Decyzja 2012/598/UE w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej za rok budżetowy 2010

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 10 maja 2012 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej za rok budżetowy 2010

(2012/598/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 17 października 2012 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej za rok budżetowy 2010,
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej za rok budżetowy 2010, wraz z odpowiedziami Agencji(1),
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 21 lutego 2012 r. (06083/2012 - C7-0051/2012),
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 168/2007 z dnia 15 lutego 2007 r. ustanawiające Agencję Praw Podstawowych Unii Europejskiej(3), w szczególności jego art. 21,
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(4), w szczególności jego art. 94,
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A7-0122/2012),
1.
udziela dyrektorowi Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej absolutorium z wykonania budżetu Agencji na rok budżetowy 2010;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej część integralną, dyrektorowi Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZ Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny
______

(1) Dz.U. C 366 z 15.12.2011, s. 9

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 53 z 22.2.2007, s. 1.

(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 10 maja 2012 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej za rok budżetowy 2010

PARLAMENT EUROPEJSKI,

uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej za rok budżetowy 2010,
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej za rok budżetowy 2010, wraz z odpowiedziami Agencji(1),
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 21 lutego 2012 r. (06083/2012 - C7-0051/2012),
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 168/2007 z dnia 15 lutego 2007 r. ustanawiające Agencję Praw Podstawowych Unii Europejskiej(3), w szczególności jej art. 21,
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(4), w szczególności jego art. 94,
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A7-0122/2012),
A.
mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdania roczne Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej Agencją) za rok budżetowy 2010 są wiarygodne, a transakcje leżące u ich podstaw są zgodne z prawem i prawidłowe,
B.
mając na uwadze to, że w dniu 10 maja 2011 r. Parlament udzielił dyrektorowi Agencji absolutorium z wykonania budżetu Agencji na rok budżetowy 2009(5), a w swojej rezolucji dołączonej do decyzji w sprawie absolutorium między innymi:
nalegał, aby Agencja usprawniła planowanie budżetu i zatrudnienia w celu zaradzenia problemowi braku spójności między prognozowaniem budżetu i zatrudnienia,
wezwał Agencję, by czyniła postępy na rzecz zapewnienia realistycznej oceny ofert,
wezwał Agencję, by wypełniła cztery nieuwzględnione dotychczas zalecenia Służby Audytu Wewnętrznego (IAS),
C.
mając na uwadze, że ogólny budżet Agencji na rok budżetowy 2010 wynosił 20.200.000 EUR, co jest kwotą o 17,44 % wyższą w porównaniu z rokiem budżetowym 2009;
D.
mając na uwadze, że początkowy wkład Unii Europejskiej do budżetu Agencji na 2010 r. wyniósł 19.100.000 EUR w porównaniu z 17.000.000 EUR w 2009 r.(6), co stanowi wzrost o 12,35 %,

Zarządzanie budżetem i finansami

1.
przypomina, że początkowy wkład Unii do budżetu Agencji na 2010 r. wyniósł 19.100.000 EUR; zauważa jednak, że do wkładu tego dodano kwotę 900.000 EUR pochodzącą z odzyskania nadwyżki, w wyniku czego łączny wkład Unii wynosił 20.000.000 EUR;
2.
przyjmuje do wiadomości informację ze sprawozdania Agencji z zarządzania budżetem i finansami, że w roku budżetowym 2010 wprowadzono dwa budżety korygujące, których kwota wyniosła 212.010 EUR; w szczególności zaznacza, że wspomniane dwa budżety korygujące miały dwojaki cel:
uwzględnienie udziału Chorwacji w pracach Agencji,
uwzględnienie faktu, że Agencja otrzymała od władz Austrii jedną trzecią miesięcznego czynszu za okres od stycznia do czerwca 2010 r.;
3.
odnotowuje, na podstawie sprawozdania z zarządzania budżetem i finansami, że na wydatki administracyjne została przeznaczona kwota 13.830.000 EUR, a na wydatki operacyjne kwota 6.170.000 EUR; odnotowuje, że kwoty te oznaczają wzrost wydatków administracyjnych o 13 % oraz wydatków operacyjnych o 26 % w porównaniu z budżetem końcowym na 2009 r.;
4.
upewnił się, na podstawie informacji otrzymanych od Agencji, iż wskaźnik wykonania wkładu Unii odpowiadał tendencji z poprzedniego roku i pozostał na poziomie 100 %, a wskaźnik wykonania budżetu pod względem płatności wyniósł 61,65 % w 2010 r. w porównaniu do 60,64 % w 2009 r.; zauważa z zaniepokojeniem, że w ramach tytułu III (wydatki operacyjne) wskaźnik wykonania budżetu pod względem płatności wyniósł jedynie 28,08 %; wzywa w związku z tym Agencję, aby dołożyła starań i podjęła odpowiednie kroki służące zapewnieniu wyższego wskaźnika wykonania budżetu pod kątem zobowiązań i płatności, w szczególności w tytule III;
5.
z zadowoleniem przyjmuje rozwijanie przez Agencję oprogramowania ICT do zarządzania projektami (tj. MATRIX), które stanowi skuteczne narzędzie informatyczne do opracowywania planów projektu i prowadzenia dokumentacji projektowej w jednolity sposób oraz do wdrażania projektów i zarządzania nimi i które - zgodnie z audytem IAS z marca 2011 r. w zakresie planowania i monitoringu - zostało wskazane jako najlepsze rozwiązanie i atut; z zadowoleniem przyjmuje także inicjatywę Agencji dotyczącą powiązania MATRIX z systemem budżetowym ABAC, w celu dostarczenia informacji dotyczących poziomu wykonania środków przeznaczonych na zobowiązania i płatności;

Środki przeniesione i przesunięcia

6.
wzywa Agencję, aby ulepszyła ona planowanie realizacji budżetu w celu zmniejszenia wysokiej kwoty przenoszonych środków (6.900.000 EUR); w szczególności zwraca uwagę na informacje otrzymane od Trybunału Obrachunkowego, zgodnie z którymi w grudniu 2010 r. Agencja zaciągnęła zobowiązania na 48 % środków przeznaczonych na roczne wydatki operacyjne w ramach tytułu III (wydatki operacyjne), czyli kwotę 4.600.000 EUR; wyraża opinię, że taka kumulacja wydatków w ostatnich tygodniach roku miała znaczący wpływ na wysokość przenoszonych środków i wskazuje na wyraźną potrzebę udoskonalenia przez Agencję planowania realizacji budżetu; odnotowuje informacje przekazane przez Agencję, że przyjęła ona niedawno moduł budżetowy, który powinien umożliwić roczne planowanie poziomu przeniesień środków;
7.
pomimo to uznaje stwierdzenie Agencji, że podjęła ona właściwe środki (np. planowanie na dwa lata do przodu) w celu lepszego rozłożenia realizacji budżetu w całym roku, co zapobiegnie kumulacji w ostatnim miesiącu;
8.
upewnił się, na podstawie informacji otrzymanych od Agencji, że wskaźnik wykonania środków przeniesionych automatycznie z 2009 na 2010 r. osiągnął w 2010 r. poziom 94 %, w następstwie czego niewykorzystana pozostała kwota 414.633 EUR;
9.
odnotowuje, na podstawie sprawozdania z zarządzania budżetem i finansami, że zarząd zatwierdził dwa przesunięcia budżetowe na łączną kwotę 2.791.055 EUR; przyjmuje do wiadomości, że przesunięcia te były związane z alokacją nadwyżki wytworzonej w ramach tytułu I (wydatki na personel) z powodu opóźnień w rekrutacji;
10.
ustalił, na podstawie sprawozdania z zarządzania budżetem i finansami, że dyrektor Agencji wyraził zgodę na 14 przesunięć budżetowych na łączną kwotę 228.111 EUR; odnotowuje, na podstawie informacji otrzymanych od Agencji, że przesunięcia związane były głównie z działaniami naprawczymi niezbędnymi dla efektywnego wdrożenia rocznego programu prac, a także z wydatkami administracyjnymi;
11.
z zaniepokojeniem odnotowuje uwagę Trybunału Obrachunkowego o zaciągnięciu zobowiązań w wysokości 48 % wydatków operacyjnych w ostatnim miesiącu 2010 r. oraz o wynikającym z tego wysokim poziomie przeniesień; wspiera wysiłki Agencji podejmowane w celu uniknięcia podobnej sytuacji w przyszłości, mianowicie dzięki planowaniu działalności z dwuletnim wyprzedzeniem i określaniu celów w trakcie roku w odniesieniu do wykonywania budżetu; wzywa Agencję do zadbania o to, by jej planowanie budżetowe umożliwiało przyjmowanie doraźnych wniosków Parlamentu; zwraca uwagę, że prawie wszystkie kwoty przeniesione na 2011 r. zostały wykorzystane, dzięki czemu ostateczny poziom wykonania budżetu na 2010 r. wyniósł 98,55 %;
12.
zachęca Agencję do podjęcia niezbędnych kroków w celu zidentyfikowania i usunięcia głównych przeszkód związanych z wydatkami budżetowymi, finansowaniem projektów, zatrudnieniem oraz ograniczeniami prawnymi i administracyjnymi, tak by zapewnić skuteczne zarządzanie budżetem Agencji;

Zasoby ludzkie

13.
odnotowuje, na podstawie sprawozdania z zarządzania budżetem i finansami, że Agencja miała trudności z zainteresowaniem kandydatów zaproszeniem do składania podań o zatrudnienie w charakterze oddelegowanych ekspertów krajowych; z rozczarowaniem odnotowuje, że dwóch kandydatów, którzy uzyskali pozytywne wyniki, wycofało swoje zainteresowanie pracą w charakterze oddelegowanego eksperta Agencji;
14.
zwraca uwagę, że absolutorium z wykonania budżetu Agencji powinno nadal opierać się na wynikach osiąganych w ciągu całego roku;
15.
odnotowuje z zaniepokojeniem zwłokę w finalizacji procedur rekrutacyjnych, na skutek której w 2010 r. obsadzono tylko 59 z 72 stanowisk; wzywa agencję do podjęcia wszelkich niezbędnych kroków w celu zapobieżenia powtórzeniu się tej sytuacji; stwierdza z niepokojem, że przedstawiono zarzuty dotyczące naruszenia praw pracowników oraz wniesiono pozew; domaga się, by Agencja odpowiednio zareagowała na te zarzuty; wzywa Agencję do wyjaśnienia kwestii traktowania informatorów wewnętrznych oraz do przedstawienia Parlamentowi pisemnego sprawozdania w sprawie stosowania przepisów ustanowionych w celu zapewnienia ochrony informatorom wewnętrznym;
16.
z niepokojem odnotowuje, że w trakcie procedury udzielania absolutorium za 2009 r. Trybunał Obrachunkowy zwrócił już uwagę, że Agencja mogłaby poprawić planowanie budżetowe i w zakresie rekrutacji, zwłaszcza w odniesieniu do wysokiego poziomu wakatów (21 %) oraz dużej ilości przenoszonych środków; przypomina, że Agencja powinna podjąć wszelkie niezbędne kroki w celu poprawy tej sytuacji;

Wyniki

17.
przyjmuje do wiadomości, na podstawie sprawozdania ogólnego, że Agencja przyjęła Kodeks dobrej praktyki administracyjnej, a także regulamin pracowniczy, w celu zapewnienia wysokich standardów etycznych, unikania sytuacji konfliktu interesów, zapobiegania nadużyciom i stworzenia zachęty do zgłaszania nieprawidłowości; odnotowuje ponadto, że w trakcie realizacji procedur rekrutacji i paneli ds. udzielania zamówień publicznych podejmowane są szczególne środki z zakresu zwiększania świadomości i unikania sytuacji konfliktu interesów;
18.
z satysfakcją odnotowuje, że dla dalszego wzmocnienia tej kontroli wewnętrznej Agencja zamierza ulepszyć stosowanie zasad informowania o nieprawidłowościach oraz ochrony informatorów, oraz że ulepszenia wejdą w życie w ciągu 2012 r.; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o działaniach podjętych i wdrażanych w tym zakresie;

Kontrola wewnętrzna

19.
przyznaje, że służby IAS śledziły wdrażanie swoich zaleceń z 2010 r.; w szczególności odnotowuje, że wszystkie te zalecenia zostały zamknięte;
20.
odnotowuje informacje przekazane przez Agencję, że IAS zrealizowała audyt w zakresie planowania i monitoringu w marcu 2011 r. i opracowała 11 zaleceń, z których jedno zostało oznaczone jako "bardzo ważne", 7 jako "ważne", a 3 jako "pożądane"; przyjmuje do wiadomości oświadczenie Agencji, że IAS uznała 10 z 11 zaleceń za wdrożone, a pozostałe zalecenie (określone jako "ważne") jest w trakcie realizacji;
21.
zwraca uwagę na swoje zalecenia zawarte we wcześniejszych sprawozdaniach z wykonania budżetu, wymienionych w załączniku do niniejszej rezolucji;
22.
jeżeli chodzi o pozostałe uwagi załączane do decyzji o udzieleniu absolutorium, które mają charakter horyzontalny, odsyła do swojej rezolucji z dnia 10 maja 2012 r.(7) w sprawie wyników, gospodarowania środkami finansowymi i kontroli agencji.

______

(1) Dz.U. C 366 z 15.12.2011, s. 9

(2) Dz.U. L 248 z 16.09.02, s. 1.

(3) Dz.U. L 53 z 22.2.2007, s. 1.

(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

(5) Dz.U. L 250 z 27.9.2011, s. 220.

(6) Dz.U. L 64 z 12.3.2010, s. 1037.

(7) Teksty przyjęte, P7_TA(2012)0164. (Zob. s. 388 niniejszego Dziennika Urzędowego).

ZAŁĄCZNIK 

ZALECENIA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO Z MINIONYCH LAT

Agencja Praw Podstawowych Unii Europejskiej 2006 2007 2008 2009
Wyniki Nie dotyczy - Agencja powinna dążyć do tworzenia synergii z innymi instytucjami prowadzącymi działalność w dziedzinie praw człowieka. - Do ocen wyników należy wprowadzić cele SMART i wskaźniki RACER. Nie dotyczy
Zarządzanie budżetowe i finansowe: procedury przetargowe - Agencja nie przestrzegała zasad przedstawiania budżetu.

- Kwestie sporne w zarządzaniu budżetowym.

- Opublikowana metoda oceny wiąże się z zagrożeniem dla zasady należytego zarządzania finansami - spowodowała ona spadek relatywnego znaczenia kryterium ceny (trwa oczekiwanie na nową metodę oceny).

- Zaciągnięto zobowiązania na niemal wszystkie środki

(13.900.000 EUR z 14.200.000 EUR).

- Opublikowana metoda oceny wiąże się z zagrożeniem dla zasady należytego zarządzania finansami; spowodowała ona spadek relatywnego znaczenia kryterium ceny. - Nalega, aby Agencja usprawniła planowanie budżetu i zatrudnienia

w celu zaradzenia problemowi braku spójności między prognozowaniem budżetu i zatrudnienia.

- Wzywa Agencję do dokonywania postępów w kierunku zapewnienia realistycznej oceny ofert.

Zasoby ludzkie Nie dotyczy Nie dotyczy Nie dotyczy Nie dotyczy
Audyt wewnętrzny Nie dotyczy Nie dotyczy - Agencja wypełniła wszystkie zalecenia Służby Audytu Wewnętrznego. - Z dziewięciu wydanych przez IAS zaleceń cztery nie zostały jeszcze przez Agencję wdrożone.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024