Decyzja wykonawcza 2011/480/UE w sprawie wykazu danych statystycznych dotyczących struktury i stawek podatku akcyzowego nakładanego na wyroby tytoniowe, który ma zostać dostarczony przez państwa członkowskie zgodnie z dyrektywami Rady 92/79/EWG i 92/80/EWG

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 28 lipca 2011 r.
w sprawie wykazu danych statystycznych dotyczących struktury i stawek podatku akcyzowego nakładanego na wyroby tytoniowe, który ma zostać dostarczony przez państwa członkowskie zgodnie z dyrektywami Rady 92/79/EWG i 92/80/EWG

(notyfikowana jako dokument nr C(2011) 5291)

(2011/480/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 29 lipca 2011 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 92/79/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie zbliżenia podatków od papierosów(1), w szczególności jej art. 4 ust. 3,

uwzględniając dyrektywę Rady 92/80/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie zbliżenia podatków od wyrobów tytoniowych innych niż papierosy(2), w szczególności jej art. 4 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywy 92/79/EWG i 92/80/EWG zobowiązują Komisję do przedkładania Radzie co 4 lata sprawozdania dotyczącego stawek i struktury podatku akcyzowego nakładanego na wyroby tytoniowe, z uwzględnieniem prawidłowego funkcjonowania rynku wewnętrznego, rzeczywistej wartości stawek podatku akcyzowego i szerszych celów Traktatu.

(2) Podstawę tego sprawozdania stanowią w szczególności informacje przekazane przez państwa członkowskie dotyczące wszystkich dopuszczeń do konsumpcji wyrobów tytoniowych, które miały miejsce w poprzednim roku kalendarzowym.

(3) W celu zapewnienia szybkiego przekazywania wystarczających informacji koniecznych do celów sprawozdania, o którym mowa w art. 4 ust. 1 dyrektyw 92/79/EWG i 92/80/EWG, oraz celem umożliwienia bardziej dynamicznego reagowania na zmiany państwa członkowskie powinny raz do roku dostarczać Komisji dane statystyczne. Dane te mogą opierać się na danych, które państwa członkowskie zbierają w celu obliczenia średniej ważonej ceny detalicznej sprzedaży.

(4) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Podatku Akcyzowego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Do celów art. 4 ust. 3 dyrektyw 92/79/EWG i 92/80/EWG państwa członkowskie dostarczają Komisji roczne dane statystyczne określone w załączniku do niniejszej decyzji.

Dane statystyczne obejmuję wszystkie dopuszczenia do konsumpcji wyrobów tytoniowych, które miały miejsce w poprzednim roku kalendarzowym.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 28 lipca 2011 r.

W imieniu Komisji
Algirdas ŠEMETA
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 316 z 31.10.1992, s. 8.

(2) Dz.U. L 316 z 31.10.1992, s. 10.

ZAŁĄCZNIK 

Dane statystyczne dotyczące struktury i stawek podatku akcyzowego nakładanego na wyroby tytoniowe, które to dane mają zostać dostarczone przez państwa członkowskie

A. PAPIEROSY
Średnia ważona cena detaliczna sprzedaży (WAP(1)) Specyficzny podatek akcyzowy za 1 000 papierosów Podatek akcyzowy ad valorem wyrażony jako procent ceny detalicznej sprzedaży obejmującej podatek akcyzowy (TIRSP(2)) Całkowita stawka podatku akcyzowego (specyficzny podatek lub podatek ad valorem z wyłączeniem VAT) wyrażona jako procent średniej ważonej ceny detalicznej sprzedaży (WAP)
Rok/okres Waluta krajowa EUR Waluta krajowa EUR % %
(1) Średnia ważona cena detaliczna sprzedaży (ang. Weighted Average retail selling Price).

(2) Cena detaliczna sprzedaży obejmująca podatek akcyzowy (ang. Tax inclusive retail selling price).

Ilości dopuszczone do konsumpcji i łączna kwota podatku akcyzowego pobranego za 1 000 papierosów według kategorii cenowych

Kategoria cenowa Łączna ilość (wyrażona w tys. sztuk) Odniesienie do poprzedniego roku kalendarzowego Łączna kwota pobranego podatku akcyzowego (wyrażona w tys. EUR) Odniesienie do poprzedniego roku kalendarzowego
Kategoria cenowa 1
Kategoria cenowa 2
Kategoria cenowa 3
Proszę dodać odpowiednio wszystkie kategorie cenowe

B. DROBNO KROJONY TYTOŃ

Średnia ważona cena detaliczna sprzedaży (WAP) Specyficzny podatek akcyzowy za kg Podatek akcyzowy ad valorem wyrażony jako procent średniej ważonej ceny detalicznej sprzedaży (TIRSP) Całkowita stawka podatku akcyzowego (specyficzny podatek lub podatek ad valorem z wyłączeniem VAT) wyrażona jako procent średniej ważonej ceny detalicznej sprzedaży (WAP) lub za kg w EUR
Rok/okres Waluta krajowa EUR Waluta krajowa EUR % % lub EUR

Ilości w tonach drobno krojonego tytoniu dopuszczonego do konsumpcji i łączne kwoty podatku akcyzowego pobranego według kategorii cenowych

Kategoria cenowa Łączna ilość (w tonach)(1)(2)Odniesienie do poprzedniego roku kalendarzowego Łączna kwota pobranego podatku akcyzowego wyrażona w tys. EUR Odniesienie do poprzedniego roku kalendarzowego
Kategoria cenowa 1
Kategoria cenowa 2
Kategoria cenowa 3
Proszę dodać odpowiednio wszystkie kategorie cenowe
Uwagi:

1. Państwa członkowskie, które stosują czysto specyficzną stawkę podatku za drobno krojony tytoń, podają tylko łączną ilość w tonach w kolumnie drugiej i łączną kwotę podatku akcyzowego w tys. euro w kolumnie trzeciej.

2. Państwa członkowskie, które nie mogą wprowadzić rozróżnienia między kwotami dotyczącymi drobno krojonego tytoniu i innego tytoniu do palenia z uwagi na stosowanie tej samej stawki podatku akcyzowego dla obydwu produktów, podają odpowiednie łączne kwoty i zaznaczają, że dana kwota obejmuje dane dotyczące obydwu produktów (np. w przypisie).

C. CYGARA I CYGARETKI

Specyficzny podatek akcyzowy za 1 000 sztuk lub za kg Podatek akcyzowy ad valorem wyrażony jako procent ceny detalicznej sprzedaży obejmującej podatek akcyzowy (TIRSP) Ilości dopuszczone do konsumpcji w tys. sztuk lub w kg Łączna kwota pobranego podatku akcyzowego

(wyrażona w tys. EUR)

Rok/okres Waluta krajowa EUR % 1.000 EUR
Cygara i cygaretki

D. POZOSTAŁY TYTOŃ DO PALENIA

Specyficzny podatek akcyzowy za kg Podatek akcyzowy ad valorem wyrażony jako procent ceny detalicznej sprzedaży obejmującej podatek akcyzowy (TIRSP) Ilości dopuszczone do konsumpcji w tonach Łączna kwota pobranego podatku akcyzowego

(wyrażona w tys. EUR)

Rok/okres Waluta krajowa EUR % 1.000 EUR

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2011.197.17

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2011/480/UE w sprawie wykazu danych statystycznych dotyczących struktury i stawek podatku akcyzowego nakładanego na wyroby tytoniowe, który ma zostać dostarczony przez państwa członkowskie zgodnie z dyrektywami Rady 92/79/EWG i 92/80/EWG
Data aktu: 28/07/2011
Data ogłoszenia: 29/07/2011
Data wejścia w życie: 29/07/2011