uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi i zmiany dyrektyw 2003/41/WE i 2009/65/WE oraz rozporządzeń (WE) nr 1060/2009 i (UE) nr 1095/2010(1), w szczególności jej art. 3 ust. 5,
(1) Zgodnie z art. 3 ust. 4 dyrektywy 2011/61/UE zarządzający alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (ZAFI), którzy spełniają warunki określone w art. 3 ust. 2 tej dyrektywy, mogą zgodzić się na objęcie przepisami tej dyrektywy, aby korzystać praw przyznanych na jej mocy. Wyrażając tę zgodę, ZAFI zostaje objęty zakresem stosowania wszystkich przepisów dyrektywy 2011/61/UE.
(2) Dyrektywa 2011/61/UE określa procedurę udzielania zezwolenia ZAFI. Dokumenty i informacje, które muszą być przedstawiane w ramach tej procedury, zawierają niezbędne informacje dotyczące ZAFI występującego z wnioskiem, dlatego też w przypadku wyrażania zgody na objęcie przepisami dyrektywy należy korzystać z tych samych dokumentów i takiej samej procedury. Nie istnieją żadne szczególne względy uzasadniające stosowanie do celów wyrażania zgody na objęcie przepisami dyrektywy innej procedury niż procedura mająca zastosowanie wobec ZAFI zarządzających aktywami, których łączna wartość przekracza progi określone w art. 3 ust. 2 dyrektywy 2011/61/UE. ZAFI wyrażający zgodę na objęcie go przepisami dyrektywy 2011/61/UE powinien stosować tę samą procedurę, jak ustanowiona dla ZAFI mających obowiązek występować o zezwolenie na mocy dyrektywy 2011/61/UE.
(3) ZAFI uprawnione do wyrażenia zgody na objęcie ich przepisami dyrektywy to ZAFI, które były wcześniej zarejestrowane zgodnie z art. 3 ust. 3 dyrektywy 2011/61/UE lub posiadały zezwolenie jako przedsiębiorstwa zarządzające przedsiębiorstwami zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS)(2). Właściwe jest zapobieżenie podwójnym obowiązkom sprawozdawczym i uwzględnienie dokumentów i informacji już przedłożonych właściwym organom przez ZAFI w ramach procedur rejestracji i udzielania zezwoleń, pod warunkiem że te dokumenty i informacje są nadal aktualne.
(4) Właściwe organy powinny rozpatrzyć wniosek o objęcie przepisami dyrektywy i udzielić zezwolenia na takie objęcie przepisami na tych samych warunkach i zgodnie z tą samą procedurą, jak w przypadku ZAFI zarządzających aktywami, których łączna wartość przekracza odpowiednie progi określone w art. 3 ust. 2 dyrektywy 2011/61/UE.
(5) Ważne jest, aby wyjaśnić związek pomiędzy procedurą dotyczącą ZAFI wyrażających zgodę na objęcie przepisami dyrektywy a cofnięciem zezwolenia udzielonego ZAFI na mocy dyrektywy 2011/61/UE. ZAFI, który otrzymał zezwolenie na mocy dyrektywy 2011/61/UE, w sytuacji gdy łączna wartość zarządzanych przez niego aktywów spadnie następnie poniżej progów określonych w art. 3 ust. 2 dyrektywy 2011/61/UE, utrzymuje to zezwolenie i stosuje się do niego wszystkie przepisy tej dyrektywy aż do czasu cofnięcia zezwolenia. Jeżeli łączna wartość aktywów zarządzanych przez ZAFI, który posiada zezwolenie, spadnie poniżej odpowiednich progów, nie powinno to prowadzić automatycznie do cofnięcia zezwolenia; cofnięcie zezwolenia powinno następować dopiero na wniosek ZAFI. W związku z tym, dopóki ZAFI posiada zezwolenie na mocy dyrektywy 2011/61/UE, nie powinien mieć możliwości występowania o objęcie go przepisami dyrektywy, a ZAFI, którego zezwolenie zostało cofnięte na jego wniosek, powinien mieć nadal możliwość ponownego wystąpienia o objęcie go przepisami dyrektywy 2011/61/UE.
(6) Dyrektywa 2011/61/UE zobowiązuje państwa członkowskie do stosowania przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych transponujących tę dyrektywę od dnia 22 lipca 2013 r. W związku z tym stosowanie niniejszego rozporządzenia odracza się do tej samej daty.
(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Europejskiego Komitetu Papierów Wartościowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 15 maja 2013 r.
| W imieniu Komisji | |
| José Manuel BARROSO | |
| Przewodniczący |
(1) Dz.U. L 174 z 1.7.2011, s. 1.
(2) Dz.U. L 302 z 17.11.2009, s. 32.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.132.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 447/2013 ustanawiające procedurę obowiązującą ZAFI, które wyrażają zgodę na objęcie ich przepisami dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE |
| Data aktu: | 15/05/2013 |
| Data ogłoszenia: | 16/05/2013 |
| Data wejścia w życie: | 05/06/2013, 22/07/2013 |