uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW)(1), w szczególności jego art. 91,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. ustanawiające wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego dla rolników w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiające określone systemy wsparcia dla rolników, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1290/2005, (WE) nr 247/2006, (WE) nr 378/2007 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1782/2003(2), w szczególności jego art. 142 lit. c),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1122/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009 odnośnie do zasady wzajemnej zgodności, modulacji oraz zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli w ramach systemów wsparcia bezpośredniego przewidzianych w wymienionym rozporządzeniu oraz wdrażania rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w odniesieniu do zasady wzajemnej zgodności w ramach systemu wsparcia ustanowionego dla sektora wina(3) przewiduje w art. 23 ust. 1 zastosowanie obniżki w przypadku zbyt późnego złożenia wniosków o przyznanie pomocy, jak również dokumentów, umów oraz oświadczeń, które stanowią o kwalifikowalności do przedmiotowej pomocy.
(2) Zgodnie z art. 8 ust. 3 rozporządzenia Komisji (UE) nr 65/2011 z dnia 27 stycznia 2011 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 w odniesieniu do wprowadzenia procedur kontroli oraz do zasady wzajemnej zgodności w zakresie środków wsparcia rozwoju obszarów wiejskich(4), art. 22 i 23 rozporządzenia (WE) nr 1122/2009 stosuje się z uwzględnieniem niezbędnych zmian do wniosków o płatność w ramach tytułu I części II rozporządzenia (UE) nr 65/2011.
(3) Portugalia zastosowała system pojedynczego wniosku o pomoc, który obejmuje, zgodnie z art. 19 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 73/2009, kilka systemów wsparcia. W szczególności wnioski dla systemu płatności jednolitych zgodnie z tytułem III rozporządzenia (WE) nr 73/2009, wnioski o premie z tytułu maciorek i kóz na mocy art. 35 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1121/2009 z dnia 29 października 2009 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009 odnośnie do systemów wsparcia dla rolników przewidzianych w jego tytułach IV i V(5) oraz niektóre wnioski o pomoc przyznawaną na mocy rozporządzenia (WE) nr 1698/2005 stanowią część pojedynczego wniosku.
(4) Zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1122/2009 i art. 8 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 65/2011 Portugalia ustaliła dzień 15 maja roku składania wniosków jako ostateczny termin, do którego można składać pojedyncze wnioski na 2011 r. W odniesieniu do pojedynczych wniosków zawierających wniosek o premie z tytułu maciorek i kóz, zgodnie z art. 35 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1121/2009, Portugalia ustaliła dzień 30 kwietnia roku składania wniosków jako ostateczny termin, do którego można składać wnioski o premie za maciorki i kozy na 2011 r.
(5) Zgodnie z art. 22 rozporządzenia (WE) nr 1122/2009, w przypadku gdy ostateczny termin składania wniosków o przyznanie pomocy lub jakichkolwiek dokumentów uzupełniających, umów lub oświadczeń przewidzianych w tytule II części II rozporządzenia (WE) nr 1122/2009 przypada na dzień ustawowo wolny od pracy, sobotę lub niedzielę, termin ten przypadnie na pierwszy dzień roboczy następujący po ustalonym terminie. Wynika z tego, że w 2011 r. pojedyncze wnioski mogą być składane najpóźniej do dnia 16 maja 2011 r., który jest pierwszym dniem roboczym po dniu 15 maja 2011 r. Bardziej szczegółowo w odniesieniu do pojedynczych wniosków obejmujących wniosek o premie z tytułu maciorek i kóz, takie wnioski mogą być składane najpóźniej do dnia 2 maja 2011 r., który jest pierwszym dniem roboczym po dniu 30 kwietnia 2011 r.
(6) Zgodnie z art. 6 rozporządzenia (WE) nr 1122/2009 państwa członkowskie muszą zapewnić wiarygodny sposób identyfikacji działek rolnych oraz wymagać złożenia pojedynczego wniosku wraz z dokumentami określającymi działkę, aby umożliwić stosowanie systemu kontroli.
(7) W odpowiedzi na problemy związane z identyfikacją działek rolnych, które były regularnie wykrywane w przeszłości, Portugalia wdrożyła "plan działania" w porozumieniu z Komisją. Zobowiązanie to obejmuje w szczególności aktualizację systemu identyfikacji działek rolnych (LPIS) w Portugalii.
(8) W odniesieniu do realizacji tych zobowiązań Portugalia zwiększyła swoje zdolności administracyjne do przyjmowania wniosków o pomoc oraz, w porównaniu z 2010 r., przyspieszyła termin rozpoczęcia przyjmowania wniosków o pomoc, który wyznaczono na dzień 1 lutego 2011 r.
(9) Portugalia doświadczyła jednak wyjątkowych okoliczności przy rozpatrywaniu pojedynczych wniosków na 2011 r. w odniesieniu do kontynentalnej części Portugalii. W szczególności ze względu na opóźnienia w finalizacji fotointerpretacji 1 800 000 działek przez zewnętrznego wykonawcę, LPIS nie mógł zostać zaktualizowany w przewidywanym terminie. Rolnicy otrzymali zatem aktualne informacje na temat działek dopiero w dniu 21 lutego 2011 r.
(10) Biorąc pod uwagę obecne możliwości techniczne Portugalii, które już zostały zwiększone przed wdrożeniem "planu działania", sytuacja ta wpłynęła na zdolność wnioskodawców do składania pojedynczych wniosków o pomoc w odniesieniu do kontynentalnej części Portugalii w terminie przewidzianym w art. 11 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1122/2009 i art. 35 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1121/2009.
(11) Trudności te pogłębia fakt, że procedura składania wniosków w Portugalii jest wyjątkowo czasochłonna ze względu na korekty granic działek referencyjnych, które muszą być starannie sprawdzone przez rolników w następstwie aktualizacji LPIS. Przestrzeganie terminów odpowiednio 16 maja 2011 r. i 2 maja 2011 r. jest zatem szczególnie trudne, biorąc pod uwagę ogólny kontekst "planu działania" i zobowiązania podjęte przez Portugalię w celu poprawy jej Zintegrowanego Systemu Zarządzania i Kontroli.
(12) Należy zatem odstąpić od stosowania obniżek przewidzianych w rozporządzeniu (WE) nr 1122/2009 z powodu zbyt późnego złożenia pojedynczych wniosków w odniesieniu do tych rolników, którzy przygotowali swoje pojedyncze wnioski dotyczące kontynentalnej części Portugalii w elektronicznym systemie składania wniosków najpóźniej do dnia 16 maja 2011 r. lub, w przypadku premii z tytułu maciorek i kóz, najpóźniej do dnia 2 maja 2011 r., i którzy sfinalizowali i złożyli swoje wnioski najpóźniej 14 dni kalendarzowych po dniu 16 maja 2011 r. lub, odpowiednio, po dniu 2 maja 2011 r.
(13) Podobnie, w drodze odstępstwa od art. 8 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 65/2011 r. w odniesieniu do wniosków o płatność w odniesieniu do kontynentalnej części Portugalii na mocy tytułu I części II rozporządzenia (UE) nr 65/2011, nie należy stosować obniżek ze względu na zbyt późne złożenie pojedynczych wniosków, które zostały przygotowane w elektronicznym systemie składania wniosków najpóźniej do dnia 16 maja 2011 r. i zostały sfinalizowane i złożone najpóźniej 14 dni kalendarzowych po dniu 16 maja 2011 r.
(14) Zważywszy, że proponowane odstępstwa powinny obejmować pojedyncze wnioski o pomoc złożone w odniesieniu do 2011 r., niniejsze rozporządzenie powinno obowiązywać z mocą wsteczną.
(15) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Komitetu Zarządzającego ds. Płatności Bezpośrednich,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| José Manuel BARROSO | |
| Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 277 z 21.10.2005, s. 1.
(2) Dz.U. L 30 z 31.1.2009, s. 16.
(3) Dz.U. L 316 z 2.12.2009, s. 65.
(4) Dz.U. L 25 z 28.1.2011, s. 8.
(5) Dz.U. L 316 z 2.12.2009, s. 27.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2011.202.34 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 780/2011 wprowadzające odstępstwo od rozporządzenia (WE) nr 1122/2009 i rozporządzenia (UE) nr 65/2011 dotyczące obniżek kwot pomocy za zbyt późne złożenie pojedynczych wniosków w odniesieniu do kontynentalnej części Portugalii na rok 2011 |
| Data aktu: | 04/08/2011 |
| Data ogłoszenia: | 05/08/2011 |
| Data wejścia w życie: | 05/08/2011, 01/01/2011 |