(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2013/188/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 23 kwietnia 2013 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1/2005 z dnia 22 grudnia 2004 r. w sprawie ochrony zwierząt podczas transportu i związanych z tym działań oraz zmieniające dyrektywy 64/432/EWG i 93/119/WE oraz rozporządzenie (WE) nr 1255/97(1), w szczególności jego art. 30 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W rozporządzeniu (WE) nr 1/2005 ustalono przepisy dotyczące transportu żywych kręgowców dokonywanego w obrębie Unii, w tym dotyczące przeprowadzanych przez urzędników szczególnych kontroli przesyłek wprowadzanych na obszar celny Unii lub z niego wyprowadzanych. Artykuł 27 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2005 stanowi, że właściwe organy powinny upewnić się, iż wymagania tego rozporządzenia zostały spełnione, poprzez przeprowadzenie niedyskryminacyjnych kontroli zwierząt, środków transportu i dokumentów towarzyszących ("niedyskryminacyjne kontrole").
(2) W art. 27 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1/2005 przewiduje się ponadto, że państwa członkowskie powinny przedstawić Komisji do dnia 30 czerwca każdego roku sprawozdanie roczne za poprzedni rok dotyczące niedyskryminacyjnych kontroli ("sprawozdania roczne"). Takim sprawozdaniom rocznym powinna towarzyszyć analiza najważniejszych, stwierdzonych nieprawidłowości oraz plan działań mających na celu ich usunięcie.
(3) W sprawozdaniu Komisji dla Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wpływu rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 w sprawie ochrony zwierząt podczas transportu(2) stwierdzono, że należy przyjąć środki wykonawcze w odniesieniu do kontroli obowiązkowo przeprowadzanych przez właściwe organy państw członkowskich zgodnie z art. 27 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2005.
(4) W sprawozdaniu tym stwierdzono ponadto, że należy dalej harmonizować strukturę systemu sprawozdawczości, ponieważ zapewni to lepsze i bardziej porównywalne dane.
(5) W związku z tym niniejsza decyzja powinna ustanowić zharmonizowany wzór formularza dla sprawozdań rocznych, a także - w celu zmniejszenia obciążenia administracyjnego państw członkowskich - zapewnić elektroniczne przekazywanie sprawozdań rocznych Komisji.
(6) Niedyskryminacyjne kontrole przeprowadzane są przez właściwy organ na różnych etapach podróży. Przeprowadzane są one przed wyjazdem, podczas podróży, przy przyjeździe na miejsce przeznaczenia oraz po zakończeniu podróży. Podczas niedyskryminacyjnej kontroli właściwy organ może przeprowadzać szereg kontroli w celu weryfikacji zgodności z przepisami unijnymi. Obejmować to może sprawdzenie, czy zwierzęta są zdolne do transportu; sprawdzenie, czy środek transportu spełnia wymogi określone w przepisach unijnych lub czy przewoźnik posiada konieczne pozwolenia. Kontrola może odbyć się za uprzednim powiadomieniem przewoźnika lub bez takiego powiadomienia.
(7) Przewoźnicy nierzadko spodziewają się niedyskryminacyjnych kontroli przed rozpoczęciem długich podróży między państwami członkowskimi bądź z lub do państw trzecich oraz po przyjeździe na miejsce przeznaczenia, jeśli jest nim rzeźnia, a takie niedyskryminacyjne kontrole często obejmują kontrolę dużej liczby zwierząt. W związku z tym takie niedyskryminacyjne kontrole powinny być w sprawozdaniach rocznych wyodrębnione od niedyskryminacyjnych kontroli wyrywkowych lub opartych na analizie ryzyka, które są zazwyczaj kontrolami niespodziewanymi i które mogą obejmować mniejszą liczbę zwierząt.
(8) Niedyskryminacyjne kontrole dokonywane przed podróżą lub w jej trakcie obejmują przeprowadzane przez właściwy organ kontrole wszelkich dokumentów towarzyszących, których udostępnienia organ ten zażąda. Takie niedyskryminacyjne kontrole należy ewidencjonować odrębnie od niedyskryminacyjnych kontroli przeprowadzanych po zakończeniu podróży, obejmujących kontrole dzienników podróży lub wydruków z systemu nawigacji i których jedynym celem jest weryfikacja spełniania wymogów określonych w rozdziale V sekcja 1 pkt 1.4, 1.5, 1.7 i 1.8 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1/2005 dotyczących czasu trwania podróży i okresów wypoczynku.
(9) W związku z powyższym, aby zapewnić możliwość odpowiedniego porównania informacji zgromadzonych w trakcie niedyskryminacyjnych kontroli, w niniejszej decyzji należy określić trzy różne rodzaje niedyskryminacyjnych kontroli, z których składa się osobne sprawozdania do celów sprawozdań rocznych. Na wspomniane trzy rodzaje niedyskryminacyjnych kontroli powinny składać się: a) niedyskryminacyjne kontrole przeprowadzane w miejscu wyjazdu przed transportem zwierząt w ramach długich podróży między państwami członkowskimi lub obejmujących państwa trzecie oraz po przeprowadzeniu rozładunku zwierząt ze środka transportu na miejscu przeznaczenia, jeśli miejscem tym jest rzeźnia; b) niedyskryminacyjne kontrole przeprowadzane w trakcie transportu; oraz c) niedyskryminacyjne kontrole przeprowadzane po zakończeniu transportu w celu weryfikacji przestrzegania przepisów o czasie trwania podróży i okresach odpoczynku.
(10) Właściwy organ może w trakcie niedyskryminacyjnej kontroli poddać kontroli dowolną liczbę zwierząt, środków transportu lub dokumentów towarzyszących. Wynikiem niedyskryminacyjnej kontroli może być wykrycie przez właściwy organ przypadku uchybienia wymogom rozporządzenia (WE) nr 1/2005 i podjęcie przez ten organ działań zmierzających do usunięcia tego uchybienia. Dla dokonania odpowiedniego porównania wyników takich niedyskryminacyjnych kontroli w państwach członkowskich wymagane jest, by były one ewidencjonowane i zgłaszane w zharmonizowany sposób.
(11) Niniejsza decyzja powinna obowiązywać od dnia 1 stycznia 2015 r., by dać państwom członkowskim wystarczający czas na dostosowanie swoich systemów gromadzenia danych do informacji objętych wymogiem włączenia do sprawozdań rocznych zgodnie z niniejszą decyzją.
(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
(1) Dz.U. L 3 z 5.1.2005, s. 1.
(2) COM(2011) 700 final.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.111.107 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2013/188/UE w sprawie rocznych sprawozdań dotyczących niedyskryminacyjnych kontroli przeprowadzanych na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 w sprawie ochrony zwierząt podczas transportu i związanych z tym działań oraz zmieniającego dyrektywy 64/432/EWG i 93/119/WE oraz rozporządzenie (WE) nr 1255/97 |
| Data aktu: | 18/04/2013 |
| Data ogłoszenia: | 23/04/2013 |
| Data wejścia w życie: | 23/04/2013, 01/01/2015 |