Decyzja 2011/560/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2009, sekcja VI - Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 10 maja 2011 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2009, sekcja VI - Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny

(2011/560/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 27 września 2011 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2009(1),

– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Unii Europejskiej za rok budżetowy 2009 -(SEC(2010) 963 - C7-0216/2010)(2),

– uwzględniając sprawozdanie roczne Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego dla organu udzielającego absolutorium w sprawie audytów wewnętrznych przeprowadzonych w 2009 r.,

– uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu za rok budżetowy 2009 wraz z odpowiedziami instytucji(3),

– uwzględniając poświadczenie wiarygodności rozliczeń, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedkładane przez Trybunał Obrachunkowy zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej(4),

– uwzględniając art. 272 ust. 10 oraz art. 274, 275 i 276 Traktatu WE, a także art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(5), w szczególności jego art. 50, 86, 145, 146 i 147,

– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0136/2011),

1. udziela sekretarzowi generalnemu Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego za rok budżetowy 2009;

2. przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;

3. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej część integralną, Radzie, Komisji, Trybunałowi Sprawiedliwości Unii Europejskiej, Trybunałowi Obrachunkowemu, Europejskiemu Rzecznikowi Praw Obywatelskich i Europejskiemu Inspektorowi Ochrony Danych oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).

Jerzy BUZEK Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

______

(1) Dz.U L 69 z 13.3.2009.

(2) Dz.U. C 308 z 12.11.2010, s. 1.

(3) Dz.U. C 303 z 9.11.2010, s. 1.

(4) Dz.U. C 308 z 12.11.2010, s. 129.

(5) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 10 maja 2011 r.

zawierająca uwagi, które stanowią integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2009, sekcja VI - Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2009(1),

– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Unii Europejskiej za rok budżetowy 2009 -(SEC(2010) 963 - C7-0216/2010)(2),

– uwzględniając sprawozdanie roczne Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego dla organu udzielającego absolutorium w sprawie audytów wewnętrznych przeprowadzonych w 2009 r.,

– uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu za rok budżetowy 2009 wraz z odpowiedziami instytucji(3),

– uwzględniając poświadczenie wiarygodności rozliczeń, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedkładane przez Trybunał Obrachunkowy zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej(4),

– uwzględniając art. 272 ust. 10 oraz art. 274, 275 i 276 Traktatu WE, a także art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(5), w szczególności jego art. 50, 86, 145, 146 i 147,

– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0136/2011),

1. zwraca uwagę, że środki na zobowiązania, jakimi Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny (EKES) dysponował w 2009 r. wynosiły ogółem 122.000.000 EUR (w 2008 r.: 118.000.000 EUR), przy stopie wykorzystania wynoszącej 98,02 %, co jest powyżej średniej innych instytucji (97,69 %);

2. odnotowuje z niepokojem zarzuty dotyczące sposobu zarządzania w obrębie EKES, które były podstawą decyzji Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) dnia 11 marca 2011 r. o wszczęciu dochodzenia;

3. domaga się od EKES przedłożenia komisji Parlamentu odpowiedzialnej za procedurę udzielenia absolutorium dalszych informacji dotyczących domniemanych nieprawidłowości;

4. wzywa EKES do pełnej współpracy z OLAF i zapewnienia wszelkiej niezbędnej pomocy pracownikom OLAF w prowadzeniu ich dochodzenia;

5. zwraca się do EKES o udzielenie komisji Parlamentu odpowiedzialnej za procedurę udzielenia absolutorium informacji na temat:

– postępowań dyscyplinarnych prowadzonych przez EKES oraz ich ekonomicznych następstw, a w szczególności postępowania dyscyplinarnego nr 2/2007,

– polityki personalnej w zakresie awansu pracowników na stanowiska kierownicze,

– konfliktów w odniesieniu do niezależności służby prawnej EKES,

– dostępu członków EKES i członków jego prezydium do wszystkich wnioskowanych informacji,

– przebiegu procedury i wyników audytów wewnętrznych przeprowadzonych przez EKES;

6. wzywa Rzecznika Praw Obywatelskich do jak najszybszego poinformowania komisji Parlamentu odpowiedzialnej za procedurę udzielenia absolutorium o wynikach dochodzenia dotyczącego tej konkretnej sprawy;

7. wskazuje na fakt, że Trybunał Obrachunkowy zaznaczył w swym sprawozdaniu rocznym, że kontrola nie dała podstaw do żadnych istotnych uwag w odniesieniu do EKES; niemniej jednak wzywa Trybunał Obrachunkowy do potwierdzenia, czy kontrole sprawozdań za 2009 r. ujawniły jakiekolwiek dowody nieprawidłowości, które objęte są już postępowaniem dyscyplinarnym nr 2/2007;

8. zauważa dalszy nieznaczny wzrost liczby stałych etatów (704 etaty w 2009 r., 700 etatów w 2008 r. i 695 etatów w 2007 r.) przyznanych EKES oraz że te etaty są systematycznie obsadzane (7 wakatów w 2009 r., 19 w 2008 r. i 9 w 2007 r.); dostrzega obecność planu średniookresowego (strategia 2008-2013) w celu promowania równouprawnienia i różnorodności w sekretariacie, a zwłaszcza poprzez większe korzystanie z elastycznego czasu pracy, i oczekuje sprawozdań na temat dalszych postępów w polityce kadrowej;

9. odnotowuje z zadowoleniem, że zgodnie z uwagami EKES w odpowiedzi na rezolucję Parlamentu z dnia 5 maja 2010 r. w sprawie absolutorium za rok budżetowy 2008(6), porozumienie o współpracy administracyjnej między EKES a Komitetem Regionów (KR) na lata 2008-2014 jest realizowane w zadowalający sposób, oraz stwierdza, że nie zidentyfikowano w chwili obecnej dalszej potrzeby praktycznych usprawnień oraz że Komitety nadal poświęcają uwagę potrzebie utrzymania wysokiego poziomu harmonizacji, co jest zapewnione dzięki strukturze zarządzania ustanowionej porozumieniem o współpracy administracyjnej; zwraca się do EKES i KR o przedstawienie informacji, czy podział wynikający z tego porozumienia pozostaje bez wpływu na budżet oraz o poinformowanie władzy budżetowej o wynikach śródokresowego przeglądu porozumienia, który zostanie przeprowadzony w 2011 r.;

10. zauważa działania w zakresie współpracy międzyinstytucjonalnej, w szczególności wprowadzanie systemu zarządzania sprawami pracowników "Sysper2" oraz podjęte w tym celu przygotowania; zauważa, że wprowadzenie tego systemu zaplanowano na styczeń 2012 r.;

11. potwierdza swoje stanowisko, zgodnie z którym w interesie przejrzystości deklaracje majątkowe członków wszystkich instytucji Unii powinny być dostępne w Internecie za pośrednictwem rejestru publicznego; odnotowuje odpowiedź EKES, w szczególności pismo wiceprzewodniczącego EKES dotyczące uwag Parlamentu, że członkowie EKES nie składają oświadczeń majątkowych, i zwraca się do EKES o podjęcie kroków w celu publikowania stosownych informacji oraz monitorowania tej kwestii w rocznym sprawozdaniu z działalności;

12. z zadowoleniem przyjmuje gotowość EKES do dostosowania się do propozycji Parlamentu zawartej w wyżej wymienionej rezolucji z dnia 5 maja 2010 r., aby wydatki na podróże członków EKES określać wyłącznie na podstawie rzeczywistych kosztów podróży (oraz aby diety dzienne były takie same jak diety otrzymywane przez posłów do Parlamentu Europejskiego) i przyjmuje do wiadomości pismo przewodniczącego EKES w tej sprawie; zwraca się do EKES o przedłożenie sprawozdania w sprawie dalszych postępów w tej kwestii;

13. zwraca się do EKES o przedłożenie sprawozdania w sprawie rozwoju sytuacji w odniesieniu do postępu w zakresie przeglądu statutu finansowego członków i powiadomienie władzy budżetowej o wynikach tego procesu;

14. wyraża zadowolenie z systematycznie wysokiej jakości rocznych sprawozdań z działalności EKES oraz z zawartych w nich informacji na temat stosowania wcześniejszych decyzji Parlamentu dotyczących absolutorium;

15. wzywa EKES do podjęcia w trybie pilnym w 2011 r. kompleksowego przeglądu wydatków we wszystkich obszarach działalności w celu zapewnienia, by wszystkie wydatki były opłacalne, i w celu znalezienia ewentualne oszczędności, które zmniejszyłyby presję na budżet w tych trudnych czasach.

______

(1) Dz.U. L 69 z 13.3.2009.

(2) Dz.U. C 308 z 12.11.2010, s. 1.

(3) Dz.U. C 303 z 9.11.2010, s. 1.

(4) Dz.U. C 308 z 12.11.2010, s. 129.

(5) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(6) Dz.U. L 252 z 25.9.2010, s. 94.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2011.250.97

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2011/560/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2009, sekcja VI - Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny
Data aktu: 10/05/2011
Data ogłoszenia: 27/09/2011