(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2011/745/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 17 listopada 2011 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami do emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE(1), w szczególności jej art. 10a ust. 1 i 13,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzja Komisji 2010/2/UE(2) ustala, zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE, wykaz sektorów i podsektorów uważanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji.
(2) Decyzja Komisji 2011/278/UE(3) ustanawia przejściowe zasady dotyczące zharmonizowanego przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji w całej Unii na mocy art. 10a dyrektywy 2003/87/WE.
(3) Zgodnie z art. 10a ust. 13 akapit drugi dyrektywy 2003/87/WE Komisja może każdego roku dodać sektor lub podsektor do wykazu sektorów i podsektorów uważanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji. Należy wykazać w sprawozdaniu analitycznym, że dany sektor lub podsektor spełnia kryteria ustanowione w art. 10a ust. 14-17 wymienionej dyrektywy na skutek zmiany, która ma znaczący wpływ na działalność w danym sektorze lub podsektorze.
(4) W celu określenia sektorów lub podsektorów uważanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji Komisja ocenia na poziomie Unii możliwości przeniesienia przez dany sektor lub podsektor, na odpowiednim poziomie podziału, kosztów bezpośrednich wymaganych uprawnień oraz kosztów pośrednich powodowanych wyższymi cenami energii elektrycznej wynikającymi z wprowadzenia w życie dyrektywy 2003/87/WE do cen produktów bez znaczącej utraty udziału rynkowego na korzyść instalacji poza Unią, które cechuje większa emisyjność CO2. Oceny te powinny opierać się na średniej cenie uprawnienia do emisji CO2, zgodnie z dokonaną przez Komisję oceną skutków dołączoną do pakietu środków wdrażających cele Unii w zakresie zmiany klimatu i energii ze źródeł odnawialnych do roku 2020 oraz, o ile są one dostępne, na danych dotyczących handlu, produkcji i wartości dodanej z trzech ostatnich lat dla każdego sektora lub podsektora.
(5) Niektóre sektory i podsektory, takie jak sektor produkcji cegieł i dachówek, które nie zostały poddane pełnej analizie ze względu na ograniczenia czasowe i w przypadku których jakość bądź dostępność danych były ograniczone, nie zostały dodane do wykazu opublikowanego w załączniku do decyzji 2010/2/UE.
(6) Sektor "produkcji cegieł, dachówek i materiałów budowlanych, z wypalanej gliny" (kod NACE 2640) został poddany ponownej ocenie w 2010 r. Ocena jakościowa wykazała skomplikowaną charakterystykę rynkową, taką jak rosnąca wymiana handlowa, w szczególności rosnący import z krajów, w których produkcja jest tania, wzrost presji konkurencji międzynarodowej, znaczący udział małych i średnich przedsiębiorstw w produkcji unijnej, oraz niewielkie w porównaniu do dodatkowych kosztów CO2 marże zysku w latach poddanych ocenie, co ogranicza zdolności instalacji do inwestycji i ograniczania emisji. Biorąc pod uwagę połączony wpływ tych czynników, sektor należy uznać za narażony na znaczące ryzyko ucieczki emisji.
(7) Wykazano także, że sektor "produkcji soli" (kod NACE 1440) spełnia wymogi ilościowe określone w art. 10a ust. 14-17 dyrektywy 2003/87/WE wskutek wskazania dodatkowych instalacji z sektora w niezależnym dzienniku transakcji Wspólnoty (CITL), który został wykorzystany jako główne źródło do obliczania bezpośrednich kosztów uprawnień. Sektor ten należy zatem dodać do wykazu sektorów lub podsektorów uważanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji. Wskazanie instalacji w CITL jako należących do sektora nie ma pływu na status pod kątem znaczącego ryzyka ucieczki emisji w odniesieniu do pozostałych sektorów i podsektorów.
(8) Niektóre sektory, których w decyzji 2010/2/UE nie uznano za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji na poziomie NACE-4, zostały podzielone, a następnie ocenie poddano szereg odpowiadających im podsektorów, w przypadku których pewne szczególnie charakterystyczne cechy wywoływały zasadniczo inne skutki niż pozostała część sektora. Jeżeli z oceny można wyciągnąć wniosek, że sektor lub podsektor można wyraźnie odróżnić od innych sektorów lub podsektorów na podstawie szczególnych cech charakterystycznych oraz że spełnia on ilościowe kryteria określone w art. 10a ust. 15 lub 16 dyrektywy 2003/87/WE, taki sektor lub podsektor można włączyć do wykazu produktów uważanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji. Należy zatem dodać do wykazu sektory "miazga kakaowa (z wyłączeniem zawierającej dodatek cukru lub innego środka słodzącego)", "masło, tłuszcz i olej, kakaowe" oraz "proszek kakaowy, niezawierający dodatku cukru lub innego środka słodzącego".
(9) Po dokonaniu dalszej analizy, o której mowa w art. 1 akapit drugi decyzji 2010/2/UE, akapit ten należy usunąć. Komisja nie znalazła dowodów, że istnieje konieczna intensywność wymiany handlowej, która uzasadniałaby ujęcie przedmiotowych sektorów w wykazie sektorów i podsektorów uważanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzje 2010/2/UE i 2011/278/UE.
(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Zmian Klimatu,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
(1) Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 32.
(2) Dz.U. L 1 z 5.1.2010, s. 10.
(3) Dz.U. L 130 z 17.5.2011, s. 1.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2011.299.9 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2011/745/UE zmieniająca decyzje 2010/2/UE i 2011/278/UE w odniesieniu do sektorów i podsektorów uważanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji |
| Data aktu: | 11/11/2011 |
| Data ogłoszenia: | 17/11/2011 |
| Data wejścia w życie: | 17/11/2011 |