uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1225/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. w sprawie ochrony przed przywozem produktów po cenach dumpingowych z krajów niebędących członkami Wspólnoty Europejskiej(1) ("rozporządzenie podstawowe"), w szczególności jego art. 14 ust. 4,
uwzględniając wniosek przedstawiony przez Komisję Europejską po konsultacji z Komitetem Doradczym,
a także mając na uwadze, co następuje:
A. PROCEDURA
(1) W następstwie dochodzenia przeglądowego przeprowadzonego zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia podstawowego ("dochodzenie przeglądowe") Rada nałożyła, rozporządzeniem (WE) nr 1683/2004(2), ostateczne cło antydumpingowe na przywóz glifosatu pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej, obecnie klasyfikowanego w ramach kodów CN ex 2931 00 99 i ex 3808 93 27 ("produkt objęty postępowaniem"), rozszerzone na przywóz glifosatu przesyłanego z Malezji (zgłaszanego lub niezgłaszanego jako pochodzący z Malezji) z wyjątkiem produktów wytwarzanych przez Crop Protection (M) Sdn. Bhd. oraz rozszerzone na przywóz glifosatu przesyłanego z Tajwanu (zgłaszanego lub niezgłaszanego jako pochodzący z Tajwanu) z wyjątkiem produktów wytwarzanych przez Sinon Corporation. Stawka cła antydumpingowego wynosi 29,9 %.
(2) Decyzją 2009/383/WE(3) ("decyzja o zawieszeniu") Komisja zawiesiła ostateczne cła antydumpingowe na okres dziewięciu miesięcy, z mocą od dnia 16 maja 2009 r.
(3) W dniu 29 września 2009 r. na wniosek przedstawicieli przemysłu unijnego wszczęto przegląd wygaśnięcia dotyczący obowiązujących środków(4).
B. PODSTAWY PRZEDŁUŻENIA ZAWIESZENIA
(4) Artykuł 14 ust. 4 rozporządzenia podstawowego stanowi, że środki antydumpingowe mogą zostać zawieszone na okres dziewięciu miesięcy decyzją Komisji, jeżeli warunki rynkowe tymczasowo uległy zmianie w takim zakresie, że wskutek zawieszenia szkoda nie powinna wystąpić ponownie. Artykuł 14 ust. 4 określa ponadto że zawieszenie może zostać przedłużone na kolejny okres nie dłuższy niż jeden rok, jeżeli Rada podejmie taką decyzję na wniosek Komisji.
(5) Po zawieszeniu ostatecznych ceł antydumpingowych decyzją 2009/383/WE, Komisja nadal monitorowała sytuację na rynku glifosatu, w szczególności w odniesieniu do przywozu z Chińskiej Republiki Ludowej.
(6) Analiza ostatnich przywozów pokazuje, że przywóz z Chińskiej Republiki Ludowej pozostał na niskim poziomie, a po zawieszeniu środków jeszcze się zmniejszył.
(7) W odniesieniu do przemysłu unijnego stwierdza się, że jego sytuacja pozostała stabilna po wejściu w życie zawieszenia cła w dniu 16 maja 2009 r. Pomimo umiarkowanego zmniejszenia produkcji i sprzedaży produktu generycznego (produktu podstawowego, z którego pozyskiwane są preparaty) w sytuacji bezpośredniej konkurencji z przywozem z Chin, tendencja ta jest zgodna z danymi o niższej konsumpcji w okresie od września 2008 r. do sierpnia 2009 r. Korzystne jednostkowe ceny sprzedaży (świadczące o przeniesieniu punktu ciężkości przemysłu unijnego na preparaty o większej wartości dodanej) oraz stałe koszty produkcji umożliwiły przedsiębiorcom osiągnięcie znacznych zysków w okresie od września 2008 r. do sierpnia 2009 r. Na podstawie obecnie dostępnych informacji rynkowych przewiduje się, że w przypadku zawieszenia środków sytuacja ta nie powinna ulec znaczącej zmianie.
(8) W miesiącach następujących po wprowadzeniu zawieszenia cła rynek wydaje się być stabilny między innymi dzięki znacznym zapasom utrzymywanym przez producentów, importerów i użytkowników. Przywóz z Chin zmniejszył się znacznie w okresie od maja do października 2009 r. i jest niższy w porównaniu z okresem, w którym cło antydumpingowe obowiązywało. W tym kontekście malejącego przywozu niższe ceny wywozu z Chin obserwowane w okresie od maja do października 2009 r. nie miały znaczącego wpływu na sytuację przemysłu unijnego. Nie ma wystarczających dowodów świadczących o tym, że przywóz miałby się w najbliższym czasie zwiększyć.
(9) Pomimo sygnałów ze strony przemysłu unijnego dotyczących zwiększonej zdolności produkcyjnej w Chińskiej Republice Ludowej, aktualne statystyki nie wskazują na zwiększony przywóz do UE. Nawet jeśli w najbliższych latach zdolność produkcyjna Chin prawdopodobnie się zwiększy, to spodziewany jest również wzrost światowego popytu. Co więcej, znacząco wzrosła konsumpcja na wewnętrznym rynku chińskim. Należy również zaznaczyć, że rzeczywista produkcja wynikająca ze wspomnianego zwiększenia zdolności miała ograniczony zakres.
(10) Nie znaleziono powodów, dla których przedłużenie zawieszenia miałoby nie leżeć w interesie Unii.
(11) Podsumowując, pomimo zmniejszenia w ostatnich miesiącach cen wywozu z Chińskiej Republiki Ludowej, takie czynniki jak małe ilości przywożonych produktów oraz wysoki poziom zysków osiąganych przez przemysł unijny wskazują, że szkoda związana z przywozem produktu objętego postępowaniem pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej najprawdopodobniej nie wystąpi ponownie w wyniku przedłużenia zawieszenia. Co do zasady zawieszenie zostaje przedłużone o jeden rok. Zgodnie z art. 14 ust. 4 akapit ostatni rozporządzenia podstawowego środki mogą jednak zostać wprowadzone ponownie w dowolnym terminie, jeżeli przyczyna zawieszenia ustała. Taka decyzja może zostać podjęta w szczególności, jeżeli w przeglądzie wygaśnięcia uznano, że środki powinny być nadal stosowane.
(12) Należy przypomnieć, że niniejsza analiza nie przesądza o wyniku bieżącego przeglądu wszczętego na podstawie art. 11 ust. 2 rozporządzenia podstawowego, które podlega innym kryteriom prawnym.
C. KONSULTACJE Z PRZEMYSŁEM UNIJNYM
(13) Zgodnie z przepisami art. 14 ust. 4 rozporządzenia podstawowego Komisja poinformowała przemysł unijny o zamiarze przedłużenia zawieszenia obowiązujących środków antydumpingowych. Przemysł unijny miał możliwość zgłoszenia uwag i bycia wysłuchanym, a jego opinia została uwzględniona. W szczególności należy przypomnieć, że zgodnie z art. 3 i 4 rozporządzenia podstawowego analizę szkody przeprowadza się w odniesieniu do przemysłu unijnego jako całości i, w konsekwencji, ogólna sytuacja przemysłu unijnego niekoniecznie odzwierciedla sytuację wszystkich producentów indywidualnych.
D. WNIOSKI
(14) Komisja uznaje zatem, że spełnione zostały wszelkie wymagania dotyczące przedłużenia zawieszenia cła antydumpingowego nałożonego na produkt objęty postępowaniem, zgodnie z art. 14 ust. 4 rozporządzenia podstawowego. W konsekwencji cło antydumpingowe nałożone rozporządzeniem (WE) nr 1683/2004 powinno być nadal zawieszone na jeszcze jeden rok.
(15) Komisja nadal monitoruje rozwój przywozu i ceny przedmiotowego produktu. Jeżeli sytuacja, która doprowadziła do przedłużenia zawieszenia środków, ulegnie zmianie, Komisja może ponownie wprowadzić środki antydumpingowe, uchylając niezwłocznie zawieszenie ceł antydumpingowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Rady | |
| M. Á. MORATINOS | |
| Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 343 z 22.12.2009, s. 51.
(2) Dz.U. L 303 z 30.9.2004, s. 1.
(3) Dz.U. L 120 z 15.5.2009, s. 20.
(4) Dz.U. C 234 z 29.9.2009, s. 9.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2010.40.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 126/2010 przedłużające zawieszenie ostatecznego cła antydumpingowego nałożonego rozporządzeniem (WE) nr 1683/2004 na przywóz glifosatu pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej |
| Data aktu: | 11/02/2010 |
| Data ogłoszenia: | 13/02/2010 |
| Data wejścia w życie: | 14/02/2010 |