(Dz.U.UE L z dnia 27 września 2011 r.)
PARLAMENT EUROPEJSKI,
– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe wspólnego przedsiębiorstwa "Czyste niebo" za rok budżetowy 2009,
– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego na temat rocznych sprawozdań finansowych wspólnego przedsiębiorstwa "Czyste niebo" za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2009 r., wraz z odpowiedziami wspólnego przedsiębiorstwa(1),
– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 15 lutego 2011 r. (05894/2011 - C7-0051/2011),
– uwzględniając art. 276 Traktatu WE oraz art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,
– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 71/2008 z dnia 20 grudnia 2007 r. ustanawiające wspólne przedsiębiorstwo "Czyste niebo"(3), w szczególności jego art. 11 ust. 4,
– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(4), w szczególności jego art. 94,
– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0128/2011),
1. udziela dyrektorowi wspólnego przedsiębiorstwa "Czyste niebo" absolutorium z wykonania budżetu przedsiębiorstwa za rok budżetowy 2009;
2. przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi wspólnego przedsiębiorstwa "Czyste niebo", Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
| Jerzy BUZEK | Klaus WELLE |
| Przewodniczący | Sekretarz Generalny |
______
(1) Dz.U C 342 z 16.12.2010, s. 7.
(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(3) Dz.U. L 30 z 4.2.2008, s. 1.
(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 10 maja 2011 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu wspólnego przedsiębiorstwa "Czyste niebo" na rok budżetowy 2009
PARLAMENT EUROPEJSKI,
– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe wspólnego przedsiębiorstwa "Czyste niebo" za rok budżetowy 2009,
– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego na temat ostatecznych rocznych sprawozdań finansowych wspólnego przedsiębiorstwa "Czyste niebo" za rok budżetowy 2009, wraz z odpowiedziami wspólnego przedsiębiorstwa(1),
– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 15 lutego 2011 r. (05894/2011 - C7-0051/2011),
– uwzględniając art. 276 traktatu WE oraz art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,
– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 71/2008 z dnia 20 grudnia 2007 r. ustanawiające wspólne przedsiębiorstwo "Czyste niebo"(3), w szczególności jego art. 11 ust. 4,
– uwzględniając regulamin finansowy wspólnego przedsiębiorstwa "Czyste niebo" przyjęty decyzją jego rady zarządzającej w dniu 7 listopada 2008 r.,
– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(4), w szczególności jego art. 94,
– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0128/2011),
A. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie roczne za rok budżetowy 2009 jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw są zgodne z prawem i prawidłowe,
B. mając na uwadze, że wspólne przedsiębiorstwo "Czyste niebo" powstało w grudniu 2007 r., aby przyspieszyć rozwój, uprawomocnienie i demonstrację w UE czystych technologii transportu lotniczego w celu ich jak najszybszego zastosowania,
C. mając na uwadze, że wspólne przedsiębiorstwo znajduje się w początkowej fazie i do końca 2009 r. nie stworzyło jeszcze w pełni systemu kontroli wewnętrznej oraz systemu informacji finansowej,
Wykonanie budżetu
1. zauważa, że końcowy budżet wspólnego przedsiębiorstwa na 2009 r. zawierał 91.000.000 EUR na pokrycie zobowiązań i 60.000.000 EUR na płatności; odnotowuje ponadto, że wykorzystanie środków na zobowiązania i płatności wyniosło odpowiednio 98 % i mniej niż 1 %;
2. przyznaje, że wspólne przedsiębiorstwo w dalszym ciągu znajduje się na etapie rozruchu; jest jednak zaniepokojony faktem, że działalność badawcza prefinansowana przez Komisję w 2008 r. na rzecz wspólnego przedsiębiorstwa nie została w pełni wdrożona w ciągu 2009 r. oraz że ze względu na opóźnienia w projektach wykorzystano jedynie 8.700.000 EUR, czyli 65 % środków wstępnych w wysokości 13.600.000 EUR;
3. jest szczególnie zaniepokojony faktem, że przyjęcie, struktura i prezentacja zatwierdzonego budżetu wspólnego przedsiębiorstwa na 2009 r. były niezgodne z rozporządzeniem (WE) nr 71/2008 ustanawiającym wspólne przedsiębiorstwo ani z regulaminem finansowym wspólnego przedsiębiorstwa; wzywa zatem wspólne przedsiębiorstwo do szybkiego rozwiązania tego poważnego problemu;
Wkład członków
4. wzywa wspólne przedsiębiorstwo do harmonizacji prezentacji wkładów finansowych członków w sprawozdaniach zgodnie ze wskazówkami Komisji;
5. wzywa wspólne przedsiębiorstwo do dalszego rozszerzenia postanowień dotyczących członkostwa i współfinansowania, w szczególności w odniesieniu do:
– zasad regulujących przystąpienie nowych członków,
– wkładów rzeczowych członków,
– warunków przeprowadzania przez wspólne przedsiębiorstwo kontroli składek członkowskich,
– warunków zatwierdzania przez radę zarządzającą współfinansowania;
Systemy kontroli wewnętrznej
6. wzywa wspólne przedsiębiorstwo do zakończenia wdrażania kontroli wewnętrznych i systemu informacji finansowej;
7. wzywa ponadto wspólne przedsiębiorstwo do uwzględnienia w swoim regulaminie finansowym konkretnego zapisu, że Służba Audytu Wewnętrznego (SAW) ma uprawnienia audytora wewnętrznego wspólnego przedsiębiorstwa, na podstawie przepisu zawartego w ramowym rozporządzeniu finansowym dotyczącym organów Wspólnoty;
8. uznaje w szczególności, że zadaniem SAW jako audytora wewnętrznego powinno być doradzanie wspólnemu przedsiębiorstwu w sprawach związanych z ryzykiem, poprzez wydawanie niezależnych opinii na temat jakości zarządzania i systemów kontrolnych oraz poprzez wydawanie zaleceń mających na celu poprawę warunków wykonywania operacji i wspieranie należytego zarządzania finansami; uważa ponadto, że istotne jest, by wspólne przedsiębiorstwo przedstawiało organowi udzielającemu absolutorium sprawozdanie sporządzone przez swojego dyrektora, podsumowujące liczbę i rodzaj kontroli wewnętrznych przeprowadzonych przez audytora wewnętrznego oraz zalecenia i działania podjęte odnośnie do tych zaleceń;
9. jest zdania, że z uwagi na wielkość budżetu i złożoność zadań stojących przed wspólnym przedsiębiorstwem powinno ono powołać komisję ds. audytu, która podlegałaby bezpośrednio Radzie Zarządzającej;
Brak umowy z państwem przyjmującym
10. wzywa wspólne przedsiębiorstwo do szybkiego zawarcia umowy z Belgią, dotyczącej lokalizacji biura, przywilejów i immunitetów oraz innego wsparcia, którego Belgia udzieli wspólnemu przedsiębiorstwu zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 71/2008.
______
(1) Dz.U. L 342 z 16.12.2010, s. 7.
(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(3) Dz.U. L 30 z 4.2.2008, s. 1.
(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2011.250.246 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2011/612/UE w sprawie absolutorium z wykonania budżetu wspólnego przedsiębiorstwa "Czyste niebo" za rok budżetowy 2009 |
| Data aktu: | 10/05/2011 |
| Data ogłoszenia: | 27/09/2011 |