Decyzja 2012/610/UE w sprawie absolutorium z wykonania budżetu wspólnego przedsiębiorstwa na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych za rok budżetowy 2010

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 10 maja 2012 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu wspólnego przedsiębiorstwa na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych za rok budżetowy 2010

(2012/610/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 17 października 2012 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe wspólnego przedsiębiorstwa na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych za rok budżetowy 2010,
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego na temat ostatecznych rocznych sprawozdań finansowych wspólnego przedsiębiorstwa na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych za rok budżetowy 2010 r., wraz z odpowiedziami wspólnego przedsiębiorstwa(1),
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 21 lutego 2012 r. (06086/2012 - C7-0050/2012),
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 521/2008 z dnia 30 maja 2008 r. ustanawiające wspólne przedsiębiorstwo na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych(3),
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1183/2011 z dnia 14 listopada 2011 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 521/2008 ustanawiające wspólne przedsiębiorstwo na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych(4),
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(5), w szczególności jego art. 94,
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0110/2012),
1.
udziela dyrektorowi wykonawczemu wspólnego przedsiębiorstwa na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych absolutorium z wykonania budżetu wspólnego przedsiębiorstwa za rok budżetowy 2010;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi wykonawczemu wspólnego przedsiębiorstwa na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZ Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny
______

(1) Dz.U. C 368 z 16.12.2011, s. 40.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 153 z 12.6.2008, s. 1.

(4) Dz.U. L 302 z 19.11.2011, s. 3.

(5) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 10 maja 2012 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu wspólnego przedsiębiorstwa na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych za rok budżetowy 2010

PARLAMENT EUROPEJSKI,

uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe wspólnego przedsiębiorstwa na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych za rok budżetowy 2010,
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego na temat ostatecznych rocznych sprawozdań finansowych wspólnego przedsiębiorstwa na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych za rok budżetowy 2010 r., wraz z odpowiedziami wspólnego przedsiębiorstwa(1),
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 21 lutego 2012 r. (06086/2012 - C7-0050/2012),
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 521/2008 z dnia 30 maja 2008 r. ustanawiające wspólne przedsiębiorstwo na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych(3),
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1183/2011 z dnia 14 listopada 2011 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 521/2008 ustanawiające wspólne przedsiębiorstwo na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych(4),
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(5), w szczególności jego art. 94,
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0110/2012),
A.
mając na uwadze, że wspólne przedsiębiorstwo na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych ("wspólne przedsiębiorstwo") zostało ustanowione w maju 2008 r. na okres do dnia 31 grudnia 2017 r. i jego działalność koncentruje się na rozwoju zastosowań rynkowych, wspomagając w ten sposób dodatkowe wysiłki sektora przemysłu, mające na celu szybkie wprowadzenie technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych,
B.
mając na uwadze, że wspólnemu przedsiębiorstwu przyznano niezależność finansową w listopadzie 2010 r.,
C.
mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy oświadczył, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe wspólnego przedsiębiorstwa za rok budżetowy 2010 jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw zostały przeprowadzone zgodnie z prawem,
D.
mając na uwadze, że członkami założycielami wspólnego przedsiębiorstwa jest Unia, reprezentowana przez Komisję oraz zrzeszenie branżowe europejskiej wspólnej inicjatywy technologicznej na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych ("zrzeszenie branżowe"),
E.
mając na uwadze, że maksymalny wkład ze strony Unii na rzecz funkcjonowania wspólnego przedsiębiorstwa na cały okres jego działalności wynosi 470.000.000 EUR, a kwota ta ma zostać wypłacona z budżetu siódmego programu ramowego w zakresie badań,
F.
mając na uwadze, że w roku budżetowym 2010 budżet wspólnego przedsiębiorstwa wynosił 97.400.000 EUR,

Zarządzanie budżetem i finansami

1.
na podstawie ostatecznego rocznego sprawozdania finansowego wspólnego przedsiębiorstwa odnotowuje, że budżet wspólnego przedsiębiorstwa był zarządzany przez Dyrekcję Generalną ds. Badań Naukowych i Innowacji od dnia 1 stycznia 2010 r. do dnia 14 listopada 2010 r.; stwierdza, że wspólne przedsiębiorstwo rozpoczęło niezależne funkcjonowanie od dnia 15 listopada 2010 r.;
2.
w oparciu o ostateczne roczne sprawozdanie finansowe zauważa, że w roku 2010 wspólne przedsiębiorstwo dokonało dwóch poprawek budżetowych; stwierdza zwłaszcza, iż:
celem pierwszej poprawki budżetowej była restrukturyzacja linii wydatków wedle potrzeb wspólnego przedsiębiorstwa oraz redystrybucja dochodu, biorąc pod uwagę późne uzyskanie niezależności przez przedsiębiorstwo w 2010 r.,
celem drugiej poprawki budżetowej było połączenie dwóch linii dochodu zgodnie z wnioskiem Komisji;
3.
podstawie ostatecznego rocznego sprawozdania finansowego stwierdza, że w 2010 r. dyrektor wykonawczy zatwierdził trzy przesunięcia środków w budżecie stanowiące 0,11 % środków na płatności w 2010 r. ogółem;
4.
w oparciu o ostateczne roczne sprawozdanie finansowe uznaje, że w 2010 r. wspólne przedsiębiorstwo wykazało wskaźnik wykonania budżetu na poziomie 99,01 % pod względem środków na zobowiązania i 88,7 % pod względem środków na płatności; odnotowuje w szczególności:
niski wskaźnik wykonania w zakresie środków związanych z personelem zarówno pod względem środków na zobowiązania, jak i płatności, tj. odpowiednio 19,14 % i 13,63 %, który wynika głównie z opóźnień w rekrutacji,
niski wskaźnik wykonania w zakresie środków na płatności w dziedzinie infrastruktury, tj. 15,39 %, związany z późnym uzyskaniem niezależności przez wspólne przedsiębiorstwo;

zwraca się do wspólnego przedsiębiorstwa o złożenie wyjaśnień przed organem udzielającym absolutorium w sprawie opóźnień w rekrutacji; ponadto zaleca wspólnemu przedsiębiorstwu poinformowanie organu udzielającego absolutorium o środkach przyjętych i wdrożonych, aby naprawić tę sytuację i zapewnić zwiększenie się wskaźnika wykonania budżetu, zarówno pod względem zobowiązań, jak i płatności;

5.
odnotowuje, że wszystkie płatności operacyjne na rzecz beneficjentów zostały dokonane podczas ostatnich sześciu tygodni 2010 r.;

Systemy kontroli wewnętrznej

6.
wzywa wspólne przedsiębiorstwo, a zwłaszcza księgowego, do sformalizowania i zatwierdzenia procedur będących podstawą systemu zgodnie z wymogami zawartymi w odnośnych przepisach finansowych;
7.
ustalenia Trybunału Obrachunkowego, zgodnie z którymi poziom zarządzania systemami informatycznymi i praktyka wspólnego przedsiębiorstwa w tym zakresie są odpowiednie do jego wielkości i zadań; podkreśla jednak, że występują opóźnienia w zakresie formalizacji polityk i procesów dotyczących cyklu informatycznego planowania strategicznego, klasyfikacji danych zgodnie z wymogami poufności i integralności, planu ciągłości biznesowej oraz planu przywrócenia gotowości do pracy po wystąpieniu sytuacji nadzwyczajnej; wzywa wspólne przedsiębiorstwo do naprawienia tego stanu rzeczy oraz do przekazania organowi udzielającemu absolutorium aktualnego sprawozdania na ten temat;
8.
powtarza, że wspólne przedsiębiorstwo zostało ustanowione w maju 2008 r., jednak rozpoczęło niezależną działalność w listopadzie 2010 r.; wyraża swoje zaniepokojenie tym, że nie została do tej pory opracowana metodyka oceny wkładów rzeczowych zgodnie z przepisami finansowymi i w oparciu o zasady uczestnictwa w siódmym programie ramowym w zakresie badań; na podstawie odpowiedzi wspólnego przedsiębiorstwa skierowanej do Trybunału Obrachunkowego odnotowuje, że przedsiębiorstwo opracowało projekt metodyki w drugim kwartale 2011 r., i że dostarczono go Radzie Zarządzającej w celu zatwierdzenia w listopadzie 2011 r.; wzywa wspólne przedsiębiorstwo do dostarczenia aktualnych informacji, dotyczących ostatnich postępów związanych z przyjęciem i wdrożeniem tej metodyki, dla organu udzielającego absolutorium;

Audyt wewnętrzny

9.
odnotowuje, że nie wprowadzono jeszcze zmian w przepisach finansowych wspólnego przedsiębiorstwa, polegających na włączeniu do niego przepisów dotyczących uprawnień audytora wewnętrznego Komisji w odniesieniu do całego budżetu ogólnego;
10.
odnotowuje jednakże, że Komisja i wspólne przedsiębiorstwo podjęły działania w celu wyraźnego zdefiniowania zadań operacyjnych Służby Audytu Wewnętrznego Komisji oraz funkcji audytu wewnętrznego wspólnego przedsiębiorstwa;

Zaproszenie do składania wniosków i zarządzanie projektami

11.
na podstawie rocznego sprawozdania z działalności wspólnego przedsiębiorstwa odnotowuje, że w 2009 r. wspólne przedsiębiorstwo sfinalizowało proces wyboru dotyczący zaproszenia do składania wniosków w roku 2009 i podpisało umowę w sprawie przyznania dotacji na 28 projektów; zauważa też, że wszystkie oprócz jednego konsorcjum projektów dokonały pierwszych płatności pod koniec 2010 r.;
12.
w świetle rocznego sprawozdania z działalności ustalił, że zaproszenie do składania wniosków w roku 2010 zostało opublikowane dnia 18 czerwca 2010 r. oraz że wkład finansowy wspólnego przedsiębiorstwa w to zaproszenie wyniósł 89.100.000 EUR; zauważa, że 71 wniosków dostarczono przed upływem ostatecznego terminu, spośród których 43 spełniało wymogi zawarte w ocenie, oraz że negocjacje dotyczące umowy odbyły się w 2011 r.;
13.
zwraca się do wspólnego przedsiębiorstwa z prośbą o przekazanie organowi udzielającemu absolutorium:
aktualnego sprawozdania na temat bieżącej sytuacji w przypadku projektów zgłoszonych w ramach zaproszenia do składania wniosków w 2009 r. w odniesieniu do dokonywania płatności i wstępnych rezultatów,
aktualnego sprawozdania na temat bieżącej sytuacji w przypadku projektów zgłoszonych w ramach zaproszenia do składania wniosków w 2010 r. w odniesieniu do kontraktowania i dokonywania płatności;
14.
odnotowuje, że ocena zaproszenia do składania wniosków w 2010 r. została przeprowadzona przez 32 niezależnych ekspertów i przewodniczącego oraz że dwóch niezależnych obserwatorów czuwało nad tym, aby procedura oceny została przeprowadzona w sposób uczciwy, bezstronny i tajny; wzywa wspólne przedsiębiorstwo do poinformowania organu udzielającego absolutorium o mechanizmach weryfikacji, jakie wdraża, aby zapewnić pełną niezależność ekspertów i obserwatorów i tym samym zmniejszyć ryzyko wystąpienia konfliktu interesów podczas oceny ofert;

Brak umowy z państwem przyjmującym

15.
przypomina, że wspólne przedsiębiorstwo powinno szybko zawrzeć umowę z Belgią jako państwem przyjmującym w sprawie lokalizacji biura, przywilejów i immunitetów oraz innego wsparcia ze strony Belgii zgodnie z rozporządzeniem założycielskim (WE) nr 521/2008;

Uwagi horyzontalne dotyczące wspólnych przedsiębiorstw

16.
podkreśla, że do tej pory Komisja ustanowiła siedem wspólnych przedsięwzięć na mocy art. 187 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej; odnotowuje, że sześć wspólnych przedsięwzięć (IMI, ARTEMIS, ENIAC, "CZYSTE NIEBO", FCH i ITER-F4E) działa w obszarze badań i podlega DG RTD i DG INFSO Komisji, jedno zaś odpowiada za opracowanie nowego systemu zarządzania ruchem lotniczym (SESAR) w obszarze transportu, a jego działania nadzoruje DG MOVE;
17.
odnotowuje, że całkowite środki indykatywne, które wydają się niezbędne do funkcjonowania wspólnych przedsiębiorstw przez cały okres ich istnienia, wynoszą 21.793.000.000 EUR;
18.
odnotowuje, że całkowity wkład Unii, który wydaje się niezbędny do funkcjonowania wspólnych przedsiębiorstw przez cały okres ich istnienia, wynosi 11.489.000.000 EUR;
19.
odnotowuje, że w roku budżetowym 2010 ogólny wkład Unii do budżetu wspólnego przedsiębiorstwa wynosił 505.000.000 EUR;
20.
wzywa Komisję do corocznego przekazywania organowi udzielającemu absolutorium skonsolidowanych informacji na temat całkowitego rocznego finansowania na rzecz poszczególnych wspólnych przedsiębiorstw przekazywanego z budżetu ogólnego Unii, tak aby zapewnić przejrzystość i jasność w kwestii wykorzystania funduszy unijnych i przywrócić zaufanie europejskich podatników;
21.
zadowoleniem przyjmuje inicjatywę ARTEMIS dotyczącą uwzględnienia w rocznym sprawozdaniu z działalności informacji na temat monitorowania i przeglądu realizowanych projektów; uważa, że jest to praktyka, którą powinny też stosować inne wspólne przedsiębiorstwa;
22.
przypomina, że wspólne przedsiębiorstwa to partnerstwa publiczno-prywatne oraz że w rezultacie splatają się w nich interesy sektora publicznego i prywatnego; uważa, że w tych okolicznościach nie należy wykluczać ewentualności wystąpienia konfliktu interesów, lecz odpowiednio podejść do tej kwestii; wzywa zatem wspólne przedsiębiorstwa do informowania organu udzielającego absolutorium o mechanizmach weryfikacji funkcjonujących w ich odnośnych strukturach, tak aby umożliwić odpowiednie zarządzanie i zapobieganie konfliktom interesów;
23.
odnotowuje, że z wyjątkiem Wspólnego Przedsięwzięcie na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej wspólne przedsiębiorstwa to relatywnie niewielkie i skoncentrowane geograficznie struktury; uważa w związku z tym, że tam, gdzie to możliwe, powinny one łączyć zasoby;
24.
wzywa Trybunał Obrachunkowy do przekazania organowi udzielającemu absolutorium informacji o działaniach następczych podjętych w związku z uwagami sformułowanymi w odniesieniu do poszczególnych wspólnych przedsiębiorstw w odnośnych sprawozdaniach dotyczących rocznych sprawozdań finansowych za rok budżetowy 2011;
25.
Trybunał Obrachunkowy do przekazania Parlamentowi Europejskiemu w rozsądnym terminie sprawozdania specjalnego na temat wartości dodanej związanej z tworzeniem wspólnych przedsiębiorstw w zakresie skutecznego prowadzenia unijnych badań, rozwoju technologicznego i programów demonstracyjnych; odnotowuje ponadto, że w tym samym sprawozdaniu należy uwzględnić ocenę skuteczności procesu tworzenia wspólnych przedsiębiorstw.

______

(1) Dz.U. C 368 z 16.12.2011, s. 40.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 153 z 12.6.2008, s. 1.

(4) Dz.U. L 302 z 19.11.2011, s. 3.

(5) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024