Decyzja 2010/17/WE w sprawie przyjęcia podstawowych parametrów rejestrów licencji maszynisty i świadectw uzupełniających określonych w dyrektywie 2007/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady

DECYZJA KOMISJI
z dnia 29 października 2009 r.
w sprawie przyjęcia podstawowych parametrów rejestrów licencji maszynisty i świadectw uzupełniających określonych w dyrektywie 2007/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady

(notyfikowana jako dokument nr C(2009) 8278)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2010/17/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 13 stycznia 2010 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę 2007/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. w sprawie przyznawania uprawnień maszynistom prowadzącym lokomotywy i pociągi w obrębie systemu kolejowego Wspólnoty(1), w szczególności jej art. 22,

uwzględniając zalecenie Europejskiej Agencji Kolejowej w sprawie podstawowych parametrów rejestrów licencji maszynisty i świadectw uzupełniających (ERA/REC/SAF/05-2008) z dnia 19 grudnia 2008 r.,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 22 ust. 1 dyrektywy 2007/59/WE właściwe organy powinny prowadzić krajowy rejestr licencji maszynisty lub zapewnić prowadzenie takiego rejestru.

(2) Zgodnie z art. 22 ust. 2 dyrektywy 2007/59/WE przedsiębiorstwa kolejowe i zarządcy infrastruktury powinny prowadzić rejestr świadectw uzupełniających lub zapewnić prowadzenie takiego rejestru.

(3) Artykuł 22 ust. 4 dyrektywy 2007/59/WE zobowiązuje Europejską Agencję Kolejową do opracowania projektu podstawowych parametrów rejestrów licencji maszynisty, które mają zostać utworzone przez właściwe organy, oraz rejestrów świadectw uzupełniających, które mają zostać utworzone przez przedsiębiorstwa kolejowe i zarządców infrastruktury zatrudniających maszynistę lub korzystających z jego usług. Krajowy rejestr licencji maszynisty danego państwa członkowskiego powinien zawierać wszystkie licencje maszynisty wydane w tym państwie członkowskim. W celu uzyskania licencji maszynisty, rejestracji licencji i zapisu aktualizacji, zmiany, wymiany, przedłużenia ważności, zawieszenia i cofnięcia licencji należy stosować standardowy formularz wniosku.

(4) Rejestry licencji maszynisty i świadectw uzupełniających powinny być udostępnione do wglądu upoważnionym przedstawicielom właściwych organów i zainteresowanych stron. Poszczególne rejestry muszą być spójne pod względem zawartych w nich danych i ich formatu. W związku z tym powinny być ustanawiane z zastosowaniem wspólnych specyfikacji operacyjnych i technicznych.

(5) Władze bezpieczeństwa powinny korzystać z wszystkich informacji zawartych w licencji, ujednoliconych świadectwach uzupełniających oraz w rejestrach licencji i ujednoliconych świadectw uzupełniających w celu ułatwienia oceny procesu certyfikacji personelu, o której mowa w art. 10 i 11 dyrektywy 2004/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie bezpieczeństwa kolei wspólnotowych oraz zmieniającej dyrektywę Rady 95/18/WE w sprawie przyznawania licencji przedsiębiorstwom kolejowym oraz dyrektywę 2001/14/WE w sprawie alokacji zdolności przepustowej infrastruktury kolejowej i pobierania opłat za użytkowanie infrastruktury kolejowej oraz certyfikację w zakresie bezpieczeństwa (dyrektywa w sprawie bezpieczeństwa kolei)(2), a także w celu szybszego wydawania certyfikatów bezpieczeństwa, o których mowa w tych artykułach.

(6) Zgodnie z art. 19 ust. 1 lit. f) dyrektywy 2007/59/WE rejestr licencji maszynisty powinien być prowadzony i aktualizowany przez właściwe organy lub wyznaczone przez nie podmioty. Państwa członkowskie powinny poinformować Komisję i pozostałe państwa członkowskie o tym, jaki podmiot wyznaczyły do tego celu, między innymi, aby umożliwić wymianę informacji pomiędzy tymi podmiotami.

(7) Optymalnym rozwiązaniem jest utworzenie przez każde państwo członkowskie komputerowego rejestru licencji w celu osiągnięcia pełnej interoperacyjności rejestrów i umożliwienia uzyskiwania informacji właściwym organom oraz innym podmiotom, które mają prawa dostępu. Ze względów ekonomicznych i technicznych ten rodzaj interfejsu nie może jednak zostać przyjęty bez dalszego zbadania sytuacji. Po pierwsze, konieczne jest uzgodnienie metod, aby zagwarantować, że dostęp jest przyznawany z zastrzeżeniem spełnienia określonych warunków zgodnie z dyrektywą 2007/59/WE. Po drugie, niezbędne jest przeprowadzenie badania dotyczącego liczby transakcji w celu wykonania analizy kosztów i korzyści oraz przedstawienia wykonalnego rozwiązania, które nie wymaga ponoszenia kosztów administracyjnych nieproporcjonalnych do rzeczywistych potrzeb. W związku z tym Europejska Agencja Kolejowa zaproponowała wdrożenie rozwiązania tymczasowego z uproszczoną wymianą informacji i opracowanie elektronicznego interfejsu na późniejszym etapie.

(8) Zgodnie z art. 36 ust. 3 dyrektywy 2007/59/WE dyrektywa ta nie ma zastosowania do Cypru i Malty. Niniejsza decyzja nie powinna zatem mieć zastosowania do Cypru i Malty do czasu stworzenia systemu kolejowego na terytorium tych państw członkowskich.

(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Bezpieczeństwa i Interoperacyjności Kolei ustanowionego na mocy art. 21 dyrektywy 96/48/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym przyjmuje się podstawowe parametry krajowego rejestru licencji maszynisty określone w załączniku I.

Artykuł  2

Niniejszym przyjmuje się podstawowe parametry rejestru świadectw uzupełniających określone w załączniku II.

Artykuł  3
1.
W terminie 24 miesięcy od wejścia w życie niniejszej decyzji Europejska Agencja Kolejowa (zwana dalej "Agencją") przeprowadzi studium wykonalności dotyczące aplikacji komputerowej odpowiadającej podstawowym parametrom krajowego rejestru licencji maszynisty i rejestru świadectw uzupełniających oraz ułatwiającej wymianę informacji między właściwymi organami, przedsiębiorstwami kolejowymi i zarządcami infrastruktury.

Studium wykonalności określa w szczególności architekturę funkcjonalną i techniczną, tryby funkcjonowania oraz zasady wprowadzania danych i dostępu do tych danych.

Studium wykonalności jest omawiane i zatwierdzane w ramach współpracy między przedstawicielami właściwych organów określonej w art. 35 dyrektywy 2007/59/WE.

2.
W stosownych przypadkach na podstawie studium, o którym mowa w ust. 1, Agencja sporządza aplikację pilotażową dla sieci utworzonej z co najmniej trzema krajowymi rejestrami licencji maszynisty i dziewięcioma rejestrami świadectw uzupełniających.

Agencja monitoruje aplikację pilotażową co najmniej przez rok i przedstawia Komisji sprawozdanie zawierające w stosownych przypadkach zalecenie w sprawie zmiany niniejszej decyzji.

Artykuł  4

W ciągu roku od wejścia w życie niniejszej decyzji państwa członkowskie informują Komisję i inne państwa członkowskie:

a)
o organie wyznaczonym do wydawania licencji maszynisty zgodnie z art. 19 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2007/59/WE,
b)
o organie wyznaczonym do prowadzenia i aktualizowania krajowego rejestru licencji maszynisty zgodnie z art. 19 ust. 1 lit. f) dyrektywy 2007/59/WE.
Artykuł  5

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Niniejsza decyzja nie ma zastosowania do Cypru i Malty do czasu stworzenia systemu kolejowego na ich terytorium.

Sporządzono w Brukseli dnia 29 października 2009 r.

W imieniu Komisji
Antonio TAJANI
Wiceprzewodniczący
______

(1) Dz.U. L 315 z 3.12.2007, s. 51.

(2) Dz.U. L 220 z 21.6.2004, s. 16.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

  1 PODSTAWOWE PARAMETRY KRAJOWYCH REJESTRÓW LICENCJI MASZYNISTY

1.

Podstawowe parametry

Podstawowe parametry krajowych rejestrów licencji maszynisty określone zgodnie z art. 22 ust. 4 dyrektywy 2007/59/WE są następujące:

– dane podlegające gromadzeniu (rozdział 2),

– format danych (rozdział 3),

– prawa dostępu (rozdział 4),

– wymiana danych (rozdział 5),

– okres przechowywania danych (rozdział 6).

2.

Dane podlegające gromadzeniu

Krajowy rejestr licencji maszynisty składa się z czterech części.

Część 1 zawiera informacje o bieżącym statusie licencji.

Część 2 zawiera informacje o wydanej licencji zgodnie z wykazem wymogów zawartym w załączniku I część II do dyrektywy 2007/59/WE.

Część 3 zawiera informacje historyczne dotyczące licencji.

Część 4 zawiera informacje o podstawowych wymogach i kontrolach wstępnych umożliwiających wydanie licencji oraz o kolejnych kontrolach umożliwiających zachowanie ważności licencji.

Dane podlegające gromadzeniu są określone w tabeli w rozdziale 3.

3.

Format danych

Poniżej zamieszczono wykaz wymogów dotyczących formatu danych krajowego rejestru licencji maszynisty.

Wykaz przedstawia się, jak następuje:

Nr Informacja podlegająca przedstawieniu
Treść Format Status wymogu

Część 1: Bieżący status licencji

1 Numer licencji
1.1 Numer licencji EIN (12 cyfr) Obowiązkowe
2 Bieżący status licencji
2.1 Potwierdzenie bieżącego statusu licencji. Tekst Obowiązkowe
- Ważna
- Zawieszona (decyzja w toku)
- Cofnięta
2.2 Powód zawieszenia lub cofnięcia licencji Tekst Obowiązkowe

Część 2: Informacje dotyczące bieżącej wydanej licencji zgodnie z załącznikiem I część 2 do dyrektywy 2007/59/WE

3 Nazwisko/nazwiska posiadacza
3.1 Nazwisko/nazwiska znajdujące się w paszporcie lub krajowym dokumencie tożsamości lub innym uznanym dokumencie potwierdzającym tożsamość. Dopuszczalne jest więcej niż jedno nazwisko w zależności od zwyczaju krajowego. Tekst Obowiązkowe
4 Imię/imiona posiadacza
4.1 Imię/imiona znajdujące się w paszporcie lub krajowym dokumencie tożsamości lub innym uznanym dokumencie potwierdzającym tożsamość. Dopuszczalne jest więcej niż jedno imię w zależności od zwyczaju krajowego. Tekst Obowiązkowe
5 Data urodzenia posiadacza
5.1 Data urodzenia posiadacza RRRR-MM-DD Obowiązkowe
6 Miejsce urodzenia posiadacza
6.1 Miejsce urodzenia posiadacza Tekst Obowiązkowe
6.2 Obywatelstwo Tekst Nieobowiązkowe
7 Data wydania licencji
7.1 Aktualna data wydania licencji RRRR-MM-DD Obowiązkowe
8 Data wygaśnięcia licencji
8.1 Data oczekiwanego formalnego wygaśnięcia ważności licencji RRRR-MM-DD Obowiązkowe
9 Nazwa organu wydającego licencję
9.1 Nazwa organu wydającego licencję (właściwy organ, wyznaczony podmiot, przedsiębiorstwo kolejowe, zarządca infrastruktury) Tekst Obowiązkowe
10 Numer referencyjny nadany pracownikowi przez pracodawcę
10.1 Numer maszynisty nadany przez przedsiębiorstwo Tekst Nieobowiązkowe
11 Zdjęcie posiadacza
11.1 Zdjęcie Zdjęcie w oryginale lub w zeskanowanej wersji elektronicznej Obowiązkowe
12 Podpis posiadacza
12.1 Podpis Podpis oryginalny, fotokopia lub zeskanowana wersja elektroniczna Obowiązkowe
13 Stałe miejsce zamieszkania lub adres pocztowy posiadacza
13.1 Adres posiadacza Ulica i numer domu Tekst Nieobowiązkowe
13.2 Miejscowość Tekst Nieobowiązkowe
13.3 Państwo Tekst Nieobowiązkowe
13.4 Kod pocztowy Kod alfanumeryczny Nieobowiązkowe
13.5 Numer telefonu Tekst Nieobowiązkowe
13.6 Adres poczty elektronicznej Tekst Nieobowiązkowe
14 Informacje dodatkowe
14.1 Informacje określone przez właściwy organ zgodnie z załącznikiem II do dyrektywy 2007/59/WE Informacje zakodowane Obowiązkowe
Rubryka 9.a.1 - język ojczysty/języki ojczyste maszynisty Tekst
Rubryka 9.a.2 - Miejsce zarezerwowane na wpisy państwa członkowskiego, które wydaje licencję, przeznaczone na informacje, które mogą być wymagane na mocy prawodawstwa krajowego Tekst
15 Przeciwwskazania zdrowotne
15.1 Informacje określone przez właściwy organ zgodnie z załącznikiem II do dyrektywy 2007/59/WE Informacje zakodowane Obowiązkowe
Obowiązkowe korzystanie z okularów/soczewek kontaktowych (kod b.1)
Obowiązkowe korzystanie z aparatu słuchowego (kod b.2)

Część 3: Informacje historyczne dotyczące statusu licencji i wyników kontroli okresowych

16 Data pierwszego wydania licencji
16.1 Data pierwszego wydania RRRR-MM-DD Obowiązkowe
17 Data wygaśnięcia
17.1 Data wygaśnięcia (i oczekiwanego formalnego przedłużenia ważności) RRRR-MM-DD Obowiązkowe
18 Aktualizacja/aktualizacje (możliwość wpisania większej liczby danych)
18.1 Data aktualizacji RRRR-MM-DD Obowiązkowe
18.2 Powód aktualizacji Tekst Obowiązkowe
19 Zmiana/zmiany (możliwość wpisania większej liczby danych)
19.1 Data zmiany RRRR-MM-DD Obowiązkowe
19.2 Powód zmiany Tekst Obowiązkowe
20 Zawieszenie/zawieszenia (możliwość wpisania większej liczby danych)
20.1 Długość okresu zawieszenia Od (data) do (data) Obowiązkowe
20.2 Powód zawieszenia Tekst Obowiązkowe
21 Cofnięcie/cofnięcia (możliwość wpisania większej liczby danych)
21.1 Data cofnięcia RRRR-MM-DD Obowiązkowe
21.2 Powód cofnięcia Tekst Obowiązkowe
22 Zgłoszenie zgubienia licencji
22.1 Data zgłoszenia RRRR-MM-DD Obowiązkowe
22.2 Data wydania jakiegokolwiek duplikatu RRRR-MM-DD Obowiązkowe
23 Zgłoszenie kradzieży licencji
23.1 Data zgłoszenia RRRR-MM-DD Obowiązkowe
23.2 Data wydania jakiegokolwiek duplikatu RRRR-MM-DD Obowiązkowe
24 Zgłoszenie zniszczenia licencji
24.1 Data zgłoszenia RRRR-MM-DD Obowiązkowe
24.2 Data wydania jakiegokolwiek duplikatu RRRR-MM-DD Obowiązkowe

Część 4: Informacje o podstawowych wymogach dotyczących wydania licencji oraz wynikach kontroli okresowych

25 Wykształcenie
25.1 Podstawowy wymóg Najwyższy stopień posiadanych uprawnień Tekst Obowiązkowe
26 Sprawność fizyczna
26.1 Podstawowy wymóg Oświadczenie dotyczące spełnienia kryteriów określonych w załączniku II do dyrektywy 2007/59/WE (części 1.1, 1.2, 1.3 i 2.1) Tekst Obowiązkowe
26.2 Data kontroli RRRR-MM-DD Obowiązkowe
26.3 Kolejna kontrola okresowa Potwierdzono/nie potwierdzono Tekst Obowiązkowe
26.4 (możliwość wpisania większej liczby danych) Data ostatniej kontroli RRRR-MM-DD Obowiązkowe
26.5 Następna kontrola Data następnej oczekiwanej formalnie kontroli RRRR-MM-DD Obowiązkowe
26.6 Uwagi Uwagi, które należy wyszczególnić: Tekst Obowiązkowe
- normalny harmonogram
- przewidywany harmonogram (zgodnie z zaświadczeniem lekarskim)
- zmiana w informacjach (kod 9.a.2)

w stosownych przypadkach

- zmiana w kodzie przeciwwskazań
- inne + rubryka do wyszczególnienia
27 Sprawność psychiczna do wykonywania zawodu
27.1 Podstawowy wymóg Oświadczenie dotyczące spełnienia kryteriów określonych w załączniku II do dyrektywy 2007/59/WE (część 2.2) Tekst Obowiązkowe
27.2 Data kontroli RRRR-MM-DD Obowiązkowe
27.3 Następne badanie/badania Wyłącznie w stosownych przypadkach (możliwość wpisania większej liczby danych) Oświadczenie Obowiązkowe
27.4 Data jakichkolwiek kolejnych kontroli RRRR-MM-DD Obowiązkowe
28 Ogólna wiedza zawodowa
28.1 Podstawowy wymóg Oświadczenie dotyczące spełnienia kryteriów określonych w załączniku IV do dyrektywy 2007/59/WE Tekst Obowiązkowe
28.2 Data kontroli RRRR-MM-DD Obowiązkowe
28.3 Kolejna kontrola (Wyłącznie jeżeli jest to wymagane na szczeblu krajowym) RRRR-MM-DD Obowiązkowe

4.

Prawa dostępu

Dostęp do informacji zawartych w krajowym rejestrze licencji maszynisty przyznaje się następującym zainteresowanym stronom w następujących celach:

– właściwym organom innych państw członkowskich - na uzasadniony wniosek - w celu:

– kontroli pociągów kursujących na obszarze objętym ich jurysdykcją,

– dochodzeń dotyczących przestrzegania dyrektywy 2007/59/WE przez podmioty prowadzące działalność w zakresie podlegającym jurysdykcji tych organów,

– Agencji - na uzasadniony wniosek - w celu przeprowadzenia oceny postępów w wydawaniu świadectw maszynistom zgodnie z art. 33 dyrektywy 2007/59/WE, w szczególności w odniesieniu do wzajemnego powiązania rejestrów,

– każdemu pracodawcy maszynistów w celu sprawdzenia statusu licencji zgodnie z art. 22 ust. 1 lit. b) dyrektywy 2007/59/WE,

– przedsiębiorstwom kolejowym i zarządcom infrastruktury, zatrudniającym lub korzystającym z usług maszynistów, w celu sprawdzenia statusu licencji zgodnie z art. 22 ust. 1 lit. b) dyrektywy 2007/59/WE,

– maszynistom - na wniosek - w celu umożliwienia im wglądu do dotyczących ich danych,

– organom dochodzeniowym ustanowionym zgodnie z art. 21 dyrektywy 2004/49/WE w celu przeprowadzenia dochodzenia w razie wypadków, w szczególności zgodnie z art. 20 ust. 2 lit. e) i g) tej dyrektywy.

5.

Wymiana danych

Dostęp do właściwych danych przyznawany jest na formalny wniosek. Właściwy organ niezwłocznie dostarcza dane w sposób zapewniający bezpieczne przesłanie informacji oraz ochronę danych osobowych.

Właściwe organy mogą umożliwić wszystkim, którzy mają prawa dostępu, zarejestrowanie się na ich stronie internetowej, jeżeli zagwarantują, że podstawy składania wniosków będą podlegały kontroli.

6.

Czas przechowywania danych

Wszystkie dane w krajowym rejestrze licencji maszynisty są przechowywane przez co najmniej 10 lat od daty upływu ważności licencji maszynisty. Jeżeli w dowolnym momencie trwania 10 letniego okresu zostanie wszczęte dochodzenie dotyczące maszynisty, dane dotyczące maszynisty muszą być w razie konieczności przechowywane przez okres dłuższy niż 10 lat.

Wszelkie zmiany w krajowym rejestrze licencji maszynisty są rejestrowane.

ZAŁĄCZNIK  II

 PODSTAWOWE PARAMETRY REJESTRÓW ŚWIADECTW UZUPEŁNIAJĄCYCH MASZYNISTY

1.

Podstawowe parametry

Podstawowe parametry rejestru świadectw uzupełniających określone zgodnie z art. 22 ust. 2 dyrektywy 2007/59/WE to:

– dane podlegające gromadzeniu (rozdział 2),

– format danych (rozdział 3),

– prawa dostępu (rozdział 4),

– wymiana danych (rozdział 5),

– okres przechowywania danych (rozdział 6),

– procedury w przypadku upadłości (rozdział 7).

2.

Dane podlegające gromadzeniu

Rejestr świadectw uzupełniających składa się z czterech części.

Część 1 zawiera informacje o bieżącym statusie licencji posiadanej przez maszynistę.

Część 2 zawiera informacje o wydanych świadectwach uzupełniających określonych w załączniku I część 3 do dyrektywy 2007/59/WE.

Część 3 zawiera informacje historyczne dotyczące świadectwa uzupełniającego.

Część 4 zawiera informacje o podstawowych wymogach i kontrolach wstępnych umożliwiających wydanie świadectwa uzupełniającego oraz o rejestracji kolejnych kontroli umożliwiających zachowanie ważności świadectwa uzupełniającego.

Dane podlegające gromadzeniu są określone w tabeli w rozdziale 3.

Informacje dotyczące aktualnej wiedzy z zakresu taboru kolejowego, wiedzy dotyczącej infrastruktury i znajomości języka obcego oceniane zgodnie z właściwą częścią dyrektywy 2007/59/WE są podane w części 2. Część ta zawiera także datę kolejnej oczekiwanej kontroli. Z datą kolejnej kontroli rozpoczyna się nowy "bieżący status", a wcześniejsze informacje przenoszone są do części 4 zawierającej informacje historyczne.

3.

Format danych

Poniżej zamieszczono wykaz formatów danych rejestru świadectw uzupełniających.

Wykaz przedstawia się, jak następuje:

Nr Informacja podlegająca przedstawieniu
Treść Format Status wymogu

Część 1: Odniesienie do licencji

1 Numer licencji
1.1 Numer licencji umożliwiający dostęp do danych w krajowym rejestrze EIN (12 cyfr) Obowiązkowe
2 Bieżący status licencji
2.1 Potwierdzenie bieżącego statusu licencji Tekst Nieobowiązkowe
- Ważna
- Zawieszona
- Cofnięta

Część 2: Informacje o bieżących wydanych świadectwach uzupełniających określonych w załączniku I część 3 do dyrektywy 2007/59/WE

3 Nazwisko/nazwiska posiadacza (zgodne z licencją)
3.1 Nazwisko/nazwiska znajdujące się w paszporcie lub krajowym dokumencie tożsamości lub innym uznanym dokumencie potwierdzającym tożsamość. Dopuszczalne jest więcej niż jedno nazwisko w zależności od zwyczaju krajowego. Tekst Obowiązkowe
4 Imię/imiona posiadacza (zgodne z licencją)
4.1 Imię/imiona znajdujące się w paszporcie lub krajowym dokumencie tożsamości lub innym uznanym dokumencie potwierdzającym tożsamość. Dopuszczalne jest więcej niż jedno imię w zależności od zwyczaju krajowego. Tekst Obowiązkowe
5 Data urodzenia posiadacza
5.1 Data urodzenia posiadacza RRRR-MM-DD Obowiązkowe
6 Miejsce urodzenia posiadacza
6.1 Miejsce urodzenia posiadacza Tekst Obowiązkowe
7 Data wydania świadectwa
7.1 Aktualna data wydania świadectwa RRRR-MM-DD Obowiązkowe
8 Data wygaśnięcia świadectwa
8.1 Data oczekiwanego formalnego wygaśnięcia świadectwa wyznaczona przez przedsiębiorstwo i uwzględniona w procedurze wymaganej w art. 15 dyrektywy 2007/59/WE RRRR-MM-DD Obowiązkowe
9 Nazwa podmiotu wydającego
9.1 Nazwa podmiotu wydającego świadectwo (przedsiębiorstwo kolejowe, zarządca infrastruktury, inni) Tekst Obowiązkowe
10 Numer referencyjny nadany pracownikowi przez pracodawcę
10.1 Numer maszynisty nadany przez przedsiębiorstwo Tekst Nieobowiązkowe
11 Zdjęcie posiadacza
11.1 Zdjęcie Zdjęcie w oryginale lub w zeskanowanej wersji elektronicznej Obowiązkowe
12 Podpis posiadacza
12.1 Podpis Podpis oryginalny, fotokopia lub zeskanowana wersja elektroniczna Obowiązkowe
13 Stałe miejsce zamieszkania lub adres pocztowy posiadacza
13.1 Adres posiadacza Ulica i numer domu Tekst Nieobowiązkowe
13.2 Miejscowość Tekst Nieobowiązkowe
13.3 Państwo Tekst Nieobowiązkowe
13.4 Kod pocztowy Kod alfanumeryczny Nieobowiązkowe
13.5 Numer telefonu
13.6 Adres poczty elektronicznej
14 Adres przedsiębiorstwa kolejowego lub zarządcy infrastruktury, na rzecz których maszynista jest uprawniony do prowadzenia pociągu
14.1 Adres przedsiębiorstwa kolejowego lub zarządcy infrastruktury Ulica i numer domu Tekst Obowiązkowe
14.2 Miejscowość Town Obowiązkowe
14.3 Państwo Tekst Obowiązkowe
14.4 Kod pocztowy Kod alfanumeryczny Obowiązkowe
14.5 Osoba odpowiedzialna za kontakty Tekst Nieobowiązkowe
14.6 Numer telefonu Tekst Obowiązkowe
14.7 Numer faksu Tekst Obowiązkowe
14.8 Adres poczty elektronicznej Tekst Obowiązkowe
15 Kategoria, w której posiadacz jest uprawniony do prowadzenia pociągu
15.1 Właściwy kod/właściwe kody Tekst Obowiązkowe
16 Rodzaj taboru, do prowadzenia którego posiadacz jest uprawniony
16.1 (Wykaz, możliwość wpisania większej liczby danych) Tekst Obowiązkowe
16.2 Do każdej pozycji dodaje się datę następnej oczekiwanej kontroli RRRR-MM-DD Obowiązkowe
17 Infrastruktura, w obrębie której posiadacz jest uprawniony do prowadzenia pociągu
17.1 (Wykaz, możliwość wpisania większej liczby danych) Tekst Obowiązkowe
17.2 Do każdej pozycji dodaje się datę następnej oczekiwanej kontroli RRRR-MM-DD Obowiązkowe
18 Znajomość języków
18.1 (Wykaz, możliwość wpisania większej liczby danych) Tekst Obowiązkowe
18.2 Do każdej pozycji dodaje się datę następnej oczekiwanej kontroli RRRR-MM-DD Obowiązkowe
19 Informacje dodatkowe
19.1 (Wykaz, możliwość wpisania większej liczby danych) Tekst Obowiązkowe
20 Dodatkowe ograniczenia
20.1 (Wykaz, możliwość wpisania większej liczby danych) Tekst Obowiązkowe

Część 3: Dane historyczne dotyczące statusu świadectw uzupełniających

21 Data pierwszego wydania
21.1 Data pierwszego wydania świadectwa RRRR-MM-DD Nieobowiązkowe
22 Aktualizacja/aktualizacje (możliwość wpisania większej liczby danych)
22.1 Data aktualizacji RRRR-MM-DD Obowiązkowe
22.2 Szczegółowe informacje i powody aktualizacji (zmiana jednej lub większej liczby informacji umieszczonych w świadectwie uzupełniającym, np. adresu zamieszkania maszynisty) Tekst Obowiązkowe
23 Zmiana/zmiany (możliwość wpisania większej liczby danych)
23.1 Data zmiany RRRR-MM-DD Obowiązkowe
Powody zmian odnoszące się do poszczególnych części świadectwa: Tekst Obowiązkowe
- zmiany w rubryce 3 "Kategorie prowadzenia pojazdów"
- zmiany w rubryce 4 "Informacje dodatkowe"
- zmiany w rubryce 5: nowo zdobyte umiejętności w zakresie języków lub wiedza kontrolowana okresowo
- zmiany w rubryce 6 "Ograniczenia"
- zmiany w kolumnie 7: nowo zdobyta wiedza z zakresu taborów lub wiedza kontrolowana okresowo
- zmiany w kolumnie 8: nowo zdobyta wiedza z zakresu infrastruktury lub wiedza kontrolowana okresowo
24 Zawieszenie/zawieszenia (możliwość wpisania większej liczby danych)
24.1 Długość okresu zawieszenia Od (data) do (data) Obowiązkowe
24.2 Powód zawieszenia Tekst Obowiązkowe
25 Cofnięcie/cofnięcia (możliwość wpisania większej liczby danych)
25.1 Data cofnięcia RRRR-MM-DD Obowiązkowe
25.2 Powód cofnięcia Tekst Obowiązkowe
26 Zgłoszenie zgubienia świadectwa
26.1 Data zgłoszenia RRRR-MM-DD Obowiązkowe
26.2 Data wydania duplikatu, jeżeli dotyczy RRRR-MM-DD Obowiązkowe
27 Zgłoszenie kradzieży świadectwa
27.1 Data zgłoszenia RRRR-MM-DD Obowiązkowe
27.2 Data wydania jakiegokolwiek duplikatu RRRR-MM-DD Obowiązkowe
28 Zgłoszenie zniszczenia świadectwa
28.1 Data zgłoszenia RRRR-MM-DD Obowiązkowe
28.2 Data wydania jakiegokolwiek duplikatu RRRR-MM-DD Obowiązkowe

Część 4: Dane historyczne związane z podstawowymi wymogami dotyczącymi wydania świadectwa uzupełniającego oraz wyniki kontroli okresowych

29 Umiejętności językowe
29.1 Podstawowy wymóg Język roboczy/języki robocze, w odniesieniu do których wydane zostało oświadczenie o spełnieniu kryteriów określonych w załączniku VI część 8 do dyrektywy 2007/59/WE Tekst Obowiązkowe
29.2 Kontrola okresowa Data poświadczenia znajomości (zdania egzaminu) dla każdego z języków (możliwość wpisania większej liczby danych) RRRR-MM-DD Obowiązkowe
30 Znajomość taboru
30.1 Podstawowy wymóg Tabor, w odniesieniu do którego wydane zostało oświadczenie o spełnieniu kryteriów określonych w załączniku V do dyrektywy 2007/59/WE Tekst Obowiązkowe
30.2 Kontrola okresowa Data kontroli okresowej (poświadczona znajomość) (możliwość wpisania większej liczby danych) RRRR-MM-DD Obowiązkowe
31 Wiedza dotycząca infrastruktury
31.1 Podstawowy wymóg Infrastruktura, w odniesieniu do której wydane zostało oświadczenie o spełnieniu kryteriów określonych w załączniku VI do dyrektywy 2007/59/WE Tekst Obowiązkowe
31.2 Kontrola okresowa Data kontroli okresowej (poświadczona wiedza). (możliwość wpisania większej liczby danych) RRRR-MM-DD Obowiązkowe

4.

Prawa dostępu

Dostęp do informacji zawartych w rejestrze świadectw uzupełniających przyznaje się następującym zainteresowanym stronom w następujących celach:

– właściwemu organowi państwa członkowskiego zgodnie z art. 22 ust. 2 lit. b) dyrektywy 2007/59/WE,

– właściwym organom państw członkowskich, w których prowadzi działalność przedsiębiorstwo kolejowe lub zarządca infrastruktury i na terenie których maszynista jest uprawniony do prowadzenia pociągów na co najmniej jednej z linii sieci kolejowej:

– w celu wykonywania zadania dotyczącego monitorowania postępów w wydawaniu świadectw na mocy art. 19 ust. 1 lit. g) i art. 26 dyrektywy 2007/59/WE,

– do zadań inspekcyjnych zgodnie z art. 19 ust. 1 lit. h) i ust. 2 oraz art. 29 ust. 1 dyrektywy 2007/57/WE (to zadanie może być wykonywane przez wyznaczony podmiot),

– maszynistom w celu udostępnienia dotyczących ich danych zgodnie z art. 22 ust. 3 dyrektywy 2007/59/WE,

– organom dochodzeniowym ustanowionym zgodnie z art. 21 dyrektywy 2004/49/WE w celu przeprowadzenia dochodzenia w razie wypadków, w szczególności zgodnie z art. 20 ust. 2 lit. e) i g) tej dyrektywy.

Przedsiębiorstwa mogą przyznać dostęp innym użytkownikom z zastrzeżeniem ochrony danych osobowych.

5.

Wymiana danych

Zgodnie z dyrektywą 2007/59/WE dostęp do właściwych danych przyznawany jest:

a) właściwym organom dla miejsca, w którym przedsiębiorstwo kolejowe lub zarządca infrastruktury ma swoją siedzibę, zgodnie z art. 22 ust. 2 lit. b) dyrektywy 2007/59/WE,

b) właściwym organom innych państw członkowskich - na wniosek - zgodnie z art. 22 ust. 2 lit. c) dyrektywy 2007/59/WE,

c) maszynistom - na wniosek - zgodnie z art. 22 ust. 3 dyrektywy 2007/59/WE.

Przedsiębiorstwo kolejowe, zarządca infrastruktury lub wyznaczony podmiot niezwłocznie dostarcza dane w sposób zapewniający bezpieczne przesłanie informacji oraz ochronę danych osobowych.

Przedsiębiorstwo kolejowe i zarządcy infrastruktury mogą umożliwić wszystkim, którzy mają prawa dostępu, zarejestrowanie się na ich stronie internetowej, jeżeli zagwarantują, że podstawy składania wniosków będą podlegały kontroli.

6.

Czas przechowywania danych

Wszystkie dane w rejestrze świadectw uzupełniających są przechowywane przez co najmniej 10 lat od ostatniej daty wygaśnięcia wskazanej w świadectwie.

Jeżeli w dowolnym momencie trwania 10-letniego okresu zostanie wszczęte dochodzenie dotyczące maszynisty, dane dotyczące maszynisty muszą być w razie konieczności przechowywane przez okres dłuższy niż 10 lat.

Wszelkie zmiany w rejestrze świadectw uzupełniających są rejestrowane.

7.

Postępowanie w przypadku upadłości

Jeżeli przedsiębiorstwo kolejowe lub zarządca infrastruktury ogłasza upadłość, za dane zawarte w rejestrze świadectw uzupełniających jest odpowiedzialne nowe przedsiębiorstwo, które przejmuje obsługę przewozów.

Dane zawarte w rejestrze świadectw uzupełniających przechowuje właściwy organ w państwie członkowskim, w którym przedsiębiorstwo kolejowe lub zarządca infrastruktury ogłosił upadłość, jeżeli działalność nie zostanie przejęta przez inne przedsiębiorstwo.

1 Załącznik I zmieniony przez sprostowanie z dnia 7 marca 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.68.42/2).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2010.8.17

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2010/17/WE w sprawie przyjęcia podstawowych parametrów rejestrów licencji maszynisty i świadectw uzupełniających określonych w dyrektywie 2007/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
Data aktu: 29/10/2009
Data ogłoszenia: 13/01/2010
Data wejścia w życie: 01/01/1970