Decyzja 2011/264/UE ustanawiająca kryteria ekologiczne przyznawania oznakowania ekologicznego UE detergentom pralniczym

DECYZJA KOMISJI
z dnia 28 kwietnia 2011 r.
ustanawiająca kryteria ekologiczne przyznawania oznakowania ekologicznego UE detergentom pralniczym

(notyfikowana jako dokument nr C(2011) 2815)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2011/264/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 30 kwietnia 2011 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 66/2010 z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie oznakowania ekologicznego UE 1 , w szczególności jego art. 8 ust. 2,

po konsultacji z Komitetem Unii Europejskiej ds. Oznakowania Ekologicznego,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 66/2010 oznakowanie ekologiczne UE może być przyznawane produktom o ograniczonym poziomie wpływu na środowisko w ciągu całego cyklu życia.

(2) Rozporządzenie (WE) nr 66/2010 przewiduje, iż szczegółowe kryteria oznakowania ekologicznego UE należy ustalać w odniesieniu do określonych grup produktów.

(3) Decyzją Komisji 1999/476/WE 2 ustalono kryteria ekologiczne, jak również związane z nimi wymogi w zakresie oceny i weryfikacji detergentów pralniczych. Po dokonaniu przeglądu kryteriów określonych we wspomnianej decyzji, decyzją Komisji 2003/200/WE 3 ustalono zmienione kryteria, które obowiązują do dnia 30 kwietnia 2011 r.

(4) Kryteria te zostały poddane dalszemu przeglądowi w świetle rozwoju technologicznego. Z przeglądu tego wynika, że konieczna jest modyfikacja definicji "grupy produktów", aby uwzględnić nową podgrupę produktów oraz ustalić nowe kryteria. Te nowe kryteria, jak również związane z nimi wymogi w zakresie oceny i weryfikacji, powinny obowiązywać przez cztery lata od dnia przyjęcia niniejszej decyzji.

(5) W celu zachowania jasności należy zastąpić decyzję 2003/200/WE.

(6) Należy przewidzieć okres przejściowy dla producentów wytwarzających produkty, którym przyznano oznakowanie ekologiczne dla detergentów pralniczych w oparciu o kryteria określone w decyzji 2003/200/WE, tak aby zapewnić im wystarczający czas na dostosowanie produktów do zrewidowanych kryteriów i wymogów. Do dnia, z którym decyzja 2003/200/WE straci moc, producenci ci powinni mieć również możliwość składania wniosków w oparciu o kryteria określone we wspomnianej decyzji lub w oparciu o kryteria określone w niniejszej decyzji.

(7) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu powołanego na mocy art. 16 rozporządzenia (WE) nr 66/2010,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Grupa produktów "detergenty pralnicze" obejmuje: detergenty pralnicze oraz odplamiacze stosowane przed praniem, w proszku, w płynie lub w dowolnej innej formie, wprowadzane do obrotu i wykorzystywane do prania wyrobów włókienniczych, używane zasadniczo w pralkach domowych, ale które można również stosować w pralniach samoobsługowych i pralniach zbiorowych.

Odplamiacze stosowane przed praniem obejmują odplamiacze przeznaczone do bezpośredniej aplikacji miejscowej na wyrobach włókienniczych (przed praniem w pralce), ale nie obejmują odplamiaczy dozowanych w pralce oraz odplamiaczy przeznaczonych do innych celów poza aplikacją przed praniem.

Wspomniana grupa produktów nie obejmuje produktów, które są dozowane za pomocą nośników z tkanin lub innych materiałów, ani środków wspomagających pranie, których stosowanie nie poprzedza prania, takich jak odplamiacze do dywanów i tapicerki meblowej.

Artykuł  2
1.
Do celów niniejszej decyzji zastosowanie mają następujące definicje:
1)
"detergenty silnie działające" oznaczają detergenty używane do zwykłego prania wyrobów włókienniczych białych w dowolnej temperaturze;
2)
"detergenty do kolorów" oznaczają detergenty używane do zwykłego prania wyrobów włókienniczych kolorowych w dowolnej temperaturze;
3)
"detergenty łagodnie działające" oznaczają detergenty przeznaczone do tkanin delikatnych;
4)
"substancja" oznacza pierwiastek chemiczny i jego związki w stanie naturalnym lub otrzymane za pomocą procesu produkcyjnego, łącznie z dodatkami koniecznymi dla zachowania stabilności produktów i zanieczyszczeniami powstałymi wskutek zastosowanych procesów, lecz z wyłączeniem każdego rozpuszczalnika, który może zostać oddzielony bez wpływu na stabilność substancji lub bez zmiany jej składu.
2.
Do celów ust. 1 pkt 1 i 2 dany detergent uznaje się za detergent silnie działający albo za detergent do kolorów, chyba że jest on zasadniczo przeznaczony i sprzedawany do stosowania do tkanin delikatnych.

Do celów ust. 1 pkt 3 detergentów w płynie przeznaczonych do zwykłego prania wyrobów włókienniczych białych i kolorowych nie uznaje się za detergenty łagodnie działające.

Artykuł  3

Aby otrzymać oznakowanie ekologiczne UE na mocy rozporządzenia (WE) nr 66/2010, detergent pralniczy lub odplamiacz stosowany przed praniem musi wchodzić w zakres grupy produktów "detergenty pralnicze" określonej w art. 1 niniejszej decyzji oraz musi spełniać kryteria oraz związane z nimi wymogi w zakresie oceny i weryfikacji określone w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  4 4

Kryteria ekologiczne dla grupy produktów "detergenty pralnicze" oraz związane z nimi wymogi dotyczące oceny i weryfikacji obowiązują do dnia 31 grudnia 2017 r.

Artykuł  5

Do celów administracyjnych grupie produktów "detergenty pralnicze" przypisuje się numer kodu "6".

Artykuł  6

Decyzja 2003/200/WE zostaje uchylona.

Artykuł  7
1.
W drodze odstępstwa od przepisów art. 6, wnioski o oznakowanie ekologiczne UE dla produktów należących do grupy produktów "detergenty pralnicze" złożone przed dniem przyjęcia niniejszej decyzji podlegają ocenie zgodnie z warunkami określonymi w decyzji 2003/200/WE.
2.
Wnioski o oznakowanie ekologiczne UE dla produktów należących do grupy produktów "detergenty pralnicze" złożone od dnia przyjęcia niniejszej decyzji, ale najpóźniej przed dniem 30 kwietnia 2011 r., mogą opierać się na kryteriach określonych w decyzji 2003/200/WE albo na kryteriach określonych w niniejszej decyzji.

Wnioski te będą oceniane zgodnie z kryteriami, na których się opierają.

3.
Jeżeli oznakowanie ekologiczne zostało przyznane na podstawie wniosku ocenianego zgodnie z kryteriami określonymi w decyzji 2003/200/WE, może ono być używane przez 12 miesięcy od dnia przyjęcia niniejszej decyzji.
Artykuł  8

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 28 kwietnia 2011 r.

W imieniu Komisji

Janez POTOČNIK

Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK  5

RAMY

Cele kryteriów

Celem niniejszych kryteriów jest w szczególności promowanie produktów, które mają zmniejszone oddziaływanie na organizmy wodne, zawierają ograniczoną ilość substancji niebezpiecznych i których działanie zostało zbadane. Kryteria te mają ponadto na celu zmniejszenie zużycia energii związanego z praniem poprzez promowanie produktów, które działają skutecznie w niskich temperaturach.

KRYTERIA

Kryteria określa się dla każdego z poniższych aspektów:

1.
Wymogi dotyczące dozowania
2.
Toksyczność w stosunku do organizmów wodnych: krytyczna objętość rozcieńczenia (CDV)
3.
Biodegradowalność substancji organicznych
4.
Substancje i mieszaniny wyłączone bądź ograniczone
5.
Wymogi dotyczące opakowania
6.
Wydajność prania (przydatność do użycia)
7.
Punktacja
8.
Informacje dla konsumentów
9.
Informacje widniejące na oznakowaniu ekologicznym UE
1.
Ocena i weryfikacja
a)
Wymogi

Określone wymogi w zakresie oceny i weryfikacji podane są w ramach każdego kryterium.

Jeżeli od wnioskodawcy wymaga się dostarczenia oświadczeń, dokumentacji, analiz, protokołów badań lub innych dowodów w celu wykazania zgodności z kryteriami, rozumie się, że mogą one pochodzić, odpowiednio, od wnioskodawcy lub od jego dostawców lub od ich dostawców itp.

W miarę możliwości badania należy przeprowadzać w laboratoriach spełniających wymogi ogólne normy EN ISO 17025 lub normy równoważnej.

W stosownych przypadkach można stosować metody testowe inne niż te wskazane dla każdego z kryteriów, jeżeli właściwy organ oceniający wniosek uzna je za metody równoważne.

W dodatku I odwołano się do bazy danych składników detergentów (wykaz DID), która zawiera składniki najczęściej wykorzystywane w składach detergentów. Bazy tej używa się do uzyskiwania danych do obliczeń krytycznej objętości rozcieńczenia (CDV) oraz do oceny biodegradowalności składników. W odniesieniu do składników, które nie figurują w wykazie DID, podaje się wytyczne dotyczące sposobu obliczania lub ekstrapolowania odpowiednich danych. Najnowsza wersja wykazu DID jest dostępna na stronie internetowej poświęconej oznakowaniu ekologicznemu UE lub na stronach internetowych poszczególnych właściwych organów.

W stosownych przypadkach właściwe organy mogą wymagać odpowiedniej dokumentacji, a także mogą przeprowadzać niezależne badania weryfikacyjne.

b)
Progi pomiarowe

Substancje składowe, których stężenie przekracza wagowo 0,010 % preparatu, muszą być zgodne z kryteriami ekologicznymi.

W odniesieniu do środków konserwujących, środków barwiących i substancji zapachowych, zgodność z kryteriami jest wymagana niezależnie od ich stężenia, z wyjątkiem kryterium 4 b) dotyczącego substancji i mieszanin wyłączonych bądź ograniczonych.

Substancje obecne w składzie produktu oznaczają wszystkie substancje zawarte w produkcie, w tym dodatki do składników (np. środki konserwujące lub stabilizatory). Zanieczyszczenia powstałe w związku z produkcją surowców, obecne w stężeniu przekraczającym wagowo 0,010 % końcowego składu produktu, muszą być również zgodne z kryteriami.

Jeżeli instrukcja dozowania znajdująca się na opakowaniu określa wymagania dotyczące zarówno prania wstępnego, jak i prania dodatkowego (uzupełniającego zwykłe pranie pojedyncze), łączne dozowanie (pranie wstępne + pranie) również musi być zgodne z kryteriami ekologicznymi.

Jeżeli produkt zawiera rozpuszczalną w wodzie folię nieprzeznaczoną do usunięcia przed praniem, folię tę uznaje się za wchodzącą w skład produktu w odniesieniu do wszystkich wymogów.

2.
Jednostka funkcjonalna

Jednostkę funkcjonalną dla przedmiotowej grupy produktów wyraża się w g/kg prania (w gramach na kilogram prania).

3.
Dozowanie referencyjne

W przypadku "detergentów silnie działających" oraz "detergentów do kolorów" dozowanie, które producenci zalecają konsumentom dla "normalnie zabrudzonych" wyrobów włókienniczych przy twardości wody równej 2,5 mmol CaCO3 na litr przyjmuje się za dozowanie referencyjne do celów obliczania kryteriów ekologicznych i badania wydajności prania. Dla detergentów silnie działających oraz detergentów do kolorów jest to dozowanie na 4,5 kg wsadu (suchych wyrobów włókienniczych) do pralki.

W przypadku "detergentów łagodnie działających" dozowanie, które producenci zalecają konsumentom dla "lekko zabrudzonych" wyrobów włókienniczych przy twardości wody równej 2,5 mmol CaCO3 na litr przyjmuje się za dozowanie referencyjne do celów obliczania kryteriów ekologicznych i badania wydajności prania. Dla detergentów łagodnie działających jest to dozowanie na 2,5 kg wsadu (suchych wyrobów włókienniczych) do pralki.

Jeżeli zalecane dozowanie określa się w stosunku do innych wielkości wsadu niż wskazane powyżej, dozowanie referencyjne stosowane do obliczania kryteriów ekologicznych musi jednakże odpowiadać średniej wielkości wsadu. Jeżeli twardość wody równa 2,5 mmol CaCO3 na litr nie dotyczy państw członkowskich, w których detergent jest wprowadzany do obrotu, wnioskodawca określa dozowanie użyte jako dozowanie referencyjne.

Wymogi w zakresie oceny i weryfikacji pkt 2. Jednostka funkcjonalna oraz pkt 3. Dozowanie referencyjne: Pełny skład produktu, w tym nazwa handlowa, nazwa chemiczna, nr CAS, nr DID * , ilość, z uwzględnieniem oraz z wyłączeniem wody, oraz funkcja wszystkich składników (niezależnie od ich stężenia) obecnych w składzie produktu, muszą zostać przekazane właściwemu organowi. Próbka graficzna, łącznie z zaleceniami dotyczącymi dozowania, musi zostać przekazana właściwemu organowi.

Karty charakterystyki dla każdego składnika przedkłada się właściwemu organowi zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 6 .

Wykaz DID można znaleźć na stronie internetowej poświęconej oznakowaniu ekologicznemu UE: http://ec.europa.eu/environment/ecolabel/ecolabelled_products/categories/did_list_en.htm

KRYTERIA OZNAKOWANIA EKOLOGICZNEGO UE

Kryterium 1 - Wymogi dotyczące dozowania

Dozowanie odpowiada zalecanemu dozowaniu w g/kg prania (proszek, tabletki) lub w ml/kg prania (płyny). Stosuje się zalecane dozowanie przy twardości wody wynoszącej 2,5 mmol CaCO3/l, dla, odpowiednio, normalnie zabrudzonych wyrobów włókienniczych (detergenty silnie działające, detergenty do kolorów) oraz lekko zabrudzonych wyrobów włókienniczych (detergenty łagodnie działające).

Wielkość dozy nie przekracza następujących wartości:

Typ produktu Doza proszku/tabletki Doza płynu/żelu
Detergent silnie działający, detergent do kolorów 17,0 g/kg prania 17,0 ml/kg prania
Detergent łagodnie działający 17,0 g/kg prania 17,0 ml/kg prania
Odplamiacz (tylko w rodzaju stosowanych przed praniem) 2,7 g/kg prania 2,7 ml/kg prania(*)
(*) Szacunkowa średnia doza stosowana w celu obliczenia CDV. Faktyczne dozowanie zależeć będzie od liczby plam w danym wsadzie prania. Szacunkowa doza opiera się na dozowaniu 2 ml na aplikację oraz 6 aplikacjach na wsad prania wielkości 4,5 kg (odplamiacz w płynie).

Jeżeli zalecenia dotyczą zarówno prania wstępnego, jak i prania dodatkowego, łączne zalecane dozowanie (pranie wstępne + pranie dodatkowe) musi być zgodne z maksymalnym limitem dozowania.

Ocena i weryfikacja: Pełny skład produktu, etykieta lub wzór graficzny, w tym instrukcje dozowania. Gęstość (g/ml) podaje się dla wszystkich produktów (na opakowaniu albo w karcie charakterystyki).

Kryterium 2 - Toksyczność w stosunku do organizmów wodnych: krytyczna objętość rozcieńczenia (CDV)

Krytyczna objętość rozcieńczenia (CDVchroniczna) produktu nie może przekraczać następujących limitów:

Typ produktu CDV chroniczna
Detergent silnie działający, detergent do kolorów (w dowolnej postaci) 35 000 l/kg prania
Detergent łagodnie działający (w dowolnej postaci) 20 000 l/kg prania
Odplamiacz (tylko w rodzaju stosowanych przed praniem) 3 500 l/kg prania(*)
(*) Limit CDV opiera się na szacunkowym dozowaniu 2 ml na aplikację oraz 6 aplikacjach na wsad prania wielkości 4,5 kg w odniesieniu do odplamiaczy w płynie. W odniesieniu do produktów dozowanych w postaci proszku lub pasty obowiązuje ten sam limit CDV.

Toksyczność krytycznej objętości rozcieńczenia (CDVchroniczna) jest obliczana dla wszystkich składników (i) w produkcie przy użyciu następującego równania:

gdzie

waga(i) = waga składnika na zalecaną dozę

DF = współczynnik degradacji

TF = współczynnik chronicznej toksyczności substancji wskazany w wykazie DID.

Środki konserwujące, środki barwiące i substancje zapachowe znajdujące się w produkcie uwzględnia się przy obliczaniu CDV, nawet jeżeli ich stężenie wynosi poniżej 0,010 % (100 ppm).

Ocena i weryfikacja: Obliczanie CDVchroniczna dla produktu. Arkusz przeznaczony do obliczania wartości CDV jest dostępny na stronie internetowej poświęconej oznakowaniu ekologicznemu UE.

Wartości parametrów DF i TF muszą być zgodne z podanymi w wykazie bazy danych składników detergentów (wykaz DID). Jeżeli substancja nie figuruje w wykazie DID, parametry oblicza się przy użyciu wytycznych określonych w części B wykazu DID oraz dołącza się powiązaną dokumentację.

Kryterium 3 - Biodegradowalność substancji organicznych

Zawartość w produkcie substancji organicznych niebiodegradowalnych tlenowo (trudno biodegradowalnych) (aNBO) oraz/lub niebiodegradowalnych beztlenowo (anNBO) nie może przekraczać następujących limitów:

aNBO

Typ produktu aNBO, proszek aNBO, płyn/żel
Detergent silnie działający, detergent do kolorów 1,0 g/kg prania 0,55 g/kg prania
Detergent łagodnie działający 0,55 g/kg prania 0,30 g/kg prania
Odplamiacz (tylko w rodzaju stosowanych przed praniem)(*) 0,10 g/kg prania 0,10 g/kg prania
(*) Limit aNBO opiera się na szacunkowym dozowaniu 2 ml na aplikację oraz 6 aplikacjach na wsad prania wielkości 4,5 kg w odniesieniu do odplamiaczy w płynie.

anNBO

Typ produktu anNBO, proszek anNBO, płyn/żel
Detergent silnie działający, detergent do kolorów 1,3 g/kg prania 0,70 g/kg prania
Detergent łagodnie działający 0,55 g/kg prania 0,30 g/kg prania
Odplamiacz (tylko w rodzaju stosowanych przed praniem)(*) 0,10 g/kg prania 0,10 g/kg prania
(*) Limit anNBO opiera się na szacunkowym dozowaniu 2 ml na aplikację oraz 6 aplikacjach na wsad prania wielkości 4,5 kg w odniesieniu do odplamiaczy w płynie.

Ocena i weryfikacja: Obliczanie aNBO oraz anNBO dla produktu. Arkusz przeznaczony do obliczania wartości aNBO oraz anNBO jest dostępny na stronie internetowej poświęconej oznakowaniu ekologicznemu UE.

Należy odnieść się do wykazu DID. W odniesieniu do składników, które nie figurują w wykazie DID, dostarcza się istotne informacje z literatury lub innych źródeł, bądź właściwe wyniki badań, wskazujące, że ulegają one biodegradacji tlenowej i beztlenowej. Zob. dodatek I.

Uwaga: TAED uznaje się za biodegradowalną beztlenowo.

Kryterium 4 - Substancje i mieszaniny wyłączone bądź ograniczone

a)
Określone wyłączone składniki

Następujące składniki nie mogą być zawarte w produkcie, ani jako część składu, ani jako część preparatu zawartego w składzie:

fosforany,
EDTA (kwas etylenodiaminotetraoctowy),
piżma nitrowe i piżma policykliczne.

Ocena i weryfikacja: wnioskodawca przedstawia kompletną i podpisaną deklarację zgodności.

b)
Substancje i mieszaniny niebezpieczne

Zgodnie z art. 6 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 66/2010 w sprawie oznakowania ekologicznego UE produkt ani żadna z jego części nie może zawierać substancji lub mieszanin spełniających kryteria pozwalające zaklasyfikować je jako stwarzające zagrożenie w ramach odpowiednich klas lub kategorii zagrożenia zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1272/2008, które zostały wymienione poniżej, ani substancji, o których mowa w art. 57 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006.

Wykaz zwrotów określających zagrożenie:

Zwrot określający zagrożenie wg GHS(1) Oznaczenie ryzyka UE(2)
H300 Połknięcie grozi śmiercią R28
H301 Działa toksycznie po połknięciu R25
H304 Połknięcie i dostanie się przez drogi oddechowe może grozić śmiercią R65
H310 Grozi śmiercią w kontakcie ze skórą R27
H311 Działa toksycznie w kontakcie ze skórą R24
H330 Wdychanie grozi śmiercią R23/26
H331 Działa toksycznie w następstwie wdychania R23
H340 Może powodować wady genetyczne R46
H341 Podejrzewa się, że powoduje wady genetyczne R68
H350 Może powodować raka R45
H350i Wdychanie może spowodować raka R49
H351 Podejrzewa się, że powoduje raka R40
H360F Może działać szkodliwie na płodność R60
H360D Może działać szkodliwie na dziecko w łonie matki R61
H360FD Może działać szkodliwie na płodność. Może działać szkodliwie na dziecko w łonie matki R60/61/60-61
H360Fd Może działać szkodliwie na płodność. Podejrzewa się, że działa szkodliwie na dziecko w łonie matki R60/63
H360Df Może działać szkodliwie na dziecko w łonie matki. Podejrzewa się, że działa szkodliwie na płodność R61/62
H361f Podejrzewa się, że działa szkodliwie na płodność R62
H361d Podejrzewa się, że działa szkodliwie na dziecko w łonie matki R63
H361fd Podejrzewa się, że działa szkodliwie na płodność. Podejrzewa się, że działa szkodliwie na dziecko w łonie matki R62-63
H362 Może działać szkodliwie na dzieci karmione piersią R64
H370 Powoduje uszkodzenie narządów R39/23/24/25/26/27/28
H371 Może spowodować uszkodzenie narządów R68/20/21/22
H372 Powoduje uszkodzenie narządów poprzez długotrwałe lub powtarzane narażenie R48/25/24/23
H373 Może powodować uszkodzenie narządów poprzez długotrwałe lub powtarzane narażenie R48/20/21/22
H400 Działa bardzo toksycznie na organizmy wodne R50
H410 Działa bardzo toksycznie na organizmy wodne, powodując długotrwałe skutki R50-53
H411 Działa toksycznie na organizmy wodne, powodując długotrwałe skutki R51-53
H412 Działa szkodliwie na organizmy wodne, powodując długotrwałe skutki R52-53
H413 Może powodować długotrwałe szkodliwe skutki dla organizmów wodnych R53
EUH059 Stwarza zagrożenie dla warstwy ozonowej R59
EUH029 W kontakcie z wodą uwalnia toksyczne gazy R29
EUH031 W kontakcie z kwasami uwalnia toksyczne gazy R31
EUH032 W kontakcie z kwasami uwalnia bardzo toksyczne gazy R32
EUH070 Działa toksycznie w kontakcie z oczami R39-41
Substancje uczulające
H334: Może powodować objawy alergii lub astmy lub trudności w oddychaniu w następstwie wdychania R42
H317: Może powodować reakcję alergiczną skóry R43
(1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin, zmieniające i uchylające dyrektywy 67/548/EWG i 1999/45/WE oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 (Dz.U. L 353 z 31.12.2008, s. 1).

(2) Dyrektywa Rady 67/548/EWG dostosowana do rozporządzenia REACH zgodnie z dyrektywą 2006/121/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz dyrektywa 1999/45/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, ze zmianami.

Przedmiotowe kryterium ma zastosowanie do wszystkich składników obecnych w stężeniu przekraczającym lub równym 0,010 %, w tym środków konserwujących, środków barwiących i substancji zapachowych.

Użycie substancji lub mieszanin, które wskutek przetwarzania zmieniają właściwości (np. przestają być biodostępne, ulegają przemianie chemicznej) w taki sposób, że znika zagrożenie, jakie było z nimi związane, jest zwolnione z powyższego wymogu.

Odstępstwa: następujące substancje lub mieszaniny są w szczególności zwolnione z przedmiotowego wymogu:

Subtylizyna H400: Działa bardzo toksycznie na organizmy wodne R50
H411: Działa toksycznie na organizmy wodne, powodując długotrwałe skutki R50-53
Środki powierzchniowo czynne obecne w produkcie końcowym w całkowitym stężeniu < 25 % H400: Działa bardzo toksycznie na organizmy wodne R50
Środki powierzchniowo czynne obecne w produkcie końcowym w całkowitym stężeniu < 25 % (1) H412: Działa szkodliwie na organizmy wodne, powodując długotrwałe skutki R52-53
Produkty biobójcze wykorzystywane do celów konserwacji (2) H410: Działa bardzo toksycznie na organizmy wodne, powodując długotrwałe skutki R50-53
H411: Działa toksycznie na organizmy wodne, powodując długotrwałe skutki R51-53
H412: Działa szkodliwie na organizmy wodne, powodując długotrwałe skutki R52-53
Substancje zapachowe H412: Działa szkodliwie na organizmy wodne, powodując długotrwałe skutki R52-53
Enzymy (3) H334: Może powodować objawy alergii lub astmy lub trudności w oddychaniu w następstwie wdychania R42
H317: Może powodować reakcję alergiczną skóry R43
Katalizatory wybielacza (3) H334: Może powodować objawy alergii lub astmy lub trudności w oddychaniu w następstwie wdychania R42
H317: Może powodować reakcję alergiczną skóry R43
NTA w postaci zanieczyszczenia w MGDA oraz GLDA (4) H351: Podejrzewa się, że powoduje raka R40
Rozjaśniacze optyczne (wyłącznie dla detergentów pralniczych silnie działających) H413: Może powodować długotrwałe szkodliwe skutki dla organizmów wodnych R53
(1) To odstępstwo ma zastosowanie, pod warunkiem że łatwo ulegają degradacji i ulegają degradacji beztlenowej.

(2) O których mowa w kryterium 4 lit. e). To odstępstwo ma zastosowanie, pod warunkiem że potencjał bioakumulacji produktów biobójczych charakteryzuje się log Pow (log współczynnika podziału oktanol/woda) < 3,0 lub eksperymentalnie wyznaczonym współczynnikiem biokoncentracji (BCF) ≤ 100.

(3) W tym stabilizatory oraz inne substancje pomocnicze w preparatach.

(4) W stężeniu poniżej 1,0 % w surowcu, o ile całkowite stężenie w produkcie końcowym jest mniejsze niż 0,10 %.

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca dostarcza właściwemu organowi dokładny skład produktu. Wnioskodawca dostarcza również deklarację zgodności z przedmiotowym kryterium wraz z odpowiednimi dokumentami, takimi jak deklaracje zgodności podpisane przez dostawców materiałów oraz kopie stosownych kart charakterystyki dla substancji lub mieszanin.

W odniesieniu do substancji powierzchniowo czynnych objętych odstępstwem, spełniających kryteria klasyfikacji do klas zagrożenia H412, wnioskodawca dostarcza dokumentację dotyczącą ich zdolności do degradacji wraz z odniesieniem do wykazu DID. W odniesieniu do substancji powierzchniowo czynnych, które nie są ujęte w wykazie DID, należy odnieść się do odpowiednich informacji z literatury lub innych źródeł lub odpowiednich wyników badań, w sposób opisany w dodatku I.

c)
Substancje zidentyfikowane zgodnie z art. 59 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006

Nie przyznaje się odstępstwa od wyłączenia przewidzianego w art. 6 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 66/2010 w stosunku do substancji wskazanych jako substancje wzbudzające szczególnie duże obawy i uwzględnionych w wykazie, o którym mowa w art. 59 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, znajdujących się w mieszaninach w stężeniu powyżej 0,010 %.

Ocena i weryfikacja: Wykaz substancji wskazanych jako substancje wzbudzające szczególnie duże obawy i umieszczonych na kandydackiej liście substancji zgodnie z art. 59 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 można znaleźć pod adresem: http://echa.europa.eu/chem_data/authorisation_process/candidate_list_table_en.asp

Odniesienia do tego wykazu dokonuje się z datą wniosku. Wnioskodawca dostarcza właściwemu organowi dokładny skład produktu. Wnioskodawca dostarcza również deklarację zgodności z przedmiotowym kryterium wraz z odpowiednimi dokumentami, takimi jak deklaracje zgodności podpisane przez dostawców materiałów oraz kopie stosownych kart charakterystyki dla substancji lub mieszanin.

d)
Określone ograniczone składniki - substancje zapachowe

Do produktu można dodawać w charakterze substancji zapachowych tylko takie składniki, które zostały wyprodukowane i są używane zgodnie z kodeksem praktyk Międzynarodowego Stowarzyszenia Substancji Zapachowych (IFRA). Wspomniany kodeks można znaleźć na stronie internetowej IFRA: http://www.ifraorg.org

Producenci muszą przestrzegać norm IFRA dotyczących zakazów, ograniczenia użycia i określonych kryteriów czystości dla materiałów.

Substancje zapachowe, które podlegają wymogowi zgłoszenia zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 648/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie detergentów (załącznik VII) i które nie zostały jeszcze wyłączone na podstawie kryterium 4 b), a także (inne) substancje zapachowe sklasyfikowane jako H317/R43 (Może powodować reakcję alergiczną skóry) lub H334/R42 (Może powodować objawy alergii lub astmy lub trudności w oddychaniu w następstwie wdychania), nie mogą być obecne w ilościach przekraczających lub równych 0,010 % (≥ 100 ppm) dla każdej substancji.

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca dostarcza podpisaną deklarację zgodności wskazującą ilość substancji zapachowych w produkcie. Wnioskodawca dostarcza również deklarację producenta substancji zapachowych określającą zawartość w substancjach zapachowych każdej z substancji wymienionych w części I załącznika III do dyrektywy Rady 76/768/EWG, jak również zawartość (innych) substancji, którym przypisano oznaczenia ryzyka H317/R43 lub H334/R42.

e)
Produkty biobójcze
(i)
Produkt może zawierać produkty biobójcze jedynie w celu konserwacji produktu, w odpowiedniej dawce zastosowanej wyłącznie w tym celu. Nie dotyczy to substancji powierzchniowo czynnych, które mogą również posiadać właściwości biobójcze.

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca dostarcza kopie kart charakterystyki materiału dotyczące wszelkich dodanych środków konserwujących wraz z informacją o ich dokładnym stężeniu w produkcie. Producent lub dostawca środków konserwujących dostarcza informację o dawce niezbędnej do konserwacji produktu (np. wyniki próby sprawdzającej lub równoważnego badania).

(ii)
Zakazuje się podawania lub sugerowania na opakowaniu lub w innej formie przekazu, że produkt ma działanie przeciwbakteryjne.

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca dostarcza właściwemu organowi teksty i układy graficzne zastosowane na każdym typie opakowania lub przykład każdego typu opakowania.

Kryterium 5 - Wymogi dotyczące opakowania

a)
Wskaźnik waga/użyteczność (WUR)

Wskaźnik waga/użyteczność (WUR) dla produktu nie przekracza następujących wartości:

Typ produktu WUR
Proszki 1,2 g/kg prania
Pozostałe (np. płyny, żele, tabletki, kapsułki) 1,5 g/kg prania

WUR oblicza się wyłącznie dla opakowań podstawowych (z uwzględnieniem nakrętek, zatyczek i ręcznych pompek/ spryskiwaczy) za pomocą następującego wzoru:

WUR = Σ[(Wi+ Ui)/(Di* ri)

gdzie:

Wi = waga (g) elementu opakowania (i) z uwzględnieniem, w stosownych przypadkach, etykiety.

Ui = waga (g) materiału niepochodzącego z recyklingu (materiału pierwotnego) w elemencie opakowania (i). Jeżeli udział materiału pochodzącego z recyklingu w elemencie opakowania wynosi 0 %, to Ui = Wi.

Di = liczba jednostek funkcjonalnych zawartych w elemencie opakowania (i). Jednostka funkcjonalna = dozowanie w g/kg prania

ri = wartość recyklingowa, tj. liczba wskazująca, ile razy element opakowania (i) jest wykorzystywany do tego samego celu w systemie zwrotu lub ponownego napełnienia. Wartość domyślną dla r ustala się na poziomie 1 (= brak ponownego wykorzystania). Wyłącznie w przypadku gdy wnioskodawca może udokumentować, że element opakowania jest ponownie wykorzystywany do tego samego celu, w obliczeniach można zastosować wartość dla r wyższą od 1.

Wyjątki:

Opakowania z tworzyw sztucznych/papieru/tektury zawierające powyżej 80 % materiału pochodzącego z recyklingu są zwolnione z przedmiotowego wymogu.

Opakowanie uważa się za pochodzące z recyklingu, jeżeli surowiec wykorzystany do produkcji opakowania został zebrany u producenta opakowania na etapie dystrybucji lub na etapie konsumenta. Jeżeli surowcem są odpady przemysłowe pochodzące z własnego procesu produkcyjnego producenta materiału, materiał nie będzie uważany za pochodzący z recyklingu.

Ocena i weryfikacja: Obliczanie WUR produktu. Arkusz przeznaczony do obliczania tej wartości jest dostępny na stronie internetowej poświęconej oznakowaniu ekologicznemu UE. Należy udowodnić zawartość materiału pochodzącego z recyklingu w opakowaniu. Aby opakowanie do uzupełniania zostało zatwierdzone, wnioskodawca lub detalista musi udokumentować, że wkłady są/będą dostępne w sprzedaży na rynku.

b)
Opakowania z tworzyw sztucznych

W opakowaniach z tworzyw sztucznych mogą być wykorzystywane wyłącznie ftalany, które w dacie wniosku były przedmiotem oceny ryzyka i nie zostały sklasyfikowane według kryterium 4 b) (oraz jego kombinacji).

c)
Oznakowanie opakowań z tworzyw sztucznych

Aby umożliwić identyfikację różnych części opakowania na potrzeby recyklingu, części z tworzyw sztucznych w opakowaniach podstawowych muszą być oznaczone zgodnie z normą DIN 6120 część 2 lub równoważną. Nakrętki i pompki są wyłączone z tego wymogu.

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca przedstawia kompletną i podpisaną deklarację zgodności.

Kryterium 6 - Wydajność prania (przydatność do użycia)

Produkt musi spełniać wymogi dotyczące wydajności dla odpowiedniego typu produktów zgodnie z najnowszą wersją badania wydajności detergentów pralniczych opatrzonych oznakowaniem ekologicznym UE, która jest dostępna pod adresem: http://ec.europa.eu/environment/ecolabel/ecolabelled_products/categories/laundry_detergents_en.htm

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca przedstawia raport z badań wskazujący, że produkt spełnia minimalne wymogi określone w tym badaniu.

Kryterium 7 - Punktacja

a)
Detergenty silnie działające, detergenty do kolorów

Produkt musi uzyskać co najmniej 3 punkty na podstawie poniższej tabeli. Maksymalnie można uzyskać: 8 punktów w przypadku produktów do prania w zimnej wodzie, 7 punktów w przypadku produktów do prania w niskich temperaturach oraz 6 punktów w przypadku pozostałych produktów.

Profil klimatyczny Produkt do prania w zimnej wodzie (udokumentowana wydajność prania w temperaturze ≤ 20 °C) 2P
Produkt do prania w niskiej temperaturze (udokumentowana wydajność prania w temperaturze między 20 °C a 30 °C) 1P
Maksymalna doza Maksymalna doza ≤ 14 g/kg prania (proszek, tabletki) lub ≤ 14 ml/kg prania (płyn, żel) 2P
Maksymalna doza ≤ 16 g/kg prania (proszek, tabletki) lub ≤ 16 ml/kg prania (płyn, żel) 1P
CDV CDVchroniczna < 25 000 l/kg prania 2P
CDVchroniczna między 25 000 a 30 000 l/kg prania 1P
aNBO aNBO ≤ 75 % limitu 1P
anNBO aNBO ≤ 75 % limitu 1P
Minimalna liczba punktów, jaką należy uzyskać, aby otrzymać oznakowanie ekologiczne UE 3P
b)
Detergenty łagodnie działające

Produkt musi uzyskać co najmniej 3 punkty na podstawie poniższej tabeli. Maksymalnie można uzyskać: 8 punktów w przypadku produktów do prania w zimnej wodzie, 7 punktów w przypadku produktów do prania w niskich temperaturach oraz 6 punktów w przypadku pozostałych produktów.

Profil klimatyczny Produkt do prania w zimnej wodzie (udokumentowana wydajność prania w temperaturze ≤ 20 °C) 2P
Produkt do prania w niskiej temperaturze (udokumentowana wydajność prania w temperaturze między 20 °C a 30 °C) 1P
Maksymalna doza Maksymalna doza ≤ 14 g/kg prania (proszek, tabletki) lub ≤ 14 ml/kg prania (płyn, żel) 2P
Maksymalna doza ≤ 16 g/kg prania (proszek, tabletki) lub ≤ 16 ml/kg prania (płyn, żel) 1P
CDV CDVchroniczna < 15 000 l/kg prania 2P
CDVchroniczna między 15 000 a 18 000 l/kg prania 1P
aNBO aNBO ≤ 75 % limitu 1P
anNBO aNBO ≤ 75 % limitu 1P
Minimalna liczba punktów, jaką należy uzyskać, aby otrzymać oznakowanie ekologiczne UE 3P

Ocena i weryfikacja: Obliczanie sumy punktów uzyskanej dla produktu. Arkusz przeznaczony do obliczania tej wartości jest dostępny na stronie internetowej poświęconej oznakowaniu ekologicznemu UE.

Kryterium 8 - Informacje dla konsumentów

a)
Instrukcje dozowania

Zalecane dozowanie określa się dla wyrobów włókienniczych zabrudzonych "normalnie" i "silnie" oraz różnych stopni twardości wody, odpowiednich dla danego kraju, uznawanych za właściwe dla wagi wyrobów włókienniczych. (Nie ma zastosowania do odplamiaczy).

Dozowanie zalecane w przypadku najwyższego stopnia twardości (woda twarda) dla wyrobów włókienniczych silnie zabrudzonych oraz dozowanie zalecane w przypadku najniższego stopnia twardości (woda miękka) dla wyrobów włókienniczych normalnie zabrudzonych nie mogą różnić się więcej niż dwukrotnie. (Nie ma zastosowania do odplamiaczy).

Dozowanie referencyjne stosowane przy badaniu wydajności prania oraz do oceny zgodności składników z kryteriami ekologicznymi jest takie samo jak dozowanie zalecane na opakowaniu dla wyrobów włókienniczych "normalnie zabrudzonych" i twardości wody odpowiadającej 2,5 mmol CaCO3/l.

Jeżeli w zaleceniach podano tylko twardość wody mniejszą niż 2,5 mmol CaCO3/l, największe zalecane dozowanie dla "normalnego zabrudzenia" jest mniejsze od dozowania referencyjnego zastosowanego w badaniu wydajności prania (twardość wody 2,5 mmol CaCO3/l).

b)
Informacje na opakowaniu

Poniższe zalecenia dotyczące prania (lub zalecenia równoważne) należy umieszczać na opakowaniach produktów opatrzonych oznakowaniem ekologicznym UE w ramach danej grupy produktów, z wyjątkiem odplamiaczy stosowanych przed praniem. Zalecenia dotyczące prania mogą mieć formę tekstu lub symboli:

"- Pierz w najniższej możliwej temperaturze

- Pierz zawsze przy pełnym wsadzie

- Dozuj stosownie do zabrudzenia tkanin i twardości wody, przestrzegaj instrukcji dozowania

- W razie uczulenia na kurz domowy zawsze pierz pościel w temperaturze 60 °C. Zwiększ temperaturę prania do 60 °C w przypadku chorób zakaźnych.

Używanie tego produktu, opatrzonego oznakowaniem ekologicznym UE, zgodnie z instrukcjami dozowania wpłynie na zmniejszenie zanieczyszczenia wody, produkcji odpadów i zużycia energii.".

c)
Deklaracje zamieszczane na opakowaniu

Co do zasady, deklaracje zamieszczane na opakowaniu dokumentuje się za pomocą badania wydajności lub innej odpowiedniej dokumentacji (np. deklaracje dotyczące wydajności w niskich temperaturach, deklaracje dotyczące usuwania określonych rodzajów plam, deklaracje dotyczące zalet dla określonych rodzajów bądź kolorów wyrobów włókienniczych lub inne deklaracje dotyczące specyficznych właściwości/zalet produktu).

Jeżeli np. deklaruje się, że produkt działa skutecznie w temperaturze 20 °C, badanie skuteczności musi być przeprowadzane w temperaturze ≤ 20 °C (i odpowiednio dla innych temperatur poniżej 30 °C).
Jeżeli np. deklaruje się, że produkt działa skutecznie w przypadku określonych rodzajów plam, musi to zostać udokumentowane za pomocą badania skuteczności.
d)
Informacje na opakowaniu - dodatkowe wymogi dotyczące odplamiaczy

Nie umieszcza się na opakowaniu deklaracji dotyczących usuwania plam, które nie było przedmiotem przeprowadzonych badań wydajności.

Ocena i weryfikacja (a-d): Wnioskodawca dostarcza próbkę oznakowania produktu wraz z deklaracją zgodności z przedmiotowym kryterium. Deklaracje dotyczące produktu muszą być udokumentowane za pomocą odpowiednich raportów z badań lub innej stosownej dokumentacji.

Kryterium 9 - Informacje widniejące na oznakowaniu ekologicznym UE

Oznakowanie fakultatywne zawiera pole z następującym tekstem:

"- Ograniczony wpływ na ekosystemy wodne

- Ograniczona zawartość substancji niebezpiecznych

- Zbadane działanie".

Wytyczne dotyczące stosowania oznakowania fakultatywnego zawierającego pole tekstowe można znaleźć w dokumencie Guidelines for the use of the EU Ecolabel Logo ("Wytyczne dotyczące stosowania logo oznakowania ekologicznego") zamieszczonym na następującej stronie internetowej: http://ec.europa.eu/environment/ecolabel/promo/logos_en.htm

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca dostarcza próbkę oznakowania.

DODATEK  I

 Baza danych składników detergentów (wykaz DID)

Wykaz DID (część A) to lista zawierająca informacje o toksyczności dla organizmów wodnych i biodegradowalności składników wykorzystywanych zwykle w składach detergentów. Wykaz obejmuje informacje na temat toksyczności i biodegradowalności w odniesieniu do ewentualnych substancji stosowanych w produktach przeznaczonych do zmywania/prania i czyszczenia. Wykaz nie ma charakteru wyczerpującego, jednak część B wykazu DID zawiera wytyczne dotyczące ustalania odpowiednich parametrów obliczeniowych dla substancji niefigurujących w wykazie DID (np. współczynnik toksyczności (TF) i współczynnik degradacji (DF), które wykorzystuje się do obliczenia krytycznej objętości rozcieńczenia). Wykaz ten jest ogólnym źródłem informacji, a umieszczenie substancji w wykazie DID nie oznacza automatycznej zgody na jej wykorzystanie w produktach opatrzonych oznakowaniem ekologicznym UE. Wykaz DID (części A i B) można znaleźć na stronie internetowej poświęconej oznakowaniu ekologicznemu UE.

Jeśli chodzi o substancje, w przypadku których brak jest danych dotyczących toksyczności dla organizmów wodnych i degradowalności, w celu oceny TF i DF można wykorzystać analogie z podobnymi substancjami dotyczące struktury. Tego rodzaju analogie dotyczące struktury są zatwierdzane przez właściwy organ udzielający pozwolenia na używanie oznakowania ekologicznego UE. Wariant alternatywny to zastosowanie podejścia uwzględniającego najgorszy scenariusz przy użyciu poniższych parametrów:

Podejście uwzględniające najgorszy scenariusz:

Ostra toksyczność Chroniczna toksyczność Degradacja
Składnik LC50/EC50 SF(ostra) TF(ostra) NOEC(*) SF(chroniczna)(*) TF(chroniczna) DF Tlenowa Beztlenowa
"Oznaczenie" 1 mg/l 10 000 0,0001 0,0001 1 P N
(*) Jeżeli nie znaleziono zadowalających danych dotyczących chronicznej toksyczności, kolumny te pozostawia się puste. W takim wypadku TF(chroniczna) jest zdefiniowany jako równy TF(ostra).

Dokumentacja dotycząca łatwej biodegradowalności

Do celów oceny łatwej biodegradowalności stosuje się następujące metody badawcze:

1)
Do dnia 1 grudnia 2010 r. oraz w okresie przejściowym od dnia 1 grudnia 2010 r. do dnia 1 grudnia 2015 r.:

Metody badania łatwej biodegradowalności przewidziane w dyrektywie 67/548/EWG, w szczególności metody wyszczególnione w załączniku V.C4 do tej dyrektywy lub równoważne metody badawcze, takie jak OECD 301 A-F lub równoważne badania ISO.

Zasada 10-dniowego okna nie ma zastosowania do substancji powierzchniowo czynnych. Dopuszczalne poziomy wynoszą 70 % dla badań określonych w załączniku V.C4-A i C4-B do dyrektywy 67/548/EWG (i równoważnych badań OECD 301 A i E oraz równoważnych badań ISO) oraz 60 % dla badań C4-C, D, E i F (i równoważnych badań OECD 301 B, C, D i F oraz równoważnych badań ISO).

2)
Po dniu 1 grudnia 2015 r. oraz w okresie przejściowym od dnia 1 grudnia 2010 r. do dnia 1 grudnia 2015 r.: Metody badawcze przewidziane w rozporządzeniu (WE) nr 1272/2008.

Dokumentacja dotycząca łatwej biodegradowalności

Referencyjne badanie degradowalności beztlenowej to EN ISO 11734, ECETOC nr 28 (czerwiec 1988 r.), OECD 311 lub równoważna metoda badawcza, przy założeniu, że wymagane jest minimum 60 % degradowalności końcowej w warunkach beztlenowych. Do udokumentowania osiągnięcia 60 % degradowalności końcowej w warunkach beztlenowych można stosować również metodę symulacji warunków w odpowiednim środowisku beztlenowym.

Ekstrapolacja dotycząca substancji, które nie figurują w wykazie DID

W przypadku składników, które nie figurują w wykazie DID, można stosować poniższą metodę w celu dostarczenia niezbędnej dokumentacji dotyczącej biodegradowalności beztlenowej:

1)
Zastosować rozsądną ekstrapolację. Wykorzystać wyniki badań uzyskane dla jednego surowca do ekstrapolacji końcowej degradowalności beztlenowej strukturalnie pokrewnych substancji powierzchniowo czynnych. Jeżeli biodegradowalność beztlenowa została potwierdzona dla substancji powierzchniowo czynnej (lub grupy homologów) zgodnie z wykazem DID, można założyć, że podobny rodzaj substancji powierzchniowo czynnej również ulega biodegradacji beztlenowej (np. siarczan C12-15 A 1-3 EO [DID nr 8] ulega biodegradacji beztlenowej, więc podobną biodegradowalność beztlenową można założyć również dla siarczanu C12-15 A 6 EO). Jeżeli biodegradowalność beztlenowa została potwierdzona dla substancji powierzchniowo czynnej przy użyciu właściwej metody badawczej, można założyć, że podobny rodzaj substancji powierzchniowo czynnej również ulega biodegradacji beztlenowej (np. dane z literatury potwierdzające biodegradowalność beztlenową substancji powierzchniowo czynnych należących do grupy alkilowej estrów soli amonowych można wykorzystywać jako dokumentację dotyczącą podobnej biodegradowalności beztlenowej innych czwartorzędowych soli amonowych zawierających wiązania estrowe w łańcuchu lub łańcuchach alkilowych).
2)
Wykonać badanie przesiewowe degradowalności beztlenowej. Jeżeli potrzebne jest nowe badanie, wykonać badanie przesiewowe, stosując EN ISO 11734, ECETOC nr 28 (czerwiec 1988 r.), OECD 311 lub metodę równoważną.
3)
Wykonać badanie degradowalności małej dawki. Jeżeli potrzebne jest nowe badanie, a także w przypadku problemów doświadczalnych w badaniu przesiewowym (np. niemożność wykonania z powodu toksyczności badanej substancji), powtórzyć badanie, stosując dozowanie małych ilości substancji powierzchniowo czynnej i monitorować degradację za pomocą pomiarów 14C lub metodą analiz chemicznych. Badanie przy użyciu niskiego dozowania można wykonać, stosując OECD 308 (sierpień 2000) lub metodę równoważną.
1 Dz.U. L 27 z 30.1.2010, s. 1.
2 Dz.U. L 187 z 20.7.1999, s. 52.
3 Dz.U. L 76 z 22.3.2003, s. 25.
4 Art. 4:

- zmieniony przez art. 6 decyzji nr (UE) 2015/345 z dnia 2 marca 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.60.39) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 3 decyzji z dnia 14 listopada 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.308.59) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

5 Załącznik:

- zmieniony przez art. 2 decyzji nr 2012/49/UE z dnia 26 stycznia 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.26.36) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 2 decyzji nr 2014/313/UE z dnia 28 maja 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.164.74) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 grudnia 2012 r.

- zmieniony przez art. 2 decyzji nr (UE) 2016/1796 z dnia 7 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.274.55) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 grudnia 2012 r.

* Nr DID oznacza numer składnika w wykazie DID ("baza danych składników detergentów") i jest wykorzystywany do oceny zgodności z kryteriami 2 oraz 3. Zob. dodatek I.
6 Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 26.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024