PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 43 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(1),
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą(2),
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Unia jest stroną Międzynarodowej konwencji o ochronie tuńczyka atlantyckiego (zwanej dalej "konwencją)".
(2) Na swoim 16. specjalnym posiedzeniu w 2008 r. Międzynarodowa Komisja ds. Ochrony Tuńczyka Atlantyckiego (zwana dalej "ICCAT"), ustanowiona na mocy konwencji, przyjęła zalecenie 08-05 w celu ustanowienia nowego planu odbudowy zasobów tuńczyka błękitnopłetwego we wschodnim Atlantyku i w Morzu Śródziemnym, zastępującego poprzedni plan odbudowy przyjęty w 2006 r. W oczekiwaniu na wejście w życie zalecenia 08-05 przyjęto rozporządzenie Rady (WE) nr 302/2009(3).
(3) Na swoim 17. specjalnym posiedzeniu w 2010 r. ICCAT przyjęła zalecenie 10-04 zmieniające wieloletni plan odbudowy zasobów tuńczyka błękitnopłetwego. W celu odbudowania zasobów zalecenie 10-04 przewiduje dalsze obniżenie całkowitego dopuszczalnego połowu, zaostrzenie środków ograniczania zdolności połowowej i środków kontroli, w szczególności w odniesieniu do operacji transferu i umieszczania w sadzach, a także dodatkowe doradztwo ze strony Stałego Komitetu ds. Badań Naukowych i Statystyki (SCRS) w 2012 r. w zakresie identyfikacji tarlisk i tworzenia rezerwatów.
(4) Zalecenie 10-04 jest wiążące dla Unii.
(5) Dodatkowo, ponieważ niektóre przepisy rozporządzenia (WE) nr 302/2009 przestały być aktualne, należy je skreślić. Inne przepisy należy uaktualnić w celu uwzględnienia zmian w ustawodawstwie, w szczególności zmian wynikających z przyjęcia rozporządzenia Rady (WE) nr 1224/2009 z dnia 20 listopada 2009 r. ustanawiającego wspólnotowy system kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa(4).
(6) W celu zagwarantowania jednolitych warunków operacji transferu, umieszczania w sadzach oraz rejestrowania i zgłaszania działań dotyczących tonarów należy przekazać Komisji uprawnienia wykonawcze. Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 182/2011 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 lutego 2011 r. ustanawiającym przepisy i zasady ogólne dotyczące trybu kontroli przez państwa członkowskie wykonywania uprawnień wykonawczych przez Komisję.(5)
(7) Należy zmienić termin "Wspólnota" stosowany w części normatywnej rozporządzenia (WE) nr 302/2009 w celu uwzględnienia wejścia w życie w dniu 1 grudnia 2009 r. Traktatu z Lizbony.
(8) Zalecenia 10-04 stały się skuteczne w dniu 13 sierpnia 2011 r. Jednakże wszystkie umawiające się strony Konwencji, w tym Unia, zgodziły się na stosowanie tych z jej przepisów mających zastosowanie do wielkości procentowych, w przypadku Unii do ich zapewnienia przez państwa członkowskie od dnia 1 stycznia 2011 r. W związku z tym właściwe jest stosowanie odpowiednich przepisów niniejszego rozporządzenia ze skutkiem wstecznym od dnia 1 stycznia 2011 r.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 302/2009,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Strasburgu dnia 13 czerwca 2012 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego |
W imieniu Rady |
M. SCHULZ |
N. WAMMEN |
Przewodniczący |
Przewodniczący |
______(1) Dz.U. C 24 z 28.1.2012, s. 116.
(2) Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 23 maja 2012 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) i decyzja Rady z dnia 11 czerwca 2012 r.
(3) Dz.U. L 96 z 15.4.2009, s. 1.
(4) Dz.U. L 343 z 22.12.2009, s. 1.
(5) Dz.U. L 55 z 28.2.2011, s. 13.