Rozporządzenie 263/2011 w sprawie wykonania rozporządzenia (WE) nr 458/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie europejskiego systemu zintegrowanych statystyk na temat ochrony socjalnej (ESSPROS) w odniesieniu do rozpoczęcia pełnego gromadzenia danych dla modułu ESSPROS dotyczącego świadczeń netto z tytułu ochrony socjalnej

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 263/2011
z dnia 17 marca 2011 r.
w sprawie wykonania rozporządzenia (WE) nr 458/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie europejskiego systemu zintegrowanych statystyk na temat ochrony socjalnej (ESSPROS) w odniesieniu do rozpoczęcia pełnego gromadzenia danych dla modułu ESSPROS dotyczącego świadczeń netto z tytułu ochrony socjalnej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 458/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 kwietnia 2007 r. w sprawie europejskiego systemu zintegrowanych statystyk na temat ochrony socjalnej (ESSPROS)(1), w szczególności jego art. 5 ust. 2 i art. 7 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu (WE) nr 458/2007 ustanowiono ramy metodologiczne służące do zestawiania porównywalnych statystyk na potrzeby Unii Europejskiej oraz terminy przekazywania i rozpowszechniania statystyk zestawionych zgodnie z europejskim systemem zintegrowanych statystyk na temat ochrony socjalnej (zwanym dalej "ESSPROS").

(2) Zgodnie z art. 5 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 458/2007 we wszystkich państwach członkowskich przeprowadzono pilotażowe gromadzenie danych za 2005 r. w celu wprowadzenia modułu dotyczącego świadczeń netto z tytułu ochrony socjalnej.

(3) Synteza pilotażowo gromadzonych danych krajowych wykazała, że wyniki zdecydowanej większości tych badań pilotażowych są pozytywne, zatem należy przyjąć środki wykonawcze niezbędne do rozpoczęcia pełnego gromadzenia danych dla modułu dotyczącego świadczeń netto z tytułu ochrony socjalnej.

(4) Przy tworzeniu modułu dotyczącego świadczeń netto z tytułu ochrony socjalnej należy zastosować ujęcie ograniczone, tak aby uzyskana populacja była taka sama jak populacja osób pobierających świadczenia brutto z tytułu ochrony socjalnej objęta systemem podstawowym ESSPROS.

(5) Zgodnie z art. 7 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 458/2007 należy przyjąć środki wykonawcze dotyczące pierwszego roku, za który gromadzone są pełne dane, oraz środki dotyczące dokładnej klasyfikacji gromadzonych danych, stosowanych definicji oraz zasad rozpowszechniania modułu dotyczącego świadczeń netto z tytułu ochrony socjalnej.

(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Europejskiego Systemu Statystycznego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1.
Państwa członkowskie co roku przekazują Komisji (Eurostatowi) dane dla modułu ESSPROS dotyczącego świadczeń netto z tytułu ochrony socjalnej. Okresem odniesienia jest rok kalendarzowy.
2.
Ostatecznym terminem przekazania danych za rok N oraz wszelkich zmian dotyczących danych za poprzednie lata jest dzień 31 grudnia roku N + 2.
3.
Pierwszym rokiem referencyjnym, za który gromadzone są pełne dane dotyczące świadczeń netto z tytułu ochrony socjalnej, jest rok 2010.
Artykuł  2
1.
Definicje stosowane w odniesieniu do modułu dotyczącego świadczeń netto z tytułu ochrony socjalnej ustanowiono w załączniku I.
2.
Dokładne klasyfikacje stosowane w odniesieniu do modułu dotyczącego świadczeń netto z tytułu ochrony socjalnej ustanowiono w załączniku II.
3.
Kryteria rozpowszechniania danych odnoszących się do modułu dotyczącego świadczeń netto z tytułu ochrony socjalnej ustanowiono w załączniku III.
Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 marca 2011 r.
W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 113 z 30.4.2007, s. 3.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Definicje dla modułu dotyczącego świadczeń netto z tytułu ochrony socjalnej

1. Zastosowanie mają definicje ustanowione w art. 2 rozporządzenia (WE) nr 458/2007.

2. Zastosowanie mają definicje ustanowione w pkt "1.3. Wydatki systemów ochrony socjalnej" załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 10/2008(1).

3. Ponadto do szczególnych celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

3.1. "świadczenia netto z tytułu ochrony socjalnej - ujęcie ograniczone" oznacza świadczenia z tytułu ochrony socjalnej po odliczeniu podatków i składek na ubezpieczenia społeczne płaconych przez beneficjenta na pieniężne świadczenia z tytułu ochrony socjalnej oraz po dodaniu rezydualnej ulgi fiskalnej, jeśli taka istnieje, zgodnie z następującym wzorem:

Świadczenia netto z tytułu ochrony socjalnej (ujęcie ograniczone) = świadczenia brutto z tytułu ochrony socjalnej* (1-AITR-AISCR) + rezydualne ulgi fiskalne

rezydualne ulgi fiskalne należy wprowadzić do obliczeń świadczeń netto z tytułu ochrony socjalnej jedynie, gdy nie są one bezpośrednio uwzględnione w AITR lub AISCR;

3.2. "przeciętna zagregowana stopa opodatkowania (average itemised tax rate - AITR) dla świadczenia (lub grupy świadczeń)" oznacza sumę podatków od tego świadczenia wpłaconych przez beneficjentów, podzieloną przez całkowity dochód z tego świadczenia (tj. otrzymane świadczenia brutto);

3.3. "przeciętna zagregowana stopa składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne (average itemised social contribution rate - AISCR) dla świadczenia (lub grupy świadczeń)" oznacza sumę składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne wpłaconych od tego świadczenia przez beneficjentów, podzieloną przez całkowity dochód z tego świadczenia (tj. otrzymane świadczenie brutto);

3.4. "rezydualna ulga fiskalna" oznacza część całkowitej wartości ulgi fiskalnej odnoszącą się do zwolnienia z opłat stosowanych wobec świadczeń z tytułu ochrony socjalnej (w przeciwieństwie do części odnoszącej się do zwolnienia z opłat stosowanych wobec wszystkich pozostałych form dochodu.

4. Szczegółowe definicje, których należy używać w celu stosowania niniejszego rozporządzenia, zostały określone w podręczniku ESSPROS opracowanym przez Komisję we współpracy z państwami członkowskimi.

______

(1) Dz.U. L 5 z 9.1.2008, s. 3.

ZAŁĄCZNIK  II

Dokładne klasyfikacje odnoszące się do modułu dotyczącego świadczeń netto z tytułu ochrony socjalnej

1. Świadczenia z tytułu ochrony socjalnej dzielą się na świadczenia uzależnione i nieuzależnione od stanu zamożności. Klasyfikacja świadczeń z tytułu ochrony socjalnej dostarcza dalszych szczegółów w zależności od tego, czy świadczenie ma charakter pieniężny jako płatność okresowa czy zryczałtowana:

– świadczenia z tytułu ochrony socjalnej,

– świadczenia z tytułu ochrony socjalnej nieuzależnione od stanu zamożności,

– świadczenia pieniężne nieuzależnione od stanu zamożności,

– okresowe świadczenia pieniężne nieuzależnione od stanu zamożności,

– zryczałtowane świadczenia pieniężne nieuzależnione od stanu zamożności,

– świadczenia z tytułu ochrony socjalnej uzależnione od stanu zamożności,

– świadczenia pieniężne uzależnione od stanu zamożności,

– okresowe świadczenia pieniężne uzależnione od stanu zamożności,

– zryczałtowane świadczenia pieniężne uzależnione od stanu zamożności.

2. Świadczenia są podzielone według funkcji przewidzianych w art. 2 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 458/2007. Ta dokładna klasyfikacja jest zagregowana na pierwszym poziomie klasyfikacji w następujący sposób:

– choroba/ochrona zdrowia,

– niepełnosprawność,

– podeszły wiek,

– śmierć żywiciela rodziny,

– rodzina/dzieci,

– bezrobocie,

– mieszkalnictwo,

– wykluczenie społeczne (gdzie indziej niesklasyfikowane).

ZAŁĄCZNIK  III

Kryteria rozpowszechniania danych odnoszących się do modułu dotyczącego świadczeń netto z tytułu ochrony socjalnej

1. Eurostat publikuje informacje z podziałem na poszczególne państwa członkowskie dopiero po zagregowaniu danych ze wszystkich systemów, co najmniej w odniesieniu do:

– świadczeń netto z tytułu ochrony socjalnej ogółem,

– części świadczeń z tytułu ochrony socjalnej podlegającej opodatkowaniu lub składkom na ubezpieczenie społeczne,

– świadczeń netto z tytułu ochrony socjalnej według funkcji,

– uzależnienia/nieuzależnienia od zamożności.

2. Komisja (Eurostat) rozpowszechnia na żądanie wśród określonych użytkowników (organy krajowe zestawiające dane ESSPROS, wydziały Komisji oraz instytucje międzynarodowe) szczegółowe dane pogrupowane według systemów i państw członkowskich

3. Jeśli dane państwo członkowskie zgodzi się na pełne rozpowszechnianie danych, określeni użytkownicy będą mogli opublikować dane według systemów.

4. Jeśli dane państwo członkowskie nie zgodzi się na pełne rozpowszechnianie, określeni użytkownicy będą mogli opublikować dane zagregowane na poziomie systemów. Agregacja danych na poziomie systemów jest zgodna z zasadami rozpowszechniania określonymi przez dane państwo członkowskie.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 26.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2011.71.4

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 263/2011 w sprawie wykonania rozporządzenia (WE) nr 458/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie europejskiego systemu zintegrowanych statystyk na temat ochrony socjalnej (ESSPROS) w odniesieniu do rozpoczęcia pełnego gromadzenia danych dla modułu ESSPROS dotyczącego świadczeń netto z tytułu ochrony socjalnej
Data aktu: 17/03/2011
Data ogłoszenia: 18/03/2011
Data wejścia w życie: 07/04/2011