Decyzja 2011/592/UE w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji Kształcenia za rok budżetowy 2009

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 10 maja 2011 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji Kształcenia za rok budżetowy 2009

(2011/592/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 27 września 2011 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiej Fundacji Kształcenia za rok budżetowy 2009,

– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego na temat rocznego sprawozdania finansowego Europejskiej Fundacji Kształcenia za rok budżetowy 2009, wraz z odpowiedziami Fundacji(1),

– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 15 lutego 2011 r. (05892/2011 - C7-0052/2011),

– uwzględniając art. 276 Traktatu WE i art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,

– uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1339/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. ustanawiające Europejską Fundację Kształcenia(3), w szczególności jego art. 17,

– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(4), w szczególności jego art. 94,

– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych (A7-0109/2011),

1. udziela dyrektorowi Europejskiej Fundacji Kształcenia absolutorium z wykonania budżetu fundacji za rok budżetowy 2009;

2. przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;

3. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi Europejskiej Fundacji Kształcenia, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu, oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).

Jerzy BUZEK Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

______

(1) Dz.U C 338 z 14.12.2010, s. 149.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 354 z 31.12.2008, s. 82.

(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 10 maja 2011 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji Kształcenia za rok budżetowy 2009

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiej Fundacji Kształcenia za rok budżetowy 2009,

– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego na temat rocznego sprawozdania finansowego Europejskiej Fundacji Kształcenia za rok budżetowy 2009, wraz z odpowiedziami Fundacji(1),

– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 15 lutego 2011 r. (05892/2011 - C7-0052/2011),

– uwzględniając art. 276 Traktatu WE i art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,

– uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1339/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. ustanawiające Europejską Fundację Kształcenia(3), w szczególności jego art. 17,

– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(4), w szczególności jego art. 94,

– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych (A7-0109/2011),

A. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe za rok budżetowy 2009 jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u podstaw sprawozdania zostały przeprowadzone legalnie i prawidłowo,

B. mając na uwadze fakt, że w dniu 5 maja 2010 r. Parlament Europejski udzielił dyrektorowi Europejskiej Fundacji Kształcenia absolutorium z wykonania budżetu fundacji za rok budżetowy 2008(5), a także fakt, że w rezolucji załączonej do decyzji o absolutorium Parlament między innymi:

– odnotował, że w wyniku przekształcenia w 2008 r. rozporządzenia Rady (EWG) nr 1360/90 z dnia 7 maja 1990 r. ustanawiającego Europejską Fundację Kształcenia(6) Fundacja uzyskała możliwość rozwijania wiedzy specjalistycznej w innych obszarach niż w latach poprzednich,

– wyraził obawy w związku z ustaleniami Trybunału Obrachunkowego dotyczącymi braku przejrzystości w doborze personelu oraz interwencją Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF), który wszczął dochodzenie (OF/2009/0370),

– ponaglał Fundację do przedstawienia sprawozdania na temat wykorzystania zasobów ludzkich; wskazał w szczególności, że niewłaściwe uwzględnienie zasobów ludzkich w planowaniu rocznym i sprawozdaniu z działalności pociąga za sobą ryzyko utraty wydajności,

C. mając na uwadze, że budżet Fundacji na rok 2009 wynosił 19.100.000 EUR, co stanowi o 0,5 % mniej niż budżet na 2008 r.,

1. zauważa, że Trybunał Obrachunkowy potwierdził, iż roczne sprawozdanie finansowe Fundacji dotyczące budżetu w wysokości 19.100.000 EUR przedstawia faktyczną sytuację finansową Fundacji na dzień 31 grudnia 2009 r. oraz że transakcje i przepływy pieniężne za ten rok budżetowy są zgodne z uregulowaniami rozporządzenia finansowego Fundacji;

Wykonanie

2. wyraża zadowolenie, że Fundacja ma zamiar poprawić wyniki osiągane w ramach systemów kształcenia i szkolenia zawodowego (VET - vocational education and training) w krajach partnerskich Fundacji (proces z Turynu) oraz opracować wraz z organizacjami międzynarodowymi i bilateralnymi darczyńcami wspólną metodologię dla umocnienia swojej roli;

3. zwraca się ponownie do Fundacji o przedstawienie - w tabeli, która zostanie dołączona do kolejnego sprawozdania Trybunału Obrachunkowego - zestawienia porównawczego działań zrealizowanych w roku, którego dotyczy absolutorium, oraz działań zrealizowanych w poprzednim roku budżetowym, aby umożliwić organowi udzielającemu absolutorium dokonanie lepszej oceny działalności Fundacji na przestrzeni lat;

Współpraca z Europejskim Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (Cedefop)

4. odnotowuje, że w listopadzie 2009 r. umowa o współpracy między Fundacją a Cedefop została przedłużona na lata 2010-2013; przyjmuje do wiadomości, że co roku Fundacja i Cedefop opracowują w ramach współpracy wspólny program prac, który jest załączany do programu prac tych obu agencji; wyraża zadowolenie, że Fundacja zamierza poświęcić w przyszłych rocznych sprawozdaniach z działalności więcej miejsca kwestiom związanym z wykonaniem tego wspólnego programu prac;

Zarządzanie budżetem

5. domaga się, by Fundacja sprecyzowała dokładniej procedury budżetowe, tak aby uniknąć dużej liczby przesunięć budżetowych; domaga się również, by Fundacja otrzymała zgodę Rady Zarządzającej, gdy wymagane jest przesunięcie; przypomina, że zobowiązuje Fundację do tego jej regulamin finansowy;

6. przypomina także Fundacji o spoczywającym na niej obowiązku przedstawienia podsumowania sprawozdania z harmonogramu płatności należnych w kolejnych latach budżetowych w celu spełnienia zobowiązań przewidzianych w budżecie we wcześniejszych latach budżetowych (art. 31 ust. 2 regulaminu finansowego Fundacji);

7. zwraca się do Fundacji o ścisłe przestrzeganie przepisów rozporządzenia podstawowego, szczególne w przypadku przesunięć środków między tytułami; jest jednak zdania, że budżetowanie zadaniowe jest trudne w ramach systemu, który oddziela wydatki na pracowników i administracyjne od wydatków operacyjnych, zwłaszcza w odniesieniu do agencji, której główne zadania to opracowywanie analiz politycznych, rozpowszechnianie oraz wymiana informacji i doświadczeń, a także udzielanie wsparcia na rzecz budowania potencjału w krajach partnerskich;

Zasoby kadrowe

8. przyjmuje z zadowoleniem inicjatywę Fundacji zmierzającą do dokonania wnikliwego przeglądu stosowanych przez nią procedur naboru w odpowiedzi na ustalenia Służby Audytu Wewnętrznego (IAS) oraz zalecenia Parlamentu; odnotowuje w szczególności, że procedura naboru Fundacji została ponownie nakreślona, dodano nowe etapy oraz dostosowano najważniejsze narzędzia wsparcia;

Audyt wewnętrzny

9. przyjmuje z zadowoleniem inicjatywę Fundacji w zakresie przedstawienia władzy budżetowej rocznego sprawozdania IAS z audytu wewnętrznego dotyczącego Fundacji; uznaje ją za oznakę przejrzystości i wzorcowe zachowanie godne naśladowania przez pozostałe agencje;

10. przyjmuje do wiadomości, że w 2009 r. IAS przeprowadził audyt elementów składowych oświadczenia dyrektora o wiarygodności w celu uzyskania zasadnej pewności co do adekwatności, skuteczności i jawności poszczególnych elementów składowych przedstawionych w rocznym sprawozdaniu z działalności, które to elementy stanowią podstawę oświadczenia dyrektora o wiarygodności; odnotowuje, że IAS stwierdził, iż niedostateczna ilość odpowiednich informacji będących podstawą uwag przedstawionych przez dyrektora w oświadczeniu o wiarygodności może wprowadzać czytelnika w błąd; dlatego nawołuje dyrektora Fundacji do bardziej szczegółowego opracowania uwag (między innymi poprzez przedstawienie informacji dotyczących kryteriów klasyfikacji, potencjalnych szkodliwych skutków lub istotności, a także prawdopodobieństwa wystąpienia niesprzyjających okoliczności);

11. stwierdza, że 11 z 15 zaleceń przedstawionych przez IAS zostało wypełnionych w 2009 r.; zwraca również uwagę, że w 2009 r. rozpoczęto wdrażanie 8 nowych zaleceń IAS dotyczących: oświadczenia dyrektora o wiarygodności, lepszego opisu systemu kontroli wewnętrznej, szczegółowego opisu zarządzania ryzykiem, wprowadzenia kontroli ex post transakcji finansowych w połączeniu z wyrywkowymi kontrolami opartymi na analizie ryzyka środków na pokrycie zobowiązań i płatności oraz zdefiniowania docelowych wartości wskaźników przedsiębiorstwa;

12. w odniesieniu do innych uwag o horyzontalnym charakterze towarzyszących decyzji w sprawie udzielenia absolutorium odwołuje się do swojej rezolucji z dnia 10 maja 2011 r.(7) w sprawie wyników, gospodarowania środkami finansowymi i kontroli agencji.

______

(1) Dz.U. C 338 z 14.12.2010, s. 149.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 354 z 31.12.2008, s. 82.

(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

(5) Dz.U. L 252 z 25.9.2010, s. 182.

(6) Dz.U. L 131 z 23.5.1990, s. 1.

(7) Teksty przyjęte, P7_TA(2011)0163. Zob. s. 269 niniejszego Dziennika Urzędowego.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2011.250.196

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2011/592/UE w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji Kształcenia za rok budżetowy 2009
Data aktu: 10/05/2011
Data ogłoszenia: 27/09/2011