(Dz.U.UE L z dnia 12 marca 2010 r.)
PRZEWODNICZĄCY PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 314 ust. 9,
uwzględniając Protokół nr 2 zmieniający Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, załączony do Traktatu z Lizbony, w szczególności jego art. 3 i 5,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 272 ust. 1-6,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 177 ust. 1-6 oraz art. 106a,
uwzględniając decyzję Rady 2007/436/WE, Euratom z dnia 7 czerwca 2007 r. w sprawie systemu zasobów własnych Wspólnot Europejskich(1),
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2),
uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 17 maja 2006 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami(3), w szczególności wieloletnie ramy finansowe przedstawione w pierwszej części tego porozumienia i określone w załączniku I do tego dokumentu,
uwzględniając projekt budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2010, opracowany przez Radę dnia 1 lipca 2009 r.,
uwzględniając rezolucję przyjętą przez Parlament w dniu 22 października 2009 r. w sprawie projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2010, sekcja 3 - Komisja, oraz list nr 1/2010 w sprawie poprawek do projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2010,
uwzględniając rezolucję przyjętą przez Parlament dnia 22 października 2009 r. w sprawie projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2010, sekcja 1 - Parlament Europejski, sekcja 2 - Rada, sekcja 4 - Trybunał Sprawiedliwości, sekcja 5 - Trybunał Obrachunkowy, sekcja 6 - Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny, sekcja 7 - Komitet Regionów, sekcja 8 - Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich, sekcja 9 - Europejski Inspektor Ochrony Danych,
uwzględniając list nr 2/2010 w sprawie poprawek do projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2010,
uwzględniając list nr 3/2010 w sprawie poprawek do projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2010,
uwzględniając poprawki i zaproponowane zmiany do projektu budżetu ogólnego przyjęte przez Parlament w dniu 22 października 2009 r.,
uwzględniając wprowadzone przez Radę w dniu 18 listopada 2009 r. modyfikacje poprawek i zaproponowanych zmian do projektu budżetu ogólnego przyjętych przez Parlament,
uwzględniając decyzje Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 grudnia 2009 r. zmieniające porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 17 maja 2006 r. w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami pod względem wieloletnich ram finansowych - finansowanie projektów w dziedzinie energetyki w kontekście europejskiego planu naprawy gospodarczej(4) oraz w sprawie uruchomienia instrumentu elastyczności zgodnie z pkt 27 porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 17 maja 2006 r.(5),
uwzględniając wynik posiedzenia pojednawczego w sprawie budżetu, które odbyło się w dniu 18 listopada 2009 r.,
uwzględniając poprawki przyjęte przez Parlament w dniu 17 grudnia 2009 r. do modyfikacji jego poprawek,
uwzględniając art. 75e Regulaminu Parlamentu Europejskiego,
uwzględniając rezolucję przyjętą przez Parlament Europejski w dniu 17 grudnia 2009 r.,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Do dnia 30 listopada 2009 r. procedura budżetowa dotycząca budżetu na rok 2010 była prowadzona na podstawie art. 272 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.
(2) Wskutek wejścia w życie traktatu lizbońskiego w dniu 1 grudnia 2009 r. procedura uruchomiona w oparciu o art. 272 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską zostanie zakończona w oparciu o art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, a w szczególności ma zostać zakończona stwierdzeniem przewodniczącego Parlamentu Europejskiego zgodnym z art. 314 ust. 9.
(3) Aby możliwe było zakończenie procedury budżetowej dotyczącej budżetu na rok 2010 w terminie określonym w art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Parlament Europejski, Rada Unii Europejskiej oraz Komisja Europejska, w obecnych wyjątkowych okolicznościach, uznają procedurę budżetową za kontinuum w ramach obu wspomnianych traktatów w taki sposób, że etapy procedury zakończone w oparciu o traktat nicejski zachowają ważność po wejściu w życie traktatu lizbońskiego.
(4) W trakcie budżetowego posiedzenia pojednawczego w dniu 18 listopada 2009 r. Parlament Europejski, Rada Unii Europejskiej oraz Komisja Europejska zawarły porozumienie dotyczące wspólnego oświadczenia w sprawie kontynuacji procedury budżetowej na rok 2010(6), podkreślając, że etapy procedury zakończone w oparciu o Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską wyjątkowo zachowują ważność pod względem prawnym w dalszej części procedury podlegającej art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
(5) W związku z tym trzy instytucje uważają, iż porozumienie osiągnięte przez Parlament Europejski i Radę podczas posiedzenia pojednawczego w dniu 18 listopada 2009 r., włączone do drugiego czytania budżetu na rok 2010 przez Radę i Parlament, które to czytania odbyły się po osiągnięciu porozumienia, można w istocie uznać za porozumienie w sprawie wspólnego tekstu w rozumieniu art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w pełni zgodne z wieloletnimi ramami finansowymi.
(6) Porozumienie to odnosi się również do pozostałych pozycji zmienionych w drugim czytaniu Parlamentu Europejskiego, które odbyło się w pełnej zgodzie z wieloletnimi ramami finansowymi.
(7) W oświadczeniu wygłoszonym w trakcie posiedzenia plenarnego w dniu 17 grudnia 2009 r. w sprawie poprawek przyjętych przez Parlament tego dnia przed ostatecznym przyjęciem budżetu na rok 2010, Rada potwierdziła to porozumienie.
(8) Jak wynika z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej(7), głównym warunkiem regularnego zakończenia procedury budżetowej jest wyraźne i jednoznaczne porozumienie ze strony obu organów władzy budżetowej w sprawie wszystkich pozycji, co do których takie porozumienie jest wymagane; a także mając na uwadze, że wymóg ten został spełniony,
STWIERDZA, ŻE:
Sporządzono w Strasburgu dnia 17 grudnia 2009 r.
| Przewodniczący | |
| J. BUZEK |
______
(1) Dz.U. L 163 z 23.6.2007, s. 17.
(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(3) Dz.U. C 139 z 14.6.2006, s. 1.
(4) Dz.U. L 347 z 24.12.2009, s. 26.
(5) Dz.U. L 347 z 24.12.2009, s. 29.
(6) Oświadczenie to stanowi załącznik do rezolucji Parlamentu Europejskiego z dnia 17 grudnia 2009 r. w sprawie projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2010 po zmianach wprowadzonych przez Radę (wszystkie sekcje).
(7) Sprawa 34/86, Rada przeciwko Parlamentowi, Rec. 1986, s. 2155 oraz sprawa C-41/95, Rada przeciwko Parlamentowi, Rec. 1995, s. I-4411.
BUDŻET OGÓLNY UNII EUROPEJSKIEJ NA ROK BUDŻETOWY 2010
DOCHODY OGÓŁEM
- budżet korygujący nr 1 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2010, przyjęty dnia 19 maja 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.183.1).
- budżet korygujący nr 2 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2010, przyjęty dnia 6 sierpnia 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.206.1).
- budżet korygujący nr 3 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2010, przyjęty dnia 7 września 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.289.1).
- budżet korygujący nr 4 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2010, przyjęty dnia 21 września 2010 r. (Dz.U.UE.L.2010.337.1).
- budżet korygujący nr 5 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2010 przyjęty dnia 22 września 2010 r.(Dz.U.UE.L.2010.337.39).
- budżet korygujący nr 6 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2010 przyjęty dnia 22 stycznia 2011 r. (Dz.U.UE.L.2011.20.1).
- budżet korygujący nr 7 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2010 przyjęty dnia 24 lutego 2011 r. (Dz.U.UE.L.2011.50.1).
- budżet korygujący nr 8 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2010 przyjęty dnia 24 lutego 2011 r. (Dz.U.UE.L.2011.50.15).
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2010.64.1 |
| Rodzaj: | Dokument budżetowy |
| Tytuł: | Ostateczne przyjęcie budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2010. |
| Data aktu: | 17/12/2009 |
| Data ogłoszenia: | 12/03/2010 |
| Data wejścia w życie: | 01/01/2010 |