KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi i zmiany dyrektyw 2003/41/WE i 2009/65/WE oraz rozporządzeń (WE) nr 1060/2009 i (UE) nr 1095/2010(1), w szczególności jej art. 3 ust. 5,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z art. 3 ust. 4 dyrektywy 2011/61/UE zarządzający alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (ZAFI), którzy spełniają warunki określone w art. 3 ust. 2 tej dyrektywy, mogą zgodzić się na objęcie przepisami tej dyrektywy, aby korzystać praw przyznanych na jej mocy. Wyrażając tę zgodę, ZAFI zostaje objęty zakresem stosowania wszystkich przepisów dyrektywy 2011/61/UE.
(2) Dyrektywa 2011/61/UE określa procedurę udzielania zezwolenia ZAFI. Dokumenty i informacje, które muszą być przedstawiane w ramach tej procedury, zawierają niezbędne informacje dotyczące ZAFI występującego z wnioskiem, dlatego też w przypadku wyrażania zgody na objęcie przepisami dyrektywy należy korzystać z tych samych dokumentów i takiej samej procedury. Nie istnieją żadne szczególne względy uzasadniające stosowanie do celów wyrażania zgody na objęcie przepisami dyrektywy innej procedury niż procedura mająca zastosowanie wobec ZAFI zarządzających aktywami, których łączna wartość przekracza progi określone w art. 3 ust. 2 dyrektywy 2011/61/UE. ZAFI wyrażający zgodę na objęcie go przepisami dyrektywy 2011/61/UE powinien stosować tę samą procedurę, jak ustanowiona dla ZAFI mających obowiązek występować o zezwolenie na mocy dyrektywy 2011/61/UE.
(3) ZAFI uprawnione do wyrażenia zgody na objęcie ich przepisami dyrektywy to ZAFI, które były wcześniej zarejestrowane zgodnie z art. 3 ust. 3 dyrektywy 2011/61/UE lub posiadały zezwolenie jako przedsiębiorstwa zarządzające przedsiębiorstwami zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS)(2). Właściwe jest zapobieżenie podwójnym obowiązkom sprawozdawczym i uwzględnienie dokumentów i informacji już przedłożonych właściwym organom przez ZAFI w ramach procedur rejestracji i udzielania zezwoleń, pod warunkiem że te dokumenty i informacje są nadal aktualne.
(4) Właściwe organy powinny rozpatrzyć wniosek o objęcie przepisami dyrektywy i udzielić zezwolenia na takie objęcie przepisami na tych samych warunkach i zgodnie z tą samą procedurą, jak w przypadku ZAFI zarządzających aktywami, których łączna wartość przekracza odpowiednie progi określone w art. 3 ust. 2 dyrektywy 2011/61/UE.
(5) Ważne jest, aby wyjaśnić związek pomiędzy procedurą dotyczącą ZAFI wyrażających zgodę na objęcie przepisami dyrektywy a cofnięciem zezwolenia udzielonego ZAFI na mocy dyrektywy 2011/61/UE. ZAFI, który otrzymał zezwolenie na mocy dyrektywy 2011/61/UE, w sytuacji gdy łączna wartość zarządzanych przez niego aktywów spadnie następnie poniżej progów określonych w art. 3 ust. 2 dyrektywy 2011/61/UE, utrzymuje to zezwolenie i stosuje się do niego wszystkie przepisy tej dyrektywy aż do czasu cofnięcia zezwolenia. Jeżeli łączna wartość aktywów zarządzanych przez ZAFI, który posiada zezwolenie, spadnie poniżej odpowiednich progów, nie powinno to prowadzić automatycznie do cofnięcia zezwolenia; cofnięcie zezwolenia powinno następować dopiero na wniosek ZAFI. W związku z tym, dopóki ZAFI posiada zezwolenie na mocy dyrektywy 2011/61/UE, nie powinien mieć możliwości występowania o objęcie go przepisami dyrektywy, a ZAFI, którego zezwolenie zostało cofnięte na jego wniosek, powinien mieć nadal możliwość ponownego wystąpienia o objęcie go przepisami dyrektywy 2011/61/UE.
(6) Dyrektywa 2011/61/UE zobowiązuje państwa członkowskie do stosowania przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych transponujących tę dyrektywę od dnia 22 lipca 2013 r. W związku z tym stosowanie niniejszego rozporządzenia odracza się do tej samej daty.
(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Europejskiego Komitetu Papierów Wartościowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 15 maja 2013 r.
|
W imieniu Komisji |
|
José Manuel BARROSO |
|
Przewodniczący |
______(1) Dz.U. L 174 z 1.7.2011, s. 1.
(2) Dz.U. L 302 z 17.11.2009, s. 32.