uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 z dnia 20 lutego 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylające dyrektywę Rady 91/670/EWG, rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 i dyrektywę 2004/36/WE(1), w szczególności jego art. 24 ust. 5,
(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 736/2006(2) określa metodyki prowadzenia inspekcji standaryzacyjnych przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego (zwanej dalej "Agencją"), zgodnie z art. 24 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 216/2008. Rozporządzenie (WE) nr 736/2006 przyjęto w czasie, gdy zakres stosowania rozporządzenia (WE) nr 1592/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady(3) ograniczony był do początkowej i ciągłej zdatności do lotu.
(2) Od tamtej pory rozporządzeniem (WE) nr 216/2008 zastąpiono rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 oraz dwukrotnie rozszerzono zakres jego stosowania, aby uwzględnić, po pierwsze, w szczególności załogi lotnicze i operacje lotnicze, a po drugie służby zarządzania ruchem lotniczym i służby żeglugi powietrznej (ATM/ ANS), jak również bezpieczeństwo portów lotniczych. Komisja przyjęła szereg przepisów wykonawczych odpowiadających tym nowym dziedzinom kompetencji.
(3) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1702/2003(4) określono wcześniej przepisy wykonawcze dotyczące certyfikacji statków powietrznych i związanych z nimi wyrobów, części i wyposażenia w zakresie zdatności do lotu i ochrony środowiska, a także certyfikacji organizacji projektujących i produkujących, jak również uwzględniono wymagania techniczne oraz procedury administracyjne w celu zagwarantowania zadowalającego wdrożenia przez właściwe organy państw członkowskich.
(4) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 2042/2003(5) określono przepisy wykonawcze dotyczące ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także zezwoleń udzielanych instytucjom i personelowi zaangażowanym w takie zadania, jak również uwzględniono wymagania techniczne oraz procedury administracyjne w celu zagwarantowania zadowalającego wdrożenia przez właściwe organy państw członkowskich.
(5) W rozporządzeniu Komisji (UE) nr 805/2011(6) określono szczegółowe zasady licencjonowania kontrolerów ruchu lotniczego oraz wydawania określonych certyfikatów, jak również uwzględniono wymagania techniczne oraz procedury administracyjne w celu zagwarantowania zadowalającego wdrożenia przez właściwe organy państw członkowskich.
(6) W rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1178/2011(7) określono wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do załóg w lotnictwie cywilnym w celu zagwarantowania zadowalającego wdrożenia przez właściwe organy państw członkowskich.
(7) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 1034/2011(8) określono procedury administracyjne dotyczące nadzoru nad bezpieczeństwem w zarządzaniu ruchem lotniczym i służbach żeglugi powietrznej w celu zagwarantowania zadowalającego wdrożenia przez właściwe organy państw członkowskich wspólnych wymogów dotyczących zapewniania służb żeglugi powietrznej określonych w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 1035/2011(9).
(8) W rozporządzeniu Rady (EWG) nr 3922/91(10), zmienionym rozporządzeniem Komisji (WE) nr 859/2008(11), określono wspólne wymagania techniczne mające zastosowanie do komercyjnego transportu lotniczego oraz procedury administracyjne w celu zagwarantowania zadowalającego wdrożenia przez właściwe organy państw członkowskich, które obowiązują do czasu rozpoczęcia stosowania przepisów wykonawczych w dziedzinie operacji lotniczych.
(9) Dyrektywą 2004/36/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(12) w sprawie bezpieczeństwa statków powietrznych państwa trzeciego korzystających z portów lotniczych Wspólnoty, zmienioną dyrektywą Komisji 2008/49/WE(13), ustanowiono procedury przeprowadzania przez państwa członkowskie kontroli na ziemi takich statków powietrznych (SAFA), które obowiązują do czasu rozpoczęcia stosowania przepisów wykonawczych w dziedzinie kontroli na ziemi.
(10) W celu monitorowania stosowania wspomnianych przepisów wykonawczych przez właściwe organy państw członkowskich konieczne jest niezwłoczne rozszerzenie stosowania obecnej metodyki prowadzenia inspekcji standaryzacyjnych przez Agencję na nowe dziedziny dotyczące licencjonowania załóg, operacji lotniczych, licencjonowania kontrolerów ruchu lotniczego oraz zapewniania ATM/ANS.
(11) W związku z tym należy odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 736/2006.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 65 rozporządzenia (WE) nr 216/2008,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 2 lutego 2012 r.
| W imieniu Komisji | |
| José Manuel BARROSO | |
| Przewodniczący |
(1) Dz.U. L 79 z 19.3.2008, s. 1.
(2) Dz.U. L 129 z 17.5.2006, s. 10.
(3) Dz.U. L 240 z 7.9.2002, s. 1.
(4) Dz.U. L 243 z 27.9.2003, s. 6.
(5) Dz.U. L 315 z 28.11.2003, s. 1.
(6) Dz.U. L 206 z 11.8.2011, s. 21.
(7) Dz.U. L 311 z 25.11.2011, s. 1.
(8) Dz.U. L 271 z 18.10.2011, s. 15.
(9) Dz.U. L 271 z 18.10.2011, s. 23.
(10) Dz.U. L 373 z 31.12.1991, s. 4.
(11) Dz.U. L 254 z 20.9.2008, s. 1.
(12) Dz.U. L 143 z 30.4.2004, s. 76.
(13) Dz.U. L 109 z 19.4.2008, s. 17.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2012.31.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 90/2012 zmieniające rozporządzenie Komisji (WE) nr 736/2006 w sprawie metodyki prowadzenia inspekcji standaryzacyjnych przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego |
| Data aktu: | 02/02/2012 |
| Data ogłoszenia: | 03/02/2012 |
| Data wejścia w życie: | 04/02/2012 |