do szkolenia malijskich sił zbrojnych (EUTM Mali)

DECYZJA RADY 2013/34/WPZiB
z dnia 17 stycznia 2013 r.
w sprawie misji wojskowej Unii Europejskiej mającej na celu przyczynienie się do szkolenia malijskich sił zbrojnych (EUTM Mali)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 42 ust. 4 i art. 43 ust. 2,

uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 23 lipca 2012 r. Rada uznała, że dramatyczne zmiany w Mali wymagają przeglądu działań, które powinna podjąć Unia w celu wsparcia przywrócenia demokratycznych rządów i praworządności na całym terytorium Mali. Zwróciła się do Wysokiego Przedstawiciela Unii ds. Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (WP) oraz do Komisji o przedstawienie konkretnych propozycji działań Unii w wielu obszarach, aby zareagować na zmieniającą się sytuację.

(2) W piśmie z dnia 18 września 2012 r. prezydent Republiki Mali zwrócił się o wsparcie Unii w celu przywrócenia integralności terytorialnej Mali.

(3) W rezolucji 2071 (2012) w sprawie sytuacji w Mali przyjętej w dniu 12 października 2012 r. Rada Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych, wyrażając głębokie zaniepokojenie tym, jakie skutki dla regionu i jego otoczenia będzie miała destabilizacja na północy Mali oraz podkreślając potrzebę szybkiego zareagowania w celu zachowania stabilności w całym regionie Sahelu, zwróciła się do partnerów międzynarodowych, w tym do Unii, o udzielenie armii malijskiej i malijskim siłom bezpieczeństwa wsparcia, udostępnienie wiedzy fachowej, zapewnienie szkolenia i pomocy przy tworzeniu zdolności.

(4) W swoich konkluzjach z dnia 15 października 2012 r. Rada zaapelowała, aby prace związane z planowaniem ewentualnej misji wojskowej w ramach wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony (WPBiO) były kontynuowane i zostały jak najszybciej zintensyfikowane, w szczególności przez opracowanie koncepcji zarządzania kryzysowego dotyczącego reorganizacji i wyszkolenia malijskich sił bezpieczeństwa, z uwzględnieniem warunków niezbędnych do zapewnienia skuteczności ewentualnej misji, co obejmuje pełne poparcie władz Mali oraz zdefiniowanie strategii wyjścia.

(5) W konkluzjach z dnia 19 listopada 2012 r. Rada z zadowoleniem przyjęła przedstawienie przez WP koncepcji zarządzania kryzysowego i wezwała odpowiednie grupy robocze do pilnego jej przeanalizowania, tak by Rada mogła ją zatwierdzić w grudniu 2012 r.

(6) W dniu 10 grudnia 2012 r. Rada zatwierdziła koncepcję zarządzania kryzysowego w sprawie ewentualnej szkoleniowej misji wojskowej w Mali w ramach WPBiO. Rada pokreśliła, że misja w Mali będzie stanowić podstawowy element całościowego podejścia Unii określonego w Strategii na rzecz bezpieczeństwa i rozwoju w regionie Sahelu.

(7) W piśmie z dnia 24 grudnia 2012 r., prezydent Republiki Mali zwrócił się do WP z prośbą o wsparcie i z zadowoleniem przyjął rozmieszczenie szkoleniowej misji wojskowej UE w Mali.

(8) Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa (KPiB) powinien sprawować - pod kierownictwem Rady i WP - polityczną kontrolę nad misją wojskową Unii, zapewniać jej kierownictwo strategiczne i podejmować stosowne decyzje zgodnie z art. 38 akapit trzeci Traktatu o Unii Europejskiej (TUE).

(9) Należy wynegocjować i zawrzeć umowy międzynarodowe dotyczące statusu jednostek i personelu UE oraz udziału państw trzecich w misjach Unii.

(10) Zgodnie z art. 41 ust. 2 TUE oraz zgodnie z decyzją Rady 2011/871/WPZiB z dnia 19 grudnia 2011 r. ustanawiającą mechanizm zarządzania finansowaniem wspólnych kosztów operacji Unii Europejskiej mających wpływ na kwestie wojskowe lub obronne (Athena) 1  wydatki operacyjne wynikające z niniejszej decyzji, które mają wpływ na kwestie wojskowe lub obronne, powinny być ponoszone przez państwa członkowskie.

(11) Zgodnie z art. 5 Protokołu w sprawie stanowiska Danii, załączonego do TUE i do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), Dania nie uczestniczy w opracowaniu oraz wprowadzaniu w życie decyzji i działań Unii, które mają wpływ na kwestie obronne. Dania nie uczestniczy we wprowadzaniu w życie niniejszej decyzji i w związku z tym nie uczestniczy w finansowaniu niniejszej misji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1  2

Misja

1. 
Unia prowadzi wojskową misję szkoleniową w Mali (EUTM Mali), aby wspomagać malijskie siły zbrojne w przywracaniu ich zdolności wojskowych z myślą o umożliwieniu im przeprowadzania operacji wojskowych mających na celu przywrócenie integralności terytorialnej Mali oraz ograniczenie zagrożenia ze strony ugrupowań terrorystycznych, a także w celu zapewniania pomocy wojskowej połączonym siłom Grupy Pięciu na rzecz Sahelu a także krajowym siłom zbrojnym w państwach należących do tej grupy. EUTM Mali nie uczestniczy w operacjach bojowych.
2. 
Strategiczne cele misji EUTM Mali są następujące:
a)
przyczynianie się do poprawy zdolności operacyjnych malijskich sił zbrojnych pod kontrolą prawowitych władz cywilnych Mali;
b)
wspieranie Grupy Pięciu na rzecz Sahelu przez zapewnienie operacyjności działań połączonych sił Grupy Pięciu na rzecz Sahelu oraz krajowych sił zbrojnych w państwach tej grupy.
3.  3
 W ramach realizacji celu, o którym mowa w ust. 2 lit. a), misja EUTM Mali zapewnia malijskim siłom zbrojnym doradztwo wojskowe i edukację wojskową, chyba że KPiB zdecyduje o zawieszeniu tych działań. Oprócz tego, jeżeli KPiB stwierdzi, że zostały spełnione warunki, misja EUTM Mali zapewni malijskim siłom zbrojnym szkolenie, w tym szkolenie przed rozmieszczeniem, i mentorstwo, przez niemający charakteru wykonawczego udział do poziomu taktycznego, tak by EUTM Mali mogła śledzić działania malijskich sił zbrojnych i monitorować ich działalność i zachowania, w tym w zakresie poszanowania praw człowieka i międzynarodowego prawa humanitarnego.
4. 
W ramach realizacji celu, o którym mowa w ust. 2 lit. b), EUTM Mali zapewnia połączonym siłom Grupy Pięciu na rzecz Sahelu oraz krajowym siłom zbrojnym doradztwo wojskowe, szkolenie i mentorstwo poprzez niemający charakteru wykonawczego udział do poziomu taktycznego.
5. 
EUTM Mali stosuje stopniowe i modularne podejście do działań poza Mali służących wspieraniu Grupy Pięciu na rzecz Sahelu.
6. 
Działania EUTM Mali prowadzone są w ścisłej koordynacji i współpracy między państwami członkowskimi oraz instytucjami i organami Unii, zgodnie ze zintegrowanym podejściem EU, oraz z innymi podmiotami zaangażowanymi we wspieranie malijskich sił zbrojnych, w szczególności z Organizacją Narodów Zjednoczonych (ONZ), operacją Bark- hane i Wspólnotą Gospodarczą Państw Afryki Zachodniej (ECOWAS) celem wzmocnienia spójności działań, zapewnienia braku konfliktu oraz odpowiedniej optymalizacji zasobów, celem uzyskania najlepszych efektów, z należytym poszanowaniem unijnych ram instytucyjnych. Działania te wspiera regionalna komórka doradztwa i koordynacji w ramach EUCAP Sahel Mali.
7.  4
 EUTM Mali kontynuuje, wykorzystując dostępne środki i zdolności, ukierunkowane działania w Nigrze i Burkina Faso z Mali w ramach obecnego mandatu, w pełni uwzględniając kontekst polityczny i potrzeby wyrażone przez władze, do czasu opracowania specjalnych rozwiązań zapewniających ciągłość i trwałość operacji.
8.  5
 EUTM Mali wspiera starania w zakresie komunikacji strategicznej w celu popierania wartości Unii, propagowania działań Unii oraz ujawniania przypadków łamania i naruszania praw człowieka i międzynarodowego prawa humanitarnego przez zagraniczne siły w Mali.
Artykuł  2

Mianowanie dowódcy misji UE

1.  6
 Dyrektor Komórki Planowania i Prowadzenia Operacji Wojskowych (MPCC) jest dowódcą misji EUTM Mali.
2.  7
 Generał brygady Peter Devogelaere zostaje niniejszym mianowany dowódcą sił misji UE EUTM Mali.
Artykuł  3

Wyznaczenie kwatery głównej

1.  8
 MPCC jest statyczną strukturą dowodzenia i kontroli na strategicznym szczeblu wojskowym poza obszarem działań, która jest odpowiedzialna za planowanie operacyjne i prowadzenie EUTM Mali.
2.  9
 Dowództwo sił misji EUTM Mali znajduje się w Mali i działa pod dowództwem dowódcy sił misji UE.
3.  10
 Dopóki MPCC nie osiągnie pełnej zdolności operacyjnej, do MPCC jest włączana mająca siedzibę w Brukseli komórka wsparcia dowództwa sił misji.";
Artykuł  3a  11

Komórka ds. projektów

1. 
EUTM Mali posiada komórkę ds. projektów, której zadaniem jest przygotowywanie i realizacja projektów. Misja w stosownych przypadkach koordynuje i usprawnia realizację projektów wdrażanych przez państwa członkowskie i państwa trzecie w ramach ich obowiązków oraz doradza na ich temat, w obszarach związanych z mandatem misji i w ramach wspierania jej celów.
2. 
Z zastrzeżeniem ust. 3 dowódca misji UE jest upoważniony do korzystania z wkładów finansowych państw członkowskich lub państw trzecich w celu realizacji określonych projektów stanowiących spójne uzupełnienie innych działań EUTM Mali. W takim przypadku dowódca misji UE zawiera z tymi państwami porozumienie, które w szczególności obejmuje konkretne zasady postępowania z wszelkiego rodzaju skargami stron trzecich w zakresie szkód zaistniałych z powodu działań lub zaniechania działań ze strony dowódcy misji UE w związku z korzystaniem ze środków finansowych udostępnionych mu przez te państwa.

W żadnym razie Unia ani WP nie ponoszą odpowiedzialności wobec państw wnoszących wkład za działania lub zaniechania działań ze strony dowódcy misji UE w związku z korzystaniem ze środków finansowych z tych państw.

3. 
KPiB zatwierdza przyjęcie wkładu finansowego państw trzecich na rzecz komórki ds. projektów.
Artykuł  4

Planowanie i rozpoczęcie EUTM Mali

Decyzję o rozpoczęciu EUTM Mali podejmuje Rada po zatwierdzeniu planu misji i zasad zaangażowania.

Artykuł  5

Kontrola polityczna i kierownictwo strategiczne

1.  12
 W ramach odpowiedzialności Rady i WP, KPiB sprawuje kontrolę polityczną i kierownictwo strategiczne w odniesieniu do EUTM Mali. Rada upoważnia niniejszym KPiB do podejmowania stosownych decyzji, zgodnie z art. 38 TUE. Upoważnienie to obejmuje uprawnienia niezbędne do zmiany dokumentów związanych z planowaniem, w tym planu misji i struktury dowodzenia. Obejmuje ono również uprawnienia do podejmowania decyzji w sprawie mianowania kolejnych dowódców sił misji UE. Rada zachowuje uprawnienia do podejmowania decyzji co do celów i zakończenia EUTM Mali.
2. 
KPiB regularnie przedstawia Radzie sprawozdania.
3.  13
 KPiB regularnie otrzymuje od przewodniczącego Komitetu Wojskowego UE (EUMC) sprawozdania dotyczące przebiegu EUTM Mali. KPiB może w stosownych przypadkach zapraszać dowódcę misji UE i dowódcę sił misji UE na swoje posiedzenia.
Artykuł  6

Kierownictwo wojskowe

1. 
EUMC monitoruje właściwe przeprowadzanie EUTM Mali, za której przebieg odpowiedzialny jest dowódca misji UE.
2.  14
 EUMC regularnie otrzymuje sprawozdania od dowódcy misji UE. Może w stosownych przypadkach zapraszać dowódcę misji UE i dowódcę sił misji UE na swoje posiedzenia.
3. 
Przewodniczący EUMC pełni rolę głównego punktu kontaktowego w relacjach z dowódcą misji UE.
Artykuł  7

Spójność unijnej reakcji oraz koordynacja

1. 
WP zapewnia wykonanie niniejszej decyzji i jej spójność z działaniami zewnętrznymi Unii jako całości, w tym z programami rozwojowymi Unii.
2.  15
 Bez uszczerbku dla struktury dowodzenia, dowódca sił misji UE otrzymuje lokalne wytyczne polityczne od Specjalnego Przedstawiciela Unii Europejskiej w regionie Sahelu w koordynacji z szefem delegatury Unii w Bamako.
3. 
EUTM Mali utrzymuje koordynację z misją Unii w ramach WPBiO w Nigrze (EUCAP SAHEL Niger) w celu wykorzystania ewentualnych synergii.
4. 
EUTM Mali koordynuje swoje działania z działaniami państw członkowskich o charakterze dwustronnym w Mali, z innymi podmiotami międzynarodowymi w regionie, w szczególności z ONZ, Unią Afrykańską (UA), ECOWAS oraz z podmiotami dwustronnymi, w tym z USA i z Kanadą, oraz z kluczowymi podmiotami regionalnymi.
Artykuł  8

Udział państw trzecich

1. 
Bez uszczerbku dla autonomii podejmowania decyzji przez Unię oraz dla jej jednolitych ram instytucjonalnych oraz zgodnie z odpowiednimi wytycznymi Rady Europejskiej, państwa trzecie mogą zostać zaproszone do udziału w EUTM Mali.
2.  16
 Rada upoważnia niniejszym KPiB do zaproszenia państw trzecich, by zadeklarowały swój wkład, i do podjęcia, na zalecenie dowódcy misji UE i w konsultacji z dowódcą sił misji UE EUMC, stosownych decyzji w sprawie przyjęcia proponowanych wkładów.
3. 
Szczegółowe warunki dotyczące udziału państw trzecich są przedmiotem umów zawieranych na mocy art. 37 TUE oraz zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 218 TFUE. Jeżeli Unia i państwo trzecie zawarły umowę ustanawiającą ramy udziału tego państwa trzeciego w misjach zarządzania kryzysowego Unii, postanowienia takiej umowy mają zastosowanie w kontekście EUTM Mali.
4. 
Państwa trzecie, które wnoszą istotny wkład wojskowy w EUTM Mali, mają w odniesieniu do bieżącego zarządzania EUTM Mali takie same prawa i obowiązki, jak państwa członkowskie biorące udział w EUTM Mali.
5. 
Rada upoważnia niniejszym KPiB do podjęcia stosownych decyzji w sprawie ustanowienia komitetu uczestników, w przypadku gdy państwa trzecie wniosą istotne wkłady wojskowe.
Artykuł  9

Status personelu dowodzonego przez UE

Status jednostek dowodzonych przez UE i personelu tych jednostek, w tym przywileje, immunitety i inne gwarancje niezbędne do wykonania ich misji i jej sprawnego przebiegu, stanowi przedmiot umowy zawartej na mocy art. 37 TUE oraz zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 218 TFUE.

Artykuł  10

Uzgodnienia finansowe

1. 
Wspólnymi kosztami EUTM Mali zarządza się zgodnie z decyzją 2011/871/WPZiB.
2.  17
 Ustala się finansową kwotę odniesienia dla wspólnych kosztów EUTM Mali na okres od dnia 19 maja 2018 r. do dnia 18 maja 2020 r. w wysokości 59 743 047,00 EUR. Odsetek kwoty odniesienia, o którym mowa w art. 25 ust. 1 decyzji Rady (WPZiB) 2015/528 18  wynosi 0 % i odsetek na zobowiązania, o których mowa w art. 34 ust. 3 tej decyzji wynosi 30 %.
3.  19
 Ustala się finansową kwotę odniesienia dla wspólnych kosztów EUTM Mali na okres od dnia 19 maja 2020 r. do dnia 18 maja 2024 r. w wysokości 133 711 059 EUR. Odsetek kwoty odniesienia, o którym mowa w art. 25 ust. 1 decyzji (WPZiB) 2015/528, wynosi 15 % w środkach na zobowiązania i 0 % w środkach na płatności.
Artykuł  11

Udostępnianie informacji

1. 
WP jest upoważniony do udostępniania państwom trzecim, które przyłączą się do niniejszej decyzji, w stosownych przypadkach i zgodnie z potrzebami EUTM Mali, informacji niejawnych UE sporządzonych do celów EUTM Mali, zgodnie z decyzją Rady 2011/292/UE z dnia 31 marca 2011 r. w sprawie przepisów bezpieczeństwa dotyczących ochrony informacji niejawnych UE 20 :
a)
opatrzonych klauzulą tajności o poziomie nie wyższym niż przewidziany w mających zastosowanie umowach o bezpieczeństwie informacji zawartych między Unią a odnośnym państwem trzecim; lub
b)
opatrzonych klauzulą tajności o poziomie nie wyższym niż "CONFIDENTIEL UE/EU CONFIDENTIAL" w innych przypadkach.
2. 
WP jest również upoważniony do udostępniania ONZ i ECOWAS, zgodnie z potrzebami operacyjnymi EUTM Mali, informacji niejawnych UE sporządzonych do celów EUTM Mali, opatrzonych klauzulą tajności do poziomu "RESTREINT UE/EU RESTRICTED", zgodnie z decyzją 2011/292/UE. W tym celu WP oraz właściwe organy ONZ i ECOWAS dokonują niezbędnych uzgodnień.
3. 
W przypadku szczególnej i natychmiastowej potrzeby operacyjnej WP jest również upoważniony do udostępnienia państwu przyjmującemu wszelkich informacji i dokumentów niejawnych UE powstałych do celów EUTM Mali, objętych klauzulą tajności do poziomu "RESTREINT UE/EU RESTRICTED", zgodnie z decyzją 2011/292/UE. W tym celu WP oraz właściwe organy państwa przyjmującego dokonują niezbędnych uzgodnień.
4. 
WP jest upoważniony do udostępnienia państwom trzecim, które przyłączą się do niniejszej decyzji, wszelkich dokumentów jawnych UE związanych z treścią obrad Rady dotyczących EUTM Mali i objętych tajemnicą służbową na podstawie art. 6 ust. 1 regulaminu wewnętrznego Rady 21 .
5.  22
 WP może przekazywać uprawnienia, o których mowa w ust. 1-4, jak również zdolność do zawierania uzgodnień, o których mowa w ust. 2 i 3, personelowi Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych lub dowódcy misji UE lub dowódcy sił misji UE.
Artykuł  12

Wejście w życie i zakończenie

1. 
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.
2.  23
 Mandat EUTM Mali wygasa w dniu 18 maja 2024 r.
3. 
Niniejszą decyzję uchyla się z dniem zamknięcia kwatery głównej zgodnie z zatwierdzonymi planami dotyczącymi zakończenia EUTM Mali oraz bez uszczerbku dla procedur dotyczących audytu i przedstawiania sprawozdań finansowych EUTM Mali określonych w decyzji 2011/871/WPZiB.
Sporządzono w Brukseli dnia 17 stycznia 2013 r.
W imieniu Rady
C. ASHTON
Przewodniczący
1 Dz.U. L 343 z 23.12.2011, s. 35.
2 Art. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr (WPZiB) 2020/434 z dnia 23 marca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.89.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem 23 marca 2020 r.
3 Art. 1 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2022/1966 z dnia 17 października 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.270.82) zmieniającej nin. decyzję z dniem 17 października 2022 r.
4 Art. 1 ust. 7 dodany przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2022/1966 z dnia 17 października 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.270.82) zmieniającej nin. decyzję z dniem 17 października 2022 r.
5 Art. 1 ust. 8 dodany przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2022/1966 z dnia 17 października 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.270.82) zmieniającej nin. decyzję z dniem 17 października 2022 r.
6 Art. 2 ust. 1 zmieniony przez art. 5 pkt 1 decyzji nr (UE) 2017/971 z dnia 8 czerwca 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.146.133) zmieniającej nin. decyzję z dniem 8 czerwca 2017 r.
7 Art. 2 ust. 2 zmieniony przez art. 5 pkt 1 decyzji nr (UE) 2017/971 z dnia 8 czerwca 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.146.133) zmieniającej nin. decyzję z dniem 8 czerwca 2017 r.
8 Art. 3 ust. 1 zmieniony przez art. 5 pkt 2 decyzji nr (UE) 2017/971 z dnia 8 czerwca 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.146.133) zmieniającej nin. decyzję z dniem 8 czerwca 2017 r.
9 Art. 3 ust. 2 zmieniony przez art. 5 pkt 2 decyzji nr (UE) 2017/971 z dnia 8 czerwca 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.146.133) zmieniającej nin. decyzję z dniem 8 czerwca 2017 r.
10 Art. 3 ust. 3 dodany przez art. 5 pkt 2 decyzji nr (UE) 2017/971 z dnia 8 czerwca 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.146.133) zmieniającej nin. decyzję z dniem 8 czerwca 2017 r.
11 Art. 3a dodany przez art. 1 decyzji nr 2013/729/WPZiB z dnia 9 grudnia 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.332.18) zmieniającej nin. decyzję z dniem 9 grudnia 2013 r.
12 Art. 5 ust. 1 zmieniony przez art. 5 pkt 3 decyzji nr (UE) 2017/971 z dnia 8 czerwca 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.146.133) zmieniającej nin. decyzję z dniem 8 czerwca 2017 r.
13 Art. 5 ust. 3 zmieniony przez art. 5 pkt 4 decyzji nr (UE) 2017/971 z dnia 8 czerwca 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.146.133) zmieniającej nin. decyzję z dniem 8 czerwca 2017 r.
14 Art. 6 ust. 2 zmieniony przez art. 5 pkt 5 decyzji nr (UE) 2017/971 z dnia 8 czerwca 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.146.133) zmieniającej nin. decyzję z dniem 8 czerwca 2017 r.
15 Art. 7 ust. 2 zmieniony przez art. 5 pkt 6 decyzji nr (UE) 2017/971 z dnia 8 czerwca 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.146.133) zmieniającej nin. decyzję z dniem 8 czerwca 2017 r.
16 Art. 8 ust. 2:

- zmieniony przez art. 5 pkt 7 decyzji nr (UE) 2017/971 z dnia 8 czerwca 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.146.133) zmieniającej nin. decyzję z dniem 8 czerwca 2017 r.

- zmieniony przez art. 5 pkt 7 decyzji nr (UE) 2017/971 z dnia 8 czerwca 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.146.133) zmieniającej nin. decyzję z dniem 8 czerwca 2017 r.

17 Art. 10 ust. 2:

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2014/220/WPZiB z dnia 15 kwietnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.113.27) zmieniającej nin. decyzję z dniem 15 kwietnia 2014 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr (WPZiB) 2016/446 z dnia 23 marca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.78.74) zmieniającej nin. decyzję z dniem 23 marca 2016 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji rady nr (WPZiB) 2018/716 z dnia 14 maja 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.120.8) zmieniającego nin. decyzję rady z dniem 14 maja 2018 r.

18 Decyzja Rady (WPZiB) 2015/528 z dnia 27 marca 2015 r. ustanawiająca mechanizm zarządzania finansowaniem wspólnych kosztów operacji Unii Europejskiej mających wpływ na kwestie wojskowe lub obronne (ATHENA) oraz uchylająca decyzję 2011/871/WPZiB (Dz.U. L 84 z 28.3.2015, s. 39).
19 Art. 10 ust. 3 dodany przez art. 1 pkt 2 decyzji nr (WPZiB) 2020/434 z dnia 23 marca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.89.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem 23 marca 2020 r.
20 Dz.U. L 141 z 27.5.2011, s. 17.
21 Decyzja Rady 2009/937/UE z dnia 1 grudnia 2009 r. dotycząca przyjęcia regulaminu wewnętrznego Rady (Dz.U. L 325 z 11.12.2009, s. 35).
22 Art. 11 ust. 5 zmieniony przez art. 5 pkt 8 decyzji nr (UE) 2017/971 z dnia 8 czerwca 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.146.133) zmieniającej nin. decyzję z dniem 8 czerwca 2017 r.
23 Art. 12 ust. 2:

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2014/220/WPZiB z dnia 15 kwietnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.113.27) zmieniającej nin. decyzję z dniem 15 kwietnia 2014 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr (WPZiB) 2016/446 z dnia 23 marca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.78.74) zmieniającej nin. decyzję z dniem 23 marca 2016 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji rady nr (WPZiB) 2018/716 z dnia 14 maja 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.120.8) zmieniającego nin. decyzję rady z dniem 14 maja 2018 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr (WPZiB) 2020/434 z dnia 23 marca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.89.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem 23 marca 2020 r.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2013.14.19

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2013/34/WPZiB w sprawie misji wojskowej Unii Europejskiej mającej na celu przyczynienie się do szkolenia malijskich sił zbrojnych (EUTM Mali)
Data aktu: 17/01/2013
Data ogłoszenia: 18/01/2013
Data wejścia w życie: 17/01/2013