Rozporządzenie 88/2011 w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 452/2008 dotyczącego tworzenia i rozwoju statystyk z dziedziny edukacji i uczenia się przez całe życie, w odniesieniu do statystyk dotyczących systemów kształcenia i szkolenia

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 88/2011
z dnia 2 lutego 2011 r.
w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 452/2008 dotyczącego tworzenia i rozwoju statystyk z dziedziny edukacji i uczenia się przez całe życie, w odniesieniu do statystyk dotyczących systemów kształcenia i szkolenia
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 452/2008 z dnia 23 kwietnia 2008 r. dotyczące tworzenia i rozwoju statystyk z dziedziny edukacji i uczenia się przez całe życie(1), w szczególności jego art. 6 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 452/2008 ustanawia wspólne ramy dla systematycznego tworzenia statystyk europejskich z zakresu edukacji i uczenia się przez całe życie w trzech określonych dziedzinach w celu ich wdrożenia za pośrednictwem działań statystycznych.

(2) Konieczne jest wprowadzenie środków w celu realizacji poszczególnych działań statystycznych na rzecz tworzenia statystyk z zakresu systemów szkolenia i kształcenia, objętych dziedziną 1 zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 452/2008.

(3) Przy tworzeniu i rozpowszechnianiu statystyk europejskich w dziedzinie systemów kształcenia i szkolenia krajowe i europejskie organy statystyczne powinny uwzględniać zasady zawarte w Europejskim kodeksie praktyk statystycznych, zatwierdzonym przez Komisję w jej zaleceniu z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie niezależności, wiarygodności i odpowiedzialności krajowych i wspólnotowych organów statystycznych(2).

(4) Środki wykonawcze dotyczące tworzenia statystyk z zakresu systemów kształcenia i szkolenia powinny uwzględniać potencjalne obciążenie dla instytucji oświatowych oraz poszczególnych osób, a także najnowsze porozumienie między Instytutem Statystycznym UNESCO (UIS), Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) oraz Komisją (Eurostat) w sprawie pojęć, definicji, przetwarzania danych, częstotliwości i terminów przekazywania wyników. Porozumienie to obejmuje format przekazywania danych dotyczących systemów kształcenia zgodnie z najnowszą wersją szczegółowych wytycznych w sprawie gromadzenia danych przez UNESCO/OECD/Eurostat.

(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Europejskiego Systemu Statystycznego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot

Niniejsze rozporządzenie ustanawia zasady wykonania rozporządzenia (WE) nr 452/2008 w odniesieniu do gromadzenia, przekazywania i przetwarzania danych statystycznych w dziedzinie 1 dotyczącej systemów kształcenia i szkolenia.

Artykuł  2

Tematy i ich cechy

Wybór i wyszczególnienie tematów ujętych w dziedzinie 1 dotyczącej systemów kształcenia i szkolenia oraz szczegółowy wykaz ich cech i podział określono w załączniku I.

Artykuł  3

Okresy odniesienia i przekazywanie wyników

1.
Dane dotyczące naboru uczniów/studentów/słuchaczy, uczniów/studentów/słuchaczy rozpoczynających naukę, kadry nauczycielskiej, nauki języków obcych i wielkości klas/wielkości grup studentów odnoszą się do roku szkolnego/akademickiego określonego na szczeblu krajowym (rok t). Roczne dane dotyczące naboru uczniów/studentów/słuchaczy, uczniów/studentów/słuchaczy rozpoczynających naukę, kadry nauczycielskiej, nauki języków obcych i wielkości klas/wielkości grup studentów są przekazywane Komisji (Eurostatowi) corocznie do dnia 30 września w roku t+2. Pierwsze przekazanie danych we wrześniu 2012 r. odnosi się do roku szkolnego/akademickiego 2010-2011 określonego na szczeblu krajowym.
2.
Dane dotyczące absolwentów/świadectw i dyplomów odnoszą się do roku szkolnego/akademickiego określonego na szczeblu krajowym (rok t) lub do roku kalendarzowego (rok t+1). Roczne dane dotyczące absolwentów/świadectw i dyplomów są przekazywane Komisji (Eurostatowi) corocznie do dnia 30 listopada w roku t+2. Pierwsze przekazanie danych w listopadzie 2012 r. odnosi się do roku szkolnego/akademickiego 2010-2011 określonego na szczeblu krajowym lub do roku kalendarzowego 2011.
3.
Dane dotyczące wydatków na edukację odnoszą się do roku finansowego państwa członkowskiego określonego na szczeblu krajowym (rok t). Roczne dane dotyczące wydatków na edukację są przekazywane Komisji (Eurostatowi) corocznie do dnia 30 listopada w roku t+2. Pierwsze przekazanie danych w listopadzie 2012 r. odnosi się do roku budżetowego 2010.
Artykuł  4

Wymogi dotyczące jakości danych i ramy jakościowe w zakresie sprawozdawczości

1.
Wymogi dotyczące jakości danych i ramy jakościowe w zakresie sprawozdawczości dotyczące systemów kształcenia i szkolenia określono w załączniku II.
2.
Państwa członkowskie przekazują corocznie Komisji (Eurostatowi) sprawozdanie dotyczące jakości zgodnie z wymogami określonymi w załączniku II. Pierwsze sprawozdanie odnosi się do roku gromadzenia danych 2012. Sprawozdanie dotyczące jakości w sprawie okresów odniesienia ustanowionych w art. 3 są przekazywane Komisji do dnia 31 stycznia w roku t+3. Pierwsze sprawozdanie dotyczące jakości odnoszące się do roku gromadzenia danych 2012 zostaje wyjątkowo przekazane do dnia 31 marca roku t+3.
3.
Państwa członkowskie uzyskują niezbędne dane, wykorzystując kombinację różnych źródeł, takich jak badania reprezentacyjne, administracyjne źródła danych lub inne źródła danych.
4.
Państwa członkowskie dostarczają Komisji (Eurostatowi) informacje o metodach i jakości danych z wykorzystanych źródeł innych niż badania reprezentacyjne i administracyjne źródła danych, o których mowa w ust. 3.
Artykuł  5

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2012 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 2 lutego 2011 r.

W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący
______

(1) Dz.U. L 145 z 4.6.2008, s. 227.

(2) COM(2005) 217 wersja ostateczna.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

  1 Tematy, szczegółowy wykaz cech i ich podział

Nazwa tabeli i podział Tytuł i wyszczególnienie
ENRL-Bologna Liczba przyjętych uczniów/studentów/słuchaczy z podziałem na poziomy kształcenia (szkolnictwo wyższe), płeć i szczegółową dziedzinę kształcenia zgodnie z procesem bolońskim obejmującym studia dwustopniowe (licencjackie i magisterskie) oraz doktoranckie
Podział Wyszczególnienie
Poziom kształcenia Liczba studentów uczestniczących w strukturach bolońskich (lub w programach prowadzących do uzyskania podobnego stopnia w państwach pozaeuropejskich), liczba studentów z programów, w których nie wprowadzono struktur bolońskich (w następstwie struktury ISCED 1997) (lub w programach prowadzących do uzyskania innych stopni w państwach pozaeuropejskich)
Struktury bolońskie Programy trwające krócej niż 3 lata, ale uznawane za poziom szkolnictwa wyższego i część struktur bolońskich (prowadzące do uzyskania pierwszego stopnia); programy prowadzące do uzyskania stopnia licencjata, trwające 3-4 lata i prowadzące do uzyskania pierwszego stopnia, programy magisterskie trwające w sumie 4-6 lat (prowadzące do uzyskania drugiego stopnia); długotrwałe programy prowadzące do uzyskania pierwszego stopnia uznawane za część struktur bolońskich (trwające 5 lat lub dłużej), programy doktoranckie (prowadzące do uzyskania trzeciego stopnia - stopnia doktora habilitowanego).
Poziomy ISCED ISCED 5A 3 do <5 lat (prowadzący do uzyskania pierwszego stopnia), ISCED 5A 5 lat lub więcej (prowadzący do uzyskania pierwszego stopnia), ISCED 5A (prowadzący do uzyskania drugiego stopnia), ISCED 5B (prowadzący do uzyskana pierwszego tytułu, ISCED 5B (prowadzący do uzyskania drugiego tytułu), ISCED 6 (studia doktoranckie/habilitacja)
Szczegółowa dziedzina kształcenia Podręcznik szczegółowych dziedzin kształcenia i szkolenia, wersja z grudnia 1999 r.
Nieobowiązkowo
Nazwa tabeli i podział Tytuł i wyszczególnienie
ENRL1 Liczba uczniów/studentów/słuchaczy z podziałem na poziomy kształcenia, orientację programową, cel programu, intensywność uczestnictwa, płeć i wiek
Podział Wyszczególnienie
Poziom kształcenia ISCED poziom 0, - poziom 1, - poziom 2, - poziom 3, - poziom 4, - poziom 5, - poziom 6, nierozdzielone według poziomów
Orientacja programowa ISCED poziom 3 ogólny, - poziom 3 ogólnozawodowy/zawodowy, - poziom 4 ogólny, - poziom 4 ogólnozawodowy/zawodowy
Cel programu ISCED poziom 3A/B, - poziom 3C, - poziom 4A/B, poziom 4C, - poziom 5A, - poziom 5B
Intensywność uczestnictwa Pełny wymiar i niepełny wymiar łącznie, pełny wymiar
Płeć Mężczyźni, kobiety
Wiek Poniżej 3 lat, każdy rok z osobna od 3 do 29 lat, 30-34 lata, 35-39 lat, 40 lat i więcej, wiek nieznany
Obowiązkowo (z wyjątkiem kolumny 5 dotyczącej uczestnictwa w programach wczesnej edukacji, które nie wchodzą w zakres ISCED 0 ani 1)
Nazwa tabeli i podział Tytuł i wyszczególnienie
ENRL1_Adult Liczba uczniów/studentów/słuchaczy w programach kształcenia dorosłych zgłoszona w ENRL1 z podziałem na poziom kształcenia, orientację programową, intensywność uczestnictwa, płeć i wiek
Podział Wyszczególnienie
Poziom kształcenia ISCED poziom 1, - poziom 2, - poziom 3, - poziom 4
Orientacja programowa ISCED poziom 3 ogólny, - poziom 3 ogólnozawodowy/zawodowy, - poziom 4 ogólny, - poziom 4 ogólnozawodowy/zawodowy
Intensywność uczestnictwa Pełny wymiar i niepełny wymiar łącznie, pełny wymiar
Płeć Mężczyźni, kobiety
Wiek Poniżej 15 lat, każdy rok z osobna od 15 do 29 lat, 30-34 lata, 35-39 lat, 40 lat i więcej, wiek nieznany
Obowiązkowo
Nazwa tabeli i podział Tytuł i wyszczególnienie
ENRL1a Liczba uczniów/studentów/słuchaczy z podziałem na poziomy kształcenia, orientację programową, cel programu, rodzaj instytucji, intensywność uczestnictwa i płeć
Podział Wyszczególnienie
Poziom kształcenia ISCED poziom 0, - poziom 1, - poziom 2, - poziom 3, - poziom 4, - poziom 5A, - poziom 5B, - poziom 6, nierozdzielone według poziomów
Orientacja programowa ISCED poziom 2 ogólny, - poziom 2 ogólnozawodowy, - poziom 2 zawodowy, - poziom 3 ogólny, - poziom 3 ogólnozawodowy, - poziom 3 zawodowy, -poziom 4 ogólny, - poziom 4 ogólnozawodowy, - poziom 4 zawodowy
Cel programu ISCED poziom 3A, - poziom 3B, - poziom 3C, - poziom 4A, - poziom 4B, poziom 4C, - poziom 5A pierwszy stopień, - poziom 5A drugi stopień i dalsze, -poziom 5B pierwszy tytuł, - poziom 5B drugi tytuł i dalsze
Intensywność uczestnictwa Pełny wymiar i niepełny wymiar łącznie, pełny wymiar, niepełny wymiar, ekwiwalenty pełnego wymiaru
- pełny wymiar i niepełny wymiar łącznie z czego: uczniowie/słuchacze/studenci w programie obejmującym komponenty teoretycznej i praktycznej nauki zawodu (dla poziomów ISCED 3 i 4)
- płeć Mężczyźni, kobiety
- pełny wymiar z czego: uczniowie/słuchacze/studenci w programie obejmującym komponenty teoretycznej i praktycznej nauki zawodu (dla poziomów ISCED 3 i 4)
- płeć Mężczyźni, kobiety
- niepełny wymiar z czego: uczniowie/słuchacze/studenci w programie obejmującym komponenty teoretycznej i praktycznej nauki zawodu (dla poziomów ISCED 3 i 4)
- ekwiwalenty pełnego wymiaru z czego: uczniowie/słuchacze/studenci w programie obejmującym komponenty teoretycznej i praktycznej nauki zawodu (dla poziomów ISCED 3 i 4)
Rodzaj instytucji Instytucje publiczne, wszystkie instytucje prywatne
- intensywność uczestnictwa Pełny wymiar, niepełny wymiar, ekwiwalenty pełnego wymiaru
Obowiązkowo (z wyjątkiem wierszy C5 do C12 (dotyczących prywatnych instytucji zależnych od rządu i niezależnych instytucji prywatnych) oraz kolumny 5 (dotyczącej uczestnictwa w programach wczesnej edukacji, które nie wchodzą w zakres ISCED 0 ani 1), które pozostają nieobowiązkowe)
Nazwa tabeli i podział Tytuł i wyszczególnienie
ENRL1a_adult Liczba uczniów/studentów/słuchaczy w programach kształcenia dorosłych zgłoszona w ENRL1a z podziałem na poziom kształcenia, orientację programową, rodzaj instytucji, intensywność uczestnictwa i płeć
Podział Wyszczególnienie
Poziom kształcenia ISCED poziom 0, - poziom 1, - poziom 2, - poziom 3, - poziom 4
Orientacja programowa ISCED poziom 2 ogólny, - poziom 2 ogólnozawodowy, - poziom 2 zawodowy, - poziom 3 ogólny, - poziom 3 ogólnozawodowy,- poziom 3 zawodowy, -poziom 4 ogólny, - poziom 4 ogólnozawodowy, - poziom 4 zawodowy
Rodzaj instytucji Instytucje publiczne, wszystkie instytucje prywatne, instytucje prywatne zależne od rządu, niezależne instytucje prywatne
- intensywność uczestnictwa Pełny wymiar, niepełny wymiar, ekwiwalenty pełnego wymiaru
Nieobowiązkowo
Nazwa tabeli i podział Tytuł i wyszczególnienie
ENRL3 Liczba uczniów/studentów/słuchaczy i uczniów/studentów/słuchaczy powtarzających rok (ISC 123) w programach ogólnych z podziałem na poziom kształcenia, płeć i klasę
Podział Wyszczególnienie
Rodzaj statusu ucznia/studenta/słuchacza/osoby powtarzającej rok Liczba uczniów/studentów/słuchaczy, liczba osób powtarzających rok
- Poziom kształcenia Poziom 1 ISCED.
- Cel programu ISCED poziom 2 ogólny, - poziom 3 ogólny
Płeć Mężczyźni, kobiety
Klasa klasa 1, klasa 2, klasa 3, klasa 4, klasa 5, klasa 6, klasa 7, klasa 8, klasa 9, klasa 10, klasa nieznana
Nieobowiązkowo
Nazwa tabeli i podział Tytuł i wyszczególnienie
ENRL4 Liczba uczniów/studentów/słuchaczy w klasie 1 z podziałem na płeć i wiek
Podział Wyszczególnienie
Poziom kształcenia Klasa 1 w szkole podstawowej (ISCED 1)
Płeć Mężczyźni, kobiety
Grupa wiekowa poniżej 4 lat, każdy rok z osobna od 4 do 14 lat, 15 lat i więcej, wiek nieznany
Nieobowiązkowo
Nazwa tabeli i podział Tytuł i wyszczególnienie
ENRL5 Liczba uczniów/studentów/słuchaczy (ISC 56) z podziałem na poziom kształcenia, cel programu, dziedzinę kształcenia i płeć
Podział Wyszczególnienie
Poziom kształcenia ISCED poziom 56
- Cel programu ISCED poziom 5A, - poziom 5B, - poziom 6
Płeć Mężczyźni, kobiety
Dziedzina kształcenia Kształcenie (ISC 14), kształcenie nauczycieli (ISC 141), nauka o kształceniu (ISC 142), nauki humanistyczne i sztuka, sztuka (ISC 21), nauki humanistyczne (ISC 22), nauki społeczne, gospodarka i prawo, nauki społeczne (ISC 31), dziennikarstwo i informacja (ISC 32), gospodarka i administracja (ISC 34), prawo (ISC 38), nauka, nauki biologiczne (ISC 42), nauki fizyczne (ISC 44), matematyka i statystyka (ISC 46), komputeryzacja (ISC 48), inżynieria, produkcja i budownictwo, inżynieria i technika (ISC 52), produkcja i przetwórstwo (ISC 54), architektura i budownictwo (ISC 58), rolnictwo, rolnictwo, leśnictwo i rybactwo (ISC 62), weterynaria (ISC 64), zdrowie i opieka społeczna, zdrowie (ISC 72), opieka społeczna (ISC 76), usługi, usługi dla ludności (ISC 81), usługi transportowe (ISC 84), ochrona środowiska (ISC 85), ochrona (ISC 86), nieznane lub niewyszczególnione
Obowiązkowo
Nazwa tabeli i podział Tytuł i wyszczególnienie
ENRL6 Liczba uczniów/studentów/słuchaczy mobilnych i zagranicznych (ISCED 5 i 6) z podziałem na poziom kształcenia, cel programu i dziedzinę kształcenia
Podział Wyszczególnienie
Rodzaj ucznia/studenta/słuchacza Uczniowie/studenci/słuchacze mobilni i zagraniczni
Poziom kształcenia ISCED poziom 5 i 6
- Cel programu ISCED poziom 5A, - poziom 5B, - poziom 6
Dziedzina kształcenia Kształcenie (ISC 14), kształcenie nauczycieli (ISC 141), nauka o kształceniu (ISC 142), nauki humanistyczne i sztuka, sztuka (ISC) 21, nauki humanistyczne (ISC 22), nauki społeczne, gospodarka i prawo, nauki społeczne (ISC 31), dziennikarstwo i informacja (ISC 32), gospodarka i administracja (ISC 34), prawo (ISC 38), nauka, nauki biologiczne (ISC 42), nauki fizyczne (ISC) 44, matematyka i statystyka (ISC 46), komputeryzacja (ISC 48), inżynieria, produkcja i budownictwo, inżynieria i technika (ISC 52), produkcja i przetwórstwo (ISC 54), architektura i budownictwo (ISC 58), rolnictwo, rolnictwo, leśnictwo i rybactwo (ISC 62), weterynaria (ISC 64), zdrowie i opieka społeczna, zdrowie (ISC 72), opieka społeczna (ISC 76), usługi, usługi dla ludności (ISC 81), usługi transportowe (ISC 84), ochrona środowiska (ISC 85), ochrona (ISC 86), nieznane lub niewyszczególnione
Nieobowiązkowo
Nazwa tabeli i podział Tytuł i wyszczególnienie
ENRL7 Liczba uczniów/studentów/słuchaczy mobilnych i zagranicznych z podziałem na poziomy kształcenia, cel programu, obywatelstwo UE/poza UE i płeć
Podział Wyszczególnienie
Rodzaj ucznia/studenta/słuchacza Uczniowie/studenci/słuchacze mobilni z podziałem na pochodzących z państw UE, spoza UE i o nieznanym pochodzeniu
- poziom kształcenia ISCED poziom 5, - poziom 6, nierozdzielone według poziomów
- Cel programu ISCED poziom 5A pierwszy stopień, - poziom 5A stopień drugi i dalsze, - poziom 5B pierwszy tytuł, - poziom 5B tytuł drugi i dalsze
- Płeć Mężczyźni, kobiety
Rodzaj ucznia/studenta/słuchacza Uczniowie/studenci/słuchacze niebędący obywatelami państwa przedstawiającego sprawozdanie
- z czego uczniowie/studenci/słuchacze będący obywatelami UE
- z czego uczniowie/studenci/słuchacze będący obywatelami państwa spoza UE
- z czego uczniowie o nieznanym obywatelstwie
- Poziom kształcenia ISCED poziom 0, - poziom 1, - poziom 2, - poziom 3, - poziom 4, - poziom 5, - poziom 6, nierozdzielone według poziomów
- Cel programu ISCED poziom 5A pierwszy stopień, - poziom 5A stopień drugi i dalsze, - poziom 5B pierwszy tytuł, - poziom 5B tytuł drugi i dalsze
- Płeć Mężczyźni, kobiety
Nieobowiązkowo
Nazwa tabeli i podział Tytuł i wyszczególnienie
ENRL8 Liczba uczniów/studentów/słuchaczy (ISCED 5/6) z podziałem na poziom kształcenia, cel programu i obywatelstwo
Podział Wyszczególnienie
Rodzaj ucznia/studenta/słuchacza Wszyscy uczniowie/studenci/słuchacze
- Poziom kształcenia ISCED poziom 5, ISCED poziom 6
- Cel programu ISCED poziom 5A, - poziom 5B
Państwo posiadanego obywatelstwa Standardowe kody państw i obszarów do celów statystycznych są określone i wprowadzone w życie przez Departament Statystyki ONZ (międzynarodowa norma ISO 3166-1), m49alpha
Obowiązkowo
Nazwa tabeli i podział Tytuł i wyszczególnienie
ENRL9 Liczba uczniów/studentów/słuchaczy (ISC 5/6) z podziałem na poziom kształcenia, cel programu i obywatelstwo (zwykłe miejsce zamieszkania lub wcześniejszego kształcenia)
Podział Wyszczególnienie
Rodzaj ucznia/studenta/słuchacza Uczniowie/studenci/słuchacze według państwa pochodzenia
- Poziom kształcenia Poziom 6 ISCED.
- Cel programu ISCED poziom 5A, - poziom 5B
Państwo lub terytorium zwykłego miejsca zamieszkania/wcześniejszego kształcenia Standardowe kody państw i obszarów do celów statystycznych są określone i wprowadzone w życie przez Departament Statystyki ONZ (międzynarodowa norma ISO 3166-1), m49alpha
Nieobowiązkowo
Nazwa tabeli i podział Tytuł i wyszczególnienie
ENTR1 Roczna liczba przyjęć z podziałem na poziomy kształcenia i cel programu
Podział Wyszczególnienie
Poziom kształcenia Szkolnictwo średnie II stopnia ISCED 3, szkolnictwo policealne niezaliczane do szkolnictwa wyższego ISCED 4, szkolnictwo wyższe
- Cel programu ISCED 5A, ISCED 5B, ISCED 6
Rodzaj ucznia/studenta/słuchacza Uczniowie/studenci/słuchacze rozpoczynający naukę, ponownie rozpoczynający naukę, kontynuujący naukę
Uczniowie/studenci/słuchacze rozpoczynający naukę Wcześniej kształcący się na innym poziomie szkolnictwa wyższego, bez wcześniejszego kształcenia na innym poziomie szkolnictwa wyższego
Nieobowiązkowo
Nazwa tabeli i podział Tytuł i wyszczególnienie
ENTR2 Liczba uczniów/studentów/słuchaczy rozpoczynających naukę według poziomu kształcenia, płci i wieku
Podział Wyszczególnienie
Poziom kształcenia Szkolnictwo średnie II stopnia (ISCED poziom 3), szkolnictwo policealne niezaliczane do szkolnictwa wyższego I(SCED 4), szkolnictwo wyższe
- Cel programu ISCED poziom 5A, - poziom 5B, - poziom 6
Płeć Mężczyźni, kobiety
- Wiek Poniżej 14 lat, każdy rok z osobna od 14 do 29 lat, 30-34 lata, 35-39 lat, 40 lat i więcej, wiek nieznany
Obowiązkowe z wyjątkiem kolumn 1 i 2 (dotyczących poziomów ISCED 3 i 4), które są nieobowiązkowe
Nazwa tabeli i podział Tytuł i wyszczególnienie
ENTR3 Liczba uczniów/studentów/słuchaczy rozpoczynających naukę według poziomu kształcenia, płci i dziedziny kształcenia
Podział Wyszczególnienie
Poziom kształcenia szkolnictwo wyższe
- Cel programu ISCED poziom 5A, - poziom 5B, poziom 6
Płeć Mężczyźni, kobiety
- Dziedzina kształcenia Kształcenie (ISC 14), kształcenie nauczycieli (ISC 141), nauka o kształceniu (ISC 142), nauki humanistyczne i sztuka, sztuka (ISC 21), nauki humanistyczne (ISC 22), nauki społeczne, gospodarka i prawo, nauki społeczne (ISC 31), dziennikarstwo i informacja (ISC 32), gospodarka i administracja (ISC 34), prawo (ISC 38), nauka, nauki biologiczne (ISC 42), nauki fizyczne (ISC 44), matematyka i statystyka (ISC 46), komputeryzacja (ISC 48), inżynieria, produkcja i budownictwo, inżynieria i technika (ISC 52), produkcja i przetwórstwo (ISC 54), architektura i budownictwo (ISC 58), rolnictwo, rolnictwo, leśnictwo i rybactwo (ISC 62), weterynaria (ISC 64), zdrowie i opieka społeczna, zdrowie (ISC 72), opieka społeczna (ISC 76), usługi, usługi dla ludności (ISC 81), usługi transportowe (ISC 84), ochrona środowiska (ISC 85), ochrona (ISC 86), nieznane lub niewyszczególnione
Obowiązkowo
Nazwa tabeli i podział Tytuł i wyszczególnienie
GRAD-Bologna Liczba absolwentów/świadectw i dyplomów (szkolnictwo wyższe), według płci i szczegółowej dziedziny kształcenia zgodnie z procesem bolońskim obejmującym studia dwustopniowe (licencjackie i magisterskie) oraz doktoranckie
Podział Wyszczególnienie
Poziom kształcenia Liczba absolwentów/świadectw i dyplomów w ramach struktur bolońskich (lub w programach prowadzących do uzyskania podobnego stopnia w państwach pozaeuropejskich), liczba absolwentów/świadectw i dyplomów z programów, w których nie wprowadzono struktur bolońskich (w następstwie struktury ISCED 1997) (lub w programach prowadzących do uzyskania innych stopni w państwach pozaeuropejskich)
Struktury bolońskie Programy trwające krócej niż 3 lata ale uznawane za poziom szkolnictwa wyższego i część struktur bolońskich (prowadzące do uzyskania pierwszego stopnia); programy prowadzące do uzyskania stopnia licencjata, trwające 3-4 lata i prowadzące do uzyskania pierwszego stopnia, programy magisterskie trwające w sumie 4-6 lat (prowadzące do uzyskania drugiego stopnia); długotrwałe programy pierwszego stopnia uznawane za część struktur bolońskich (trwające 5 lat lub dłużej), programy doktoranckie
- poziomy ISCED ISCED 5A pierwszy stopień 3 do <5 lat, ISCED 5A pierwszy stopień 5 lat lub więcej, ISCED 5A (prowadzący do uzyskania drugiego stopnia), ISCED 5B (prowadzący do uzyskana pierwszego tytułu), ISCED 5B (prowadzący do uzyskania drugiego tytułu), ISCED 6 (studia doktoranckie/habilitacja)
Szczegółowy obszar kształcenia Podręcznik szczegółowych dziedzin kształcenia i szkolenia, wersja z grudnia 1999 r.
Nieobowiązkowo
Nazwa tabeli i podział Tytuł i wyszczególnienie
GRAD1 Liczba absolwentów (ISCED 3 i 4) z podziałem na poziomy kształcenia, cel programu, orientację programową, rodzaj instytucji, płeć oraz na uczniów/studentów/słuchaczy mobilnych i zagranicznych według płci
Podział Wyszczególnienie
Rodzaj absolwenta Absolwenci będący obywatelami innego państwa w państwie zgłaszającym, absolwenci będący uczniami/studentami/słuchaczami mobilnymi w państwie przedstawiającym sprawozdanie
Poziom kształcenia Szkolnictwo średnie II stopnia (ISCED poziom 3), szkolnictwo policealne niezaliczane do szkolnictwa wyższego ISCED 4
- Cel programu ISCED poziom 3A, - poziom 3B, - poziom 3C o długości podobnej do typowych programów 3A lub 3B, - poziom 3C krótszy niż typowe programy 3A lub 3B, ISCED poziom 4A, - poziom 4B, - poziom 4C
- Orientacja programowa Programy ogólne poziomu 3 ISCED, programy ogólnozawodowe poziomu 3, programy zawodowe poziomu 3, programy ogólne poziomu 4 ISCED, programy ogólnozawodowe poziomu 4, programy zawodowe poziomu 4
Płeć Mężczyźni, kobiety
Rodzaj absolwenta/mobilnego Absolwenci pochodzący spoza państwa przedstawiającego sprawozdanie
Poziom kształcenia Szkolnictwo średnie II stopnia (ISCED 3), szkolnictwo policealne niezaliczane do szkolnictwa wyższego ISCED 4
- Cel programu ISCED poziom 3A, - poziom 3B, - poziom 3C o długości podobnej do typowych programów 3A lub 3B, - poziom 3C krótszy niż typowe programy 3A lub 3B
- Orientacja programowa Programy ogólne poziomu 3 ISCED, programy ogólnozawodowe poziomu 3, programy zawodowe poziomu 3, programy ogólne poziomu 4, programy ogólnozawodowe poziomu 4, programy zawodowe poziomu 4
Płeć Mężczyźni, kobiety
Rodzaj instytucji Instytucje publiczne, wszystkie instytucje prywatne
- Płeć Mężczyźni, kobiety
Poziom kształcenia Szkolnictwo średnie II stopnia (ISCED 3), szkolnictwo policealne niezaliczane do szkolnictwa wyższego ISCED 4
- Cel programu ISCED poziom 3A, - poziom 3B, - poziom 3C o długości podobnej do typowych programów 3A lub 3B, - poziom 3C krótszy niż typowe programy 3A lub 3B
- Orientacja programowa Programy ogólne poziomu 3 ISCED, programy ogólnozawodowe poziomu 3, programy zawodowe poziomu 3, programy ogólne poziomu 4, programy ogólnozawodowe poziomu 4, programy zawodowe poziomu 4 ISCED
Nieobowiązkowo
Nazwa tabeli i podział Tytuł i wyszczególnienie
GRAD2 Liczba absolwentów (ISCED 3 i 4) z podziałem na poziomy kształcenia, cel programu, orientację programową, wiek i płeć
Podział Wyszczególnienie
Poziom kształcenia Szkolnictwo średnie II stopnia (ISCED 3), szkolnictwo policealne niezaliczane do szkolnictwa wyższego ISCED 4
- Rodzaj absolwenta Wszyscy absolwenci, osoby będące absolwentami po raz pierwszy
- Cel programu ISCED poziom 3A, - poziom 3B, - poziom 3C o długości podobnej do typowych programów 3A lub 3B, - poziom 3C krótszy niż typowe programy 3A lub 3B, osoby będące po raz pierwszy absolwentami ISCED 3A i 3B, osoby będące po raz pierwszy absolwentami ISCED 3A, 3B i 3C o długości podobnej do typowych programów 3A lub 3B, ISCED poziom 4A, - poziom 4B, - poziom 4C
- Orientacja programowa Programy ogólne poziomu 3 ISCED, programy ogólnozawodowe poziomu 3, programy zawodowe poziomu 3, programy ogólne poziomu 4, programy ogólnozawodowe poziomu 4, programy zawodowe poziomu 4 ISCED
Płeć Mężczyźni, kobiety
- wiek Poniżej 11 lat, każdy rok z osobna od 11 do 29 lat, 30-34 lata, 35-39 lat, 40 lat i więcej, wiek nieznany
Obowiązkowo
Nazwa tabeli i podział Tytuł i wyszczególnienie
GRAD3 Liczba absolwentów (ISCED 5 i 6) z podziałem na poziomy kształcenia, cel programu, łączny czas trwania, rodzaj instytucji, płeć oraz na uczniów/studentów/słuchaczy mobilnych i zagranicznych według płci
Podział Wyszczególnienie
Rodzaj absolwenta/pochodzenie Absolwenci będący uczniami/studentami/słuchaczami mobilnymi w państwie przedstawiającym sprawozdanie
Poziom kształcenia ISCED poziom 5A, - poziom 5B, - poziom 6
- Cel programu ISCED poziom 5A pierwszy stopień według łącznego czasu trwania, - poziom 5A stopień drugi i dalsze według łącznego czasu trwania, - poziom 5B pierwszy tytuł według łącznego czasu trwania, - poziom 5B tytuł drugi i dalsze według łącznego czasu trwania, poziom 6 stopnie doktoranckie, - poziom 6 stopnie doktora habilitowanego
- Łączny czas trwania ISCED poziom 5A pierwszy stopień 3 do < 5 lat, - poziom 5A pierwszy stopień 5 do 6 lat, poziom 5 A pierwszy stopień ponad 6 lat, poziom 5A stopień drugi i dalsze mniej niż 5 lat, poziom 5A stopień drugi i dalsze mniej niż 5 do 6 lat, poziom 5A stopnie drugi i dalsze ponad 6 lat, ISCED poziom 5A pierwszy stopień 3 do < 5 lat, - poziom 5A pierwszy stopień 5 do 6 lat, poziom 5A pierwszy stopień ponad 6 lat, poziom 5B pierwszy tytuł 2 -< 3 lata, poziom 5B pierwszy tytuł 3 do < 5, poziom 5B pierwszy tytuł ponad 5 lat, poziom 5B drugi tytuł i dalsze 3 do < 5 lat, poziom 5B drugi tytuł i dalsze 5 lat lub więcej
Płeć Mężczyźni, kobiety
Rodzaj absolwenta/obywatelstwo Absolwenci będący obywatelami obcego państwa w państwie przedstawiającym sprawozdanie
Poziom kształcenia ISCED poziom 5A, - poziom 5B, - poziom 6
- Cel programu ISCED poziom 5A pierwszy stopień według łącznego czasu trwania, - poziom 5A stopień drugi i dalsze według łącznego czasu trwania, - poziom 5B pierwszy tytuł według łącznego czasu trwania, - poziom 5B tytuł drugi i dalsze według łącznego czasu trwania, poziom 6 stopnie doktoranckie, - poziom 6 stopnie doktora habilitowanego
- Łączny czas trwania ISCED poziom 5A pierwszy stopień 3 do < 5 lat, - poziom 5A pierwszy stopień 5 do 6 lat, poziom 5 A pierwszy stopień ponad 6 lat, poziom 5A stopień drugi i dalsze mniej niż 5 lat, poziom 5A stopień drugi i dalsze mniej niż 5 do 6 lat, poziom 5A stopnie drugi i dalsze ponad 6 lat, ISCED poziom 5A pierwszy stopień 3 do < 5 lat, - poziom 5A pierwszy stopień 5 do 6 lat, poziom 5A pierwszy stopień ponad 6 lat, poziom 5B pierwszy tytuł 2 -< 3 lata, poziom 5B pierwszy tytuł 3 do < 5, poziom 5B pierwszy tytuł ponad 5 lat, poziom 5B drugi tytuł i dalsze 3 do < 5 lat, poziom 5B drugi tytuł i dalsze 5 lat lub więcej
Płeć Mężczyźni, kobiety
Rodzaj instytucji Instytucje publiczne, wszystkie instytucje prywatne
Poziom kształcenia ISCED poziom 5A, - poziom 5B, - poziom 6
- Cel programu ISCED poziom 5A pierwszy stopień według łącznego czasu trwania, - poziom 5A stopień drugi i dalsze według łącznego czasu trwania, - poziom 5B pierwszy tytuł według łącznego czasu trwania, - poziom 5B tytuł drugi i dalsze według łącznego czasu trwania, poziom 6 stopnie doktoranckie, - poziom 6 stopnie doktora habilitowanego
- Łączny czas trwania ISCED poziom 5A pierwszy stopień 3 do < 5 lat, - poziom 5A pierwszy stopień 5 do 6 lat, poziom 5 A pierwszy stopień ponad 6 lat, poziom 5A stopień drugi i dalsze mniej niż 5 lat, poziom 5A stopień drugi i dalsze mniej niż 5 do 6 lat, poziom 5A stopnie drugi i dalsze ponad 6 lat, ISCED poziom 5A pierwszy stopień 3 do < 5 lat, - poziom 5A pierwszy stopień 5 do 6 lat, poziom 5A pierwszy stopień ponad 6 lat, poziom 5B pierwszy tytuł 2 -< 3 lata, poziom 5B pierwszy tytuł 3 do < 5, poziom 5B pierwszy tytuł ponad 5 lat, poziom 5B drugi tytuł i dalsze 3 do < 5 lat, poziom 5B drugi tytuł i dalsze 5 lat lub więcej
Płeć Mężczyźni, kobiety
Nieobowiązkowo
Nazwa tabeli i podział Tytuł i wyszczególnienie
GRAD4 Liczba absolwentów (ISCED 5 i 6) z podziałem na poziomy kształcenia, cel programu, łączny czas trwania, wiek i płeć
Podział Wyszczególnienie
Poziom kształcenia Wszyscy absolwenci ISCED 5 i 6: ISCED 5A, ISCED ISCED 5B, ISCED 6; osoby będące absolwentami po raz pierwszy (liczenie bez zwielokrotnień): ISCED 5A, ISCED 5B
- Cel programu ISCED poziom 5A pierwszy stopień według łącznego czasu trwania, - poziom 5A stopień drugi i dalsze według łącznego czasu trwania, - poziom 5B pierwszy tytuł według łącznego czasu trwania, - poziom 5B tytuł drugi i dalsze według łącznego czasu trwania, poziom 6 stopnie doktoranckie, - poziom 6 stopnie doktora habilitowanego, osoby będące absolwentami po raz pierwszy (liczenie bez zwielokrotnień) ISCED 5A łącznie według łącznego czasu trwania, ISCED 5B łącznie
- Łączny czas trwania ISCED poziom 5A pierwszy stopień 3 do < 5 lat, - poziom 5A pierwszy stopień 5 do 6 lat, poziom 5A pierwszy stopień ponad 6 lat, poziom 5A stopień drugi i dalsze mniej niż 5 lat, poziom 5A stopień drugi i dalsze mniej niż 5 do 6 lat, poziom 5A stopnie drugi i dalsze ponad 6 lat, ISCED poziom 5A pierwszy stopień 3 do < 5 lat, - poziom 5A pierwszy stopień 5 do 6 lat, poziom 5A pierwszy stopień ponad 6 lat, poziom 5B pierwszy tytuł 2 -< 3 lata, poziom 5B pierwszy tytuł 3 do < 5, poziom 5B pierwszy tytuł ponad 5 lat, poziom 5B drugi tytuł i dalsze 3 do < 5 lat, poziom 5B drugi tytuł i dalsze 5 lat lub więcej, osoby będące absolwentami po raz pierwszy (liczenie bez zwielokrotnień) ISCED 5A 3 do < 5 lat, osoby będące absolwentami po raz pierwszy (liczenie bez zwielokrotnień) ISCED 5A 5 do 6 lat, osoby będące absolwentami po raz pierwszy (liczenie bez zwielokrotnień) ISCED 5A ponad 6 lat
Płeć Mężczyźni, kobiety
- wiek Poniżej 15 lat, każdy rok z osobna od 15 do 29 lat, 30-34 lata, 35-39 lat, 40 lat i więcej, wiek nieznany
Obowiązkowo
Nazwa tabeli i podział Tytuł i wyszczególnienie
GRAD5 Liczba świadectw i dyplomów z podziałem na poziomy kształcenia, orientację programową, płeć i dziedziny kształcenia
Podział Wyszczególnienie
Poziom kształcenia ISCED poziom 3, - poziom 4, - poziom 5A, - poziom 5B, - poziom 6
- Orientacja programowa ISCED poziom 3 tytuły zawodowe/ogólnozawodowe, - poziom 4 tytuły zawodowe/ogólnozawodowe, poziom 5A pierwszy stopień 3 do < 5 lat, poziom 5A pierwszy stopień 5 do 6 lat, - poziom 5A pierwszy stopień ponad 6 lat, poziom 5A stopień drugi i dalsze, - poziom 5B pierwszy tytuł, - poziom 5B drugi tytuł i dalsze, - poziom 6 stopnie doktoranckie, - poziom 6 stopnie doktora habilitowanego
Płeć Mężczyźni, kobiety
- dziedzina kształcenia Kształcenie (ISC 14), kształcenie nauczycieli (ISC 141), nauka o kształceniu (ISC 142), nauki humanistyczne i sztuka, sztuka (ISC 21), nauki humanistyczne (ISC 22), nauki społeczne, gospodarka i prawo, nauki społeczne (ISC 31), dziennikarstwo i informacja (ISC 32), gospodarka i administracja (ISC 34), prawo (ISC 38), nauka, nauki biologiczne (ISC 42), nauki fizyczne (ISC 44), matematyka i statystyka (ISC 46), komputeryzacja (ISC 48), inżynieria, produkcja i budownictwo, inżynieria i technika (ISC 52), produkcja i przetwórstwo (ISC 54), architektura i budownictwo (ISC 58), rolnictwo, rolnictwo, leśnictwo i rybactwo (ISC 62), weterynaria (ISC 64), zdrowie i opieka społeczna, zdrowie (ISC 72), opieka społeczna (ISC 76), usługi, usługi dla ludności (ISC 81), usługi transportowe (ISC 84), ochrona środowiska (ISC 85), ochrona (ISC 86), nieznane lub niewyszczególnione
Obowiązkowo
Nazwa tabeli i podział Tytuł i wyszczególnienie
Średni czas trwania Średni czas trwania nauki w szkolnictwie wyższym
Podziały Wyszczególnienie
Poziom kształcenia ISCED poziom szkolnictwa wyższego, ISCED poziom 6
- Orientacja programowa ISCED poziom 5A, - poziom 5B, poziom 5A/6
Podziały Wyszczególnienie
Czas trwania w przybliżeniu
Wzór (wcześniej określony)
Czas trwania wg metody łańcuchowej Warunkowe prawdopodobieństwo wystąpienia zerowej liczby osób przedwcześnie kończących naukę w 1. roku, warunkowe prawdopodobieństwo przejścia z 1. do 2. roku nauki, warunkowe prawdopodobieństwo przejścia z 2. do 3. roku nauki, warunkowe prawdopodobieństwo przejścia z 3. do 4. roku nauki, warunkowe prawdopodobieństwo przejścia z 4. do 5. roku nauki, warunkowe prawdopodobieństwo przejścia z 5. do 6. roku nauki, warunkowe prawdopodobieństwo przejścia z 6. do 7. roku nauki, warunkowe prawdopodobieństwo przejścia z 7. do 8. roku nauki, warunkowe prawdopodobieństwo przejścia z 8. do 9. roku nauki, warunkowe prawdopodobieństwo przejścia z 9. do 10. roku nauki, warunkowe prawdopodobieństwo przejścia z 10. do 11. roku nauki
Nieobowiązkowe. Dane należy gromadzić co trzy lata
Nazwa tabeli i podział Tytuł i wyszczególnienie
Współczynnik ukończenia kształcenia Badanie z 2009 r. przeprowadzone w celu oszacowania współczynnika ukończenia nauki w szkolnictwie wyższym dla studentów/słuchaczy z kraju i zagranicy
Podziały Wyszczególnienie
Świadectwo lub dyplom uzyskane po raz pierwszy
- Łączny czas trwania ISCED poziom 5A pierwszy stopień 3 do < 5 lat, - poziom 5A pierwszy stopień 5 do 6 lat, poziom 5A pierwszy stopień ponad 6 lat, poziom 5A drugi tytuł i dalsze (liczenie bez zwielokrotnień), poziom 5B pierwszy tytuł 2 do < 3 lat, poziom 5B pierwszy tytuł 3 do < 5 lat, poziom 5B pierwszy tytuł ponad 5 lat, poziom 5B tytuły pierwszy i drugi (liczenie bez zwielokrotnień)
Przepływ między programami
typu A i B w szkolnictwie wyższym przepływ z programów 5A do programów 5B, przepływ z programów 5B do programów 5A
Liczba absolwentów Liczba uczniów/studentów/słuchaczy rozpoczynających naukę w programie 5A, którzy nie ukończyli pomyślnie pierwszego stopnia 5A, lecz którzy zmienili program na 5B i kończą pomyślnie pierwszy stopień 5B, liczba absolwentów typu A szkolnictwa wyższego, którzy następnie rozpoczną program 5B i którzy pomyślnie ukończą pierwszy stopień 5B, liczba uczniów/studentów/słuchaczy rozpoczynających naukę w programie 5B, którzy nie ukończyli pomyślnie pierwszego stopnia 5B, lecz którzy zmienili program na 5A i kończą pomyślnie pierwszy stopień 5A, liczba absolwentów typu B szkolnictwa wyższego, którzy następnie rozpoczną program 5A i którzy ukończą pomyślnie pierwszy stopień 5A
Intensywność uczestnictwa Pełny wymiar i niepełny wymiar łącznie, pełny wymiar, niepełny wymiar
Współczynnik ukończenia kształcenia (wcześniej określony)
Nieobowiązkowo. Dane należy gromadzić co trzy lata
Nazwa tabeli i podziały Tytuł i wyszczególnienie
Class1 Średnia wielkość klas z podziałem na poziomy kształcenia i rodzaj instytucji
Podziały Wyszczególnienie
Poziom kształcenia

Rodzaj instytucji

Średnia wielkość klas

Kształcenie podstawowe (ISC 1), szkoły średnie I stopnia (ISC 2)

Instytucje publiczne, instytucje prywatne zależne od rządu, niezależne instytucje prywatne

Liczba studentów, liczba klas

Nieobowiązkowo
Nazwa tabeli i podziały Tytuł i wyszczególnienie
PERS_ENRL2 Liczba uczniów/studentów/słuchaczy w zakresie dostosowanym do statystyk w odniesieniu do kadry nauczycielskiej z podziałem na poziomy kształcenia, orientację programową, cel programu, rodzaju instytucji i trybu nauki
Podziały Wyszczególnienie
Poziom kształcenia ISCED poziom 0, - poziom 1, - poziom 2, - poziom 3, - poziom 4, - poziom 5/6, nierozdzielone według poziomów
- Orientacja programowa ISCED poziom 1, - poziom 2, - poziom 3 ogólny, - poziom 3 ogólnozawodowy i zawodowy, - poziom 4 ogólny, - poziom 4 ogólnozawodowy i zawodowy, -poziom 5B, - poziom 5A/6
- Orientacja/środowisko programu ISCED poziom 3 ogólnozawodowy i zawodowy oparty na komponencie teoretycznym, - poziom 3 ogólnozawodowy i zawodowy obejmujący komponenty teoretycznej i praktycznej nauki zawodu, - poziom 4 ogólnozawodowy i zawodowy oparty na komponencie teoretycznym, poziom 4 ogólnozawodowy i zawodowy obejmujący komponenty teoretycznej i praktycznej nauki zawodu
Rodzaj instytucji Instytucje publiczne, wszystkie instytucje prywatne
- Tryb nauki Pełny wymiar, niepełny wymiar, ekwiwalenty pełnego wymiaru
Obowiązkowo. Wiersze C4-C9 dotyczące instytucji prywatnych zależnych od rządu i niezależnych instytucji prywatnych są nieobowiązkowe. Kolumny 9-10 (dotyczące programów poziomu 3 ISCED ogólnozawodowego i zawodowego opartych na komponencie teoretycznym i programów obejmujących komponenty teoretycznej i praktycznej nauki zawodu) i 14-15 (dotyczące poziomów 4 ISCED ogólnozawodowych i zawodowych opartych na komponencie teoretycznym i obejmujących komponenty teoretycznej i praktycznej nauki zawodu) są nieobowiązkowe.
Nazwa tabeli i podziały Tytuł i wyszczególnienie
PERS1 Nauczyciele szkolni (ISCED 0-4) i kadra akademicka (ICED 5-6) z podziałem na poziomy kształcenia, orientację programową, płeć, wiek, rodzaj instytucji i status zatrudnienia
Podziały Wyszczególnienie
Poziom kształcenia ISCED poziom 0, - poziom 1, - poziom 2, - poziom 3, - poziom 4, - poziom 5 i 6, nierozdzielone według poziomów
- Orientacja programowa ISCED poziom 3 programy ogólne, - poziom 3 ogólnozawodowy i zawodowy oparty na komponencie teoretycznym, - poziom 3 ogólnozawodowy i zawodowy obejmujący komponenty teoretycznej i praktycznej nauki zawodu, - poziom 4 ogólny, - poziom 4 ogólnozawodowy i zawodowy oparty na komponencie teoretycznym, - poziom 4 ogólnozawodowy i zawodowy obejmujący komponenty teoretycznej i praktycznej nauki zawodu, poziom 5B, - poziom 5A i 6
Płeć Mężczyźni, kobiety
- wiek Poniżej 25 lat, 25-29 lat, 30-34 lata, 35-39 lat, 40-44 lata, 45-49 lat, 50-54 lata, 55-59 lat, 60-64 lata, 65 i powyżej, wiek nieznany
Status zatrudnienia Pełny wymiar, niepełny wymiar, ekwiwalenty pełnego wymiaru
- Płeć Mężczyźni, kobiety
Rodzaj instytucji Instytucje publiczne, wszystkie instytucje prywatne
- Status zatrudnienia Pełny wymiar, niepełny wymiar, ekwiwalenty pełnego wymiaru
Obowiązkowo. Wiersze A54-A61 dotyczące instytucji prywatnych zależnych od rządu i niezależnych instytucji prywatnych są nieobowiązkowe. Kolumny 9-10 (dotyczące programów poziomu 3 ISCED zawodowego i ogólnozawodowego opartych na komponencie teoretycznym i obejmujących komponenty teoretycznej i praktycznej nauki zawodu) i 14-15 (dotyczące programów poziomu 4 ISCED zawodowego i ogólnozawodowego opartych na komponencie teoretycznym i obejmujących komponenty teoretycznej i praktycznej nauki zawodu) są nieobowiązkowe (w obu przypadkach dla rzędów A1-A36).
Nazwa tabeli i podziały Tytuł i wyszczególnienie
PERS2 Kadra zarządzająca w szkołach i asystenci nauczycieli w poziomach ISCED 0, 1, 2 i 3
Podziały Wyszczególnienie
Poziom kształcenia ISCED poziom 0, - poziom 1, - poziom 2, - poziom 3, - połączenie poziomów 1 i 2, - połączenie poziomów 2 i 3
Kadra zarządzająca w szkole
- Płeć Mężczyźni, kobiety
- Status zatrudnienia Pełny wymiar, niepełny wymiar, ekwiwalenty pełnego wymiaru
Asystenci nauczycieli
- Płeć Mężczyźni, kobiety
- Status zatrudnienia Pełny wymiar, niepełny wymiar, ekwiwalenty pełnego wymiaru
Nieobowiązkowe
Nazwa tabeli i podziały Tytuł i wyszczególnienie
FIN_ENRL2 Liczba uczniów/studentów/słuchaczy w zakresie dostosowanym do statystyk w zakresie finansowania oświaty z podziałem na poziomy kształcenia, orientację programową, cel programu, rodzaju instytucji i trybu nauki
Podziały Wyszczególnienie
Poziom kształcenia ISCED poziom 0, - poziom 1, - poziom 2, - poziom 3, - poziom 4, - poziom 5/6, nierozdzielone według poziomów
- Orientacja programowa ISCED poziom 2 ogólny, - poziom 2 ogólnozawodowy i zawodowy, - poziom 3 ogólny, - poziom 3 ogólnozawodowy i zawodowy, - poziom 4 ogólny, -poziom 4 ogólnozawodowy i zawodowy, - poziom 5B, poziom 5A/6
Rodzaj instytucji Instytucje publiczne, wszystkie instytucje prywatne
- Tryb nauki Pełny wymiar, niepełny wymiar, ekwiwalenty pełnego wymiaru
Obowiązkowo. Wiersze C4-C9 (dotyczące prywatnych instytucji zależnych od rządu i niezależnych instytucji prywatnych) są nieobowiązkowe. Kolumny 4, 5, 7, 8, 11, 12, 13, 14 są nieobowiązkowe. Kolumnę 10 można zgłaszać łącznie z kolumną 9.
Nazwa tabeli i podziały Tytuł i wyszczególnienie
FINANCE1 Wydatki na edukację z podziałem na poziomy kształcenia, źródła i rodzaje transakcji
Podziały Wyszczególnienie
Poziom kształcenia ISCED poziom 0, - poziom 1, - poziom 2, - poziom 3, - poziom 4, - poziom 5/6
- Orientacja programowa ISCED poziom 2 ogólny, - poziom 2 ogólnozawodowy i zawodowy, - poziom 3 ogólny, - poziom 3 ogólnozawodowy i zawodowy, - poziom 4 ogólny, -poziom 4 ogólnozawodowy i zawodowy, - poziom 5B, poziom 5A/6
Źródło(1) wydatki podsektora centralnego, wydatki władz regionalnych, wydatki podsektora lokalnego
- Rodzaj transakcji(1) wydatki bezpośrednie dla instytucji publicznych, wydatki bezpośrednie dla instytucji prywatnych, transfery do władz regionalnych (netto), transfery do samo-rządów terytorialnych (netto), stypendia i inne dotacje dla uczniów/studentów/słuchaczy/gospodarstw domowych, pożyczki studenckie, transfery i płatności dla innych podmiotów prywatnych
Źródło(2) fundusze z agencji zagranicznych i innych źródeł zagranicznych
- Rodzaj transakcji(2) międzynarodowe płatności bezpośrednio dla instytucji publicznych, międzynarodowe płatności bezpośrednio dla instytucji prywatnych, transfery ze źródeł międzynarodowych do podsektora centralnego, transfery ze źródeł międzynarodowych do władz regionalnych, transfery ze źródeł międzynarodowych do podsektora lokalnego
Źródło(3) wydatki gospodarstw domowych
- Rodzaj transakcji(3) płatności dla instytucji publicznych (netto), płatności dla instytucji prywatnych (netto), płatności za produkty zamawiane bezpośrednio i pośrednio przez instytucje oświatowe, płatności za produkty niepotrzebne bezpośrednio do uczestnictwa, płatności za nauczanie indywidualne
Źródło(4) wydatki innych podmiotów prywatnych
- Rodzaj transakcji(4) stypendia i inne dotacje dla uczniów/studentów/słuchaczy/gospodarstw domowych, pożyczki studenckie
Obowiązkowo. Szczegółowe podziały w wierszach F1, F4, F6, F7, F8, H2, H3, H5B, H15, H16, H17, E2, E3, E5A, E5B są nieobowiązkowe. Kolumny 4, 5, 7, 8, 11, 12, 13, 14 są nieobowiązkowe. Kolumnę 10 można zgłaszać łącznie z kolumną 9.
Nazwa tabeli i podziały Tytuł i wyszczególnienie
FINANCE2 Wydatki na edukację z podziałem na poziomy kształcenia, charakter i kategorię zasobów
Podziały Wyszczególnienie
Poziom kształcenia ISCED poziom 0, - poziom 1, - poziom 2, - poziom 3, - poziom 4, - poziom 5/6
- Orientacja programowa ISCED poziom 2 ogólny, - poziom 2 ogólnozawodowy i zawodowy, - poziom 3 ogólny, - poziom 3 ogólnozawodowy i zawodowy, - poziom 4 ogólny, -poziom 4 ogólnozawodowy i zawodowy, - poziom 5B, poziom 5A/6
Wydatki w instytucjach publicznych
- bieżące wydatki na wynagrodzenia kadry(1) - nauczyciele, - inni członkowie kadry pedagogicznej, personelu administracyjnego i zawodowego + personel pomocniczy
- bieżące wydatki na wynagrodzenia kadry(2) - pensje, wydatki z tytułu emerytury, inne wynagrodzenia niestanowiące pensji
- inne wydatki bieżące
- wydatki kapitałowe:
- dostosowanie z uwzględnieniem zmian w bilansie funduszy
- wydatki na usługi pomocnicze w instytucjach publicznych
- wydatki na działalność związaną z badaniami i rozwojem w instytucjach publicznych
Wydatki we wszystkich instytucjach prywatnych
- łączne bieżące wydatki na wynagrodzenia personelu
- łączne bieżące wydatki inne niż wydatki na wynagrodzenia personelu
- łączne wydatki kapitałowe
- dostosowanie z uwzględnieniem zmian w bilansie funduszy
- łączne wydatki na usługi pomocnicze w instytucjach prywatnych
- łączne wydatki na działania związane z badaniami i rozwojem w instytucjach prywatnych
Obowiązkowo. Wiersze X1, X5, X7, X8, X9 plus Y1-Y40 i Z1-Z40 (dotyczące prywatnych instytucji zależnych od rządu i niezależnych instytucji prywatnych) są nieobowiązkowe. Kolumny 4, 5, 7, 8, 11, 12, 13, 14 są nieobowiązkowe. Kolumnę 10 można zgłaszać łącznie z kolumną 9.
Nazwa tabeli i podziały Tytuł i wyszczególnienie
REGIO1 Liczba uczniów/studentów/słuchaczy z podziałem na poziomy kształcenia, orientację programową, płeć i region
Podziały Wyszczególnienie
Poziom kształcenia ISCED poziom 0, - poziom 1, - poziom 2, - poziom 3, - poziom 4, - poziom 5, - poziom 6
- Orientacja programowa ISCED poziom 3 ogólny, - poziom 3 ogólnozawodowy/zawodowy, - poziom 4 ogólny, - poziom 4 ogólnozawodowy/zawodowy, - poziom 5A, poziom 5B
Płeć Mężczyźni, kobiety
- Region Poziom NUTS 2 dla wszystkich państw z wyjątkiem Niemiec i Zjednoczonego Królestwa (poziom NUTS 1). Dane regionalne nie są wymagane od Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Luksemburga, Malty, Islandii i Lichtensteinu (w państwach tych nie istnieje poziom NUTS 2)
Obowiązkowo
Nazwa tabeli i podziały Tytuł i wyszczególnienie
REGIO2 Liczba uczniów/studentów/słuchaczy z podziałem na wiek, płeć i region
Podziały Wyszczególnienie
Wiek Poniżej 3 lat, każdy rok z osobna od 3 do 29 lat, 30-34 lata, 35-39 lat, 40 lat i więcej, wiek nieznany
Płeć Mężczyźni, kobiety
- Region Poziom NUTS 2 dla wszystkich państw z wyjątkiem Niemiec i Zjednoczonego Królestwa (poziom NUTS 1). Dane regionalne nie są wymagane od Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Luksemburga, Malty, Islandii i Lichtensteinu (w państwach tych nie istnieje poziom NUTS 2)
Obowiązkowo
Nazwa tabeli i podziały Tytuł i wyszczególnienie
ENRLLNG1 Liczba uczniów z podziałem na poziomy kształcenia, orientację programową i studiowane obce języki nowożytne
Podziały Wyszczególnienie
Poziom kształcenia ISCED poziom 1, - poziom 2, - poziom 3
- Orientacja programowa ISCED - poziom 3 ogólny, - poziom 3 ogólnozawodowy/zawodowy
Nowożytny język obcy angielski, bułgarski, chorwacki, czeski, duński, estoński, fiński, francuski, grecki, hiszpański, irlandzki, litewski, łotewski, maltański, niderlandzki, niemiecki, polski, portugalski, rumuński, słowacki, słoweński, szwedzki, węgierski, włoski, arabski, chiński, japoński, rosyjski, inne języki nowożytne
Odpowiednia liczba przyjętych uczniów
Obowiązkowo Kolumny 4 i 5 (dotyczące programów ogólnych, ogólnozawodowych i zawodowych na poziomie 3 ISCED) są nieobowiązkowe.
Nazwa tabeli i podziały Tytuł i wyszczególnienie
ENRLLNG2 Liczba uczniów z podziałem na poziomy kształcenia, orientację programową, wiek i nauczane obce języki nowożytne
Podziały Wyszczególnienie
Poziom kształcenia ISCED poziom 1, - poziom 2, - poziom 3
- Orientacja programowa ISCED - poziom 3 ogólny, - poziom 3 ogólnozawodowy/zawodowy
Liczba języków obcych brak języków obcych, jeden język obcy, dwa języki obce lub więcej
Wiek poniżej 6 lat, każdy rok z osobna od 6 do 19 lat, 20 lat lub więcej, niewyszczególnione według wieku
Odpowiednia liczba przyjętych uczniów
Obowiązkowe. Wiersze A2 do A18 są nieobowiązkowe; kolumny 13 do 16 (dotyczące orientacji ogólnozawodowej i zawodowej na poziomie 3 ISCED) są nieobowiązkowe
Nazwa tabeli i podziały Tytuł i wyszczególnienie
ISCMAPPROGR Sporządzanie mapy Krajowych Programów Kształcenia
Podziały Wyszczególnienie
Nagłówki kolumn Kol. 1 Numer programu (program<poziom ISCED><numer w ramach poziomu>)
Kol. 2 Rok powstania programu
Kol. 3 Poziom ISCED
Kol. 4 Cel programu
Kol. 5 Orientacja programowa
Kol. 6 Teoretyczny łączny czas trwania na poziomie ISCED 5
Kol. 7 Pozycja w krajowej strukturze stopni/tytułów
Kol. 8 Pozycja w strukturze szkolnictwa wyższego (licencjat - magister - doktorat)
Kol. 9 Uwagi dotyczące programów wykraczających poza poziomy lub subkategorie ISCED
Kol. 10 Krajowa nazwa programu
Kol. 11 Opisowa nazwa programu w języku angielskim
Kol. 12 Minimalne wymagania wstępne (poziom ISCED lub inne)
Kol. 13 Główne uzyskiwane tytuły lub stopnie, kwalifikacje, świadectwa
Kol. 14 Kod kwalifikacji w ISCMAP-QUAL
Kol. 15 Teoretyczny wiek rozpoczęcia nauki
Kol. 16 Teoretyczny czas trwania programu
Kol. 17 Teoretyczna łączna liczba lat nauki po zakończeniu programu
Kol. 18 Czy program obejmuje zajęcia praktyczne? (tak/nie)
Kol. 19 Program stworzony dla dorosłych (T/N)
Kol. 20 Program stworzony dla uczestnictwa w niepełnym wymiarze (T/N)
Kol. 21 Zgłoszony w danych gromadzonych w ramach UOE (T/N/P)
Kol. 22 Zgłoszony w tabelach UOE FINANCE (T/N/P)
Kol. 23 Nabór
Kol. 24 Uwagi
Nieobowiązkowo
Nazwa tabeli i podziały Tytuł i wyszczególnienie
ISCMAP_QUAL Sporządzanie mapy Krajowych Tytułów
Podziały Wyszczególnienie
Nagłówki kolumn Kol. 1 Numer tytułu (tytuł<numer w ramach poziomu>)
Kol. 2 Rok wprowadzenia tytułu
Kol. 3 Poziom tytułu zgodnie z ISCED
Kol. 4 Cel (A/B/C)
Kol. 5 Nazwa krajowa
Kol. 6 Nazwa w języku angielskim
Kol. 7 Programy pozwalające uzyskać tytuł
Kol. 8 Egzamin końcowy (T/N)
Kol. 9 Seria egzaminów w trakcie programu (T/N)
Kol. 10 Określona liczba godzin kursu ORAZ egzamin (T/N)
Kol. 11 Szacunkowy % kursu sprawdzony podczas egzaminu
Kol. 12 Jedynie określona liczba godzin kursu (T/N)
Kol. 13 Godziny kursu
Kol. 14 Szczególne wymagania
Kol. 15 Czy tytuł można uzyskać bez zgłoszenia się do konkretnego programu? (T/N)
Kol. 16 Na jakich warunkach?
Kol. 17 Organizacja(-e) przyznająca(-e) tytuł
Kol. 18 Numery programów
Kol. 19 Liczba absolwentów
Kol. 20 Numery programów
Kol. 21 Liczba absolwentów
Kol. 22 Uwagi
Nieobowiązkowo

ZAŁĄCZNIK  II

 Wymogi dotyczące jakości danych i ramy jakościowe w zakresie sprawozdawczości

Wymogi dotyczące jakości danych

Wymogi dotyczące jakości dla danych w zakresie systemów kształcenia i szkolenia odnoszą się do takich aspektów sprawozdawczości jakościowej (lub kryteriów sprawozdawczości jakościowej) jak użyteczność, dokładność, terminowość i punktualność, dostępność i przejrzystość, porównywalność oraz spójność.

Dane powinny być w szczególności zgodne z definicjami i pojęciami określonymi w szczegółowych wytycznych w sprawie gromadzenia danych dotyczących systemów kształcenia przez UNESCO/OECD/Eurostat.

Sprawozdanie dotyczące jakości danych

Każdego roku Komisja (Eurostat) dostarcza państwom członkowskim, 3 miesiące przed upłynięciem terminu przekazania danych, o którym mowa w art. 4 ust. 2, projekty dokumentów odnoszących się do rocznego sprawozdania dotyczącego jakości danych, częściowo wypełnione, zawierające dostępne już wskaźniki ilościowe oraz inne informacje dostępne Komisji (Eurostatowi). Państwa członkowskie przedkładają Komisji (Eurostatowi) uzupełnione sprawozdanie dotyczące jakości danych, o którym mowa w art. 4 ust. 2.

Sprawozdanie dotyczące jakości danych składa się z następujących 7 rozdziałów: nabór, uczniowie/studenci/słuchacze rozpoczynający naukę, kadra, absolwenci/świadectwa i dyplomy, finanse, nauka języków obcych i regionalne dane dotyczące naboru.

Sprawozdanie dotyczące jakości danych dokumentuje zgodność z takimi aspektami jak użyteczność, dokładność, terminowość i punktualność, dostępność i przejrzystość, porównywalność oraz spójność.

Sprawozdanie dotyczące jakości danych w szczególności dokumentuje zgodność z definicjami i pojęciami określonymi w szczegółowych wytycznych w sprawie gromadzenia danych dotyczących systemów kształcenia przez UNESCO/OECD/ Eurostat.

Odstępstwa od definicji i pojęć określonych w szczegółowych wytycznych w sprawie gromadzenia danych dotyczących systemów kształcenia przez UNESCO/OECD/Eurostat są dokumentowane i wyjaśniane oraz w miarę możliwości określane ilościowo.

W szczególności państwa członkowskie dostarczają opisów źródeł wykorzystanych do tabel opisanych w załączniku I, a wykorzystanie danych szacunkowych i przeglądów jest jasno określone na poziomie tabel i podziałów.

1 Załącznik I zmieniony przez art. 1 ust. 1 rozporządzenia nr 519/2013 z dnia 21 lutego 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.158.74) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2013 r.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 26.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2011.29.5

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 88/2011 w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 452/2008 dotyczącego tworzenia i rozwoju statystyk z dziedziny edukacji i uczenia się przez całe życie, w odniesieniu do statystyk dotyczących systemów kształcenia i szkolenia
Data aktu: 02/02/2011
Data ogłoszenia: 03/02/2011
Data wejścia w życie: 01/01/2012, 23/02/2011