Rozporządzenie wykonawcze 384/2013 dotyczące klasyfikacji niektórych towarów według Nomenklatury scalonej

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) NR 384/2013
z dnia 22 kwietnia 2013 r.
dotyczące klasyfikacji niektórych towarów według Nomenklatury scalonej

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej(1), w szczególności jego art. 9 ust. 1 lit. a),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W celu zapewnienia jednolitego stosowania Nomenklatury scalonej, stanowiącej załącznik do rozporządzenia (EWG) nr 2658/87, konieczne jest przyjęcie środków dotyczących klasyfikacji towaru określonego w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

(2) Rozporządzeniem (EWG) nr 2658/87 ustanowiono Ogólne reguły interpretacji Nomenklatury scalonej. Reguły te stosuje się także do każdej innej nomenklatury, która jest w całości lub w części oparta na Nomenklaturze scalonej, bądź która dodaje do niej jakikolwiek dodatkowy podpodział i która została ustanowiona szczególnymi przepisami unijnymi, w celu stosowania środków taryfowych i innych środków odnoszących się do obrotu towarowego.

(3) Stosownie do wymienionych wyżej ogólnych reguł, towar opisany w kolumnie 1 tabeli zamieszczonej w załączniku należy klasyfikować do kodu CN wskazanego w kolumnie 2, na mocy uzasadnień określonych w kolumnie 3 tej tabeli.

(4) Należy zagwarantować, z zastrzeżeniem obowiązujących w Unii Europejskiej środków odnoszących się do systemu podwójnej kontroli oraz do wstępnego i retrospektywnego nadzoru wspólnotowego przy przywozie do Unii Europejskiej wyrobów włókienniczych, aby wiążąca informacja taryfowa wydana przez organy celne państw członkowskich w odniesieniu do klasyfikacji towarów według Nomenklatury scalonej, która nie jest zgodna z niniejszym rozporządzeniem, mogła być nadal przywoływana przez okres 60 dni, zgodnie z art. 12 ust. 6 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny(2).

(5) Komitet Kodeksu Celnego nie wydał opinii w terminie wyznaczonym przez jego przewodniczącego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Towar opisany w kolumnie 1 tabeli zamieszczonej w załączniku klasyfikuje się w Nomenklaturze scalonej do kodu CN wskazanego w kolumnie 2 tej tabeli.

Artykuł  2

Z zastrzeżeniem obowiązujących w Unii Europejskiej środków odnoszących się do systemu podwójnej kontroli oraz do wstępnego i retrospektywnego nadzoru wspólnotowego przy przywozie do Unii Europejskiej wyrobów włókienniczych, wiążąca informacja taryfowa wydana przez organy celne państw członkowskich, niezgodna z przepisami niniejszego rozporządzenia, może być przywoływana przez okres 60 dni na mocy art. 12 ust. 6 rozporządzenia (EWG) nr 2913/92.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 22 kwietnia 2013 r.

W imieniu Komisji, za Przewodniczącego,
Algirdas ŠEMETA
Członek Komisji
______

(1) Dz.U. L 256 z 7.9.1987, s. 1.

(2) Dz.U. L 302 z 19.10.1992, s. 1.

ZAŁĄCZNIK

Opis towarów Klasyfikacja

(kod CN)

Uzasadnienie
(1) (2) (3)
Artykuł o kształcie cylindra, o średnicy około 7 mm i długości około 130 mm, składający się z zewnętrznej warstwy papieru, która utrzymuje w miejscu następujące elementy składowe:

- trzy filtry z włókien z octanu celulozy z węglem aktywowanym [C],

- cztery filtry z włókien z octanu celulozy zawierające również impregnowane włókna (impregnowane substancją zlepiającą, która nie przenika do wewnętrznych warstw włókien) [I],

- dwa filtry z włókien z octanu celulozy [A],

- cztery elementy składowe z aromatyzowanego, orientalnego tytoniu w rodzaju stosowanych w papierosach [T].

Jeśli chodzi o włókna z octanu celulozy w różnych filtrach [C, I, A], są one zorientowane równolegle do siebie. Włókna tworzą elastyczny, gąbczasty trzon o równomiernej grubości i są łatwe do oddzielenia i "wyskubania".

W cylindrze elementy składowe umieszczone są w następującej kolejności:

- C (około 6 mm długości),

- I (około 10 mm długości),

- T (około 10 mm długości),

- A (około 13 mm długości),

- T (około 10 mm długości),

- I (około 10 mm długości),

- C (około 12 mm długości),

- I (około 10 mm długości),

- T (około 10 mm długości),

- A (około 13 mm długości),

- T (około 10 mm długości),

- I (około 10 mm długości),

- C (około 6 mm długości).

Udział procentowy poszczególnych materiałów w masie artykułu jest następujący:

- C: około 17 %,

- I: około 16 %,

- A: około 8 %,

- T: około 41 %,

- papier: około 18 %.

Artykuł jest przeznaczony do pocięcia i do użycia w produkcji papierosów z filtrem. Z obiektywnych cech artykułu w sposób oczywisty nie wynika, w jaki sposób zostanie on pocięty.

(Zob. fotografie nr 664 A i 664 B)(*)

5601 22 10 Klasyfikacja wyznaczona jest przez reguły 1, 4 i 6 Ogólnych reguł interpretacji Nomenklatury scalonej (ORI) oraz brzmienie kodów CN 5601, 5601 22 i 5601 22 10.

Artykuł zawiera więcej elementów filtrujących niż tytoniowych. Tytoń może być umieszczony pomiędzy dwoma filtrami, a zatem nie może być przeznaczony do spalenia, ale jedynie do użycia jako składnik aromatyzujący w papierosie. Tytoń stanowi jedynie około jedną trzecią objętości artykułu. W związku z tym poszczególne filtry nadają artykułowi jego zasadniczy charakter w rozumieniu ORI 3 b).

Zwykłe włókna z octanu celulozy [A] wraz z włóknami impregnowanymi [I] stanowią większy procent masy i procent objętości niż włókien z octanu celulozy z węglem aktywowanym [C]. Wskutek tego filtry wykonane ze zwykłych i impregnowanych włókien z octanu celulozy [A, I] nadają artykułowi jego zasadniczy charakter w rozumieniu ORI 3 b).

Filtry wykonane ze zwykłych i impregnowanych włókien z octanu celulozy [A, I] nie mają wymaganej spójności i wytrzymałości. Wskutek tego wyklucza się klasyfikację do pozycji 5602 jako "filc" lub do pozycji 5603 jako "włókniny".

Filtry wykonane ze zwykłych i impregnowanych włókien z octanu celulozy [A, I] nie są wykonane z "tekstyliów" w rozumieniu uwagi 1 do działu 63. Wskutek tego wyklucza się klasyfikację do pozycji 6307.

W filtrach wykonanych ze zwykłych i impregnowanych włókien z octanu celulozy [A, I] włókna są zorientowane równolegle do siebie. Wskutek tego wyklucza się ich klasyfikację do pozycji 5601, jako "artykuły z waty".

Ponieważ filtry wykonane ze zwykłych i impregnowanych włókien z octanu celulozy [A, I] nie mogą być klasyfikowane do jakiejkolwiek pozycji zgodnie z ORI od 1 do 3, należy je klasyfikować przez zastosowanie ORI 4 do pozycji odpowiedniej dla towarów, do których są najbardziej zbliżone.

Ponieważ włókna są łatwe do oddzielenia i "wyskubania" i tworzą elastyczny, gąbczasty trzon o równomiernej grubości, ich wygląd zewnętrzny przypomina watę. Wskutek tego filtry [A, I] należy klasyfikować do pozycji 5601 (zob. również opinia klasyfikacyjna HS klasyfikująca "pręty do wykonywania końcówek filtrów papierosowych" do podpozycji 5601 22).

Impregnacja włókien z octanu celulozy [I] nie wyklucza klasyfikacji do pozycji 5601, ponieważ substancja zlepiająca nie przenika do wewnętrznych warstw włókien (zob. Noty wyjaśniające do HS do pozycji 5601, pkt (A), akapit czwarty).

Zatem artykuł należy klasyfikować do kodu CN 5601 22 10 jako "artykuły z waty z włókien chemicznych".

(*) Fotografie mają charakter wyłącznie informacyjny.
grafika

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2013.117.7

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 384/2013 dotyczące klasyfikacji niektórych towarów według Nomenklatury scalonej
Data aktu: 22/04/2013
Data ogłoszenia: 27/04/2013
Data wejścia w życie: 17/05/2013