Decyzja 2011/560/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2009, sekcja VI - Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 10 maja 2011 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2009, sekcja VI - Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny

(2011/560/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 27 września 2011 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2009(1),

– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Unii Europejskiej za rok budżetowy 2009 -(SEC(2010) 963 - C7-0216/2010)(2),

– uwzględniając sprawozdanie roczne Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego dla organu udzielającego absolutorium w sprawie audytów wewnętrznych przeprowadzonych w 2009 r.,

– uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu za rok budżetowy 2009 wraz z odpowiedziami instytucji(3),

– uwzględniając poświadczenie wiarygodności rozliczeń, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedkładane przez Trybunał Obrachunkowy zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej(4),

– uwzględniając art. 272 ust. 10 oraz art. 274, 275 i 276 Traktatu WE, a także art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(5), w szczególności jego art. 50, 86, 145, 146 i 147,

– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0136/2011),

1. udziela sekretarzowi generalnemu Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego za rok budżetowy 2009;

2. przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;

3. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej część integralną, Radzie, Komisji, Trybunałowi Sprawiedliwości Unii Europejskiej, Trybunałowi Obrachunkowemu, Europejskiemu Rzecznikowi Praw Obywatelskich i Europejskiemu Inspektorowi Ochrony Danych oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).

Jerzy BUZEK Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

______

(1) Dz.U L 69 z 13.3.2009.

(2) Dz.U. C 308 z 12.11.2010, s. 1.

(3) Dz.U. C 303 z 9.11.2010, s. 1.

(4) Dz.U. C 308 z 12.11.2010, s. 129.

(5) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 10 maja 2011 r.

zawierająca uwagi, które stanowią integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2009, sekcja VI - Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2009(1),

– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Unii Europejskiej za rok budżetowy 2009 -(SEC(2010) 963 - C7-0216/2010)(2),

– uwzględniając sprawozdanie roczne Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego dla organu udzielającego absolutorium w sprawie audytów wewnętrznych przeprowadzonych w 2009 r.,

– uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu za rok budżetowy 2009 wraz z odpowiedziami instytucji(3),

– uwzględniając poświadczenie wiarygodności rozliczeń, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedkładane przez Trybunał Obrachunkowy zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej(4),

– uwzględniając art. 272 ust. 10 oraz art. 274, 275 i 276 Traktatu WE, a także art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(5), w szczególności jego art. 50, 86, 145, 146 i 147,

– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0136/2011),

1. zwraca uwagę, że środki na zobowiązania, jakimi Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny (EKES) dysponował w 2009 r. wynosiły ogółem 122.000.000 EUR (w 2008 r.: 118.000.000 EUR), przy stopie wykorzystania wynoszącej 98,02 %, co jest powyżej średniej innych instytucji (97,69 %);

2. odnotowuje z niepokojem zarzuty dotyczące sposobu zarządzania w obrębie EKES, które były podstawą decyzji Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) dnia 11 marca 2011 r. o wszczęciu dochodzenia;

3. domaga się od EKES przedłożenia komisji Parlamentu odpowiedzialnej za procedurę udzielenia absolutorium dalszych informacji dotyczących domniemanych nieprawidłowości;

4. wzywa EKES do pełnej współpracy z OLAF i zapewnienia wszelkiej niezbędnej pomocy pracownikom OLAF w prowadzeniu ich dochodzenia;

5. zwraca się do EKES o udzielenie komisji Parlamentu odpowiedzialnej za procedurę udzielenia absolutorium informacji na temat:

– postępowań dyscyplinarnych prowadzonych przez EKES oraz ich ekonomicznych następstw, a w szczególności postępowania dyscyplinarnego nr 2/2007,

– polityki personalnej w zakresie awansu pracowników na stanowiska kierownicze,

– konfliktów w odniesieniu do niezależności służby prawnej EKES,

– dostępu członków EKES i członków jego prezydium do wszystkich wnioskowanych informacji,

– przebiegu procedury i wyników audytów wewnętrznych przeprowadzonych przez EKES;

6. wzywa Rzecznika Praw Obywatelskich do jak najszybszego poinformowania komisji Parlamentu odpowiedzialnej za procedurę udzielenia absolutorium o wynikach dochodzenia dotyczącego tej konkretnej sprawy;

7. wskazuje na fakt, że Trybunał Obrachunkowy zaznaczył w swym sprawozdaniu rocznym, że kontrola nie dała podstaw do żadnych istotnych uwag w odniesieniu do EKES; niemniej jednak wzywa Trybunał Obrachunkowy do potwierdzenia, czy kontrole sprawozdań za 2009 r. ujawniły jakiekolwiek dowody nieprawidłowości, które objęte są już postępowaniem dyscyplinarnym nr 2/2007;

8. zauważa dalszy nieznaczny wzrost liczby stałych etatów (704 etaty w 2009 r., 700 etatów w 2008 r. i 695 etatów w 2007 r.) przyznanych EKES oraz że te etaty są systematycznie obsadzane (7 wakatów w 2009 r., 19 w 2008 r. i 9 w 2007 r.); dostrzega obecność planu średniookresowego (strategia 2008-2013) w celu promowania równouprawnienia i różnorodności w sekretariacie, a zwłaszcza poprzez większe korzystanie z elastycznego czasu pracy, i oczekuje sprawozdań na temat dalszych postępów w polityce kadrowej;

9. odnotowuje z zadowoleniem, że zgodnie z uwagami EKES w odpowiedzi na rezolucję Parlamentu z dnia 5 maja 2010 r. w sprawie absolutorium za rok budżetowy 2008(6), porozumienie o współpracy administracyjnej między EKES a Komitetem Regionów (KR) na lata 2008-2014 jest realizowane w zadowalający sposób, oraz stwierdza, że nie zidentyfikowano w chwili obecnej dalszej potrzeby praktycznych usprawnień oraz że Komitety nadal poświęcają uwagę potrzebie utrzymania wysokiego poziomu harmonizacji, co jest zapewnione dzięki strukturze zarządzania ustanowionej porozumieniem o współpracy administracyjnej; zwraca się do EKES i KR o przedstawienie informacji, czy podział wynikający z tego porozumienia pozostaje bez wpływu na budżet oraz o poinformowanie władzy budżetowej o wynikach śródokresowego przeglądu porozumienia, który zostanie przeprowadzony w 2011 r.;

10. zauważa działania w zakresie współpracy międzyinstytucjonalnej, w szczególności wprowadzanie systemu zarządzania sprawami pracowników "Sysper2" oraz podjęte w tym celu przygotowania; zauważa, że wprowadzenie tego systemu zaplanowano na styczeń 2012 r.;

11. potwierdza swoje stanowisko, zgodnie z którym w interesie przejrzystości deklaracje majątkowe członków wszystkich instytucji Unii powinny być dostępne w Internecie za pośrednictwem rejestru publicznego; odnotowuje odpowiedź EKES, w szczególności pismo wiceprzewodniczącego EKES dotyczące uwag Parlamentu, że członkowie EKES nie składają oświadczeń majątkowych, i zwraca się do EKES o podjęcie kroków w celu publikowania stosownych informacji oraz monitorowania tej kwestii w rocznym sprawozdaniu z działalności;

12. z zadowoleniem przyjmuje gotowość EKES do dostosowania się do propozycji Parlamentu zawartej w wyżej wymienionej rezolucji z dnia 5 maja 2010 r., aby wydatki na podróże członków EKES określać wyłącznie na podstawie rzeczywistych kosztów podróży (oraz aby diety dzienne były takie same jak diety otrzymywane przez posłów do Parlamentu Europejskiego) i przyjmuje do wiadomości pismo przewodniczącego EKES w tej sprawie; zwraca się do EKES o przedłożenie sprawozdania w sprawie dalszych postępów w tej kwestii;

13. zwraca się do EKES o przedłożenie sprawozdania w sprawie rozwoju sytuacji w odniesieniu do postępu w zakresie przeglądu statutu finansowego członków i powiadomienie władzy budżetowej o wynikach tego procesu;

14. wyraża zadowolenie z systematycznie wysokiej jakości rocznych sprawozdań z działalności EKES oraz z zawartych w nich informacji na temat stosowania wcześniejszych decyzji Parlamentu dotyczących absolutorium;

15. wzywa EKES do podjęcia w trybie pilnym w 2011 r. kompleksowego przeglądu wydatków we wszystkich obszarach działalności w celu zapewnienia, by wszystkie wydatki były opłacalne, i w celu znalezienia ewentualne oszczędności, które zmniejszyłyby presję na budżet w tych trudnych czasach.

______

(1) Dz.U. L 69 z 13.3.2009.

(2) Dz.U. C 308 z 12.11.2010, s. 1.

(3) Dz.U. C 303 z 9.11.2010, s. 1.

(4) Dz.U. C 308 z 12.11.2010, s. 129.

(5) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(6) Dz.U. L 252 z 25.9.2010, s. 94.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 26.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024