uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2002/99/WE z dnia 16 grudnia 2002 r. ustanawiającą przepisy sanitarne regulujące produkcję, przetwarzanie, dystrybucję oraz wprowadzanie produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi(1), w szczególności jej art. 8 zdanie wprowadzające, art. 8 pkt 1 akapit pierwszy i art. 8 pkt 4,
uwzględniając dyrektywę Rady 2009/158/WE z dnia 30 listopada 2009 r. w sprawie warunków zdrowotnych zwierząt, regulujących handel wewnątrzwspólnotowy i przywóz z państw trzecich drobiu i jaj wylęgowych(2), w szczególności jej art. 23 ust. 1 i art. 24 ust. 2,
(1) Decyzją Komisji 2007/777/WE z dnia 29 listopada 2007 r. ustanawiającą warunki zdrowia zwierząt i zdrowia publicznego oraz wzory świadectw na przywóz z krajów trzecich niektórych produktów mięsnych oraz przetworzonych żołądków, pęcherzy i jelit do spożycia przez ludzi i uchylającą decyzję 2005/432/WE(3) ustanowiono przepisy dotyczące przywozu do Unii oraz tranzytu przez jej terytorium i składowania w Unii przesyłek produktów mięsnych oraz przesyłek przetworzonych żołądków, pęcherzy i jelit, jak określono w rozporządzeniu (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiającego szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego(4).
(2) Decyzją 2007/777/WE ustanowiono także wykazy państw trzecich i ich części, w odniesieniu do których należy zezwolić na taki przywóz, tranzyt i składowanie, określono wzory świadectw zdrowia publicznego i zdrowia zwierząt oraz przepisy dotyczące pochodzenia i obróbki wymagane dla takich przywożonych produktów.
(3) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 798/2008 z dnia 8 sierpnia 2008 r. ustanawiającym wykaz państw trzecich, terytoriów, stref lub grup, z których dopuszczalny jest przywóz do i tranzyt przez terytorium Wspólnoty drobiu i produktów drobiowych oraz wymogów dotyczących świadectw weterynaryjnych(5) określono wymagania dotyczące świadectw weterynaryjnych dla przywozu do Unii i tranzytu przez jej terytorium, włączając składowanie podczas tranzytu, drobiu, jaj wylęgowych, piskląt jednodniowych i jaj wolnych od określonych czynników chorobotwórczych, a także mięsa, mięsa mielonego i mechanicznie odkostnionego mięsa drobiu, w tym ptaków bezgrzebieniowych i dzikiego ptactwa łownego, jaj i przetworów jajecznych. Zgodnie z tym rozporządzeniem przywóz wymienionych towarów do Unii jest dozwolony jedynie z państw trzecich, terytoriów, stref lub grup wymienionych w części 1 w załączniku I do tego rozporządzenia.
(4) W związku z niedawnym wystąpieniem ognisk wysoce zjadliwej grypy ptaków w Republice Południowej Afryki rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 536/2011(6) zmieniono decyzję 2007/777/WE i rozporządzenie (WE) nr 798/2008 w celu określenia szczególnych rodzajów obróbki w odniesieniu do przywozu z Republiki Południowej Afryki produktów mięsnych, przetworzonych żołądków, pęcherzy i jelit do spożycia przez ludzi uzyskanych z mięsa ptaków bezgrzebieniowych utrzymywanych w warunkach fermowych oraz z mięsa suszonego/wędzonego w paskach oraz pasteryzowanych produktów mięsnych składających się z mięsa dzikiego ptactwa utrzymywanego w warunkach fermowych, ptaków bezgrzebieniowych i dzikiego ptactwa łownego lub zawierających takie mięso, wystarczających do wyeliminowania zagrożeń dla zdrowia zwierząt związanych z tymi towarami oraz w celu zakazania przywozu ptaków bezgrzebieniowych przeznaczonych do celów rozpłodowych i produkcyjnych oraz piskląt jednodniowych, jaj wylęgowych i mięsa ptaków bezgrzebieniowych z całego terytorium Republiki Południowej Afryki objętego rozporządzeniem (WE) nr 798/2008.
(5) Republika Południowej Afryki przekazała Komisji informacje dotyczące środków zwalczania wprowadzonych w związku z niedawnym wystąpieniem ognisk wysoce zjadliwej grypy ptaków. Komisja oceniła te informacje oraz sytuację epidemiologiczną w związku ze wspomnianym wystąpieniem ognisk choroby w Republice Południowej Afryki.
(6) Ponadto unijny interwencyjny zespół w dziedzinie weterynarii przeprowadził wizytę w Republice Południowej Afryki w celu oceny sytuacji i wydania zaleceń dotyczących skuteczniejszego zwalczania choroby.
(7) Republika Południowej Afryki wprowadziła politykę likwidacji stad w celu zwalczenia choroby i ograniczenia jej rozprzestrzeniania. Ponadto Republika Południowej Afryki prowadzi działania w zakresie nadzoru pod kątem ptasiej grypy, które wydają się spełniać wymogi określone w części II załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 798/2008.
(8) Pozytywny wynik oceny sytuacji w związku z chorobą oraz badania epidemiologiczne przeprowadzone przez Republikę Południowej Afryki umożliwiają zmniejszenie ograniczeń w odniesieniu do przywozu mięsa ptaków bezgrzebieniowych do Unii do dotkniętej chorobą części terytorium Republiki Południowej Afryki objętej ograniczeniami przez to państwo. W odniesieniu do przywozu żywych ptaków bezgrzebieniowych i ich jaj wylęgowych należy jednak utrzymać wspomniane ograniczenia dla całego terytorium Republiki Południowej Afryki ze względu na większe ryzyko ewentualnego wprowadzenia wirusa do Unii.
(9) Jeżeli chodzi o sposoby obróbki określone w decyzji 2007/777/WE w odniesieniu do przywozu niektórych produktów mięsnych, przetworzonych żołądków, pęcherzy i jelit do spożycia przez ludzi oraz mięsa suszonego/wędzonego w paskach oraz pasteryzowanych produktów mięsnych, należy ponownie stosować sposoby obróbki wykorzystywane przed wystąpieniem ognisk wysoce zjadliwej grypy ptaków w odniesieniu do towarów pochodzących z wolnej od choroby części terytorium Republiki Południowej Afryki.
(10) W części 1 załącznika II do decyzji 2007/777/WE znajduje się wykaz terytoriów lub części terytoriów państw trzecich, do których ma zastosowanie regionalizacja ze względu na zdrowie zwierząt. Należy zmienić wpis dla Republiki Południowej Afryki w celu uwzględnienia nowej sytuacji w tym państwie trzecim w związku z wysoce zjadliwą grypą ptaków oraz konsekwencji w odniesieniu do ograniczeń przywozu danych towarów do Unii.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2007/777/WE oraz rozporządzenie (WE) nr 798/2008.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 5 października 2011 r.
| W imieniu Komisji | |
| José Manuel BARROSO | |
| Przewodniczący |
(1) Dz.U. L 18 z 23.1.2003, s. 11.
(2) Dz.U. L 343 z 22.12.2009, s. 74.
(3) Dz.U. L 312 z 30.11.2007, s. 49.
(4) Dz.U. L 139 z 30.4.2004, s. 55.
(5) Dz.U. L 226 z 23.8.2008, s. 1.
(6) Dz.U. L 147 z 2.6.2011, s. 1.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2011.261.19 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 991/2011 zmieniające załącznik II do decyzji 2007/777/WE i załącznik I do rozporządzenia (WE) nr 798/2008 w odniesieniu do wpisów dotyczących Republiki Południowej Afryki w wykazach państw trzecich lub ich części w związku z wysoce zjadliwą grypą ptaków |
| Data aktu: | 05/10/2011 |
| Data ogłoszenia: | 06/10/2011 |
| Data wejścia w życie: | 09/10/2011 |